Η Κως εδώ και αρκετά χρόνια έχει κατορθώσει να επιτύχει μια σημαντική ανάπτυξη στον τουρισμό, με επισκέπτες Έλληνες και κυρίως από τις ευρωπαϊκές χώρες να μαγεύονται από τις παραλίες, τη φύση, τις εναλλαγές του τοπίου και από τη φιλοξενία των κατοίκων.
Οι σύγχρονες ξενοδοχειακές μονάδες που έχουν γίνει αποτελούν βάση για την Τουριστική ανάπτυξη του νησιού.
Ένα σημαντικό πλεονέκτημα προκειμένου να καταστεί ακόμη πιο δημοφιλής προορισμός είναι η αξιοποίηση του διεθνούς αεροδρομίου, με στοχευμένες πτήσεις τσάρτερ από χώρες του εξωτερικού, με επισκέπτες υψηλού εισοδήματος, που αναζητούν χαρακτηριστικά όπως αυτά της Κω, πολιτισμό, ιστορία, παραλίες και καλές υπηρεσίες ξενοδοχείων, ενώ το «βαρύ» όνομα του Ιπποκράτη και της Ιατρικής, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με το νησί, μπορεί να απογειώσει τα επόμενα χρόνια την τοπική οικονομία, αρκεί να γίνουν οι σωστές κινήσεις εξωστρέφειας και συνεργασιών από τις Αρχές και τους φορείς της Κω.
Θα πρέπει να αναδειχθεί περαιτέρω ο θαλάσσιος τουρισμός, με ενίσχυση της τοπικής μαρίνας (για yachting και ιστιοπλοϊκά), όπως και των υποδομών του λιμένος και με στόχευση τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια από καλές αγορές του εξωτερικού.
Το συγκριτικό πλεονέκτημα του νησιού, που σχεδόν γειτνιάζει με την Τουρκία, είναι η παροχή υψηλών υπηρεσιών που θα μπορούσε να το εκτινάξει αναπτυξιακά, προσελκύοντας κυρίως πελάτες μεγάλου εισοδήματος, που θα έχουν παροχές (υψηλού επιπέδου γαστρονομία, ιδιωτικότητα, εύκολη πρόσβαση, υποδομές για μαρίνες και θαλάσσιο τουρισμό) και αυτοί με τη σειρά τους θα άφηναν τα χρήματα τους, λειτουργώντας πολλαπλασιαστικά ως διαφήμιση και καθιστώντας την Κω ως ένα υψηλού επιπέδου brand στον τουρισμό στο χώρο του Αιγαίου.
Ο ισχυρός ανταγωνισμός στον τουρισμό στον ευρύτερο χώρο της Νοτιοανατολικής Μεσογείου και με την δυναμική επιστροφή της τουρκικής αγοράς με δελεαστικά πακέτα και υψηλές υπηρεσίες, καθιστούν την διαφοροποίηση στο τουριστικό προϊόν πιο σημαντική από ποτέ, μιας και το μοντέλο περασμένων δεκαετιών ΄΄ήλιος και θάλασσα΄΄ τείνει να εκλείψει ή να προσελκύει μόνο πολύ χαμηλού οικονομικού επιπέδου μαζικό τουρισμό, με τους μεγάλους touroperators να πιέζουν και να διαμορφώνουν τις τάσεις για την επόμενη μέρα.
Η Κως έχει όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα να καταστεί ένα μέρος που θα προσελκύσει την ελίτ και όχι μόνο, της Τουρκίας και των χωρών της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης και να καταστεί νέος προορισμός, μέσω φθηνών πτήσεων προς Κω, για τους επισκέπτες από την Αθήνα, μιας και ο εσωτερικός της τουρισμός τονώνεται σχεδόν αποκλειστικά από την Αθήνα, με την κυριαρχία της γειτονικής Ρόδου να μην δείχνει να αμφισβητείται.
Τα επόμενα χρόνια είναι η περίοδος που φαίνεται ότι το νησί θα αποκτήσει την τουριστική του ταυτότητα, να διαφοροποιηθεί και να περάσει σε μια νέα εποχή, που το όνομα Κως θα είναι συνώνυμο του ποιοτικού τουρισμού.
*Ο Νεκτάριος Καλαντζής είναι Πρόεδρος της Ένωσης Νέων Αυτοδιοικητικών Ελλάδος (ΕΝΑ) και του Συμβουλίου των Ευρωπαίων Νέων Αυτοδιοικητικών (ELL)