Αντιμέτωποι με έναν ακόμη “πονοκέφαλο” στην ήδη πιεσμένη καθημερινότητά τους θα βρεθούν από τις 3 Νοεμβρίου, περισσότεροι από 300.000 εργαζόμενοι και τουλάχιστον 50.000 επιχειρήσεις στην Ελλάδα, μετά την υποχρεωτική εφαρμογή της Ψηφιακή Κάρτας Εργασίας σε επιπλέον κρίσιμους τομείς της οικονομίας.
Η νέα επέκταση του μέτρου αφορά κλάδους όπως:
- Χονδρικό και λιανικό εμπόριο
- Επισκευή - πώληση μηχανοκίνητων οχημάτων
- Παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου, ατμού και κλιματισμού
- Χρηματοπιστωτικές και ασφαλιστικές δραστηριότητες
- Διοικητικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες στον τουρισμό
Η Ψηφιακή Κάρτα, η οποία ήδη εφαρμόζεται (όχι με μεγάλη επιτυχία) σε διάφορους τομείς, όπως για παράδειγμα τον τουριστικό κλάδο, έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις κυρίως από τους επιχειρηματίες, οι οποίοι κάνουν λόγο για προβληματική λειτουργία του συστήματος και αδυναμία υποστήριξής του στην πράξη, ειδικά από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Oι ίδιοι, μας εκφράζουν την ιδιαίτερη αγωνία τους, καθώς όπως τονίζουν, σε μια περίοδο που οι επιχειρήσεις “αιμορραγούν” από την έλλειψη προσωπικού, καλούνται να εντάξουν την ψηφιακή κάρτα στις καθημερινές τους διαδικασίες και να ακολουθήσουν τη γραφειοκρατική πολυπλοκότητα του μέτρου, υπό τον φόβο μάλιστα, της επιβολής αυστηρών προστίμων (κυμαίνονται από 2.000 έως 10.500 ευρώ ανά εργαζόμενο).
Από την πλευρά τους, οι λογιστές επισημαίνουν ότι η εφαρμογή του νέου μέτρου παρουσιάζει σημαντικές δυσκολίες, ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Τονίζουν ότι, λόγω λαθών στην εφαρμογή του, τα πρόστιμα έχουν ήδη αυξηθεί και στο νησί μας, ενώ εκφράζουν την εκτίμηση ότι, με την ένταξη ακόμη περισσότερων επιχειρήσεων στο μέτρο, τα πρόστιμα θα “πέφτουν βροχή”, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη βιωσιμότητά τους.

ΚΑΤΑΚΟΡΥΦΗ ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΙΣ ΔΗΛΩΜΕΝΕΣ ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του Υπ. Εργασίας, από το 2022 που ξεκίνησε η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας έχει καταγραφεί κατακόρυφη αύξηση των δηλωμένων υπερωριών, ιδιαίτερα φέτος που εφαρμόζεται υποχρεωτικά στις επιχειρήσεις τουρισμού και επισιτισμού, ενώ σημαντική αύξηση καταγράφηκε και στο λιανεμπόριο και τη βιομηχανία, γεγονός που δείχνει ότι οι εργοδότες συμμορφώνονται σταδιακά και ότι η αδήλωτη εργασία περιορίζεται αισθητά.
Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Εργασίας, το επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2025 οι καταγεγραμμένες υπερωρίες εμφανίζονται κατά 80% αυξημένες σε σχέση με το ανάλογο επτάμηνο του 2024. Στην ψηφιακή κάρτα εργασίας έχουν ήδη καταγραφεί περισσότερες από 3,5 εκατ. υπερωρίες εντός του 2025, ενώ βρισκόμαστε ήδη 1,8 εκατ. ώρες πάνω σε σχέση με το αντίστοιχο επτάμηνο του 2024.
Θ. ΜΟΛΥΒΙΑΤΗΣ: ΑΚΟΜΑ ΕΝΑΣ “ΒΡΑΧΝΑΣ” ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Ο κ. Θανάσης Μολυβιάτης, ιδιοκτήτης εταιρείας ενοικίασης αυτοκινήτων, μας ανέφερε ότι γνωρίζει πως από τις 3 Νοεμβρίου, θα ισχύει η υποχρεωτική λειτουργία της ψηφιακής κάρτας εργασίας και στον κλάδο τους, δηλώνοντας μας την ανησυχία του για το πώς αυτή θα εφαρμοστεί.
«Γνωρίζουμε – είπε – ότι από τις 3 Νοεμβρίου, μπαίνει σε εφαρμογή η ψηφιακή κάρτα εργασίας και στον κλάδο μας. Ακόμα ένας “βραχνάς” έρχεται να προστεθεί στη λειτουργία των επιχειρήσεών μας. Είχαμε το ψηφιακό πελατολόγιο που εφαρμόστηκε από φέτος το καλοκαίρι και μας ταλαιπώρησε αρκετά και τώρα έπεται και συνέχεια με την κάρτα εργασίας. Εμείς προσπαθούμε πως και πώς να καταφέρουμε να λειτουργήσουμε τις επιχειρήσεις μας, με το ελάχιστο προσωπικό που υπάρχει και το Κράτος μας φορτώνει όλο και περισσότερη γραφειοκρατία. Καμία επιχείρηση δεν μπορεί με αυτά τα μέτρα να είναι νόμιμη 100%, όσο και αν θέλει. Πρέπει να έχει κάθε επιχείρηση και ένα λογιστή μέσα στην επιχείρηση για όλο το ωράριο λειτουργίας της. Και οικονομικά δεν μπορεί να αντέξει μία επιχείρηση, αλλά και να μπορεί να αντέξει οικονομικά, δεν μπορεί να βρει το προσωπικό. Το γραφείο μας είναι στην Κω, οι υπάλληλοι σχεδόν όλη την ημέρα βρίσκονται εκτός γραφείου και ορισμένες φορές, δεν επιστρέφουν στο τέλος της εργασίας, γιατί για παράδειγμα, έχουν πάει στην Καρδάμαινα για δουλειά του γραφείου και δεν επιστρέφουν πίσω, όταν είναι η ώρα να σχολάσουν. Ποιος θα χτυπάει την κάρτα τους; Δεν έχω κάνει ακόμα τίποτα για την ψηφιακή κάρτα, καθώς αρχίζει από 3 Νοεμβρίου και λογικά για την δική μας επιχείρηση θα εφαρμοστεί από την έναρξη της νέας σεζόν και υπάρχει ανησυχία και αγωνία για τον πως τελικά θα λειτουργήσει όλο αυτό».
Δ. ΜΑΝΤΟΥΚΟΣ: ΞΕΚΙΝΑΜΕ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΚΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΒΟΗΘΟΣ…
Ο κ. Δαυίδ Μαντούκος, ιδιοκτήτης επιχείρησης εμπορίας αυτοκινήτων και συνεργείο οχημάτων, μας εξέφρασε και αυτός τους προβληματισμούς του για την λειτουργία της ψηφιακής κάρτας εργασίας.
«Έχουμε εγκαταστήσει – είπε- τα απαραίτητα λογισμικά, έχουμε αγοράσει και τα tablet και θα ξεκινήσουμε αυτές τις ημέρες την λειτουργία, ώστε μέχρι τις 3 Νοεμβρίου που είναι η υποχρεωτική εφαρμογή, να έχουμε εξοικειωθεί σε έναν βαθμό. Δυστυχώς, αυτοί που μας κυβερνούν κάνουν ότι μπορούν για να δυσκολέψουν την λειτουργία των επιχειρήσεων. Είναι απίστευτο να φορτώνουν με τόση γραφειοκρατία τις επιχειρήσεις. Εδώ δεν έχουμε προσωπικό να ανταπεξέλθουμε και εκείνοι μας αναγκάζουν να έχουμε ένα άτομο να ασχολείται καθημερινά μόνο με αυτό, για να βλέπει αν όλα έγιναν σωστά, αν όλοι χτύπησαν στην ώρα τους την κάρτα, για να μπορέσουμε να γλιτώσουμε τα πρόστιμα. Όποιος θεωρεί ότι μπορεί μία επιχείρηση που θέλει να είναι 100% νόμιμη, να μπορεί να το πετύχει με όλα αυτά, τότε είναι εκτός πραγματικότητας. Υπάρχουν εργαζόμενοι που φεύγουν συχνά εκτός γραφείου. Για παράδειγμα, η υπάλληλος μου, συχνά πριν έρθει στο γραφείο, θα πρέπει να περάσει από το Γραφείο Συγκοινωνιών ή από άλλες υπηρεσίες. Ποιος θα χτυπάει την κάρτα της; Θα πρέπει όλοι να έχουμε συνέχεια στο μυαλό μας και να βλέπουμε το ρολόι για να χτυπάμε την κάρτα. Δυστυχώς το Κράτος μας φορτώνει όλο και περισσότερη γραφειοκρατία, όλο και περισσότερα έξοδα και αυτό είναι ότι χειρότερο για την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων».

M. ΓΡΥΛΛΗΣ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟ ΣΤΡΕΣ
Ο ιδιοκτήτης συνεργείου αυτοκινήτων κ. Μιχάλης Γρύλλης, μας ανέφερε ότι με τα νέα μέτρα έχει αλλάξει η καθημερινότητά τους και αντί να ασχολούνται με την δουλειά τους, ασχολούνται όλη την ώρα με γραφειοκρατικές διαδικασίες.
«Η αλήθεια – είπε- είναι ότι έχει αλλάξει η καθημερινότητά μας με τα τελευταία μέτρα, τόσο με το ψηφιακό πελατολόγιο, όσο και με την ψηφιακή κάρτα εργασίας. Εμείς ξεκινήσαμε πριν από λίγες ημέρες και την ψηφιακή κάρτα, ώστε να είμαστε κάπως εξοικειωμένοι αφού από 3 Νοεμβρίου, θα είναι υποχρεωτική και σε εμάς. Υπάρχει κάθε μέρα πλέον στρες και μείωση της απόδοσης μας. Αντί να ασχολούμαστε με την δουλειά μας, κάνουμε γραφειοκρατικές δουλειές. Μία επιχείρηση για να μπορέσει να είναι όσο το δυνατόν πιο νόμιμη (γιατί δεν μπορεί με τίποτα να είναι 100%), θα πρέπει να έχει έναν υπάλληλο αποκλειστικά για το ψηφιακό πελατολόγιο και για την ψηφιακή κάρτα. Όπως καταλαβαίνεται όλο αυτό είναι ένα σημαντικό κόστος για μία επιχείρηση που ακόμα και αν μπορεί οικονομικά να ανταπεξέλθει, δεν βρίσκει υπαλλήλους, καθώς η έλλειψη στην αγορά είναι μεγάλη. Δυστυχώς, οι επιχειρήσεις επιβαρύνονται συνεχώς από νέα μέτρα που δυσκολεύουν την λειτουργία τους».
Ν. ΧΑΡΤΟΦΙΛΗΣ: ΔΥΣΚΟΛΕΥΤΗΚΑΜΕ ΑΛΛΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΗΚΑΜΕ
Ο ιδιοκτήτης κάβας ποτών κ. Νίκος Χαρτοφίλης, μας επισήμανε ότι από πέρυσι λειτουργεί στην επιχείρησή του το σύστημα της ψηφιακής κάρτας και έστω και με κάποιες δυσκολίες προσαρμόστηκε στο νέο τρόπο λειτουργίας.
«Κάθε αρχή και δύσκολη που λένε. Σίγουρα, η ψηφιακή κάρτα, είναι ένα επιπρόσθετο βάρος για μία επιχείρηση. Εμείς την λειτουργούμε από πέρυσι. Δυσκολευτήκαμε στην αρχή. αλλά προσαρμοστήκαμε. Για μια επιχείρηση που έχει μόνο 2-3 υπαλλήλους τα πράγματα είναι πιο εύκολα. Στην αρχή και εμείς ξεχνούσαμε και ήμασταν σε συνεχή επικοινωνία με τον λογιστή και τον τεχνικό μας, όμως σιγά σιγά προσαρμοστήκαμε. Λάθη θα γίνουν σίγουρα αλλά διορθώνονται. Το πρόβλημα θα είναι, εάν εκείνη την ώρα (που θα γίνει το λάθος), σου τύχει έλεγχος. Φυσικά και φοβίζει το ενδεχόμενο ενός προστίμου, γιατί είναι δύσκολο, ακόμα και να θέλεις, να είσαι 100% νόμιμος. Είναι αδύνατο. Υπάρχουν επιχειρηματίες ή εργαζόμενοι που είναι μεγάλης ηλικίας και δεν ξέρουν να χειρίζονται αυτές τις τεχνολογίες και το νέο τρόπο λειτουργίας μίας επιχείρησης και είναι λογικό να αγχώνονται για το πώς θα τα καταφέρουν».
Δ. ΚΩΣΤΟΓΛΟΥ: ΣΕ ΕΣΤΙΑΣΗ ΚΑΙ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κω κ. Δημήτρης Κώστογλου, υπογράμμισε ότι τα περισσότερα προβλήματα όσον αφορά την λειτουργία της ψηφιακής κάρτας εμφανίζονται σε Εστίαση και Ξενοδοχεία.
«Οι επιχειρήσεις – είπε- που έχουν σταθερό ωράριο λειτουργίας, δεν έχουν τόσο μεγάλο πρόβλημα, καθώς είναι πιο εύκολο να υπάρχει έλεγχος. Στην εστίαση και στα ξενοδοχεία, ναι, εκεί είναι αλήθεια ότι δημιουργήθηκαν προβλήματα και απ’ όσο γνωρίζουμε έχουν πέσει και πρόστιμα. Σίγουρα είναι ένα ακόμα βάρος για τις επιχειρήσεις να πρέπει να κάνουν όλη αυτή την γραφειοκρατία που χρειάζεται, το μέτρο αυτό και ιδιαίτερα όταν δεν έχεις το απαραίτητο προσωπικό, αφού οι περισσότερες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πρόβλημα στελέχωσης. Εμείς σαν επιχείρηση εμπορίας οικοδομικών υλικών, από 3 Νοεμβρίου, είμαστε υποχρεωμένοι να τηρούμε την ψηφιακή κάρτα. Την έχουμε ξεκινήσει πριν λίγο διάστημα για να είμαστε έτοιμοι και μέχρι τώρα, θεωρώ ότι δεν υπήρχε κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα, καθώς λειτουργούμε με συγκεκριμένο ωράριο, έναρξης και κλείσιμο του καταστήματος».
Κ. ΜΑΚΡΗ: ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΘΗΚΑΝ ΟΙ ΑΝΗΣΥΧΙΕΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
Η Αντιπρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Β.Σ.Δ., τόνισε ότι η εμπειρία που αποκτήθηκε φέτος, επιβεβαιώνει την αρνητική θέση του σωματείου, για την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας.
«Βρισκόμαστε στο τέλος της σεζόν. Με βάση την εμπειρία που αποκτήσαμε, επιβεβαιώθηκε η θέση του σωματείου και Εργατικού Κέντρου για την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας. Η κάρτα αποτελεί ένα πρόσθετο εργαλείο για το ξεχείλωμα του σταθερού ημερήσιου χρόνου απασχόλησης, με στόχο την αύξηση των ωρών εργασίας, την αλλοίωση της οικογενειακής ζωής και την επικινδυνότητα στους χώρους δουλειάς. Η αποτύπωση της τεράστιας αύξησης των υπερωριών, αποδεικνύει αυτό που χρόνια καταγγέλλουμε ότι συμβαίνει. Εξαντλητικές συνθήκες και δουλειά μέχρι τελικής πτώσης. Είναι χιλιάδες τα ατυχήματα, είναι τεράστια η φθορά της υγείας μας. Η εφαρμογή της κάρτας δεν προστατεύει, ούτε πρόκειται να αντιμετωπίσει τη μαύρη εργασία, τις αδήλωτες ώρες, την απληρωσιά και την εντατικοποίηση.
Σημαντικό ζήτημα, αποτελούν οι ελλείψεις προσωπικού στις επιθεωρήσεις εργασίας, που είναι σχεδόν ανύπαρκτες. Στην Κω η επιθεώρηση εργασίας καλύπτει πάνω από 300 μικρά και μεγάλα καταλύματα, χιλιάδες εργαζόμενους σε τουρισμό, εμπόριο και άλλους κλάδους, τόσο στο νησί μας, όσο και στα υπόλοιπα νησιά της Β. Δωδεκανήσου. Βλέπουμε ότι με το νέο εργασιακό νομοσχέδιο που ψηφίστηκε με την ουσιαστική στήριξη πολλών κομμάτων και υποστηρίζει ευρωπαϊκές οδηγίες, μας οδηγούν αιώνες πίσω.
Σήμερα που δημοσιοποιούνται στοιχεία για την πολύ πετυχημένη σαιζόν με αυξημένα νούμερα αφίξεων, τα οποία φέρνουν και τα έσοδα, οι εργαζόμενοι σε τουρισμό, εμπόριο, μεταφορές και αλλού, αν και σμπαραλιασμένοι, πρέπει να βρεθούν άμεσα στα σωματεία και να συμμετέχουν σε αυτά, ώστε να παλέψουμε για να εξασφαλιστούν ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης κατά τη διάρκεια του χειμώνα και για επιδότηση ανεργίας για όλο το διάστημα ανεργίας και όχι για τους τρεις μόνο μήνες».
Κλείνοντας, κάλεσε τους εργαζόμενους σε ενότητα και διαρκή επιφυλακή, καθώς όπως τόνισε μόνο με αγώνα θα καταφέρουν να παλέψουν για τα δικαιώματά τους.

Γ. ΒΟΥΔΟΥΡΗΣ: ΕΠΙΚΡΑΤΕΙ ΧΑΟΣ - Η ΨΗΦΙΑΚΗ ΚΑΡΤΑ ΕΓΙΝΕ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΥΝ ΧΡΗΜΑΤΑ ΣΤΑ ΤΑΜΕΙΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
Ο Λογιστής κ. Γιώργος Βουδούρης, αναφέρθηκε στα προβλήματα που έχει δημιουργήσει η λειτουργία της ψηφιακής κάρτας, τονίζοντας ότι ο σκοπός που αποφασίστηκε η λειτουργία της, είναι για να μπουν χρήματα στα ταμεία του κράτους.
«Δυστυχώς τα προβλήματα από την μέχρι τώρα λειτουργία της ψηφιακής κάρτας εργασίας, είναι μεγάλα. Δεχόμαστε δεκάδες τηλεφωνήματα καθημερινά από πελάτες για λάθη ή παραλείψεις που έγιναν και προσπαθούμε να τα φτιάξουμε. Από τις 3 Νοεμβρίου, η εφαρμογή της επεκτείνεται και σε άλλους κλάδους, πιάνοντας έτσι το μεγαλύτερο κομμάτι του εργατικού δυναμικού. Τα προβλήματα θα αυξηθούν. Το βλέπουμε κυρίως φέτος όπου μπήκε μέσα ο τουριστικός κλάδος. Αν μου ζητούσατε να περιγράψω την κατάσταση με μία λέξη, αυτή θα ήταν “χάος”. Κυρίως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, είναι ένα τεράστιος πονοκέφαλος και είναι πολύ δύσκολο μία επιχείρηση, ακόμα και αν το θέλει να είναι 100% νόμιμη.
Δεν γίνεται. Δεν υπάρχει το προσωπικό και δεν υπάρχει και η οικονομική δυνατότητα να απασχολούν εργαζόμενους αποκλειστικά γι’ αυτό. Οι τουριστικές επιχειρήσεις σε ποσοστό 80%, αλλάζουν κάθε χρόνο τους εργαζόμενους τους. Αυτό σημαίνει ότι κάποιοι, που σε ένα βαθμό εξοικειώθηκαν με τη χρήση λειτουργίας για την ψηφιακή κάρτα εργασίας, την επόμενη σεζόν δεν θα είναι στην ίδια επιχείρηση. Ενώ μην ξεχνάμε ότι σε μεγάλο βαθμό, υπάρχουν εργαζόμενοι από το εξωτερικό που δεν γνωρίζουν πως λειτουργούν αυτά τα συστήματα.
Η εφαρμογή έγινε καθαρά για να εισπράξει το κράτος χρήματα. Το κόστος μισθοδοσίας για κάθε επιχείρηση λόγω της ψηφιακής κάρτας αυξήθηκε κατά 20% περίπου και δυστυχώς αυτά τα χρήματα δεν πήγαν στις τσέπες των εργαζομένων, αλλά στο κράτος και στις ασφαλιστικές εισφορές. Μακάρι να τα έπαιρναν οι εργαζόμενοι, αλλά έτσι όπως είναι δομημένο το σύστημα, ούτε αυτοί κερδίζουν. Τώρα που μπαίνουν και άλλες επιχειρήσεις στο “χορό” της ψηφιακής κάρτας, η κατάσταση θα δυσκολέψει και σε αυτούς και τα πρόστιμα θα αυξηθούν. Μην ξεχνάμε ότι αρκετοί επιχειρηματίες και εργαζόμενοι δεν διαθέτουν την ψηφιακή κατάρτιση που απαιτείται για την αποτελεσματική χρήση του συστήματος. Αυτό οδηγεί σε συχνά λάθη, παρερμηνείες των οδηγιών ή εξάρτηση από εξωτερικούς συνεργάτες».
Σε ερώτησή μας για το τι γίνεται με εργαζόμενους που δουλεύουν εκτός γραφείου, ο κ. Βουδούρης, μας απάντησε ότι απαγορεύεται να χτυπήσει άλλος την κάρτα, καθώς είναι προσωπική και πως υπάρχει εφαρμογή, όπου ο εργαζόμενος μπορεί να χτυπάει την κάρτα του, μέσω του κινητού του, όμως όπως έχει δείξει η μέχρι τώρα εμπειρία του, αρκετοί ξεχνούν και έτσι οι επιχειρήσεις κινδυνεύουν με πρόστιμα ή με πληρωμή υπερωριών που δεν έγιναν και αυτό όπως καταλαβαίνεται, ίσως παίξει καθοριστικό ρόλο, ακόμα και για την επιβίωση μίας μικρομεσαίας επιχείρησης, που ήδη μετά βίας τα βγάζει πέρα».
Επίσης, μας ανέφερε ότι φέτος οι έλεγχοι από την Επιθεώρηση Εργασίας στην περιοχή μας ήταν πιο εντατικοί και τα πρόστιμα περισσότερα, αφού όπως προανέφερε είναι πολύ δύσκολο, μία μικρομεσαία επιχείρηση να μπορέσει να είναι νόμιμη και να έχει τον πλήρη έλεγχο των εργαζομένων, όσον αφορά την ψηφιακή κάρτα εργασίας.
Π. ΠΗΛΙΟΥΡΑΣ: ΚΑΘΕ ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΔΥΣΚΟΛΗ
Ο Λογιστής κ. Πέτρος Πηλιούρας μας ανέφερε ότι η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας ξεκίνησε με προβλήματα, ωστόσο εκτιμά ότι όσο περνάει ο καιρός θα εξομαλύνεται η κατάσταση και στο τέλος θα έχει θετικό αντίκτυπο.
«Είναι ένα μέτρο – είπε- που δημιούργησε αρκετά προβλήματα κατά την εφαρμογή του. Είμαστε σε συνεχή επαφή με τους επιχειρηματίες οι οποίοι ανησυχούν μην γίνει κάποιο λάθος και τους επιβληθεί πρόστιμο. Όμως όπως λέμε, κάθε αρχή και δύσκολη. Σιγά σιγά, υπάρχουν βελτιώσεις, έχουν βρεθεί λύσεις και εκτιμώ ότι μπορεί στο τέλος να έχει θετικό αντίκτυπο. Τα προβλήματα κυρίως εντοπίζονται στις τουριστικές επιχειρήσεις και στην εστίαση. Οι άλλες επιχειρήσεις που λειτουργούν με συγκεκριμένο ωράριο, όπως π.χ. τα καταστήματα πώληση ρούχων κ.α. δεν αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα. Στο τουρισμό όπως ανέφερα και κυρίως στην εστίαση η κατάσταση ήταν πιο δύσκολη.
Αρκετές επιχειρήσεις, καθώς δεν είχαν το απαραίτητο προσωπικό και επειδή δεν ισχύει εδώ, η τοπική κλαδική σύμβαση όπως στη Ρόδο, δεν μπορούν να απασχολούν εργαζόμενους για 7 ημέρες και έμειναν κλειστές για μία ημέρα την εβδομάδα. Αυτό είναι σημαντική οικονομική ζημιά, αφού χάνουν σχεδόν ένα μήνα από τη σεζόν. Μία τοπική σύμβαση εργασίας, θα έλυνε αρκετά προβλήματα. Υπάρχουν ιδιαιτερότητες, κυρίως στις εποχιακές επιχειρήσεις που έπρεπε να έχουν ληφθεί υπ’ όψιν από το νομοθέτη. Τώρα, όμως με το νέο εργασιακό, που αναμένεται να το δούμε σε εφαρμογή το επόμενο διάστημα, δίνονται λύσεις. Υπήρχαν έλεγχοι για την ψηφιακή κάρτα και έπεσαν και πρόστιμα. Οι ελεγκτές από την Κω ήταν πιο ελαστικοί, καθώς γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες, όμως οι ελεγκτές από την Αθήνα ήταν αρκετά αυστηροί. Έχει τα αρνητικά της, η ψηφιακή κάρτα, αλλά έχει και τα θετικά της. Αυξήθηκαν οι αποδοχές των εργαζομένων, οι ασφαλιστικές εισφορές και υπήρχε ένας έλεγχος για το πόσο εργάζεται κάποιος και πόσο ανταμείβεται».
Σε ερώτησή μας για το αν επιβάλλεται πρόστιμο σε κάποιον που ξεχάσει να χτυπήσει την κάρτα αμέσως, ο κ. Πηλιούρας, μας ανέφερε ότι για τον κάθε εργαζόμενο, υπάρχει κάθε μήνα η δυνατότητα, για συμπληρωματικά στοιχεία. Δηλαδή του επιτρέπεται να έχει 3 “ορφανά χτυπήματα” (να έχει ξεχάσει να χτυπήσει την κάρτα του είτε, κατά την ώρα έναρξης, είτε στην αποχώρηση) και ο εργοδότης μπορεί μετά να δηλώσει αυτές τις ημέρες, ώστε να μην του επιβληθεί κάποιο πρόστιμο. Όμως εάν έρθει έλεγχος την ημέρα που έγινε αυτή η παράβαση και φαίνεται στο σύστημα, ότι δεν έχει χτυπήσει κάρτα, τότε του επιβάλλεται πρόστιμο.

ΟΙ ΚΑΔ ΠΟΥ ΑΠΟ 3/11 ΘΑ ΤΗΡΟΥΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΚΑΡΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Από την 3 Νοεμβρίου εντάσσονται, στο σύστημα της ψηφιακής κάρτας εργασίας οι επιχειρήσεις που ανήκουν κατά κύρια δραστηριότητα (βάσει ΚΑΔ):
i) στην παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου, ατμού και κλιματισμού, όπως αυτές εξειδικεύονται στον Πίνακα 4 που ακολουθεί,
ii) στο χονδρικό και λιανικό εμπόριο, επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσυκλετών, όπως αυτές εξειδικεύονται στον Πίνακα 5 που ακολουθεί,
iii) σε χρηματοπιστωτικές και ασφαλιστικές δραστηριότητες, όπως αυτές εξειδικεύονται στον Πίνακα 6 που ακολουθεί,
iv) σε διοικητικές και υποστηρικτικές δραστηριότητες, όπως αυτές εξειδικεύονται στον Πίνακα 7 που ακολουθεί.
i) Πίνακας 4: Παροχή Ηλεκτρικού Ρεύματος, Φυσικού Αερίου, Ατμού και Κλιματισμού
ΚΑΔ | ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ |
35 | Παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου, ατμού και κλιματισμού |
35.1 | Παραγωγή, μετάδοση και διανομή ηλεκτρικής ενέργειας |
35.11 | Παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος |
35.12 | Μετάδοση ηλεκτρικού ρεύματος |
35.13 | Διανομή ηλεκτρικού ρεύματος |
35.14 | Εμπόριο ηλεκτρικού ρεύματος |
35.2 | Παραγωγή φυσικού αερίου, διανομή αερίων καυσίμων με αγωγούς |
35.21 | Παραγωγή φυσικού αερίου |
35.22 | Διανομή αέριων καυσίμων μέσω αγωγών |
35.23 | Εμπόριο αέριων καυσίμων μέσω αγωγών |
35.3 | Παροχή ατμού και κλιματισμού |
35.30 | Παροχή ατμού και κλιματισμού |
ii) Πίνακας 5: Χονδρικό και λιανικό εμπόριο, επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσυκλετών
ΚΑΔ | ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ |
45 | Χονδρικό και λιανικό εμπόριο, επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσυκλετών |
45.1 | Πώληση αυτοκινήτων οχημάτων |
45.11 | Πώληση αυτοκινήτων και ελαφρών μηχανοκινήτων οχημάτων |
45.19 | Πώληση άλλων μηχανοκίνητων οχημάτων |
45.2 | Συντήρηση και επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων |
45.20 | Συντήρηση και επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων |
45.3 | Πώληση μερών και εξαρτημάτων μηχανοκίνητων οχημάτων |
45.31 | Χονδρικό εμπόριο μερών και εξαρτημάτων μηχανοκίνητων οχημάτων |
45.32 | Λιανικό εμπόριο μερών και εξαρτημάτων μηχανοκίνητων οχημάτων |
45.4 | Πώληση, συντήρηση και επισκευή μοτοσικλετών και των μερών και εξαρτημάτων τους |
45.40 | Πώληση, συντήρηση και επισκευή μοτοσικλετών και των μερών και εξαρτημάτων τους |
46 | Χονδρικό εμπόριο, εκτός από το εμπόριο μηχανοκινήτων οχημάτων και μοτοσυκλετών |
46.1 | Χονδρικό εμπόριο έναντι αμοιβής ή βάσει σύμβασης |
46.11 | Εμπορικοί αντιπρόσωποι που μεσολαβούν στην πώληση γεωργικών πρώτων υλών, ζώντων ζώων, κλωστοϋφαντουργικών πρώτων υλών και ημιτελών προϊόντων |
46.12 | Εμπορικοί αντιπρόσωποι που μεσολαβούν στην πώληση καυσίμων, μεταλλευμάτων, μετάλλων και βιομηχανικών χημικών προϊόντων |
46.13 | Εμπορικοί αντιπρόσωποι που μεσολαβούν στην πώληση ξυλείας και οικοδομικών υλικών |
46.14 | Εμπορικοί αντιπρόσωποι που μεσολαβούν στην πώληση μηχανημάτων, βιομηχανικού εξοπλισμού, πλοίων και αεροσκαφών |
46.15 | Εμπορικοί αντιπρόσωποι που μεσολαβούν στην πώληση επίπλων, ειδών οικιακής χρήσης, σιδηρικών και ειδών κιγκαλερίας |
46.16 | Εμπορικοί αντιπρόσωποι που μεσολαβούν στην πώληση κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, ενδυμάτων, γουναρικών, υποδημάτων και δερμάτινων προϊόντων |
46.17 | Εμπορικοί αντιπρόσωποι που μεσολαβούν στην πώληση τροφίμων, ποτών και καπνού |
46.18 | Εμπορικοί αντιπρόσωποι ειδικευμένοι στην πώληση άλλων συγκεκριμένων προϊόντων |
46.19 | Εμπορικοί αντιπρόσωποι που μεσολαβούν στην πώληση διαφόρων ειδών |
46.2 | Χονδρικό εμπόριο ακατέργαστων γεωργικών πρώτων υλών και ζώντων ζώων |
46.21 | Χονδρικό εμπόριο σιτηρών, ακατέργαστου καπνού, σπόρων και ζωοτροφών |
46.22 | Χονδρικό εμπόριο λουλουδιών και φυτών |
46.23 | Χονδρικό εμπόριο ζώντων ζώων |
46.24 | Χονδρικό εμπόριο δερμάτων, προβιών και κατεργασμένου δέρματος |
46.3 | Χονδρικό εμπόριο τροφίμων, ποτών και καπνού |
46.31 | Χονδρικό εμπόριο φρούτων και λαχανικών |
46.32 | Χονδρικό εμπόριο κρέατος και προϊόντων κρέατος |
46.33 | Χονδρικό εμπόριο γαλακτοκομικών προϊόντων, αβγών και βρώσιμων ελαίων και λιπών |
46.34 | Χονδρικό εμπόριο ποτών |
46.35 | Χονδρικό εμπόριο προϊόντων καπνού |
46.36 | Χονδρικό εμπόριο ζάχαρης, σοκολάτας και ειδών ζαχαροπλαστικής |
46.37 | Χονδρικό εμπόριο καφέ, τσαγιού, κακάου και μπαχαρικών |
46.38 | Χονδρικό εμπόριο άλλων τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων ψαριών, καρκινοειδών και μαλακίων |
46.39 | Μη ειδικευμένο χονδρικό εμπόριο τροφίμων, ποτών και καπνού |
46.4 | Χονδρικό εμπόριο ειδών οικιακής χρήσης |
46.41 | Χονδρικό εμπόριο κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων |
46.42 | Χονδρικό εμπόριο ενδυμάτων και υποδημάτων |
46.43 | Χονδρικό εμπόριο ηλεκτρικών οικιακών συσκευών |
46.44 | Χονδρικό εμπόριο ειδών πορσελάνης και γυαλικών και υλικών καθαρισμού |
46.45 | Χονδρικό εμπόριο αρωμάτων και καλλυντικών |
46.46 | Χονδρικό εμπόριο φαρμακευτικών προϊόντων |
46.47 | Χονδρικό εμπόριο επίπλων, χαλιών και φωτιστικών |
46.48 | Χονδρικό εμπόριο ρολογιών και κοσμημάτων |
46.49 | Χονδρικό εμπόριο άλλων ειδών οικιακής χρήσης |
46.5 | Χονδρικό εμπόριο εξοπλισμού πληροφοριακών και επικοινωνιακών συστημάτων |
46.51 | Χονδρικό εμπόριο ηλεκτρονικών υπολογιστών, περιφερειακού εξοπλισμού υπολογιστών και λογισμικού |
46.52 | Χονδρικό εμπόριο ηλεκτρονικού και τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού και εξαρτημάτων |
46.6 | Χονδρικό εμπόριο άλλων μηχανημάτων, εξοπλισμού και προμηθειών |
46.61 | Χονδρικό εμπόριο γεωργικών μηχανημάτων, εξοπλισμού και προμηθειών |
46.62 | Χονδρικό εμπόριο εργαλειομηχανών |
46.63 | Χονδρικό εμπόριο εξορυκτικών μηχανημάτων, καθώς και μηχανημάτων για κατασκευαστικά έργα και έργα πολιτικού μηχανικού |
46.64 | Χονδρικό εμπόριο μηχανημάτων για την κλωστοϋφαντουργική βιομηχανία και χονδρικό εμπόριο ραπτομηχανών και πλεκτομηχανών |
46.65 | Χονδρικό εμπόριο επίπλων γραφείου |
46.66 | Χονδρικό εμπόριο άλλων μηχανών και εξοπλισμού γραφείου |
46.69 | Χονδρικό εμπόριο άλλων μηχανημάτων και εξοπλισμού |
46.7 | Άλλο ειδικευμένο χονδρικό εμπόριο |
46.71 | Χονδρικό εμπόριο στερεών, υγρών και αερίων καυσίμων και συναφών προϊόντων |
46.72 | Χονδρικό εμπόριο μετάλλων και μεταλλευμάτων |
46.73 | Χονδρικό εμπόριο ξυλείας, οικοδομικών υλικών και ειδών υγιεινής |
46.74 | Χονδρικό εμπόριο σιδηρικών, υδραυλικών ειδών και εξοπλισμού και προμηθειών για εγκαταστάσεις θέρμανσης |
46.75 | Χονδρικό εμπόριο χημικών προϊόντων |
46.76 | Χονδρικό εμπόριο άλλων ενδιάμεσων προϊόντων |
46.77 | Χονδρικό εμπόριο απορριμμάτων και υπολειμμάτων |
46.9 | Μη ειδικευμένο χονδρικό εμπόριο |
46.90 | Μη ειδικευμένο χονδρικό εμπόριο |
iii) Πίνακας 6: Χρηματοπιστωτικές και Ασφαλιστικές Δραστηριότητες
ΚΑΔ | ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ |
64 | Δραστηριότητες χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, με εξαίρεση τις ασφαλιστικές δραστηριότητες και τα συνταξιοδοτικά ταμεία |
64.1 | Οργανισμοί νομισματικής διαμεσολάβησης |
64.19 | Άλλοι οργανισμοί νομισματικής διαμεσολάβησης |
64.2 | Δραστηριότητες εταιρειών χαρτοφυλακίου |
64.20 | Δραστηριότητες εταιρειών χαρτοφυλακίου |
64.3 | Καταπιστεύματα, κεφάλαια και παρεμφερή χρηματοπιστωτικά μέσα |
64.30 | Καταπιστεύματα, κεφάλαια και παρεμφερή χρηματοπιστωτικά μέσα |
64.9 | Άλλες δραστηριότητες χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών με εξαίρεση τις ασφάλειες και τα συνταξιοδοτικά ταμεία |
64.91 | Χρηματοδοτική μίσθωση (leasing) |
64.92 | Άλλες πιστωτικές δραστηριότητες |
64.99 | Άλλες δραστηριότητες χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, με εξαίρεση τις ασφάλειες και τα συνταξιοδοτικά ταμεία π.δ.κ.α. |
65 | Ασφαλιστικά, αντασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά ταμεία, εκτός από την υποχρεωτική κοινωνική ασφάλιση |
65.2 | Αντασφάλιση |
65.20 | Αντασφάλιση |
65.3 | Συνταξιοδοτικά ταμεία |
65.30 | Συνταξιοδοτικά ταμεία |
66 | Δραστηριότητες συναφείς προς τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες και τις ασφαλιστικές δραστηριότητες |
66.1 | Δραστηριότητες συναφείς προς τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, με εξαίρεση τις ασφαλιστικές δραστηριότητες και τα συνταξιοδοτικά ταμεία |
66.11 | Διαχείριση χρηματαγορών |
66.12 | Δραστηριότητες σχετικά με συναλλαγές συμβάσεων χρεογράφων και αγαθών |
66.19 | Άλλες δραστηριότητες συναφείς προς τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, με εξαίρεση τις ασφαλιστικές δραστηριότητες και τα συνταξιοδοτικά ταμεία |
66.2 | Δραστηριότητες συναφείς προς τις ασφαλίσεις και τα συνταξιοδοτικά ταμεία |
66.21 | Αξιολόγηση κινδύνων και ζημιών |
66.22 | Δραστηριότητες ασφαλιστικών πρακτόρων και μεσιτών |
66.29 | Άλλες δραστηριότητες συναφείς προς τις ασφαλίσεις και τα συνταξιοδοτικά ταμεία |
66.3 | Δραστηριότητες διαχείρισης κεφαλαίων |
66.30 | Δραστηριότητες διαχείρισης κεφαλαίων |
iv) Πίνακας 7: Διοικητικές και Υποστηρικτικές Δραστηριότητες
ΚΑΔ | ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ |
77.11 | Ενοικίαση και εκμίσθωση αυτοκινήτων και ελαφρών μηχανοκίνητων οχημάτων |
79 | Δραστηριότητες ταξιδιωτικών πρακτορείων, γραφείων οργανωμένων ταξιδιών και άλλων υπηρεσιών κρατήσεων και συναφείς δραστηριότητες |
79.1 | Δραστηριότητες ταξιδιωτικών πρακτορείων και γραφείων οργανωμένων ταξιδιών |
79.11 | Δραστηριότητες ταξιδιωτικών πρακτορείων |
79.12 | Δραστηριότητες γραφείων οργανωμένων ταξιδιών |
79.9 | Άλλες δραστηριότητες υπηρεσιών κρατήσεων και συναφείς δραστηριότητες |
79.90 | Άλλες δραστηριότητες υπηρεσιών κρατήσεων και συναφείς δραστηριότητες |
Οι επιχειρήσεις που εφαρμόζουν ήδη την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας (υποχρεωτικά) είναι όσες δραστηριοποιούνται στους παρακάτω κλάδους:
- Λιανεμπόριο
- Τουρισμός & Εστίαση
- Βιομηχανία
- Εταιρείες φύλαξης & ιδιωτικής ασφάλισης
- Σούπερ μάρκετ & Τράπεζες
- Ορισμένοι φορείς μεταφορών, υποδομών και κοινής ωφέλειας Δημοσίου
* Να σημειωθεί επίσης, ότι μετά την εισχώρηση των νέων ΚΑΔ στην υποχρεωτικότητα του μέτρου, υπολογίζεται ότι θα υπάγονται σε αυτό περίπου 1.850.000 εργαζόμενοι.