Αρκετά διαφορετική αναμένεται να είναι η εικόνα των βασικών ειδών διατροφής στα ράφια των σούπερ μάρκετ τα επόμενα χρόνια, καθώς, εν μέσω ραγδαίων αλλαγών στις ανάγκες των σύγχρονων καταναλωτών, ο κλάδος των τροφίμων ετοιμάζεται να περάσει σε μια εντελώς νέα εποχή.
Μέσα σε ένα ταχύτατα μεταλλασσόμενο περιβάλλον, το βασικό ερώτημα των επόμενων δεκαετιών θα είναι ένα: Τι θα καταναλώνουμε στο μέλλον;
Αρκετά διαφορετική αναμένεται να είναι η εικόνα των βασικών ειδών διατροφής στα ράφια των σούπερ μάρκετ τα επόμενα χρόνια, καθώς, εν μέσω ραγδαίων αλλαγών στις ανάγκες των σύγχρονων καταναλωτών, ο κλάδος των τροφίμων ετοιμάζεται να περάσει σε μια εντελώς νέα εποχή.
Μέσα σε ένα ταχύτατα μεταλλασσόμενο περιβάλλον, το βασικό ερώτημα των επόμενων δεκαετιών θα είναι ένα: Τι θα καταναλώνουμε στο μέλλον;
Τεχνητή νοημοσύνη και κλιματική αλλαγή θα αλλάξουν τους κανόνες διατροφής
«Η τεχνητή νοημοσύνη και η κλιματική αλλαγή είναι δύο πολύ σημαντικοί παράγοντες που θα αλλάξουν τις συνθήκες του αύριο, ως προς το τι θα τρώμε. Έρχονται πολύ μεγάλες αλλαγές», παραδέχθηκε, μιλώντας από το βήμα του 8ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, η πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Υγείας, Αντωνία Τριχοπούλου. Ειδικά σε ό,τι αφορά το μείζον ζήτημα της κλιματικής αλλαγής εξήγησε πως «είναι στο χέρι μας να επιδράσουμε θετικά ως προς τον περιορισμό της, ανάλογα με το τι θα καταναλώνουμε».
«Η κλιματική αλλαγή είναι βέβαιο πως θα μεταβάλλει τους κανόνες διατροφής, ενώ το δικό τους ρόλο θα διαδραματίσουν και οι προβλέψεις για αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού στο μέλλον. Οι καταναλωτές του μέλλοντος θα επιζητούν ποιοτικά τρόφιμα», σχολίασε από την πλευρά του ο επικεφαλής της έδρας UNESCO on Futures Research, Επαμεινώνδας Χριστοφιλόπουλος.
Οι νέες τάσεις στα τρόφιμα
Όπως αποκάλυψε με τη σειρά της, συμμετέχοντας και η ίδια στις εργασίες του 8ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, η υπεύθυνη Έρευνας και Ανάπτυξης της εταιρείας ΚΟΝΒΑ (Κονσερβοποιία Βορείου Αιγαίου ΑΕΒΕ), γνωστής για τα προϊόντα Trata, Ιωάννα Μελικίδου, το τι θα τρώμε… το 2040 δεν είναι ιδιαίτερα μακριά. Όπως τόνισε, μια σειρά από τάσεις θα καθορίσουν το μέλλον των τροφίμων.
Σε πρώτη φάση, θα υπάρξουν μεγάλες αλλαγές σε επίπεδο πρώτων υλών, με τη ζωική πρώτη ύλη να μειώνεται και το κενό να καλύπτεται από τη φυτική πρώτη ύλη. Αυτό το κενό θα επιχειρήσουν να καλύψουν τα plant based τρόφιμα, τα οποία θα αφορούν σε πολλές περιπτώσεις προϊόντα μίμησης πρωτότυπων προϊόντων.
«Έχουμε δρόμο ακόμη για την εδραίωση των προϊόντων φυτικής προέλευσης, αλλά μέχρι το… 2040 θα έχουμε φτάσει αρκετά κοντά», παραδέχθηκε η κυρία Μελικίδου.
Παράλληλα, τα ίδια τα φυτικά προϊόντα αναμένεται να… πληθύνουν στο άμεσο μέλλον, με την κυρία Μελικίδου να προβλέπει πως θα προστεθούν πολλές καινούργιες κατηγορίες, όπως σνακ φυτικών προϊόντων και πολλά άλλα.
Τα τρόφιμα του μέλλοντος όμως θα έχουν κι άλλες σημαντικές διαφοροποιήσεις. Πιο φιλικές προς το περιβάλλον συσκευασίες, που ταυτόχρονα θα είναι και «έξυπνες» συσκευασίες, προκειμένου να παρέχουν κάθε δυνατή πληροφόρηση στις νέες γενιές καταναλωτών, που εμφανίζονται και εξαιρετικά ευαίσθητες με το περιβάλλον και αρκετά εξοικειωμένες με την πληροφόρηση. «Την πληροφόρηση για κάθε συστατικό τροφίμου εμείς οι εταιρείες είμαστε υπεύθυνες να την προσφέρουμε στους καταναλωτές. Πώς; Μέσω της ψηφιοποίησης», σημείωσε χαρακτηριστικά η υπεύθυνη Έρευνας και Ανάπτυξης της ΚΟΝΒΑ.
Έρχονται τα εναλλακτικά τρόφιμα
«Οι επόμενες δεκαετίες… το 2030, το 2040… θα είναι η εποχή των εναλλακτικών τροφίμων», εκτίμησε από τους Δελφούς ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης της Μικροζυθοποιίας Κυκλάδων που παράγει τις premium μπύρες Νήσος, Αλέξανδρος Κουρής.
«Τα εναλλακτικά τρόφιμα δεν αφορούν μόνο στα φυτικής προέλευσης τρόφιμα. Ήδη έχουμε δει στο εξωτερικό την εξέλιξη της κυτταρικής κτηνοτροφίας, ήτοι την κυτταρική παραγωγή κρέατος από βλαστοκύτταρα. Προσεχώς θα δούμε πρωτεΐνες να παράγονται μέσω ζύμωσης», εξήγησε, σπεύδοντας να προσθέσει πως τα εναλλακτικά τρόφιμα θα έχουν και μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και σχετικά μικρό κόστος.
«Η βιομηχανία τροφίμων θα διώξει κάθε τι περιττό ως το 2040, όχι μόνο τη συσκευασία», εκτίμησε επίσης ο κ. Κουρής, ενώ αναφερόμενος στον κλάδο των ποτών ανέφερε πως η τάση του μέλλοντος θα είναι το λιγότερο αλκοόλ, κάτι που έχει ήδη αρχίσει να γίνεται αντιληπτό.
Τρόφιμα προσβάσιμα σε όλους
Συμμετέχοντας σε πάνελ του 8ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΛΤΑ, Χρήστος Τσόλκας, εξήγησε πως στόχος των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τροφίμων είναι η παραγωγή προϊόντων προσβάσιμων σε όλους τους καταναλωτές.
«Η ΔΕΛΤΑ, όπως και κάθε εταιρεία καταναλωτικών προϊόντων, παρατηρεί πάντα τις ανάγκες του καταναλωτή, παρακολουθώντας τι θα φάει το πρωί, το μεσημέρι, το βράδυ κ.οκ. Πρέπει όλοι να αντιληφθούμε πως ο κόσμος σήμερα δεν τρώει μόνο για να χορτάσει την πείνα του, αλλά για να έχει καλή υγεία και ευεξία και φυσικά για να αισθανθεί το αίσθημα της απόλαυσης. Σε εμάς, στον κόσμο των τροφίμων, η γεύση έχει πολύ μεγάλη σημασία», τόνισε ο κ. Τσόλκας, εκφράζοντας την ανάγκη η βιομηχανία των τροφίμων να επιλέξει τον δρόμο της καινοτομίας για να βελτιώσει τα προϊόντα της και να είναι σε θέση να καλύψει τις ανάγκες του καταναλωτή».
«Ο κλάδος των τροφίμων μπορεί να συνεισφέρει περαιτέρω στην ανάπτυξη της χώρας, εάν υποστηριχθεί από πολιτικές που στηρίζουν την παραγωγή, τον πρωτογενή τομέα και την κυκλική οικονομία. Στην κατεύθυνση αυτή η αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης για την ενίσχυση του κλάδου και οι στοχευμένες πολιτικές για την αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος, μπορούν να αξιοποιήσουν σε ακόμα μεγαλύτερο εύρος τη δυναμική του κλάδου τροφίμων και τη συμβολή του στην ελληνική αγορά και οικονομία», ανέφερε από την πλευρά του ο Διευθύνων Σύμβουλος της Vivartia, Αθανάσιος Παπανικολάου.
insider.gr