Η έλευση του κορονοϊού έφερε μεγάλες αλλαγές στο λιανεμπόριο καθώς έχει ανασταλεί η λειτουργία των φυσικών καταστημάτων και οι αγορές γίνονται πλέον αποκλειστικά στο διαδίκτυο. Ο Μπάμπης Ναβροζίδης υπεύθυνος των καταστημάτων με αθλητικά είδη Sport Panic, διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα τα τελευταία 3 χρόνια και είδε τις πωλήσεις του να αυξάνονται την περίοδο της κοινωνικής αποστασιοποίησης.
Όπως αποκάλυψε ο ίδιος μιλώντας στο Ράδιο Πρώτο 91.5, το ηλεκτρονικό εμπόριο μπορεί να δώσει ώθηση στις μικρές τοπικές επιχειρήσεις , οι οποίες μπορούν να σηκώσουν ανάστημα απέναντι στις μεγάλες πολυεθνικές καθώς η έδρα του καταστήματος δεν παίζει κανένα ρόλο στον ατελείωτο κόσμο του ψηφιακού εμπορίου.
« Πριν 3 χρόνια πήρα την απόφαση να δραστηριοποιηθώ και στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Είδαμε ότι είχε απήχηση και ότι καθημερινά οι ηλεκτρονικές πωλήσεις είχαν αυξητική τάση. Στην Κω υπάρχουν από όσο γνωρίζω 3 eshop τα οποία πηγαίνουν καλά και αποστέλλουν παραγγελίες σε όλη την Ελλάδα. Βέβαια όταν ξεκίνησα και το συζητούσα με καταστηματάρχες , θεωρούσαν ότι η κίνηση που ήταν υψηλού ρίσκου. Ήταν βέβαιοι ότι οι πελάτες δεν θα ψώνιζαν από μία επιχείρηση με έδρα την Κω. Στο ηλεκτρονικό εμπόριο όμως δεν παίζει ρόλο η έδρα αλλά η καλή σχέση ποιότητας τιμής. Εξάλλου οι ταχυμεταφορές χρειάζονται τον ίδιο χρόνο για να παραδώσουν τις παραγγελίες σε όλη την Ελλάδα».
Όμως το ηλεκτρονικό εμπόριο την εποχή του κορονοϊού δίνει ελπίδα και ανάσα ρευστότητας σε όσους διαθέτουν ιντερνετικά μαγαζιά. « Αυτά τα 3 χρόνια έχουμε διεκπεραιώσει περίπου 6.000 παραγγελίες. Με τον νέο ιό έχουμε τεράστια αύξηση διότι δεν υπάρχουν στο δικό μας είδος τα αθλητικά πάνω από 30 – 50 ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα. Μπορεί οι καταναλωτές να είναι λιγότεροι αυτή την εποχή σε σχέση με τις κανονικές συνθήκες, όμως επειδή έχουν να ψωνίσουν από συγκεκριμένα μαγαζιά , η αύξηση στις πωλήσεις ήταν αναπόφευκτη. Όσο παραμένουν κλειστά τα φυσικά καταστήματα, τόσο θα ανεβαίνουν οι πωλήσεις στα ηλεκτρονικά».
Τα είδη που φέρεται να γνωρίζουν ζήτηση εν μέσω καραντίνας σύμφωνα με τον Κώο επιχειρηματία είναι:
- Παιχνίδια
- Αθλητικά παπούτσια λόγω της επιτρεπτής φυσικής άσκησης
- Ηλεκτρονικά είδη και αξεσουάρ για κινητά τηλέφωνα και υπολογιστές
Ο κ. Ναβροζίδης αποκάλυψε και μερικά μυστικά ώστε να βοηθήσει όσους θέλουν να στήσουν μία ηλεκτρονική επιχείρηση και χρειάζονται μερικές συμβουλές. «Μπορεί κάποιος να ζητήσει αριθμό τηλεφώνου αθηναϊκό ώστε να μην χάνει παραγγελίες από την πρωτεύουσα. Επίσης βοηθά το καλό στήσιμο της ιστοσελίδα η οποία θα σας κοστίσει περίπου 1.500 – 2.000 ευρώ. Σε ότι αφορά την προώθηση υπάρχουν διάφορα είδη. Είναι οι πλατφόρμες σύγκρισης τιμών ( Skroutz – Best Price) και τα Google Ads. Επίσης βοηθούν στις πωλήσεις τα τακτικά newsletters με προσφορές και ενημερώσεις που φθάνουν απευθείας στα μαιλ των πελατών ή στο viper τους».
Σχετικά με τα κέρδη που μπορεί κάποιος να έχει έχοντας στην κατοχή του ηλεκτρονικό κατάστημα ο Κώος μαγαζάτορας εξήγησε ότι το κέρδος στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι μικρότερο σε σχέση με ένα φυσικό κατάστημα όμως πολλές φορές και τα έξοδα είναι λιγότερα. Επίσης λόγω της συνεχόμενης μεταβολής των τιμών στα είδη, ένα καλά ενημερωμένο ηλεκτρονικό κατάστημα οφείλει να ακολουθήσει την τάση των ανταγωνιστών και έτσι, ίσως αναγκαστεί να μειώσει τις τιμές του αρκετά.
Ο νέος ιός από την πρώτη στιγμή επιβλήθηκε στις ζωές των πολιτών της γης και δημιούργησε νέες συνήθειες. Άραγε όμως το ηλεκτρονικό εμπόριο θα συνεχίσει να κερδίζει έδαφος όταν επιστρέψουμε σε κανονικούς ρυθμούς; « Πιστεύω πως θα αλλάξει η συμπεριφορά του καταναλωτή. Ήδη μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωποι προσπαθούν να μάθουν το ebanking από τα παιδιά τους και τα εγγόνια τους ώστε να μην πηγαίνουν συνέχεια στην τράπεζα. Ακόμη και οι τραπεζικές εφαρμογές απλοποιήθηκαν για να είναι προσβάσιμες από όλους. Επιπροσθέτως πρέπει να επενδύσουν τα μικρά μαγαζιά στην ηλεκτρονική τους έκδοση εάν θέλουν να μπορούν να ανταγωνιστούν όλες τις υπόλοιπες επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Σήμερα ένα μαγαζί δεν έχει να ανταγωνιστεί τα καταστήματα της περιοχής του αλλά όλα τα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα που έχουν ηλεκτρονικό μαγαζί. Όλες οι επιχειρήσεις διαθέτουν στοκ εμπόρευμα. Ας ρίξουν τις τιμές και ας πουλήσουν αυτά τα είδη στο διαδίκτυο. Ο καταναλωτής ψάχνει οικονομικές καλές λύσεις».
Οι ηλεκτρονικές αγορές των Κώων
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα του κ. Ναβροζίδη δέχεται περίπου 5 ηλεκτρονικές παραγγελίες από την Κω κάθε μήνα. Μάλιστα όταν ο ίδιος τους καλεί για να τους ενημερώσει ότι έχουν την επιλογή της δωρεάν παραλαβής από το κατάστημα, εκπλήσσονται καθώς οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ότι το μαγαζί εδρεύει στην Κω και ενθουσιάζονται που μία τοπική επιχείρηση δρα και στο διαδίκτυο.
« Να μην φοβούνται οι επιχειρηματίες της Κω να πάνε ένα βήμα παραπάνω. Τα φυσικά καταστήματα δεν θα πεθάνουν ποτέ διότι πάντα θα θέλει ο πελάτης να δοκιμάσει πριν προχωρήσει σε αγορές. Είναι όμως μία δυνατή αγορά το ηλεκτρονικό λιανεμπόριο. Η αγορά της Κω δεν έχει τίποτα να ζηλέψει αντιθέτως μπορεί να δώσει πολλά. Όποιος χρειάζεται βοήθεια , με χαρά να μοιραστώ τα μυστικά του πως να στήσει μία ηλεκτρονική επιχείρηση.».
Τέλος ο Μπάμπης Ναβροζίδης έδωσε μερικές συμβουλές και προς τους καταναλωτές για ασφαλές διαδικτυακές αγορές. «Επιλέγουμε μαγαζιά με στοιχεία επικοινωνίας, με φυσική έδρα , που συνεργάζονται με τις πλατφόρμες σύγκρισης τιμών. Αποφεύγουμε αγορές από το Facebook και προφίλ με ελλείπει στοιχεία.»
Σάντυ Λαδικού