Πλησιάζοντας το 15ο έτος διακονίας του στην Ιερά Μητρόπολη Κώου και Νισύρου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας, κ. Ναθαναήλ αποτελεί φωτεινό παράδειγμα ιεράρχη, με αναγνώριση του σπουδαίου έργου του, τόσο μεταξύ των εκκλησιαστικών κύκλων, όσο και ανάμεσα στα μέλη της κοινωνικής και πολιτικής κοινότητας του τόπου. Διαθέτει το χάρισμα του καθαρού και δυνατού λόγου και συνάμα η παρουσία του, συνδυάζεται με την ταπεινότητα και την απλότητα.
Ο κ. Ναθαναήλ σηματοδότησε την απαρχή μιας νέας εποχής για τη Μητρόπολη μας, από το 2009, όταν και χειροτονήθηκε Μητροπολίτης, καταφέρνοντας σε σύντομο χρονικό διάστημα, να καθιερωθεί στη συνείδηση των πιστών, ενώ με το πλούσιο και αξιοθαύμαστο φιλανθρωπικό του έργο, έχει σταθεί δίπλα σε πιστούς και μη, που είχαν πραγματικά ανάγκη.
Ο ποιμενάρχης μας, αποδέχθηκε ευγενικά το αίτημά μας, για μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη και μας υποδέχθηκε στο γραφείο του, στην Ιερά Μητρόπολη, όπου και μας μίλησε για την μέχρι τώρα πορεία του, τις δράσεις της Μητρόπολης, τους στόχους του, τον ρόλο της εκκλησίας στην σύγχρονη εποχή, για θέματα επικαιρότητας, όπως ο γάμος και η τεκνοθεσία ομόφυλων ζευγαριών, αλλά και το τι θέλει να αφήσει πίσω του ως παρακαταθήκη….
Αναλυτικά η συνέντευξη στον Στάθη Πίτση:
ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΜΑΣ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ
- Σεβασμιώτατε, κλείσατε 14 έτη ποιμαντορίας στην Ιερά Μητρόπολη Κώου και Νισύρου. Είστε ικανοποιημένος από τα όσα έχετε πετύχει αυτά τα χρόνια;
Καταρχάς, κ. Πίτση, χαίρομαι πολύ που για πρώτη φορά κάνουμε μαζί συνέντευξη. Εγώ θεωρώ, και συγνώμη για το εγώ, ότι στο νησί μόλις ήρθα. Δεν μπορώ να πω ότι έγινε κάτι, με την έννοια ότι δεν μ’ αρέσει να γυρίζω και να κοιτώ πίσω. Μπορώ να σας μιλήσω μόνο για τα πράγματα που πρέπει να γίνουν και δυστυχώς δεν προχωράνε, με τον τρόπο που θέλουμε εμείς, λόγω των νέων συνθηκών που διαμορφώνονται και πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Αυτό που μας δυσκολεύει σαν Εκκλησία, είναι να έχουμε την σχέση που πρέπει ο ένας με τον άλλο και αυτό μας βάζει σε μεγαλύτερο συλλογισμό και πρέπει να προσπαθήσουμε ακόμα περισσότερο, για να κάνουμε κάποια πράγματα.
Μπορεί να καλύφθηκαν κάποιες ανάγκες των ανθρώπων, αυτό όμως έγινε γιατί κινητοποιήθηκαν κάποιοι άλλοι άνθρωποι. Αυτές οι ανάγκες μεγαλώνουν, όπως και οι πνευματικές ανάγκες, που είναι το κύριο έργο της εκκλησίας, αλλά και οι βιοτικές ανάγκες, που πρέπει να θεραπεύσει η εκκλησία, αν δεν υπάρχει κάποιος άλλος τρόπος να θεραπευτούν. Εκείνο που είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος μας, είναι ο άνθρωπος, η ζωή του και η σωτηρία. Γι’ αυτό η εκκλησία μας αγωνίζεται καθημερινά.
ΔΕΝ ΘΕΩΡΩ ΟΤΙ ΕΧΩ ΠΕΤΥΧΕΙ ΚΑΤΙ
- Υπάρχει κάτι για το οποίο μετανιώσατε, είτε που κάνατε, είτε που δεν κάνατε στην μέχρι τώρα θητεία σας και τι είναι αυτό το ένα που θα ξεχωρίζατε ως το σημαντικότερο που έχετε πετύχει και για το οποίο είστε περήφανος;
Δεν θεωρώ ότι έχω πετύχει κάτι. Είναι όμως σημαντικό ότι ευαισθητοποιήθηκαν περισσότερο οι άνθρωποι σε ορισμένους τομείς, κυρίως στην αγάπη προς τον συνάνθρωπο. Ευαισθητοποιήθηκαν στην προστασία του παρελθόντος που μας κληροδότησαν, στα μνημεία, στην παράδοση. Δυστυχώς, δεν κατορθώσαμε να αναστηλώσουμε τα εκκλησιαστικά μνημεία, με το ρυθμό που θα θέλαμε εμείς, γιατί δεν είναι μόνο έργο της Μητροπόλεως, αλλά έχει να κάνει με τις Αρχαιολογικές υπηρεσίες, που σε γενικές γραμμές, έχουμε καλές σχέσεις.
Αλλά όμως, δεν είναι εύκολο να ξεπεράσουμε τους χρόνους και τη γραφειοκρατία, γιατί υπάρχει επιφύλαξη από κάθε πλευρά, για το αν αυτό που γίνεται, είναι σωστό. Υπάρχουν βέβαια και ορισμένοι, που ισχυρίζονται ότι δεν είναι απαραίτητο να γίνει η αναστήλωση και δεν θέλουν να προχωρήσουν τα έργα.
ΝΙΩΘΑΜΕ ΣΑΝ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΧΩΡΙΣ ΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΜΑΣ
- Είδαμε ότι μετά από πολλά χρόνια οι σεισμόπληκτες εκκλησίες του νησιού έχουν αποκατασταθεί σε μεγάλο βαθμό. Είστε ικανοποιημένος από το πώς διαχειρίστηκε η πολιτική ηγεσία το όλο θέμα;
Γιατί υπήρξε τελικά τόσο μεγάλη καθυστέρηση και πόσο δύσκολο ήταν το “εκκλησιαστικό σας έργο” εκείνη την περίοδο, με δύο από τις μεγαλύτερες και πιο σημαντικές εκκλησίες του νησιού να κρίνονται “επικίνδυνες” ακόμα και να περάσεις απ’ έξω;
Είμαι ικανοποιημένος, γιατί είναι ικανοποιητικό το αποτέλεσμα. Επισκευάστηκαν καθυστερημένα οι δύο Ναοί (Αγ Νικόλαος και Αγ. Παρασκευή), αλλά και άλλοι μικρότεροι, όπως οι Άγιοι πάντες, που έγινε στον χρόνο που θέλαμε, με την βοήθεια του πατέρα Χρήστου Τσουκνιά και την συνδρομή του Ομίλου Κυπριώτη. Αυτό το μοντέλο εργασιών θα μας ικανοποιήσουμε, όμως δεν μπορέσαμε να ξεφύγουμε από τις χρονοβόρες διαδικασίες που απαιτούνταν για τους μεγάλους ναούς. Είμαι ευγνώμων απέναντι στον Περιφερειάρχη κ. Χατζημάρκο, γιατί αν δεν ήταν αυτός, δεν θα είχαμε την δυνατότητα να το κάναμε εμείς, μόνοι μας. Επίσης καταλυτική ήταν και η βοήθεια του κ. Θεοδόση Βαρκά.
Η περίοδος εκείνη, με κλειστές τις δύο μεγάλες εκκλησίες μας, ήταν πάρα πολύ δύσκολη. Μπορεί να το συγκρίνει κανείς, μόνο με την προσφυγιά. Ήταν σαν να μην έχουμε σπίτι και ευτυχώς υπήρχαν οι μικρές εκκλησίες, ο Τίμιος Σταυρός και η Αγία Αικατερίνη, όπου επισκευάστηκαν και κάπως ανακουφιστήκαμε.
500 ΜΕΡΙΔΕΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΣΤΟ ΣΥΣΣΙΤΙΟ
- Το φιλανθρωπικό έργο της Μητρόπολης, είναι γνωστό σε όλους και ιδιαίτερα σημαντικό για τους συνανθρώπους που περνάμε δύσκολα τους χαλεπούς αυτούς καιρούς που διανύουμε.
Αιχμή του έργου αυτού, το συσσίτιο, το οποίο καθημερινά απλώνει χείρα βοηθείας σε εκατοντάδες συμπολίτες μας. Θα θέλαμε να μας πείτε πόσες περίπου μερίδες μοιράζονται σήμερα, ποια είναι τα κριτήρια, με τα οποία κάποιος μπορεί να συμμετέχει και αν παρατηρείται αύξηση τα τελευταία χρόνια και σε τι περίπου ποσοστό;
Η κίνηση του συσσιτίου είναι κάτι που φαίνεται. Το καλοκαίρι δίνουμε καθημερινά, περίπου 300 μερίδες και το χειμώνα 500. Το καλοκαίρι μειώνονται οι μερίδες, γιατί ορισμένοι βρίσκουν σίτιση στις εργασίες όπου πηγαίνουν. Μέσα στην πανδημία, αλλά και λίγο αργότερα, είχε αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των μερίδων και είχε φτάσει ακόμα και τις 700. Οι άνθρωποι συμμετέχουν στην ιδέα ότι τρώω, όταν έχω ανάγκη και όχι έτσι απλά, στερώντας μία μερίδα από κάποιον που έχει πραγματικά ανάγκη.
Όσον αφορά τη συμμετοχή κάποιου στο συσσίτιο, δεν παίρνουμε και δεν χρειάζονται στοιχεία. Εάν κάποιος είναι μόνος του, μπορεί να πηγαίνει απ’ ευθείας στο συσσίτιο και να παίρνει την μερίδα. Εάν είναι για περισσότερα άτομα, πρέπει να έρθει από τα γραφεία της Μητρόπολης, όπου θα πάρει ένα σημείωμα, για να συμμετέχει. Όπως είπα και παραπάνω, χωρίς στοιχεία, χωρίς φορολογικές δηλώσεις ή οτιδήποτε άλλο. Όποιος έχει ανάγκη θα του δώσουμε φαγητό, ανεξαρτήτου εθνικότητας, φυλής, θρησκεύματος, ηλικίας.
Υπάρχουν πολλοί συμπολίτες μας, που μας βοηθούν με το συσσίτιο, με τους περισσότερους από αυτούς να μην είναι πλούσιοι, αλλά θέλουν να βοηθήσουν και σε αυτούς στηρίζεται το συσσίτιο.
Υπάρχουν και οι απόδημοι που μας βοηθάνε γενικά, όπως ο Σύλλογος Κώων Αδελαΐδας Αυστραλίας.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΑΓΑΘΟΕΡΓΟΥΣ ΑΔΕΛΦΟΤΗΣ
- Πόσο επηρεάζει το έργο σας το ότι ζούμε σε μία μικρή κοινωνία; Υπάρχουν περιπτώσεις συμπολιτών μας, που αν και έχουν πρόβλημα, ντρέπονται να ζητήσουν βοήθεια και πως χειρίζεστε αυτές τις περιπτώσεις; Μπορεί κάποιος που ντρέπεται, να λάβει βοήθεια ανώνυμα;
Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν συμπολίτες μας που ντρέπονται να έρχονται στο συσσίτιο. Γι’ αυτό υπάρχει ευτυχώς η Αγαθοεργής Αδελφότητα της Μητρόπολης, όπου προσφέρει πλούσιο έργο, και αν και δεν μπορεί να μετρηθεί, είναι πολύ ουσιαστικό. Αναλαμβάνουν εκείνες και πηγαίνουν φαγητό σε οικογένειες, ενώ βοηθούν και φοιτητές με οικονομικά προβλήματα. Όλα αυτά γίνονται με άκρα εμπιστευτικότητα.
ΜΕ ΚΑΤΗΓΟΡΗΣΑΝ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΣΣΙΤΙΟ
- Γνωρίζουμε ότι η Μητρόπολη μαζί με την «Αποστολή», συμμετέχει επίσης και στο πρόγραμμα για τις εγκύους (υλική υποστήριξη των νεογέννητων με βρεφικά πακέτα). Υπάρχει ενδιαφέρον από οικογένειες του νησιού μας και τι πρέπει να κάνουν οι ενδιαφερόμενοι για να συμμετέχουν;
Εδώ είναι κάπως διαφορετικά τα πράγματα, καθώς οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να προσκομίσουν στοιχεία, γιατί τα απαιτεί η ΜΚΟ, η οποία λογοδοτεί στο κράτος. Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορεί να απευθυνθούν στο τηλ. 2242057915.
Βλέπουμε, όμως ότι και εδώ υπάρχει ενδιαφέρον. Ο κόσμος έχει αποποιηθεί τον φόβο και τον στιγματισμό. Δυστυχώς, έτσι όπως έχει γίνει η κατάσταση, ο καθένας από την μία στιγμή στην άλλη μπορεί να βρεθεί σε δύσκολη κατάσταση. Όταν ξεκίνησα το 2010 στην Κω, στο συσσίτιο, υπήρχαν άνθρωποι που με στήριξαν και μετά από μερικά χρόνια, στηρίχτηκαν αυτοί από το συσσίτιο, καθώς λόγω των καταστάσεων, έχασαν την δουλειά τους και δεν είχαν χρήματα. Δεν πρέπει να ντρέπεται ο κόσμος.
Βέβαια υπήρχαν και ορισμένοι που με κατηγόρησαν, ότι δίνω φαγητό σε ανθρώπους που έχουν ακριβά αυτοκίνητα και γυναίκες που φοράνε γούνες. Εμείς δεν δίνουμε φαγητό σε ετοιμοθάνατους. Μπορεί αυτοί οι άνθρωποι όπως είπα, από την μία μέρα στην άλλη, να βρεθούν σε μία τελείως διαφορετική, πιο δύσκολη κατάσταση και εμείς πρέπει να είμαστε εκεί, να τους στηρίξουμε. Φέρνω ως ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, που με κατηγόρησαν για μία γυναίκα, που της δίναμε φαγητό, ενώ εκείνη ερχόταν με τη γούνα για να το παραλάβει. Η γούνα αυτή βρέθηκε στην κατοχή της, καθώς ήταν τρύπια και η ιδιοκτήτριά της, της την έδωσε, αφού δεν την ήθελε και εκείνη τη φορούσε να ζεσταθεί τις κρύες ημέρες. Με αυτό, θέλω να πω ότι δεν πρέπει να κρίνουμε τον άνθρωπο από την εικόνα του. Οι Χριστιανοί πρέπει να κοιτάμε και πίσω από την εικόνα ενός ανθρώπου.
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΕΡΙΘΩΡΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΗΣ ΣΧΕΣΗΣ ΜΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ
- Ποιες είναι οι σχέσεις σας με την πολιτική ηγεσία (τοπική, κεντρική); Υπάρχει η συνεργασία και η συνεννόηση που θα θέλατε;
Υπάρχει συνεργασία από την εποχή του Κ. Καϊσερλη και μετά, με όλους τους Δημάρχους. Ο Δήμος συνεισφέρει στο συσσίτιο, με ένα κονδύλι που καλύπτει το 80% του κόστους των τροφίμων. Βέβαια με κάποια απόφαση θα μπορούσε να συνεισφέρει περισσότερο. Αν θέλει κάποιος να βοηθήσει βρίσκει τα περιθώρια. Για παράδειγμα, θα μπορούσαμε να έχουμε οικονομική στήριξη για το ρεύμα, που είναι ένα τεράστιο έξοδο. Σε γενικές γραμμές, οι σχέσεις μας με όλες τις πολιτικές βαθμίδες, είναι καλές, όμως όπως είπα πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης, καθώς όλοι μας προσπαθούμε να στηρίξουμε τον άνθρωπο, δεν μας ενδιαφέρει εάν είναι πιστός ή ψηφοφόρος μας.
ΜΑΣ ΑΝΗΣΥΧΕΙ Η ΑΠΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ
- Παρατηρούμε ότι με εξαίρεση τα μυστήρια, στις περισσότερες λειτουργίες της εκκλησίας, συμμετέχουν κυρίως άτομα της τρίτης ηλικίας. Είναι ένα καμπανάκι αυτό για τα επόμενα χρόνια; Θεωρείται ότι η θρησκεία φθίνει; Λιγοστεύουν οι πιστοί ή δεν θεωρούν σημαντικό να παρευρεθούν στην εκκλησία οι νεότεροι άνθρωποι;
Είναι δυστυχώς ένα καμπανάκι που χτυπάει εδώ και πολλά χρόνια.
Όταν ήμουν νεαρός στην Κάρπαθο, πήγα να κάνω αγιασμό σε ένα σπίτι έγκριτου πολίτη και η μητέρα του, όταν τελείωσε ο αγιασμός, μου χάρισε ένα βιβλίο 100 χρόνων και μέσα σε κείνο το βιβλίο, το κύριο άρθρο έλεγε, ότι με το ρυθμό που εκκλησιάζονται οι άνθρωποι, σε 30 χρόνια δεν θα υπάρχουν πιστοί. Είναι λοιπόν, ένα διαχρονικό φαινόμενο, που μας ανησυχεί, αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι μόνοι μας. Πρέπει να συμμετέχουν σε αυτό, η οικογένεια πάνω απ’ όλα, αλλά και το σχολείο - εκπαίδευση. Η κύρια ευθύνη, είναι φυσικά δική μας, όμως υπάρχει πρόβλημα στο πως θα προσεγγιστεί μία οικογένεια, με τις σημερινές ανάγκες, που ίσως είναι επίπλαστες και όχι πάντα πραγματικές, γιατί υπάρχει μία αίσθηση από την οικογένεια ότι η Εκκλησία, είναι ένας θεσμός παλιός και δεν έχει θέση στην σημερινή σύγχρονη κοινωνία. Δεν μπορεί βέβαια να πει κάποιος ότι, επειδή ο θεσμός, για παράδειγμα του Δημάρχου, είναι παλιός, θα πρέπει να καταργηθεί.
Βλέπουμε όμως και σε άλλες δράσεις εκτός εκκλησίας, ότι οι νέοι δεν συμμετέχουν. Παίρνουν μέρος σε πράγματα που διαφημίζονται κυρίως στην τηλεόραση ή στο διαδίκτυο και η εκκλησία δεν έχει ακόμα πρόσβαση εκεί και αν θέλετε την γνώμη μου, δεν είναι και το απόλυτα σωστό, να έχει σχέση. Θα πρέπει να υπάρχει μία ελευθερία και δεν ξέρουμε πόσο ελευθερία μπορεί να υπάρχει σε έναν τέτοιον χώρο, όπου συνήθως κατευθύνεται. Η Εκκλησία έχει κάνει βήματα προόδου και εκσυγχρονισμού. Ήδη στα κατηχητικά μας, οι καθηγητές χρησιμοποιούν άλλα μέσα και προσπαθούμε να δώσουμε την δυνατότητα του καινούριου, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να καταστρέψουμε το παλιό. Η προσπάθεια της εκκλησίας, είναι να δέσει το παλιό με το καινούριο, όχι να καταργήσει το παλιό, γιατί έτσι δεν μπορεί να έχει συνέχεια ο πολιτισμός μας. Αυτό που λέω και στα παιδιά που συναντώ, είναι ότι δεν χαλάμε τον κόσμο, για να φτιάξουμε έναν καινούριο.
Υπάρχει ένα πρόβλημα στην “επικοινωνία” με σχολεία του νησιού μας.
Δεν μπορώ να πάω σε σχολείο που δεν με έχουν καλέσει… Το λέω αυτό, γιατί έχει συμβεί, να ζητήσω να επισκεφτώ σχολεία για να πάρω την απάντηση, ότι πρέπει να κάνουν αίτημα και να πάρουν άδεια από τον προϊστάμενο και ότι είναι δύσκολο να το επιτρέψει. Εκείνοι κρατάνε τις αποστάσεις από την Εκκλησία. Εμείς μπαίνουμε στα σχολεία, μόνο όταν μας καλούν, σε μία γιορτή και πολλές φορές δεν έχουμε την δυνατότητα να αρθρώσουμε λόγο, ενώ εμφανίζονται κάποιοι άλλοι, που δεν έχουν καμία σχέση με την παράδοση ή την εκπαίδευση και τους δίνουν το λόγο στα σχολεία.
Έχουν εκείνοι παραπάνω λόγο από εμάς που ζούμε εδώ. Γίνονται δράσεις που δεν ελέγχονται όσο πρέπει στα σχολεία. Δεν μπορεί να μην γιορτάζονται συγκεκριμένες εορτές και να γιορτάζετε το “Halloween” ή οτιδήποτε τέτοιο, αντί να τηρούμε τα δικά μας έθιμα. Ευτυχώς υπάρχει η Αστική Εταιρεία «Ιπποκράτης», που είναι ένας θεματοφύλακας της παράδοσής μας και κάνει σημαντικές δράσεις χάρη στην εξαίρετη δουλειά του επιστημονικού διευθυντή της κ. Γερούκαλη και της Προέδρου της κ. Διονυσίας Τελλή, αλλά και το ΔΙΙΚ, όπου γίνονται καίριες και σημαντικές δράσεις πολιτισμού σε συνεργασία με την Μητρόπολη, όπως είναι και το εργαστήριο Ψηφιδωτών με τον κ. Χατζηδαυίδ.
ΠΕΡΗΦΑΝΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΛΗΡΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ
- Είστε ικανοποιημένος από το επίπεδο του κλήρου στο Νησί μας; Υπάρχει ενδιαφέρον από νέους, να ακολουθήσουν τον δρόμο της εκκλησίας;
Υπάρχει ενδιαφέρον από νέους κληρικούς, ωστόσο έγινε αιτία για να κατηγορηθώ, ότι πολλοί από τους κληρικούς που χειροτόνησα, δεν έχουν τα προσόντα που θέλουν κάποιοι. Το βασικό, είναι να έχει κάποιος νέος κληρικός, πίστη και αγάπη προς τον συνάνθρωπο. Αν δεν υπάρχουν αυτά τα στοιχεία, ακόμα και αν κάποιος έχει 4 πτυχία, θα είναι κενά, για το έργο που έχει να επιτελέσει. Είμαι υπερήφανος για τους κληρικούς μου, που αγωνίζονται για τον άνθρωπο και τον υπηρετούν με πίστη το Θεό.
Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΔΕΝ ΑΠΕΙΛΕΙΤΑΙ
- Το τεράστιο κύμα μετανάστευσης που δέχεται τα τελευταία χρόνια η Κως, εκτός από κοινωνικό και πολιτιστικό αντίκτυπο, έχει και θρησκευτικό, καθώς στο μεγαλύτερο ποσοστό τους, οι μετανάστες είναι Μουσουλμάνοι. Νιώθετε ότι “απειλείται” ο Χριστιανισμός, τόσο στην Κω, όσο και γενικότερα στην Χώρα;
Μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά οι δύο Θρησκείες, ιδιαίτερα σε ένα τόσο μικρό μέρος όπως είναι η Κως; Υπάρχει κάτι που σας ενοχλεί ή που έχετε προτείνει να αλλάξει, στο θέμα του Μεταναστευτικού; Ποιες οι σχέσεις μας με τους Μουσουλμάνους κληρικούς της περιοχής;
Ο Χριστιανισμός δεν απειλείται από τους εξωτερικούς παράγοντες που αναφέρατε. Περισσότερο απειλείται από την αδιαφορία των πιστών, παρά από την επέμβαση τρίτων. Είναι λίγες οι περιπτώσεις ακραίων φαινόμενών στην Κω. Δεν είναι φανατισμένοι οι Μουσουλμάνοι που έρχονται εδώ ή τουλάχιστον δεν έχουν δείξει ακόμα τέτοια δείγματα γραφής. Εμείς, σαν εκκλησία δεν τους έχουμε διαχωρίσει ποτέ. Ο Σύνδεσμος Βοήθειας της Μητρόπολης προς τους διαμένοντες της δομής μεταναστών στο Πυλί, με επικεφαλής τον πατέρα Ιωάννη Κουτάντο, δέχεται συχνά μηνύματα για διάθεση ρούχων, υποδημάτων κ.α. Οι άνθρωποι εκεί μέσα το γνωρίζουν αυτό και έχουν ευγνωμοσύνη απέναντί μας και έχουμε δημιουργήσει μία όμορφη σχέση.
Μπορούμε να συνυπάρχουμε ειρηνικά, Χριστιανοί και Μουσουλμάνοι και ειδικά στην Κω, το έχουμε αποδείξει και με το παραπάνω με την χρόνια αρμονική μας συνύπαρξη, ενώ και οι δικές μου σχέσεις με τους θρησκευτικούς ηγέτες της μουσουλμανικής κοινότητας στην Κω, είναι άριστες.
Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΔΕΝ ΘΑ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΕΙ ΤΗΝ ΑΜΑΡΤΙΑ
- Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει ταχθεί υπέρ των γάμων των ομόφυλων ζευγαριών, τους οποίους μάλιστα ανακοίνωσε ότι θα νομιμοποιήσει μέσα στα επόμενα χρόνια. Ποια είναι η άποψή σας για τον γάμο των ομοφυλοφίλων και την τεκνοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια; Θεωρείτε ότι οι σεξουαλικές προτιμήσεις καθορίζουν την πίστη και το ποιόν ενός ανθρώπου; Θα νιώθατε άβολα εάν γνωρίζατε ότι στο ποίμνιό σας υπάρχουν ομοφυλόφιλοι.
Ο γάμος είναι μία συγκεκριμένη θρησκευτική τελετή. Εμένα με ενοχλεί ακόμα και η λέξη πολιτικός γάμος. Αυτός που δεν δέχεται το μυστήριο, ας πάει κατευθείαν στο σύμφωνο συμβίωσης. Είναι επιθυμία του καθενός να κάνει ότι θέλει. Ο Χριστιανισμός δεν είναι Ισλαμισμός, για να επιβάλει κάτι. Δεν μπορούμε να κρίνουμε την δυνατότητα του οποιουδήποτε, να ζήσει τη ζωή του, όπως θέλει. Όμως η εκκλησία έχει τους κανόνες της και ή λειτουργείς βάσει αυτών ή θέτεις τον εαυτό σου εκτός. Όσον αφορά για το αν νιώθω άβολα όταν γνωρίζω ότι στο ποίμνιό μου υπάρχουν ομοφυλόφιλοι, θα ένιωθα το ίδιο όπως με έναν αμαρτωλό. Η ιδιαιτερότητα του καθενός είναι προσωπικό του θέμα, όμως δεν δέχομαι αυτό το θέμα, να θέλει κάποιος να το επιβάλει και να το κάνει μάλιστα και νόμο.
Η Εκκλησία δεν κλείνει την πόρτα σε κανέναν αμαρτωλό, αλλά δεν μπορεί να νομιμοποιήσει και την αμαρτία. Το ίδιο και για την τεκνοθεσία. Δεν μπορείς την εξαίρεση να θες να την κάνεις κανόνα και μάλιστα με νόμο.
ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΑΠΟΪΕΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
- Κάνοντας μία αναδρομή στην μέχρι τώρα πορεία σας, ποια θυμάστε σαν την καλύτερη στιγμή και ποια ως τη χειρότερη;
Η καλύτερη μου στιγμή, είναι όταν μπορώ να θεραπεύσω την ανάγκη του συνανθρώπου, είτε πνευματική, είτε υλική. Και η χειρότερη που αντιμετωπίζω και δεν μπορώ να το ξεπεράσω, είναι όταν χαιρετώ και δεν με χαιρετούν και αυτό έχει συμβεί αρκετές φορές και μάλιστα επιδεικτικά. Εγώ βέβαια δεν σταματάω να χαιρετώ. Υπάρχει μία προσπάθεια αποϊεροποίησης της ζωής μας και το αισθάνομαι έντονα. Αυτό, γιατί η πίστη κρατάει τον άνθρωπο σε μία σταθερή πορεία και τον κάνει αγωνιστή. Αλλά υπάρχουν τα «Κέντρα» που θέλουν έναν άνθρωπο άβουλο όν. Το πρώτο βήμα για να το πετύχουν αυτό, είναι να τον αποϊεροποιήσουν και μετά να τον εντάξουν στο πρόγραμμα που εκείνοι θέλουν. Υπάρχει ένα σύστημα που προσπαθεί να το επιβάλει αυτό.
ΕΙΜΑΙ ΑΙΣΙΟΔΟΞΟΣ ΓΙΑΤΙ ΒΛΕΠΩ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΝΑ ΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΙ
- Ποιος είναι ο προσωπικός σας στόχος για τα χρόνια που έρχονται και τι είναι αυτό, που θα θέλατε, ως παρακαταθήκη να αφήσετε πίσω;
Ο στόχος μου είναι να δημιουργήσουμε την δυνατότητα για μία όμορφη σχέση με τους ανθρώπους, που να μην κινδυνεύει από παρεμβάσεις τηλεοπτικού τύπου. Να έχουμε δηλαδή μία δυνατή σχέση, να έχουμε αυτοσυνειδησία, να ξέρουμε κάποια πράγματα για την πίστη, την παράδοση και την ιστορία μας, ώστε να κληροδοτήσουμε μία “ζωντανή” Κω στα παιδιά μας. Να φτιάξουμε και τις αρχαιότητες μας, ώστε να μην θυμίζουν εγκατάλειψη και για να μπορούμε να είμαστε δεμένοι με το παρελθόν, να είμαστε στο παρόν και να έχουμε τη δυνατότητα να προσβλέπουμε στο μέλλον. Όσο μπορούμε, να αναστρέψουμε την φθορά και να υπάρχει μόνο πρόοδος.
Προσωπικά, πρέπει αυτό που παρέλαβα ως ποιμενάρχης, να το πάω παραπέρα. Είναι μεγάλη ευθύνη, όμως δεν με εγκαταλείπει η ελπίδα. Και αν καμία φορά είμαι καυστικός, είναι γιατί θέλω να ευαισθητοποιήσω τους ανθρώπους περισσότερο. Είναι μία τακτική.
Είμαι όμως γενικά αισιόδοξος, γιατί βλέπω τους νέους μας, που δεν έχουν απομυθοποιήσει το γεγονός της ζωής, να έχουν ελπίδα για το μέλλον και να παλεύουν. Δεν έχουν σημασία τα λάθη… Όλοι κάνουμε! Σημασία έχει να τα αλλάζουμε!
ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΘΑ ΝΙΚΗΣΕΙ ΤΟ ΚΑΛΟ
- Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να στείλετε στο ποίμνιο σας, για τη νέα χρονιά;
Το μήνυμα που θέλω να στείλω, είναι να μην χάσει ο κόσμος την πίστη του, για να μπορεί να έχει αγάπη για τον συνάνθρωπο και ελπίδα για το μέλλον. Να μην ξεχνάει ποτέ κανείς από εμάς, ότι το καλό θα νικήσει στο τέλος, γιατί αυτό θέλει ο Κύριος μας, ο Ιησούς Χριστός.