Στις 7.12.2024 Ευρισκόμενος στο χωριό μου, την Αντιμάχεια, κατέβηκα στο Μαστιχάρι και από εκεί κατευθύνθηκα στο Σταυρού Πέραμα φθάνοντας στην Πόλη. Η ημέρα ήταν βροχερή και κατά την διαδρομή τόσο λόγω της κακής κατάστασης του οδοστρώματος άλλα και με τα λιμνάζοντα νερά από την συνεχή βροχόπτωση σε όλο το μήκος του δρόμου υπήρχαν λίμνες που έκαναν την οδήγηση επικίνδυνη. Στο μυαλό μου ήρθαν σκέψεις γύρω από το ιστορικό της διάνοιξης του δρόμου , την τότε και την σημερινή χρήση τουκαι την σημερινή του κατάντια.
-Ο δρόμος διανοίχτηκε την δεκαετία του 1950 με την συνδρομή της κοινότητας Αντιμάχειας με προσωπική εργασία των κατοίκων (γεωργοί σχεδόν όλοι) για την εξυπηρέτηση τους και την πρόσβαση τους στα χωράφια του κάμπου και για την σύνδεση του Μαστιχαρίου με την πόλη..
Από τότε μέχρι το 1965 ήταν χάρμα ομορφιάς να τον διασχίζεις βλέποντας δεξιά και αριστερά στα χωράφια τους γεωργούς, Αντιμαχείτες και Πυλιώτες, να εργάζονταιχειμώνα-καλοκαίρι. Αρχικά με τα ξύλιναάροτρακαι τα κάρα και μετέπειτα με τρακτέρ και φορτηγά. Όλος ο κάμπος καλλιεργημένος, περιποιημένος, με κάθε είδους σπορές, και προ πάντων ντομάτες που απασχολούσαν 7 εργοστάσια επεξεργασίας!
Σιγάσιγά μετα το 1960 λόγω κακήςαγροτικής πολιτικής ο γεωργικός κόσμος εξουθενωμένος από την οικονομική δυσχέρεια έδωσε τον ‘’εμματιό του’’ εξωθούμενος στην μετανάστευση. Το αποτέλεσμαήταν ο κάμπος να ρημάξει. Τα εργοστάσια έκλεισαν, οι παραγωγές μειώθηκαν, ο πληθυσμός του νησιού αραίωσε.
Από την δεκαετία του 1970 και μέχρι και σήμερα με τους διάφορους αναπτυξιακούς νόμους χωρίς δικλίδες και χωρίς ελέγχους έδωσαν παχυλές επιδοτήσεις που πολλοί εκμεταλλεύτηκαν. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την ζήτηση της γης για τουριστικές επενδύσεις. Η γη πουλήθηκε φθηνά, πουλήθηκε για ένα κομμάτι ψωμί σε επιτηδείουςαγοραστές που είχαν τις κατάλληλεςπολίτικες προσβάσεις .
Το κράτος δεν ήθελε να επιδοτήσει τον αγροτικόκόσμο και τις μεταποιητικέςεγκαταστάσεις άλλα επεδίωξε να διώξει τον κόσμο στα τέσσερασημεία του ορίζοντα για να εξοικονομήσει το περίφημο ‘’συνάλλαγμα’’ Οι κληρούχοι γεωργοί του 1950 πούλησαν τους κλήρους τους γιατί δεν λήφθηκε η πρόνοια της απαγόρευσηςπώλησης τους.Σήμερα τα κληροτεμάχια έγιναν ξενοδοχεία (Λάμπη, Τιγκάκι, Μαρμάρι) και στην θέση του καλλιεργημένου κάμπου έχουμε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις με χιλιάδες κλίνες .Οι φωνές για φραγμό στη περαιτέρωτουριστικήανάπτυξη και τον κορεσμό του νησιούαγνοούνται. Οι τοπικοί υπεύθυνοι-αρμόδιοι σιωπούν και στηρίζουν την συνεχιζόμενηπαραβίαση της φυσικήςισορροπίας . Όλοιξέρουμε ότι το νερό λιγοστεύει, το οδικόδίκτυο έχει τα χαλιά του, οι παραλίες καταστρέφονται….
Όλα αυτά τα έχουμε αναφέρει σε κείμενα μας όπως έχουν κάνει και πολλοίάλλοισυμπατριώτες. Όμως οι αρμόδιοι δεν συγκινούνται!
Το θεμα μας όμως είναι ο δρόμος Μαστιχάρι-Σταυρού Πέραμα. Το βέβαιο είναι ότι αν δεν υπήρχε ο δρόμος αυτός (στην καταστρατήγηση του οποίου συνέργησαν πολλοί ) είναι βέβαιο ότι δεν θα κτιζόταν κανένα ξενοδοχείο στον κάμπο της Αντιμάχειας. Όμως σήμερα υπάρχουν και λειτουργούν με δυναμικότητα χιλιάδων κλινών . Κτίστηκαν γιατί ο δρόμοςαυτός τους έδωσε την προσβασιμότητα. Εξακολουθεί όμως να χαρακτηρίζεται ως αγροτικός δρόμος και έτσιυστερεί σε χρηματοδότησηεπισκευών και συντηρήσεων. Ο Δήμος και η περιφέρεια αποποιούνται της ευθύνης. Ποιος όμως πρέπει να ενδιαφερθεί; Μα οι μόνοι που έχουνάμεσο οικονομικό όφελος άλλα και υποχρέωση προς τον τόπο και το νησί που τους φιλοξενεί είναι οι ιδιοκτήτες των 10 και παραπάνωξενοδοχειακώνεπιχειρήσεων που ευρίσκονται σε άμεση σχεση μαζί του και θησαυρίζουν με μεγάλα κέρδη κάθε χρόνο. Αυτοί πρέπει να σκεφτούν,να επιδιώξουν και να φροντίσουν για την βελτίωση της βατότητας του , την συντήρηση του και την ανάδειξη του σαν νοικοκύρηδες στον τόπο που τους προικοδοτεί
Ας απευθυνθούν από κοινού στον σε ένα τεχνικό γραφείο σε συνεννόηση με τον Δήμο αναθέτοντας τους μελέτεςγια διαπλάτυνση, τεχνικάέργα, αποχέτευσηομβρίων, ηλεκτροφωτισμό κλπ και να πιέσουν για τον χαρακτηρισμό του σε Επαρχιακό αφούσυνδέει τον οικισμό του Μαστιχαρίου με το βασικόοδικόδίκτυοπρόταση είναι υλοποιήσιμη και δεν απαιτείμεγάληδαπάνη. Ας αναλάβουν οι κ.κ. επιχειρηματίες την ανάδειξη του έργουαυτού. Έχουνυποχρέωση . ας μιμηθούν το παράδειγμα του κ. Αμάλλου (MASTIHARIbay)με την δωρεά προς τον Δήμο και την κοινότητα του βρεφονηπιακούσταθμού με 250.000 ευρώ. Οι εργασίες για την βελτίωση του δρόμου Μαστιχάρι- ΣταυρούΠέραμααπαιτούνμικρότεροποσό.
Δεκέμβριος 2024
Δημητρης Μυλωνας πολ. μηχ.