Η τουριστική κίνηση στα ελληνικά αεροδρόμια το καλοκαίρι του 2024 κατέγραψε σημαντική αύξηση, γεγονός που έχει οδηγήσει σε νέες επενδύσεις στις αεροπορικές υποδομές της χώρας. Κατά τους τρεις καλοκαιρινούς μήνες, τα 24 αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) σημείωσαν αύξηση επιβατικής κίνησης κατά 5% σε σχέση με το 2023, με 5.810.734 επιβάτες. Ο αριθμός των πτήσεων επίσης αυξήθηκε κατά 23%, φθάνοντας τις 44.395.
Η αυξανόμενη τουριστική κίνηση έχει ενισχύσει την ανάγκη για επενδύσεις στα αεροδρόμια της χώρας, ώστε να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις και να βελτιώσουν την εμπειρία των επιβατών. Το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο αναδείχθηκε πρώτο στην επιβατική κίνηση, με αύξηση 45%, ενώ τα αεροδρόμια Κάσου (+99,6%), Σητείας (+49,3%), Μήλου (+28,9%) και Καλύμνου (+19,3%) παρουσίασαν εντυπωσιακές αυξήσεις.
Σημαντική άνοδο σημείωσαν και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece. Περισσότεροι από 25 εκατομμύρια επιβάτες πέρασαν από αυτά τους πρώτους οκτώ μήνες του 2024, με τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Ρόδου και Κέρκυρας να πρωτοστατούν. Η ανάπτυξη αυτών των αεροδρομίων, αλλά και η διαρκής επένδυση σε νέες τεχνολογίες και υποδομές, έχει καταστήσει τη Fraport Greece βασικό πυλώνα της αεροπορικής ανάπτυξης στη χώρα. Η αυξημένη τουριστική κίνηση αποτελεί βασικό παράγοντα για την επιτάχυνση των επενδύσεων στα ελληνικά αεροδρόμια. Οι επενδύσεις αυτές όχι μόνο βελτιώνουν τις υποδομές αλλά δημιουργούν θέσεις εργασίας και συμβάλλουν στην ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού και της οικονομίας συνολικά.
Το μεγάλο έργο του «Ελευθέριος Βενιζέλος»
Το μεγαλύτερο επενδυτικό έργο σε εξέλιξη αφορά το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην Αθήνα, το οποίο προγραμματίζεται να εξυπηρετεί έως και 50 εκατ. επιβάτες ετησίως μέχρι το 2046. Η πρώτη φάση της επέκτασης, ύψους περίπου 650 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει έργα συνολικής επιφάνειας 81.000 τετραγωνικών μέτρων και τη δημιουργία 32 νέων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, με σκοπό το αεροδρόμιο να μπορεί να εξυπηρετήσει απρόσκοπτα 33 εκατ. επιβάτες ετησίως. Στα επόμενα χρόνια προβλέπεται να επεκταθεί και το εμπορικό κομμάτι του αεροδρομίου, ενισχύοντας περαιτέρω την οικονομική του ανάπτυξη.
Το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης
Το νέο αεροδρόμιο Καστελίου στην Κρήτη βρίσκεται υπό κατασκευή και αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία στις 6 Φεβρουαρίου 2027, οπότε και θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης». Σύμφωνα με την επικαιροποιημένη Μελέτη Πρόβλεψης Κυκλοφορίας στην οποία βασίστηκε και ο τελικός σχεδιασμός του έργου, στο 20ό έτος λειτουργίας προβλέπει την άνετη εξυπηρέτηση 11,7 εκατ. επιβατών τον χρόνο.
Αναβάθμιση στα μικρότερα αεροδρόμια
Ταυτόχρονα, μεγάλα έργα υλοποιούνται και σε μικρότερα αεροδρόμια της χώρας, όπως οι εκσυγχρονισμοί στα αεροδρόμια της Πάρου, της Νάξου και της Χίου. Στην Πάρο, τα έργα ύψους 41 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, νέο κτίριο αεροσταθμού, επέκταση του διαδρόμου από τα 1400μ. στα 1800μ., νέο Πύργο ελέγχου, νέο πυροσβεστικό σταθμό, αμφίπλευρη επέκταση δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών κατά 4 επιπλέον θέσεις για τζετ αεροπλάνα, με παράλληλες εργασίες φωτισμού – φωτοσήμανσης, νέους χώρους στάθμευσης αυτοκίνητων 550 θέσεων, πλέον ειδικών θέσεων για λεωφορεία, ΑΜΕΑ και φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς και εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος ισχύος 100 Κwp και διασύνδεση του συστήματος στο δίκτυο του διαχειριστή ηλεκτρικής ενέργειας.
Στη Νάξο σε εξέλιξη βρίσκονται έργα προϋπολογισμού 22 εκατ. ευρώ, με κύριο αντικείμενο την επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης και του χώρου στάθμευσης αεροσκαφών. Στη Χίο πραγματοποιούνται έργα αναβάθμισης υποδομών, προϋπολογισμού 25.667.000 ευρώ. Ήδη, έχει παραδοθεί η επέκταση του κτιρίου Αναχωρήσεων, ενώ σε εξέλιξη είναι τα έργα επέκτασης του διαδρόμου προσγείωσης κατά 288 μέτρα, η ανακατασκευή του χώρου των Αφίξεων και η σύνδεσή του με το νέο κτίριο των Αναχωρήσεων, καθώς και η ανακαίνιση του πύργου ελέγχου του αεροδρομίου.
Οι επόμενες παραχωρήσεις
Σημαντικές επενδύσεις δρομολογούνται επίσης για τα υπόλοιπα 22 περιφερειακά αεροδρόμια που αναμένεται να παραχωρηθούν σε ιδιώτες, με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών τους. Τα 22 αεροδρόμια θα μπουν όλα μαζί σ’ ένα cluster και είναι τα εξής: Χίος, Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Κάρπαθος, Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα, Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελόριζο, Καστοριά, Κάσος και Κοζάνη.
Σε εξέλιξη βρίσκεται, εν τω μεταξύ, ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας από το Υπερταμείο, με την προθεσμία για την κατάθεση των προσφορών να λήγει στις 11 Οκτωβρίου. Στη Β’ φάση του διαγωνισμού έχουν περάσει τα σχήματα:
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – GMR Airports Limited
- ΜΥΤΙΛHΝΑΙΟΣ Α.Ε. – CORPORATION AMERICA AIRPORTS S.A
- Egis Airport Operation – AKTOR CONCESSIONS SINGLE MEMBER S.A.- Aéroports de la Cote d’Azur
- FRAPORT AG – DELTA AIRPORT INVESTMENTS A.E.- ΠΗΛΕΑΣ Α.Ε.
Έρχονται και τα υδροπλάνα
Την άνοιξη του 2025 αναμένεται να δούμε στη χώρα μας τα πρώτα υδροπλάνα, σύμφωνα με την επικεφαλής Ανάπτυξης της Grecian Air Seaplanes – Ελληνικά Υδατοδρόμια, Μαρία Τόκτωρ. Η αρχή θα γίνει με τρία υδροπλάνα και προοδευτικά ο στόλος θα αυξηθεί για να καλυφθούν οι ανάγκες της ζήτησης στην Ελλάδα και σε δεύτερη φάση και σε γειτονικές χώρες. Σημαντική προϋπόθεση για τη βιωσιμότητα της εταιρείας είναι η ανάπτυξη ενός ικανού δικτύου υδατοδρομίων και υδάτινων πεδίων ώστε να υπάρχουν επαρκείς προορισμοί.
powergame.gr