Για ακόμη μια φορά το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μας ξαφνιάζει αρνητικά αναφορικά με την έλλειψη στρατηγικής του για τη στήριξη της ακτοπλοΐας και για τον τρόπο που επιλέγει να επιμερίσει δημόσια κονδύλια.
Έτσι σήμερα, άλλη μια περίεργη και καθυστερημένη, χρονικά, απόφαση εκδόθηκε σχετικά με την επιδότηση ακτοπλοϊκών γραμμών με το ποσό των 15εκ ευρώ και μόνο για το διάστημα από 11/7/2020 μέχρι 20/7/2020, για 10 μόνο μέρες δηλαδή. Επιπλέον, η προχειρότητα των αποφάσεων της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, αυτή τη φορά, ξεπέρασε κάθε προσδοκία, αφού η σχετική ΚΥΑ εκδόθηκε χθες (13/7/2020) και συμπεριλαμβάνει τη χρηματοδότηση δρομολογίων από 11/7/2020, ενώ παράλληλα προβλέπει και διαδικασία για την ανάθεση επιπλέον δύο ημερών. Δηλαδή οι αναθέσεις για δρομολόγια από 11/7 θα γίνουν στην καλύτερη περίπτωση στις 16/7! Πόσο παραλογισμό, ακόμη, μπορεί να αντέξει η ακτοπλοΐα, άραγε;
Η συγκεκριμένη ΚΥΑ δημιουργεί πολλά ερωτηματικά για τα αργά αντανακλαστικά του Υπουργείου σε σχέση με τις ήδη καταγεγραμμένες ανάγκες των δρομολογίων αλλά και αφήνει περιθώρια για να ξυπνήσουν υπόνοιες περί εύνοιας συγκεκριμένων εταιρειών ταχυπλόων εις βάρος άλλων, ιδίως των συμβατικών πλοίων.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας, αρχικά, θα πρέπει να εξηγήσει σε μας, στους φορείς της ακτοπλοΐας αλλά και στους χρήστες αυτής, αν το ελληνικό ακτοπλοϊκό δίκτυο, μετά την κρίση πανδημίας και μετά από ένα παρατεταμένο ολικό lockdown, χρήζει ανάγκης στήριξης μόνο για 10 μέρες ή αν τα προβλήματα συνδεσιμότητας των νησιών, που συνεχώς έρχονται στη δημοσιότητα, απαιτούσαν ήδη μια συνολική αντιμετώπιση και ένα ολιστικό σχεδιασμό. Η αντίδραση του Υπουργείου καθυστέρησε τουλάχιστον δύο μήνες, αφήνοντας τις συνδέσεις των νησιών στον αέρα και τορπιλίζοντας τις προσπάθειες για ανάκαμψη της τουριστικής κίνησης, που τόσο ανάγκη έχουν οι τοπικές νησιωτικές οικονομίες.
Όμως ο παραλογισμός δε σταματά εδώ. Η ΚΥΑ χρηματοδοτεί σε πολλές περιπτώσεις καθημερινά δρομολόγια ταχυπλόων, σε αντίθεση με δρομολόγια πλοίων 12μηνης δρομολόγησης, που εγγυώνται την απρόσκοπτη τροφοδοσία και την ετήσια συνδεσιμότητα των νησιών, και τα οποία είτε δεν επιδοτούνται, είτε επιδοτούνται για λιγότερα εβδομαδιαία δρομολόγια. Εκεί δηλαδή που μια Κυβέρνηση η οποία δείχνει πραγματικό ενδιαφέρον για τα νησιά και τις συνθήκες διασύνδεσής τους θα έπρεπε ήδη, από τον Ιούνιο, να έχει μεριμνήσει για την επιδότηση γραμμών και πλοίων που καλύπτουν τις ανάγκες αυτές, η ΝΔ, επιλέγει να δαπανήσει δημόσιους πόρους, κυρίως σε ταχύπλοα πλοία που εξυπηρετούν εποχικά τα νησιά και να βάλει στο περιθώριο της κρατικής στήριξης τα πλοία ετήσιας δρομολόγησης, χωρίς σχέδιο για το υπόλοιπο του δρομολογιακού έτους.
Ερωτηματικά επίσης προκαλεί ο τρόπος με τον οποίο καθορίστηκαν οι επιδοτήσεις ανά δρομολόγιο, αφού με το ίδιο ποσό, αποζημιώνονται σαφώς διαφορετικής απόστασης δρομολόγια, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις που δαπανώνται ποσά για αλληλό- επικαλυπτόμενα δρομολόγια. Και επειδή τα μέχρι τώρα πεπραγμένα της Κυβέρνησης, διόλου κολακευτικά δεν είναι σε σχέση με τις επιλογές για το «μοίρασμα» κρατικών πόρων, ο Υπουργός οφείλει να απαντήσει στον ελληνικό λαό, με ποια κριτήρια καθορίστηκαν οι επιδοτήσεις ανά μίλι, σε κάθε γραμμή.
Για μια ακόμη φορά αποδεικνύεται πως η ΝΔ είναι μακριά από τις πραγματικές ανάγκες των νησιών και των νησιωτών. Είναι πλέον φανερό ότι η Κυβέρνηση αυτή, σε κάθε επίπεδο και για κάθε θέμα δημοσίου συμφέροντος, αποφασίζει με γνώμονα την εξυπηρέτηση λίγων και συγκεκριμένων συμφερόντων. Το Υπουργείο Ναυτιλίας, παρά τα αυξανόμενα προβλήματα που η πανδημία επέφερε, εξακολουθεί να δρα χωρίς στρατηγικό σχέδιο, υποβαθμίζοντας την ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών, αφήνοντας τα χωρίς επαρκή διασύνδεση. Ο Υπουργός Ναυτιλίας φαίνεται ότι εφαρμόζει πιστά το δόγμα του κ. Μητσοτάκη και μας αποδεικνύει ότι η κρίση είναι ευκαιρία για τους κολλητούς!