Τον βηματισμό του προς την ψηφιοποίηση φαίνεται να βρίσκει σιγά σιγά και ο κλάδος της εστίασης, με την δυσμενή συγκυρία που του επιφύλαξε η υγειονομική κρίση να τον ωθεί σε ψηφιακές λύσεις, βάζοντας σε πρώτο πλάνο τον ψηφιακό του μετασχηματισμό.
Αξιοσημείωτο είναι μάλιστα το γεγονός ότι τους τελευταίους 12 μήνες, εν μέσω μεγάλης κρίσης στον κλάδο, μια στις τρεις επιχειρήσεις της εστίασης στην Ελλάδα πραγματοποίησε επενδύσεις σε ψηφιακές τεχνολογίες.
Οι επενδύσεις σε ψηφιακές υποδομές
Όπως προκύπτει από έρευνα, που διεξήχθη από το ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ και αναδημοσιεύει ο ΣΕΠΕ, σε 206 μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις εστίασης, το ένα τρίτο (το 33,2%) των εταιρειών του κλάδου πραγματοποίησε επενδύσεις σε τεχνολογικό εξοπλισμό και ψηφιακές τεχνολογίες, όπως λογισμικό, ψηφιακές συσκευές και εφαρμογές, σύστημα ψηφιακών παραγγελιών, ψηφιακό μάρκετινγκ.
Μάλιστα περισσότερες από 1 στις 2 επιχειρήσεις του δείγματος πραγματοποίησαν κάποιου είδους επένδυση κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Χαρακτηριστικό της ψηφιοποίησης του κλάδου είναι και το γεγονός ότι οι επενδύσεις σε μηχανολογικό εξοπλισμό και σε κτηριακές εγκαταστάσεις, οι οποίες παραδοσιακά αποτελούν προτεραιότητα για τον κλάδο, πραγματοποιήθηκαν σε παρόμοιο ή και λίγο μικρότερο ποσοστό. Για την ακρίβεια το 32,4% των επιχειρήσεων του δείγματος πραγματοποίησε επενδύσεις σε μηχανολογικό εξοπλισμό και λοιπά μηχανήματα (π.χ. οχήματα), ενώ το 35,3% επένδυσε σε κτιριακές εγκαταστάσεις και λοιπό εξοπλισμό.
Ως προς το ύψος των επενδύσεων, για 1 στις 2 επιχειρήσεις του δείγματος δεν ξεπερνούσαν τα €10.000. Σε επιμέρους κατηγορίες, καταγράφεται ότι ποσοστό 37% των επιχειρήσεων πραγματοποίησε επενδύσεις έως €5.000, ενώ το 12% πραγματοποίησε επενδύσεις μεταξύ €20.000 και €30.000 και 17% καταγράφει επενδύσεις σε ποσά άνω των €30.000.
Αναφορικά με τη χρηματοδότηση της επένδυσης, το 65,1% των επιχειρήσεων, που πραγματοποίησε επενδύσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τις χρηματοδότησε με ίδια κεφάλαια, ενώ το 20,8% με δανεισμό από φίλους και μέλη της οικογένειας.
Η στροφή σε ψηφιακές πλατφόρμες παραγγελιών
Εξίσου ενδεικτικό των ψηφιακών αντανακλαστικών που έδειξε ο κλάδος για να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες είναι και ο αριθμός των επιχειρήσεων που συμμετέχουν σε κάποια ψηφιακή πλατφόρμα. Για την ακρίβεια σύμφωνα με την έρευνα, περίπου 4 στις 10 επιχειρήσεις του δείγματος συμμετέχουν πλέον σε κάποια ψηφιακή πλατφόρμα (για παράδειγμα e-fοοd, Wolt, Box, κ.λπ.). Ειδικότερα, το 59,6% των επιχειρήσεων του κλάδου της εστίασης δήλωσε ότι δεν συμμετέχει σε καμία ψηφιακή πλατφόρμα, ενώ το 10,1% ότι συμμετέχει σε μια. Επιπλέον, το 19,2% των εταιρειών του κλάδου απάντησε ότι συμμετέχει σε δύο ψηφιακές πλατφόρμες και το 10,1% ότι συμμετέχει σε τρεις ή και περισσότερες ψηφιακές πλατφόρμες.
Μάλιστα οι μισές εκ των επιχειρήσεων αυτών, συγκεκριμένα το 50,1%, δήλωσαν ότι δραστηριοποιήθηκαν πρώτη φορά σε ψηφιακές πλατφόρμες κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19.
Αυξάνεται ο ψηφιακός τζίρος
Λογικό επόμενο της ψηφιακής στροφής των εν λόγω επιχειρήσεων, ήταν και η αύξηση του μέρους του τζίρου τους που προέρχεται από αυτά τα ψηφιακά κανάλια. Ειδικότερα, από τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν σε κάποια ψηφιακή πλατφόρμα, το ποσοστό του κύκλου εργασιών που προέρχεται από αυτή, φτάνει πλέον στο 5% για το 23,1% των επιχειρήσεων του δείγματος και στο 6% έως 10% για το 15,4% των επιχειρήσεων του δείγματος.
Επιπλέον, το 21,8% των επιχειρήσεων του δείγματος ανέφερε ότι το 11% έως και 20% του τζίρου του προέρχεται από τα ψηφιακές πλατφόρμες, ένα ακόμα 15,4% των επιχειρήσεων το μερίδιο του τζίρου του που αποκτάται ψηφιακά φτάνει από 21% έως 30%, ενώ υπάρχουν και οι επιχειρήσεις εκείνες (το 24% περίπου του δείγματος) που αποκτούν από 31% έως και πλέον του 40% του τζίρου τους, ψηφιακά. Μάλιστα εξ αυτών το 12,8% δηλώνει ότι άνω του 40% του τζίρου προέρχεται από ψηφιακά κανάλια.
Μεσοσταθμικά το ποσοστό του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων του δείγματος, που προέρχεται από την συμμετοχή σε ψηφιακή πλατφόρμα, ανέρχεται στο 23,1%.
insider.gr