Τα κοντέρ «έσπασαν» φέτος δεκάδες τουριστικοί προορισμοί της χώρας τόσο σε αφίξεις όσο και σε εισπράξεις. Μάλιστα, η επιμήκυνση της σεζόν και τον Νοέμβριο φαίνεται φέτος ορατή περισσότερο από ποτέ σε προορισμούς όπως η δυτική Κρήτη και η Ρόδος, ενώ από κοντά ακολουθεί και η Αθήνα, μια «πτήση» του ελληνικού τουρισμού που προσιδιάζει σε πλατάγισμα πουλιών.
Ομως, πρόκειται για ένα success story που... χωλαίνει, καθώς η ραγδαία «αναρρίχηση» των τιμών της ενέργειας και συνακόλουθα των τροφίμων δεν αφήνει τους επιχειρηματίες να αισθανθούν την όποια κερδοφορία στις επιχειρήσεις τους.
Την ιοβόλο επίδραση ειδικά των τιμών της ενέργειας -αλλά και τον αθέμιτο ανταγωνισμό από τον κλάδο των Airbnb- την αισθάνονται «βαριά» τα ξενοδοχεία και εν γένει τα νόμιμα καταλύματα στα ισοζύγιά τους και πλέον απαιτούνται από την πολιτεία ρηξικέλευθες λύσεις.
Αναφορικά με την πορεία της σεζόν, τα πρώτα στοιχεία για τον Σεπτέμβριο είναι ενθαρρυντικά, ενώ αισιόδοξα είναι και τα μηνύματα που έρχονται για τις πρώτες ημέρες του Οκτωβρίου, με τους παράγοντες της τουριστικής αγοράς να προσδοκούν παράταση της σεζόν, τουλάχιστον για προορισμούς που μπορούν να υποστηρίξουν το συγκεκριμένο εγχείρημα.
Δρομολόγια
Στο πλαίσιο αυτό, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι επιχειρηματίες σε κορυφαίους προορισμούς, όπως η Κρήτη, η Κως και η Ρόδος, συζητούν με tour operators το ενδεχόμενο προσθήκης κάποιων πτήσεων charter μέχρι και τις αρχές Νοεμβρίου.
Στις δυνατότητες επιμήκυνσης της σεζόν και στην ανάδειξη ελληνικών προορισμών ακόμη και μετά το πέρας της θερινής περιόδου, φαίνεται ότι είναι διατεθειμένοι να «ποντάρουν» tour operators και αεροπορικές εταιρείες που προσθέτουν πτήσεις και δρομολόγια για την Ελλάδα.
Στην κατεύθυνση αυτή, πριν από λίγα 24ωρα, ο γερμανικός tour operator FTI ανακοίνωσε τα σχέδιά του για επέκταση του προγράμματός του στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στην Κρήτη και στη Ρόδο, πέρα από τους καλοκαιρινούς μήνες, δίνοντας επί της ουσίας μια μικρή παράταση στη σεζόν.
Μάλιστα, σε μία προσπάθεια να προσελκύσει τους ταξιδιώτες, ο FTI προσφέρει επιπλέον παροχές, με το πρόγραμμά του να επεκτείνεται μέχρι και τα τέλη Οκτωβρίου.
Στην ίδια λογική, η ιρλανδική χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία Ryanair, λίγες ημέρες πριν, γνωστοποίησε την πρόθεσή της να προχωρήσει σε αύξηση των πτήσεών της από το αεροδρόμιο του Στάνστεντ στο Λονδίνο με προορισμό την Ελλάδα για τον Οκτώβριο.
Και μπορεί αυτή η προσθήκη να αποτελεί μέρος του στρατηγικού σχεδιασμού της εταιρίας να προσελκύσει περισσότερους ταξιδιώτες, δεδομένων και των περιορισμών που έχει επιβάλει το αεροδρόμιο του Χίθροου ως προς τον αριθμό των ημερήσιων επιβατών που εξυπηρετεί, ωστόσο η ενίσχυση του πτητικού προγράμματος της Ryanair για Ελλάδα, Ισπανία, Ιταλία και Πορτογαλία, συνεπάγεται την προσθήκη περίπου 100.000 θέσεων συνολικά κατά τη διάρκεια των φθινοπωρινών σχολικών διακοπών στο Ηνωμένο Βασίλειο, γεγονός που θα τονώσει τη ζήτηση.
Πέρα από τους παραδοσιακούς τουριστικούς προορισμούς, που ούτως ή άλλως βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των αεροπορικών εταιρειών και των tour operators, «στο κάδρο» για τον χειμώνα μπαίνουν και μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Αθήνας, η οποία απέκτησε μία θέση στο πρόγραμμα της επίσης χαμηλού κόστους Eurowings.
Η γερμανική αεροπορική εταιρεία ανακοίνωσε την αύξηση κατά 30% του αριθμού των πτήσεών της με προορισμό μεγάλα ευρωπαϊκά αστικά κέντρα, μεταξύ των οποίων και η ελληνική πρωτεύουσα, από τον Σεπτέμβριο και μετά. Κίνηση η οποία εκτιμάται ότι θα δώσει ώθηση και στα επαγγελματικά ταξίδια, τα οποία επλήγησαν σε μεγάλο βαθμό εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού.
Συγκεκριμένα, όσον αφορά στην Αθήνα, προβλέπεται η προσθήκη πτήσεων από το Ντίσελντορφ, από την Κολωνία και από τη Στουτγάρδη.
Τις προθέσεις του για την προσθήκη πτήσεων με προορισμό την Αθήνα κατά τη διάρκεια του χειμώνα είχε ήδη κάνει ξεκάθαρες από την αρχή της σεζόν και ο όμιλος Jet2. Στο πλαίσιο αυτό, Jet2.com και Jet2CityBreaks προσθέτουν στο πρόγραμμά τους για πρώτη φορά μέσα στον χειμώνα την Αθήνα, επενδύοντας επί της ουσίας στις τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης που έχει η ελληνική πρωτεύουσα ως προορισμός για σύντομες αποδράσεις και πέραν της θερινής σεζόν.
Υπενθυμίζεται ότι ο βρετανικός όμιλος τον περασμένο Απρίλιο έδωσε για πρώτη φορά το σήμα για τη σύνδεση της Αθήνας με βρετανικά αεροδρόμια.
ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΣΒΥΝΟΥ • ΚΩΣ: «Χρειάζεται στρατηγική»
Σύμφωνα με την πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Κω, κ. Κωνσταντίνα Σβύνου, που διατελεί και πρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων του ΞΕΕ, η φετινή τουριστική σεζόν στην Κω φαίνεται πως θα πάει μέχρι και τα τέλη Οκτωβρίου. Όπως αναφέρει: «Το διαφορετικό συγκριτικά με το 2019 είναι ότι ξεκινήσαμε αρκετά νωρίτερα. Οσον αφορά στο πολυσυζητημένο θέμα της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξη. Αν θέλουμε να μιλάμε για επιμήκυνση περιόδου, καλό θα ήταν να δούμε το θέμα ολιστικά, οργανωμένα και με στρατηγική. Στην προσπάθεια, ωστόσο, του υπουργείου Τουρισμού αναφορικά με το συγκεκριμένο ζήτημα θα είμαστε εκεί για όσο το δυνατόν ένα καλύτερο αποτέλεσμα για όλους».
H κ. Σβύνου προσθέτει ότι ο κλάδος έχει επηρεαστεί πλήρως λόγω των τεράστιων αυξήσεων. «Παρότι είμαστε πολύ κοντά να ξεπεράσουμε τις αφίξεις του 2019, τα πράγματα είναι αρκετά δύσκολα με την κερδοφορία των επιχειρήσεων, καθότι οι τιμές είναι καθηλωτικές και το κόστος ενέργειας και τροφίμων τεράστιο. Ο ακριβής λογαριασμός όμως θα γίνει στα τέλη του Οκτωβρίου, όταν θα κλείσει και η τουριστική σεζόν», τονίζει χαρακτηριστικά.
ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ • ΑΤΤΙΚΗ: «Ροκανίζονται τα κέρδη»
Ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων και γενικός γραμματέας της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού, κ. Ευγένιος Βασιλικός, αναφορικά με την επιμήκυνση της σεζόν επισημαίνει ότι «η Αθήνα είναι ένας 12μηνος προορισμός, που σημαίνει δυναμικός. Ωστόσο, αναφορικά με την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, φαίνεται ότι θα πάει παραδοσιακά μέχρι και τα τέλη Νοεμβρίου. Φυσικά, και επιθυμία και πρόθεσή μας είναι η κινητικότητα να διατηρείται σε Αθήνα και Αττική όλο τον χρόνο, κάτι βεβαίως που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες», ενώ για την αύξηση των τιμών της ενέργειας συμπληρώνει: «Τα κέρδη των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων σαφώς και έχουν επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από τις τεράστιες αυξήσεις των τροφίμων και της ενέργειας. Αυτή η συνθήκη, απ’ ό,τι φαίνεται, θα μας ακολουθήσει και τη χειμερινή σεζόν. Πέρσι, παραδείγματος χάριν, οι πληρότητες τον χειμώνα ήταν μικρές και μάλλον θα παραμείνουν και φέτος, λόγω των παγκόσμιων εξελίξεων».
ΝΙΚΟΣ ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ • ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΚΡΗΤΗ: «Υπάρχουν δυσκολίες»
Σκεπτικός αναφορικά με την επιμήκυνση της σεζόν φέρεται να είναι ο πρόεδρος τη Ενωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου, κ. Νίκος Χαλκιαδάκης, υπογραμμίζοντας τα εξής: «Η σεζόν θα πάει ακριβώς όπως κάθε χρόνο. Μέχρι τέλη Οκτωβρίου. Τα περισσότερα ξενοδοχεία της περιοχής αρχές Νοεμβρίου θα κλείσουν. Το σενάριο περί επιμήκυνσης τουριστικής περιόδου, λόγω των καταστάσεων που επικρατούν παγκοσμίως, είναι εξαιρετικά δύσκολο να υλοποιηθεί». Ειδικά για το θέμα της αύξησης των τιμών στην ενέργεια προσθέτει: «Οι εξελίξεις διεθνώς, ο πληθωρισμός που αυξάνεται, με τις τιμές των τροφίμων και της ενέργειας να μεγεθύνονται καθημερινά, η κερδοφορία σαφώς των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και του κλάδου επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό».
Του Χάρη Ντιγριντάκη στον «Ελεύθερο Τύπο»