Κατά τη διακυβέρνηση της χώρας από το ΠΑ.ΣΟ.Κ., επί Ανδρέα Παπανδρέου, όταν κάποιοι εξωγενείς παράγοντες οδηγούσαν σε αύξηση των τιμών των καυσίμων, η κυβέρνηση μείωνε τους έμμεσους φόρους, για να προστατεύσει τους καταναλωτές – κατοίκους των νησιών μας.
Την περίοδο αρχές 1982 – τέλος 1986 μειώνετο ο ειδικός φόρος κατανάλωσης καυσίμων. Μετά την 1η Ιανουαρίου 1987. Ο φόρος προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) που επιβάλλετο, ήταν μειωμένος κατά 30%.
Τώρα, δυο εξωγενείς παράγοντες αυξάνουν τις τιμές των καυσίμων των φορτηγών (και όχι μόνο…) και βιώνουμε μεγάλες αυξήσεις στις θαλάσσιες μεταφορές, που μετακυλίονται στους καταναλωτές και επιβαρύνουν τόσο τους νησιώτες, όσο και τις νησιωτικές επιχειρήσεις.
- Πρώτος εξωγενής παράγοντας: η εφαρμογή της ευρωπαϊκής πολιτικής, μέσω των κανονισμών Fuel EU E.T.S, που έφεραν αυξήσεις > του 12 %.
- Δεύτερος εξωγενής παράγοντας: ο πόλεμος Ισραήλ - Ιράν, που κανείς ακόμη δε μπορεί να προβλέψει πόσο μεγάλη αύξηση της τιμής των καυσίμων θα προκαλέσει.
- Αν σ’ αυτούς τους παράγοντες προσθέσουμε και το γεγονός, πως στις ακτοπλοϊκές μεταφορές υπάρχουν μονοπωλιακές εκμεταλλεύσεις των γραμμών, καταλαβαίνουμε που οδηγούνται τα κόστη των προϊόνταν και των πρώτων υλών, που μεταφέρονται στα νησιά μας με πλοία…
Οι νησιώτες & οι νησιωτικές επιχειρήσεις, κάτω από τις απίστευτες αυξήσεις, θα «γονατίσουν» και – μέχρι τώρα – η κυβέρνηση δεν κάνει τίποτε απολύτως, για την ανακούφισή τους.
Θα συνεχίσει έτσι άπραγη, άβουλη και μοιραία; Ή θα πάρει προστατευτικά μέτρα; Ποια μέτρα να πάρει;
Απλά, να μειώσει την έμμεση φορολογία, που διαχρονικά κινείται μεταξύ του 55% - 60% της τελικής τιμής των καυσίμων, που πληρώνουν οι νησιώτες και οι νησιωτικές επιχειρήσεις. Και συγκεκριμένα:
(α) Να μειώσει τον ΦΠΑ, από 24%, σε 16%. Εξ άλλου το 24% είναι από τους ψηλότερους συντελεστές μεταξύ των 27 κρατών – μελών της Ε.Ε. Ακόμη και η γειτονική Τουρκία έχει τον συντελεστή έμμεσης φορολολγίας στο 20%.
(β) Να μειώσει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης καυσίμων (Ε.Φ.Κ) από το 0,7 ευρώ/λίτρο, σε 0,5 ευρώ / λίτρο. Εξ άλλου το 0,7 ευρώ/lt, που επιβάλλεται στην Ελλάδα, είναι σχεδόν 2πλάσιο από το ελάχιστο 0,36 ευρώ/lt, που έχει θεσμοθετηθεί στην Ε.Ε.
Τώρα είναι η συγκυρία, που επιβάλλει στην ελληνική κυβέρνηση την ανάγκη, να εφαρμόσει την Οδηγία της Ε.Ε 542 / 5-4-2022, που επιτρέπει στην χώρα μας, να επιβάλλει μειωμένους κατά 30% συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά μας.
Και βέβαια, να μην επικαλεστεί η κυβέρνηση την μείωση των λιμενικών τελών, γιατί θα αποτελεί προσβολή της νοημοσύνης των νησιωτών.