Μία μικρή, αλλά ουσιαστική «ανάσα» έδωσε στην τοπική αγορά της Κω το φετινό Πάσχα, σηματοδοτώντας παράλληλα την ανεπίσημη έναρξη της τουριστικής περιόδου με την άφιξη των πρώτων επισκεπτών. Παρά τις προκλήσεις και την επιφυλακτικότητα των καταναλωτών, οι επιχειρήσεις είδαν κίνηση, κυρίως την Μεγάλη Εβδομάδα, με δώρα, ρούχα, λαμπάδες και τα παραδοσιακά πασχαλινά εδέσματα να κυριαρχούν στις επιλογές.
Η φετινή εορταστική κίνηση ξεκίνησε καθυστερημένα, καθώς οι καταναλωτές περίμεναν την καταβολή του δώρου Πάσχα. Η μη έγκαιρη πληρωμή των συντάξεων επηρέασε αρνητικά τους ηλικιωμένους, ενώ οι εποχικοί εργαζόμενοι στον τουρισμό δεν έλαβαν το επίδομα ανεργίας, καθώς αυτό πλέον περιορίζεται σε τρίμηνη διάρκεια. Η αγορά πάντως ενεργοποιήθηκε δυναμικά μετά τη Μεγάλη Τετάρτη, όταν πιστώθηκε το δώρο Πάσχα σε 2,4 εκατομμύρια εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα.
Ν. Πης: Ικανοποιημένος από την κίνηση
Ο Νίκος Πης από το κατάστημα παιχνιδιών «Jumbo – Κουκλόσπιτο» δήλωσε ικανοποιημένος από την κίνηση, τονίζοντας πως οι παραδοσιακές παιχνιδολαμπάδες δίνουν πλέον τη θέση τους στις «δώρο-λαμπάδες» — στολισμένα κεριά με συμβολικά δώρα, που απευθύνονται σε μεγαλύτερα παιδιά. «Η κίνηση κορυφώθηκε την Μεγάλη Εβδομάδα, με ιδιαίτερη ζήτηση στα σοκολατένια αυγά και τα είδη στολισμού. Παρά την καθυστέρηση στις συντάξεις, η αγορά ήταν ικανοποιητική – Ανάσταση χωρίς λαμπάδα δεν γίνεται», τόνισε.
« Κινήθηκε και φέτος η αγορά σε ό τι αφορά τις λαμπάδες αλλά καίριος έφυγαν τα στολισμένα κεριά που πλέον λέγονται δώρο λαμπάδες. Σίγουρα υπήρχε μεγάλη ζήτηση και στις παιχνιδολαμπάδες αλλά βλέπουμε τα τελευταία χρόνια να αλλάζει αυτή η τάση και να περιορίζονται οι παιχνιδολαμπάδες στις προσχολικές ηλικίες μέχρι τα 6 χρονών περίπου και τα μεγαλύτερα παιδιά αναζητούν έναν στολισμένο κερί με ένα δωράκι συμβολικό καθώς είναι πλέον άλλες οι συνήθειες.
Βέβαια εκτός από τις δώρ λαμπάδες είχαμε πολύ μεγάλη κίνηση στα σοκολατένια αυγά και στα είδη στολισμού. Από ότι διαπιστώσαμε η κίνηση κορυφώθηκε με τους καταναλωτές να κάνουν τις αγορές τους κυρίως κατά τη διάρκεια της μεγάλης εβδομάδας εφόσον είχαν καταβληθεί και τα δώρα του Πάσχα δηλαδή μετά από τη Μεγάλη Τετάρτη.
Κάτι που επηρέασε την αγορά σίγουρα ήταν η μη καταβολή των συντάξεων και έτσι δεν μπόρεσαν οι μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωποι να πάρουν ένα συμβολικό δώρο για τα εγγόνια τους. Πάντως η κίνηση ήτανε ικανοποιητική και ήτανε πολύ μεγάλη κατά τη διάρκεια της μεγάλης εβδομάδας καθώς Ανάσταση χωρίς λαμπάδα δεν γίνεται.»
Ε. Χόνδρου: Πασχαλινές αγορές μόνο την Μ. Εβδομάδα λόγω internet και διακοπών
Η Ειρήνη Χόνδρου από την μπουτίκ γυναικείων ρούχων Belleza παρατήρησε πως η αγοραστική κίνηση επηρεάστηκε αρνητικά από την αυξημένη χρήση του διαδικτύου και τις Πασχαλινές αποδράσεις, κυρίως προς την Κάλυμνο.
« Περιμέναμε μεγαλύτερη κινητικότητα την μεγάλη εβδομάδα και κυρίως το Μεγάλο Σάββατο. Περισσότερες αγορές έγιναν κατά τη διάρκεια της μεγάλης εβδομάδας που μας έδωσε μεγάλες προσδοκίες για το Μεγάλο Σάββατο όμως τελικά έγιναν κάποια ψώνια της τελευταίας στιγμής.
Νομίζω πως καλύτερα πήγαν οι προηγούμενες ήμερες. Σίγουρα τα τοπικά καταστήματα ειδικά στα ρούχα έχουν να ανταγωνιστούν το διαδίκτυο ενώ παράλληλα φέτος ήταν πάρα πολλοί εκείνοι που έφυγαν εκτός Κω για πασχαλινές διακοπές ιδιαίτερα προς την Κάλυμνο και έτσι απέφυγαν να κάνουν κάποια ψώνια.
Είναι κάτι το οποίο συζητάμε μεταξύ μας οι άνθρωποι με επιχειρήσεις στο κέντρο και είδαμε έτσι μια μικρή διαφοροποίηση της φετινής συμπεριφορά των καταναλωτών. Τονίζουμε ότι εμείς τουλάχιστον τοπικές επιχειρήσεις πάντοτε κάνουμε και ότι μπορούμε μια καλύτερη τιμή στους πελάτες μας ως ένα μικρό ευχαριστώ και βέβαια οι τιμές είναι προσαρμοσμένες με την πολιτική των εταιρειών και είναι οι ίδιες πανελλαδικά.
Να σημειωθεί ότι αρκετοί άνθρωποι δεν έχουν επιστρέψει στις δουλειές τους είναι εποχικοί εργαζόμενοι οπότε ενδεχομένως υπάρχει έτσι ένα μικρό στην ρευστότητα και βέβαια όσοι πήραν ανεργία πήραν και το δώρο τους και μπορούσαν να κάνουν τα ψώνια τους. Αυτό που μας έκανε φέτος εντύπωση είναι ότι είδαμε μεγάλη ζήτηση για βραδινά ρούχα για κάποιες καλοκαιρινές εκδηλώσεις όπως γάμους και βαφτίσια όμως αυτή την περίοδο έχουμε την ανοιξιάτικη κολεξιόν και η καλοκαιρινή αναμένεται».
Ν. Ντινώρης: Άρχισαν οι αγορές και από τους τουρίστες
Ο Νίκος Ντινώρης από το ανδρικό κατάστημα Berto Lucci, επισημαίνει ότι τα πρακτικά δώρα – όπως μπλουζάκια και πουκάμισα – κυριάρχησαν.
« Είμαστε ικανοποιημένοι με την φετινή πασχαλινή κίνηση η οποία πήγε αρκετά καλά κυρίως στη μεγάλη εβδομάδα. Είναι γνωστό ότι γενικότερα ψωνίζουμε την τελευταία στιγμή και είδαμε λοιπόν ότι οι περισσότερες πασχαλινές αγορές έγιναν τις τελευταίες ημέρες της μεγάλης εβδομάδας με τα μπλουζάκια και τα πουκάμισα να κυριαρχούν. Είχαμε δηλαδή περισσότερα δώρα τα οποία είναι πρακτικά και τα οποία θα μπορούν να φορεθούν εύκολα αυτή την εποχή. Βέβαια υπήρξαν και κάποιες αγορές σε πιο καλό ρούχο για βαφτίσεις και γάμους αλλά κυρίως στα μπλουζάκια και τα πουκάμισα ήταν αυτά που κυριάρχησαν. Να πούμε βέβαια ότι βοήθησαν και οι πρώτοι τουρίστες οι οποίες έκαναν την εμφάνισή τους δειλά δειλά και έκαναν και κάποιες αγορές στην τοπική μας αγορά».
Μ. Χατζηστέργος: Θετικό ξεκίνημα για τον τουρισμό – Πιέσεις στην εστίαση
Το φετινό Πάσχα έδωσε ένα καλό ξεκίνημα στις τουριστικές επιχειρήσεις αφού το Ορθόδοξο συνέπεσε με το Καθολικό ενώ και αρκετοί Τούρκοι ήρθαν για βόλτα. Όπως μας εξηγεί ο Μιχάλης Χατζηστέργος γενικός διευθυντής του Ομίλου Divine Βασιλείου Πουλιού, οι κρατήσεις ήταν σε υψηλά επίπεδα ενώ μεγάλη κίνηση σημειώθηκε στις επισιτιστικές επιχειρήσεις του ομίλου όπως τα καφέ, εστιατόρια, ζαχαροπλαστείο και κάβα. Όμως η εισαγωγή της ψηφιακής κάρτας, τα νέα συστήματα, οι αυξήσεις σε μισθούς και εισφορές έχουν αφήσει μικρό περιθώριο κέρδους στις επιχειρήσεις εστίασης, με αποτέλεσμα φέτος να αυξηθεί έντονα το φαινόμενο των επιχειρήσεων που θα κλείνουν τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα ή θα λειτουργούν μόνο με διανομή και πακέτο.
« Το φετινό Πάσχα ήταν ιδανικό καθώς έπεσε σχετικά έτσι σε καλή εποχή λίγο πιο αργά γιόρταζαν μαζί καθολικοί και ορθόδοξοι οπότε ουσιαστικά άνοιξε με τον καλύτερο τρόπο η τουριστική περίοδος. Ειδικά στις κρατήσεις είχαμε αυξημένες για τα δεδομένα της εποχής ήταν σύμμαχος και ο καλός καιρός και είδαμε ότι οι ξένοι επισκέπτες ήρθαν στην Κω για Πάσχα όπως και αρκετοί τούρκοι για βόλτα. Επίσης και στο κομμάτι του επισιτισμού της εστίασης πήγαμε αρκετά καλά για τα δεδομένα της εποχής όλες αυτές τις ημέρες. Βέβαια να πούμε ότι πλέον έχουν αυξηθεί κατά πολύ οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων στην εστίαση με τα νέα δεδομένα και τα περιθώρια κέρδους είναι πλέον πολύ μικρότερα σε σχέση με το παρελθόν. Αυτό σημαίνει ότι φέτος θα δούμε αρκετές επιχειρήσεις να κλείνουν μία τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα ή να δουλεύουν περισσότερο το πακέτο και τη διανομή προκειμένου να είναι βιώσιμες».
Αχμέτ Τοκμόγλου: Το ντόπιο αρνί είχε την τιμητική του
Το ντόπιο αρνί και κατσίκι είχε την τιμητική του και φέτος στο παραδοσιακό πασχαλινό τραπέζι. Αν και το γεγονός ότι οι συνταξιούχοι έμειναν απλήρωτοι, τα ψώνια έγιναν με τις τιμές να είναι χαμηλότερες στην Κω σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα. Ο Αχμέτ Τοκμόγλου ιδιοκτήτης των τοπικών κρεοπωλείων παντοπωλείων «Παλιά Αγορά», μας έδωσε τα στοιχεία του Πάσχα.
« Η κίνηση πήγε αρκετά καλά φέτος το Πάσχα και ο κόσμος ψώνισε για να γιορτάσει τη λαμπρή. Είμαι σίγουρος ότι θα ψώνιζαν και ακόμα παραπάνω αν είχαν την οικονομική δυνατότητα απλώς δεν είχαν γίνει οι πληρωμές των συντάξεων και ουσιαστικά κινήθηκε η αγορά με τα επιδόματα δώρου.
Βέβαια την τιμητική τους είχαν οι παραδοσιακές γεύσεις του Πάσχα όπως είναι το ντόπιο αρνί για το ντόπιο κατσικάκι το κοκορέτσι και άλλα πασχαλινά σκευάσματα όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος είδαμε αύξηση της κίνησης στην ατζέντα στα σουβλάκια και σε διάφορα άλλα είδη που τρώνε κυρίως στα παιδιά να πούμε βέβαια ότι η τιμή στην Κω μπορεί να ήταν αυξημένη στο κρέας σε σχέση με πέρσι έστω και λίγο όμως ήταν πολύ χαμηλότερη σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα και με τα όσα ακούγαμε στην τηλεόραση. Αυτό συμβαίνει διότι τα αμνοερίφια μας είναι τοπικά προϊόντα και εμείς ως μία οικογενειακή επιχείρηση προσφέρουμε τοπικά κρέατα στους καταναλωτές μας. Είδαμε βεβαίως και μεγάλη κίνηση και στα υπόλοιπα μας είδη όπως τα τυριά στα μπύρες, στα αναψυκτικά και σε όλα αυτά που χρειάζονται οι νοικοκυρές για να φτιάξουν τα πασχαλινά εδέσματα».
Ρ. Καϊσερλη: Αυξημένη κίνηση λόγω προσφορών
Σε υψηλά επίπεδα κινήθηκε η κίνηση στα σούπερ μάρκετ όπου οι προσφορές ήταν δελεαστικές και συμφέρουσες για τους καταναλωτές. Η κα. Ρούλα Καϊσερλή, υπεύθυνη πωλήσεων Kritikos Louis Super Markets μας δήλωσε αναλυτικά τα παρακάτω:
«Είμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι από την φωτεινή πασχαλινή κίνηση των καταναλωτών και μπορούμε να πούμε ότι η αυξήθηκε σε σχέση με πέρυσι. Φυσικά οι αγορές ξεκίνησαν από την Παρασκευή προ της Κυριακής των Βαΐων και κορυφώθηκαν τη μεγάλη εβδομάδα. Τιμές μας ήταν πάρα πολύ καλές και θα έλεγα σε πολλά προϊόντα και χαμηλότερες σε σχέση με πέρσι και σε αυτό βέβαια βοήθησαν οι προσφορές. Έτσι λοιπόν όλα τα είδη που σχετίζονταν με τα πασχαλινά εδέσματα για το πασχαλινό τραπέζι ήτανε σε προσφορά κάτι που βοήθησε στο να γεμίσουν τα καλάθια.»
Σάντυ Λαδικού