Στην ανάγκη εφαρμογής νέων και τολμηρών προτάσεων που θα είναι ενταγμένες σε μια εθνική στρατηγική για τη νησιωτικότητα, αναφέρθηκε στην ομιλία του από το βήμα της Βουλής, ο Βουλευτής Δωδεκανήσου, κ.Μάνος Κόνσολας, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ναυτιλίας.
Ο κ.Κόνσολας τόνισε ότι για πρώτη φορά υπάρχουν διαθέσιμα χρηματοδοτικά προγράμματα και εργαλεία για την υλοποίηση δράσεων στον τομέα της νησιωτικής πολιτικής, όπως:
-Το πρόγραμμα Νέαρχος, που θα χρηματοδοτήσει έργα υποδομής στα νησιά.
-Το πρόγραμμα χρηματοδότησης της νησιωτικής επιχειρηματικότητας που στοχεύει στην κάλυψη του ελλείμματος πρόσβασης στη ρευστότητας για τις νησιωτικές επιχειρήσεις.
-Το Ταμείο Θαλάσσιας-Γαλάζιας Οικονομίας που χρηματοδοτείται μέσα από εθνικούς πόρους, από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και το ΕΣΠΑ και έχει σαν στόχο την ενίσχυση επενδυτικών και επιχειρηματικών σχεδίων στον τομέα της Θαλάσσιας Οικονομίας.
Επισήμανε ότι η Εθνική Στρατηγική για τις νησιωτικές περιοχές, θα αποκτήσει ουσιαστικό νόημα και περιεχόμενο αν αρχίσει να μετουσιώνεται σε συγκεκριμένες πολιτικές.
Αναφέρθηκε, συγκεκριμένα, στην ενδονησιωτική συγκοινωνία, που είναι ένα βασικό πρόβλημα για τα μικρά νησιά και τους κατοίκους τους, οι οποίοι είναι αναγκασμένοι να μετακινηθούν σε μεγαλύτερα νησιά, προτείνοντας να ενταχθεί η Διπλή Νησιωτικότητα στην πολιτική κρατικών ενισχύσεων και να υπάρχει δωρεάν μετακίνηση, για συγκεκριμένο αριθμό μετακινήσεων, για τους κατοίκους των μικρών νησιών.
Έκανε ειδική αναφορά στο θέμα των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, τονίζοντας:
«Έξι χρόνια μετά την κατάργησή τους, είναι αμφίβολο αν υπήρξε δημοσιονομικό όφελος από αυτή την κίνηση, πόσο αυξήθηκαν τα δημόσια έσοδα σε αυτά τα νησιά, αλλά και τα στοιχεία που στηρίζονται σε μία άλλη μεταβλητή: αν μετά την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε αυτές τις περιοχές, αυξήθηκαν ή μειώθηκαν τα δηλωθέντα εισοδήματα (κάτι που επηρεάζει σωρευτικά τα δημόσια έσοδα είτε θετικά είτε αρνητικά).
Επιτέλους, κάποια στιγμή, πρέπει να τεθεί αυτό το θέμα, να δούμε τα στοιχεία που υπάρχουν, πόσο ωφέλησε ή έβλαψε αυτό το μέτρο».
Ο κ.Κόνσολας ζήτησε να ενταχθεί στην Εθνική Στρατηγική για τις νησιωτικές περιοχές, και το δημογραφικό πρόβλημα.
Τόνισε ότι η δημογραφική γήρανση και η μείωση του πληθυσμού στα μικρά νησιά είναι ένα υπαρκτό πρόβλημα και μέρος της Εθνικής Στρατηγικής για τη νησιωτικότητα πρέπει να είναι η οριοθέτηση των νησιών που αντιμετωπίζουν πρόβλημα και η εφαρμογή συγκεκριμένων πολιτικών και δράσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Παράλληλα, ο κ.Κόνσολας επεσήμανε ότι η θαλάσσια επιτήρηση και η ασφάλεια στα θαλάσσια σύνορά μας, αποτελούν κορυφαία προτεραιότητα στην Εθνική Στρατηγική για τη νησιωτικότητα.
Έκανε ειδική αναφορά στις επιθετικές ενέργειες τουρκικών αλιευτικών στα Δωδεκάνησα που προβαίνουν σε παράνομη αλιεία στα ελληνικά χωρικά ύδατα και σε μικρό βάθος, κάτι που απαγορεύεται από την ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Ο κ.Κόνσολας ζήτησε, για μία ακόμα φορά, να υπάρχει ισχυρή παρουσία του Λιμενικού Σώματος και της Ακτοφυλακής στην περιοχή.