Η TOGG είναι μια κοινοπραξία τουρκικών εταιριών που ιδρύθηκε το 2018 με στόχο την ανεξαρτητοποίηση της Τουρκίας από αυτοκινητοβιομηχανίες του εξωτερικού.
H TOGG φιλοδοξεί να κατασκευάσει το 2023 από 17.000 μέχρι 18.000 ηλεκτροκίνητα οχήματα. Στη μονάδα παραγωγής στην Γκεμλίκ είναι εφικτή η κατασκευή έως και 175.000 οχημάτων, αριθμό που ο τουρκικός κατασκευαστής θέλει να φθάσει μέσα στην επόμενη πενταετία.
Η κυβέρνηση στην Άγκυρα θα ήθελε όλοι οι Τούρκοι να είναι περήφανοι για το φιλόδοξο εγχείρημα, όμως το εγχείρημα της TOGG δεν προσλαμβάνεται από πολλούς ως «το αυτοκίνητο της Τουρκίας» όπως τονίζει ο τούρκος πρόεδρος, αλλά έργο κύρους του Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος το καλοκαίρι διεκδικεί στις εκλογές νέα θητεία στο προεδρικό μέγαρο.
«Είναι μεγάλο πρόβλημα ότι το αυτοκίνητο πολώνει την κοινωνία», λέει ο ειδικός Έμρε Εζπεϊνιρτσί και προσθέτει ότι καμία άλλη επένδυση στην αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει συζητηθεί δημόσια τόσο, όσο αυτή, σύμφωνα με την ίδια πηγή.
Παρά την έναρξη της παραγωγής, θα χρειαστεί αρκετός χρόνος έως ότου εγκαταλείψει το πρώτο όχημα την γραμμή παραγωγής. Σύμφωνα με τα σχέδια της εταιρείας τα πρώτα αυτοκίνητα θα παραδοθούν προς πώληση τον Μάρτιο του 2023, δηλαδή λίγο πριν τις εκλογές (το αργότερο 8/6/2023).
Το νέο TOGG χαρακτηρίζεται από τους κυβερνώντες «αυτοκίνητο του λαού». «Όταν ο Ερντογάν παρουσίασε τα φιλόδοξα σχέδια, οι Τούρκοι περίμεναν ότι θα κατασκευαστεί ένα αυτοκίνητο που κάθε Τούρκος μπορεί να αγοράσει», τονίζει ο Έμρε Εζπεϊνιρτσί.
Η υψηλή τιμή πώλησης του πρώτου μοντέλου φαίνεται ότι διέλυσε το όνειρο. Το πρώτο ηλεκτροκίνητο θα είναι ένα SUV με κόστος περίπου 900.000 τουρκικές λίρες, δηλαδή περίπου 49.000 ευρώ, που μόνο προσιτό δεν είναι για τους περισσότερους Τούρκους.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι 500.000 λίρες αποτελούν το ανώτατο όριο για τον μέσο Τούρκο καταναλωτή όταν αγοράζει ένα νέο αυτοκίνητο. Αναμένεται ότι η TOGG θα παρουσιάσει την αγορά ένα φθηνότερο μοντέλο σε δύο με τρία χρόνια.
Ο τούρκος υπουργός Βιομηχανίας και Τεχνολογίας Μουσταφά Βαράνκ δηλώνει ότι το TOGG είναι ιδιωτική εταιρεία, η οποία διαμορφώνει τις τιμές των προϊόντων της ανάλογα με τον ανταγωνισμό.
Κατά την άποψη του Έμρε Εζπεϊνιρτσί υπάρχει και ένας άλλος λόγος: «Η αυτοκινητοβιομηχανία θέλει να εμφανιστεί στην παγκόσμια σκηνή ως μια νέα μάρκα με κύρος», γι αυτό δεν ξεκινά με ένα προσιτό μοντέλο, αλλά με ένα πολυτελές SUV.
Η σχεδίαση και η συναρμολόγηση του TOGG είναι 100% τουρκικά, τα εξαρτήματα όμως όχι: μπαταρία, κινητήρας και ηλεκτρονικά μέρη προέρχονται από το εξωτερικό. Στο ξεκίνημα της παραγωγής το 51% των εξαρτημάτων είναι τουρκικά.
Σύμφωνα με τον υπουργό Βιομηχανίας και Τεχνολογίας στόχος είναι το μερίδιο καθαρά τουρκικών εξαρτημάτων να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια στο 65%.
Η TOGG σκοπεύει να διαθέσει αρχικά το ηλεκτρικό της αυτοκίνητο αποκλειστικά στην εγχώρια αγορά, απόφαση που οφείλεται εν μέρει και στο γεγονός ότι πολλά εξαρτήματα εισάγονται, λέει ο τούρκος ειδικός σε ζητήματα αυτοκίνησης, όπως αναφέρει η DW.
«Το κόστος είναι υψηλό. Αν η εταιρία καταφέρει να αυξήσει το ποσοστό των εγχώριων εξαρτημάτων στο 70%, τότε το TOGG θα μπορούσε να γίνει ανταγωνιστικό στην διεθνή αγορά», καταλήγει ο ίδιος.
dikaiologitika.gr