Ακόμα αισθητός, είναι ο “πονοκέφαλος” από την διασύνδεση των τερματικών “POS” με τις ταμειακές μηχανές στις επιχειρήσεις και στην Κυβέρνηση έχουν πιάσει ξανά τα “τύμπανα” ανά χείρας… Από την 1η Μαρτίου 2025 και σύμφωνα με τις μέχρι τώρα εξαγγελίες, η χρήση της ψηφιακής κάρτας εργασίας μπαίνει για τα καλά στη ζωή μας, αφού θα γίνει υποχρεωτική σε τουρισμό και εστίαση, επηρεάζοντας περίπου 1,5 εκ. εργαζόμενους στην Ελλάδα, αναπόφευκτα και σε μεγάλο βαθμό και το Νησί μας.
Μέσω της “ψηφιακής κάρτας”, η Κυβέρνηση επιδιώκει την πλήρη διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων, δεδομένου ότι εξασφαλίζεται η παρακολούθηση του πραγματικού χρόνου εργασίας και η αμοιβή των εργαζομένων για αυτόν, καταπολεμώντας καταχρηστικές πολιτικές αδήλωτων υπερωριών και παράνομων μεταβολών και υπερβάσεων του εργασιακού χρόνου.
Με την ψηφιακή κάρτα, κάθε αμοιβή θα δηλώνεται υποχρεωτικά στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, και θα ελέγχεται απευθείας από την Επιθεώρηση Εργασίας. Στον κλάδο των σούπερ μάρκετ για παράδειγμα που πρωτοεφαρμόστηκε η ψηφιακή κάρτα, αποκαλύφθηκαν αδήλωτες και απλήρωτες υπερωρίες σε ποσοστό άνω του 60%.
Όσες επιχειρήσεις δεν συμμορφωθούν με την εφαρμογή της, θα έρθουν αντιμέτωπες με πολύ βαριά πρόστιμα που θα φτάνουν έως και 10.500 ευρώ ανά εργαζόμενο. Η νομοθεσία προβλέπει διαφορετικού ύψους χρηματικές κυρώσεις για διαφορετικές παραβάσεις. Αυτές ενδέχεται να αφορούν από την μη ενεργοποίηση της Ψηφιακής Κάρτας ενός εργαζόμενου μέχρι τις λανθασμένες μεταβολές ωραρίων απασχόλησης.
ΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ
Συγκεκριμένα, ο νομοθέτης ορίζει την επιβολή προστίμων ύψους:
– 10.500 ευρώ για την μη ενεργοποίηση Ψηφιακής Κάρτας Εργαζομένου
– 3.000 ευρώ για την υποβολή ψευδών στοιχείων για την έναρξη ή λήξη της απασχόλησης
– 3.000 ευρώ για λάθος υποβολή στοιχείων, τα οποία θα διαπιστωθεί ότι τελούν σε απόκλιση με την πραγματική έναρξη ή την πραγματική λήξη της απασχόλησης
– 2.000 ευρώ για την εφαρμογή ευέλικτου ωραρίου σε εργαζόμενους για τους οποίους δεν έχει ενεργοποιηθεί η ευέλικτη προσέλευση, που προβλέπεται στην ψηφιακή κάρτα εργασίας
– 4.000 ευρώ για τη μη διατήρηση στοιχείων της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας για μία δεκαετία
– 2.000 ευρώ (ανά περίπτωση) για μη έγκαιρη και εμπρόθεσμη υποβολή μεταβολών ως προς την ανάληψη της υπηρεσίας στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ»
– 600 ευρώ για μη υποβολή νέου ηλεκτρονικού εντύπου «Οργάνωση Χρόνου Εργασίας» σε περίπτωση μεταβολής του χρόνου εργασίας (για εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης)
– 2.000 ευρώ για μη υποβολή νέου ηλεκτρονικού εντύπου «Οργάνωσης Χρόνου Εργασίας» σε περίπτωση μεταβολής του χρόνου εργασίας (για εργαζόμενους μερικής απασχόλησης)
ΜΙΚΡΟ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΣΤΗΝ “ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΦΑΣΗ”
Παρά το γεγονός ότι από τον Σεπτέμβριο του 2024, ξεκίνησε πιλοτικά η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας σε τουρισμό και εστίαση, ελάχιστες είναι οι επιχειρήσεις που τόλμησαν να το δοκιμάσουν και ως είθισται στην χώρα μας, αναμένεται πάλι, η μεγάλη πλειοψηφία να το πράξει την τελευταία στιγμή, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Λογιστές και τεχνικοί, εκφράζουν την ανησυχία τους για το πόσο ομαλά θα προσαρμοστούν οι επιχειρήσεις στη εφαρμογή και λειτουργεία του μέτρου, ακόμα περισσότερο όμως για το πώς θα ανταποκριθεί ο Κρατικός μηχανισμός στο νέο αυτό εγχείρημα, με το πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, χωρίς να έχει ακόμα “ζοριστεί” (αφού οι περισσότερες επιχειρήσεις δεν έχουν καν ξεκινήσει την λειτουργία της ψηφιακής κάρτας), να παρουσιάζει ήδη αρκετά προβλήματα και ο κίνδυνος να ζήσουμε ξανά όλα αυτά τα “ωραία” που συνέβησαν κατά την διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές, είναι αρκετά ορατός!
Βέβαια, για την ορθή λειτουργία του μέτρου, καθοριστικό ρόλο θα παίξουν και οι αντίστοιχοι έλεγχοι από τις αρμόδιες αρχές (οι οποίοι έχουν αυξηθεί κατά πολύ από την περσινή σεζόν), καθώς θα υπάρξουν και πάλι οι “πονηροί”, που θα προσπαθήσουν με διάφορους τρόπους, να “ξεγελάσουν” το σύστημα. Ένας τέτοιος, μπορεί να είναι, ο εργαζόμενος να χτυπάει κανονικά την κάρτα του στην ώρα που είναι να σχολάσει, αλλά να συνεχίζει να δουλεύει, πέραν του ωραρίου, ενώ θα μπορεί να απασχολείται στον τουρισμό και την 7η ημέρα (που απαγορεύεται), χωρίς να χτυπάει καθόλου την κάρτα του εκείνη την ημέρα, παρόλο που θα εργάζεται κανονικά.
ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΣΕ ΓΕΝΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Η ΨΗΦΙΑΚΗ ΚΑΡΤΑ
- Χρήση της Εφαρμογής myErgani Mobile App: Οι εργαζόμενοι πρέπει να κατεβάσουν την εφαρμογή myErgani στο κινητό τους. Μέσα από αυτήν την εφαρμογή, λαμβάνουν έναν μοναδικό κωδικό QR που αντιπροσωπεύει την προσωπική τους ψηφιακή κάρτα εργασίας.
- Σκανάρισμα του QR Code: Κατά την είσοδο και έξοδο από τον χώρο εργασίας, οι εργαζόμενοι σκανάρουν τον QR κωδικό χρησιμοποιώντας την εφαρμογή Ergani CardScanner που είναι διαθέσιμη για τις επιχειρήσεις. Η σάρωση αυτή καταγράφει την ώρα προσέλευσης και αποχώρησης σε πραγματικό χρόνο στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
- Εναλλακτικές Μέθοδοι Καταγραφής: Η καταγραφή του χρόνου εργασίας μπορεί επίσης να γίνει μέσω των συστημάτων ωρομέτρησης που ήδη χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις, εφόσον αυτά διασυνδέονται με το ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
Πρόσβαση στα Δεδομένα
Οι εργαζόμενοι μπορούν να βλέπουν το προδηλωμένο ωράριο και την πραγματική απασχόληση μέσω της εφαρμογής myErgani, η οποία παρέχει τη δυνατότητα προβολής αυτών των πληροφοριών σε μορφή ημερολογίου. Έτσι, έχουν πλήρη εικόνα των ωρών που εργάστηκαν και των υπερωριών που πραγματοποίησαν.
Υποχρεώσεις και Ευθύνες
- Εργαζόμενοι:
- Υποχρεούνται να χρησιμοποιούν την ψηφιακή κάρτα εργασίας για την καταγραφή της προσέλευσης και αποχώρησής τους.
- Είναι υπεύθυνοι για την ορθή χρήση της κάρτας, διασφαλίζοντας ότι η καταγραφή των ωρών εργασίας είναι ακριβής.
- Εργοδότες:
- Οφείλουν να παρέχουν τα απαραίτητα εργαλεία και εκπαίδευση στους εργαζομένους για τη χρήση της ψηφιακής κάρτας εργασίας.
- Υποχρεούνται να διασφαλίζουν τη διαλειτουργικότητα του συστήματος με το ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ και να επαληθεύουν τα καταγεγραμμένα στοιχεία.
Μ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΥ: ΑΝΗΣΥΧΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ
Η Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω κ. Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου, εξέφρασε την ανησυχία και τον προβληματισμός των ξενοδόχων για την επικείμενη εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας:
«Ως Ένωση Ξενοδόχων Κω εκφράζουμε την ανησυχία και τον προβληματισμό μας αναφορικά με την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας στον τουριστικό τομέα. Ο τρόπος λειτουργίας των επιχειρήσεών μας επηρεάζεται από απρόβλεπτους παράγοντες. Οι αλλαγές που καλείται να αντιμετωπίσει ο ξενοδόχος γίνονται αιφνιδιαστικά και απρόβλεπτα με αποτέλεσμα να είναι σχεδόν αδύνατη η εμπρόθεσμη δήλωση. Το λιγότερο που μπορεί να διαφοροποιηθεί είναι ο χρόνος γνωστοποίησης.
Δημιουργούνται ερωτήματα και απορίες όπως για παράδειγμα, τι γίνεται στην περίπτωση που κάποιος υπάλληλος ξεχάσει την κάρτα του. Όπως επίσης ένα ζήτημα που μπορεί να δημιουργηθεί ,είναι οι αποστάσεις από το χώρο που θα βρίσκεται το μηχάνημα έως τον χώρο εργασίας του υπαλλήλου. Ο χρόνος δηλαδή λήξεως της εργασίας του και το διάστημα που θα προκύψει μέχρι να σκαναριστεί η κάρτα του.
Αδιαμφισβήτητα η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αποτελεί ένα εργαλείο απόδειξης της προσέλευσης και της αποχώρησης του εργαζομένου από τη δουλειά του αποτελώντας εγγύηση για το σεβασμό του ωραρίου του και σίγουρα επιθυμούμε την διαφάνεια, αλλά θα πρέπει να συνυπολογίσουμε βασικά προβλήματα που θα πρέπει να αντιμετωπισθούν για την ομαλή χρήση.
Ήδη η Ένωση Ξενοδόχων Κω σε συνεννόηση με τον Σύλλογο Λογιστών, έχει συντονίσει και στο επόμενο διάστημα θα ανακοινωθεί, εκδήλωση με σκοπό την ενημέρωση των μελών της για τον τρόπο και την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας στα τουριστικά καταλύματα».
Γ. ΣΕΓΡΑΙΔΟΣ: ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΘΑ ΚΛΕΙΝΟΥΝ ΓΙΑ ΜΙΑ ή ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΗΜΕΡΕΣ ΑΡΚΕΤΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
Για τις νέες προκλήσεις και αλλαγές που έρχονται, ίσως όχι για καλό, στον χώρο της εστίασης, με την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας, μας μίλησε ο Πρόεδρος του ΣΕΠΕΚΩ κ. Γιώργος Σεγραίδος, τονίζοντας ότι χρειάζεται χρόνος, εκπαίδευση και ελαστικότητα για κάποιο διάστημα. «Οι μικρές επιχειρήσεις – είπε- είναι εκείνες που θα αντιμετωπίσουν περισσότερα προβλήματα, ενώ δεν αποκλείεται το καλοκαίρι να βλέπουμε εστιατόρια, περισσότερες ημέρες κλειστά, λόγω της ψηφιακής κάρτας. Είναι αδιανόητα αυτά που θα πρέπει να εφαρμοστούν, ειδικότερα στις μικρότερες επιχειρήσεις. Οι μεσαίες και μεγαλύτερες επιχειρήσεις μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν, διότι ενδεχομένως ήδη έχουν τα στελέχη που μπορούν να τρέξουν τις διαδικασίες με τις ψηφιακές κάρτες.
Οι μικρές επιχειρήσεις είναι πολύ δύσκολο να προσαρμοστούν και λυπάμαι αλλά θα επιβληθούν πρόστιμα και δεν θα μπορούν να επιβιώσουν. Γίνονται πολύ γρήγορα ηλεκτρονικές μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα την ώρα που οι μικρές επιχειρήσεις δεν έχουν συνέλθει από τις συνεχόμενες κρίσεις. Είναι τεράστια η κόπωση των όσων έχουν προηγηθεί.
Υπάρχει μεγάλη απογοήτευση στον κλάδο και πολλοί είναι έτοιμοι να τα παρατήσουν ειδικά στα νησιά. Για αυτό λέμε να κοιτάξουν τη νησιωτικότητα και την εποχικότητα οι κυβερνώντες.
Χρειάζεται περισσότερο εκπαίδευση και πρόσβαση στην ενημέρωση για να τηρηθούν όσα πρέπει. Στις μισές και παραπάνω επιχειρήσεις θα πρέπει να δημιουργηθεί νέα θέση εργασίας για τον υπεύθυνο προσωπικού. Για τον μικρό επιχειρηματία που κάνει όλες τις δουλειές θα είναι ένα επιπλέον βάρος και θα είναι πάρα πολύ δύσκολο να το τηρεί αυτό καθημερινά.
Θα πρέπει να υπάρξει ανοχή από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Φέτος, θα φανεί ακόμη πιο πολύ η έλλειψη του προσωπικού στην εστίαση. Μην απορείτε όταν θα βλέπετε επιχειρήσεις να κλείνουν περισσότερες ημέρες την εβδομάδα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, διότι δεν θα μπορούν να βγουν οι βάρδιες με το υπάρχον προσωπικό.
Δεν ξέρουμε στο τέλος τι θα γίνει. Είναι ναι μεν σωστό το μέτρο, αλλά χρειάζεται άλλο τρόπο εφαρμογής. Το σωματείο μας είναι εδώ για την ενημέρωση, είναι εδώ για την συμπαράσταση και το μόνο βέβαιο, είναι ότι διαφαίνεται ότι θα αλλάξει η τουριστική σεζόν με όλα αυτά που έρχονται».
Κ. ΜΑΚΡΗ: Η ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕΤΑΤΡΕΠΕΤΑΙ ΣΕ ΖΟΥΓΚΛΑ
Η Αντιπρόεδρος του Εργατικού Κέντρου κ. Κική Μακρή δηλώνει ότι με την ψηφιακή κάρτα, δίνεται μεγαλύτερη ελαστικότητα στην εργοδοσία να εφαρμόσει όσα θέλει, ενώ δεν ρυθμίζονται τα δικαιώματα των εργαζομένων. Παράλληλα η κα. Μακρή υπενθυμίζει ότι τελειώνει και το επίδομα ανεργίας για τους εποχικούς εργαζομένους κάτι που σημαίνει ότι μέχρι τον Ιούνιο που θα καταβληθεί ο πρώτος μισθός, δεν θα έχουν οικονομικούς πόρους.
«Αυτό που θα γίνει με την ψηφιακή κάρτα, είναι να μετατραπεί η αγορά εργασίας σε ζούγκλα. Για τους εργαζόμενους στους κλάδους που έχει ήδη εφαρμοστεί, καταγγέλλεται ότι δίνεται μεγαλύτερος χώρος στην εργοδοσία, προκειμένου οι εργαζόμενοι να μην έχουν σταθερό ημερήσιο ωράριο, για να μην καταπατούνται θεσμικές κατακτήσεις προηγούμενων χρόνων, ενώ ο νόμος δίνει το ελεύθερο στην εργοδοσία, να μην υπολογίζει χρόνο διαλλείματος. Μαζί της φέρνει πολλά αυτή η κάρτα. Από την στιγμή που με αγώνες εργαζομένων θεσπίστηκε το 8ωρο εργασίας, δεν έχουν σταματήσει κάποιοι να δουλεύουν ώστε να το καταργήσουν. Προσπαθούν να καταργήσουν τον χρόνο προετοιμασίας και αλλαγής ενδύματος. Δεν υπολογίζεται στον χρόνο εργασίας τα 10, 15 λεπτά που χρειάζεται να ετοιμαστεί ο εργαζόμενος για να αλλάξει ενδυμασία. Η ψηφιακή κάρτα δίνει το δικαίωμα στην εργοδοσία να κάνει αλλαγές ωραρίου δύο μήνες μετά το χτύπημα της κάρτας. Σε αυτό, δεν υπάρχει έλεγχος, αν όντως είναι πραγματική η αλλαγή ή γίνεται με κάποιο σκοπό.
Η επιθεώρηση εργασίας είναι πλέον ανεξάρτητη αρχή. Για αυτό ζητάμε να στελεχωθεί, για να γίνονται έλεγχοι σε όλους τους χώρους. Με το να γίνει ανεξάρτητη αρχή, οι έλεγχοι αλλά και τα πρόστιμα έχουν γίνει “λάστιχο”. Μας λένε ότι ο νόμος ρύθμισε πολλά στην αγορά και ότι ο εργαζόμενος έχει την ελευθερία να διαλέγει εργοδότες και να δουλεύει 13 ώρες την ημέρα. Αυτή είναι η ανάπτυξη τους; Τι θα κάνουμε εμείς; Νομίζετε ότι δεν θέλουμε να δουλεύουμε; Τώρα τελειώνει το επίδομα ανεργίας, πως θα ζήσουμε μέχρι τον Ιούνιο που θα πάρουμε τον πρώτο μισθό. Μας κοροϊδεύουν στα μούτρα μας. Πρέπει να τους επιστραφεί η ηλεκτρονική κάρτα ως απαράδεκτο.
Λέμε στους εργαζόμενους να συσπειρωθούν στα σωματεία και να συνεχίσουν να παλεύουν για την υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας. Όλα αυτά και άλλα πολλά, είναι οι λόγοι που πλέον στον τουρισμό οι εργοδότες επιλέγουν εργαζόμενους από τις Φιλιππίνες αλλά και το Χοτ Σποτ».
Μ. ΠΑΪΖΑΝΟΓΛΟΥ: ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΘΑ ΜΑΣ ΑΝΑΓΚΑΣΟΥΝ ΝΑ ΚΛΕΙΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΜΑΣ
Ο κ. Μασλούμ Παϊζάνογλου, ιδιοκτήτης του εστιατορίου «Πατρικό» στην πόλη της Κω, μας λέει ότι κάθε χρόνο όλο και δυσκολεύει η κατάσταση στην εστίαση, με τους επιχειρηματίες να προβληματίζονται για το αν πρέπει να παραμείνουν στο κλάδο.
«Μας αλλάζουν ταμειακές, μας βάζουν pos, τώρα προσθέτουν ακόμα έναν βραχνά, την ψηφιακή κάρτα εργασίας και πρέπει ο ιδιοκτήτης του εστιατορίου να γίνει τεχνικός υπολογιστών, λογιστής και ότι άλλο μπορείς να φανταστείς. Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση. Εγώ έβαλα το πρόγραμμα για την ψηφιακή κάρτα, αλλά δεν το έχω λειτουργήσει ακόμα, γιατί είμαι κλειστός αυτό το διάστημα. Προσπαθούμε να είμαστε νόμιμοι σε όλα, αλλά αυτό τείνει να γίνει αδύνατο. Θα πρέπει να ελέγχουμε συνέχεια τους υπαλλήλους, εάν χτυπάνε στην ώρα που πρέπει την κάρτα τους ή όχι, ενώ την ίδια στιγμή δουλεύουμε σε υψηλούς ρυθμούς, αφού η έλλειψη προσωπικού είναι ένα φαινόμενο, που απ’ ότι φαίνεται θα συνεχιστεί και τη νέα σεζόν. Αντί λοιπόν να προσπαθούμε να εξυπηρετήσουμε τους πελάτες, με το λίγο προσωπικό, θα πρέπει να ελέγχουμε και την ψηφιακή κάρτα, διαφορετικά θα έχουμε βαριά πρόστιμα. Θα πρέπει να έχουμε ένα άτομο αποκλειστικά για να ελέγχει εάν χτυπάνε οι εργαζόμενοι σωστά τις ώρες τους, γιατί τα πρόστιμα, αλλά και τυχόν υπερωρίες, είναι δυσβάσταχτα. Οι έλεγχοι είναι συχνοί και υπάρχει φόβος για τα πρόστιμα. Έτσι όπως πάει η κατάσταση, θεωρώ ότι αρκετοί επιχειρηματίες θα τα “βροντήξουν” και θα κλείσουν. Έχει καταντήσει ανυπόφορη η κατάσταση».
Θ. ΡΕΠΙΤΣ: ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ ΛΟΓΩ ΑΔΥΝΑΜΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ “ΕΡΓΑΝΗ” ME ΕΥΘΥΝΗ TOY KΡΑΤΟΥΣ
Ο κ. Θοδωρής Ρέπιτς από την επιχείρηση “E-Service”, που εγκαθιστά προγράμματα ψηφιακής κάρτας, εξέφρασε την ανησυχία του, για το κατά πόσο μπορεί να λειτουργήσει ομαλά η διαδικασία αυτή, αφού ήδη, χωρίς να έχει μπει στο σύστημα η εστίαση και ο τουρισμός, το πρόγραμμα του κράτους (ΕΡΓΑΝΗ) κολλάει, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν οι επιχειρηματίες με πρόστιμα.
«Η κατάσταση με την ψηφιακή κάρτα εργασίας, τουλάχιστον είναι σε καλύτερο επίπεδο σε σχέση με την τοποθέτηση pos το προηγούμενο διάστημα. Τώρα τα πράγματα είναι κάπως πιο οργανωμένα, όχι όμως στο βαθμό που πρέπει. Στην Κω υπάρχει μικρό ενδιαφέρον από τους επιχειρηματίες, όμως αυτό θα αυξηθεί λίγο πριν το άνοιγμα της σεζόν, αφού οι περισσότερες επιχειρήσεις στο νησί, αυτό το διάστημα είναι κλειστές. Το μεγάλο πρόβλημα, είναι ότι το πληροφοριακό σύστημα του Κράτους, το ΕΡΓΑΝΗ, αντιμετωπίζει πρόβλημα, ακόμα και τώρα που δεν έχει μπει ο μεγαλύτερος όγκος των επιχειρήσεων. Για παράδειγμα δεν παίρνει σωστά τις ώρες που χτυπιέται η κάρτα, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να κινδυνεύουν με πρόστιμα, ενώ δεν είναι και λίγες οι φορές που το συγκεκριμένο σύστημα πέφτει ή κολλάει και δεν μπορούν να δηλώσουν την εργασία τους οι υπάλληλοι. Ελπίζω οι ιθύνοντες να βρουν άμεσα λύση και να αντιμετωπιστεί το θέμα, διαφορετικά θα έχουμε μεγάλο πρόβλημα».
Όσον αφορά τη λειτουργία του συστήματος, ο κ. Ρέπιτς μας απάντησε ότι είναι απλή η διαδικασία και δεν χρειάζεται εξειδικευμένες γνώσεις. «Ο τεχνικός εγκαθιστά ένα πρόγραμμα σε ένα tablet, στο οποίο οι εργαζόμενοι, είτε μέσα από το κινητό τους, είτε με την τυπωμένη κάρτα με το (μοναδικό για κάθε εργαζόμενο) QR που θα προμηθευτούν, θα δηλώνουν την παρουσία τους. Αυτή μπορεί να γίνει 15 λεπτά πριν την έναρξη, είτε 15 λεπτά αργότερα. Δηλαδή αν ένας εργαζόμενος έχει δηλώσει στο πρόγραμμα ότι πιάνει δουλειά στις 8 το πρωί, θα μπορεί να χτυπήσει την κάρτα από 7:45 έως 8:15, χωρίς κάποιο πρόστιμο. Το ίδιο ισχύει και κατά την διάρκεια της αποχώρησής του από τη δουλειά».
Το κόστος για την τοποθέτηση του συστήματος, όπως μας λέει ο κ. Ρέπιτς είναι πολύ μικρό σε σχέση με τις ταμειακές μηχανές και τα pos που εγκαταστάθηκαν υποχρεωτικά το προηγούμενο διάστημα, καθώς ο επιχειρηματίας πρέπει να αγοράσει ένα tablet αξίας περίπου 150 ευρώ, ενώ η αποζημίωση του τεχνικού για την εγκατάσταση κυμαίνεται γύρω στα 50 ευρώ. Από εκεί και πέρα, ανάλογα τον αριθμό των εργαζομένων, πληρώνει και την αντίστοιχη συνδρομή κάθε έτος.
Για παράδειγμα εάν μία επιχείρηση, απασχολεί 1-2 υπαλλήλους, το ετήσιο κόστος συνδρομής, είναι 100 ευρώ. Αν έχει 3-5 υπαλλήλους, είναι 140 ευρώ, 6-20 εργαζόμενους 165 ευρώ και πάει λέγοντας.
Γ. ΒΟΥΔΟΥΡΗΣ: ΝΕΟΣ “ΠΟΝΟΚΕΦΑΛΟΣ” ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Ο λογιστής κ. Γιώργος Βουδούρης, έκανε λόγο για ένα νέο “πονοκέφαλο” για τις επιχειρήσεις, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση για να εξαλείψει την αδήλωτη εργασία, προχωράει στο πιο ακραίο μέτρο, επιβαρύνοντας τις επιχειρήσεις.
«Δυστυχώς - είπε- μέρα με τη μέρα αντί να βελτιώνεται η κατάσταση στο επιχειρείν, συνεχώς δυσκολεύει, με ότι αυτό συνεπάγεται για τους επιχειρηματίες και κυρίως τους μικρομεσαίους. Έρχεται τώρα η ψηφιακή κάρτα εργασίας, για να προσθέσει ακόμα ένα πονοκέφαλο στους επιχειρηματίες, οι οποίοι θα πρέπει συνεχώς να έχουν το μυαλό τους να την τηρούν κατά γράμμα, διαφορετικά τα πρόστιμα θα είναι τεράστια, που σε ορισμένες περιπτώσεις θα αναγκάσουν επιχειρήσεις να βάλουν λουκέτο. Δεν είναι ότι οι επιχειρηματίες θα θέλουν να παρανομήσουν, αλλά θα είναι πολύ δύσκολο να είναι νόμιμοι, με όλα αυτά, καθώς τα λάθη θα είναι συχνά. Σίγουρα θα υπάρχουν επιχειρήσεις, που θα ξεχάσουν για παράδειγμα για μισή ώρα να χτυπήσουν εγκαίρως την κάρτα και θα αναγκαστούν να αποζημιώσουν τον υπάλληλο με αυξημένο μεροκάματο λόγω υπερωρίας. Όμως, οι υπερωρίες έχουν ένα συγκεκριμένο όριο και αν ξεφύγει, τότε έρχεται βαρύ πρόστιμο. Μεγάλο πρόβλημα θα έχουμε στις εποχικές επιχειρήσεις στην Κω, αφού είμαστε ίσως ο μοναδικός από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς της χώρας, που δεν επιτρέπεται η 7ημερη εργασία. Για παράδειγμα, στη Ρόδο, στην Κρήτη και αλλού, μέσω τοπικών συμβάσεων εργασίας, επιτρέπεται η 7ημερη εργασία. Εδώ όμως αυτό δεν το έχουμε πετύχει, με ευθύνη κυρίως του τοπικού εργατικού κέντρου που αντιδρά. Πρέπει επιτέλους, ο Δήμος, το Εργατικό Κέντρο και όλοι οι φορείς να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και να μην σηκωθούν από εκεί, αν δεν βρουν λύση για την 7ημερη εργασία. Αυτό είναι καλό για όλους και κυρίως για τους εργαζόμενους. Γιατί να μην τους δίνουμε την δυνατότητα να επιλέγουν εάν θέλουν να δουλεύουν για 7 ημέρες. Τα περί εκβιασμού που ισχυρίζεται το Εργατικό Κέντρο, είναι αστείες δικαιολογίες. Πλέον, οι επιχειρήσεις βρίσκουν δύσκολα προσωπικό και έτσι κανείς επιχειρηματίας δεν μπορεί να εκβιάσει έναν εργαζόμενο, ότι πρέπει υποχρεωτικά να δουλεύει 7 ημέρες, ακόμα και αν δεν θέλει. Την ίδια ώρα, ο εργαζόμενος θα σηκωθεί και θα φύγει για να πάει σε άλλον εργοδότη, αφού όπως είπα η ζήτηση είναι μεγάλη. Αν πέρυσι αρκετές επιχειρήσεις εστίασης στην Κω, έκλειναν για μία ημέρα την εβδομάδα, φέτος θεωρώ ότι οι επιχειρήσεις αυτές θα πολλαπλασιαστούν. Δεν θα μπορεί ο εργοδότης να πληρώνει υπερωρίες ή να προσλάβει επιπλέον προσωπικό για να γλιτώσει τις υπερωρίες ή το 7ημερο. Δυστυχώς, η κατάσταση θα χειροτερέψει.
Όσον αφορά την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας, σιγά σιγά αρχίζουν οι επιχειρήσεις εστίασης και τουρισμού και δείχνουν ενδιαφέρον, καθώς από 1 Μαρτίου γίνεται υποχρεωτική η εφαρμογή της. Όπως είπα, για να αποφύγουν τα λάθη, θα πρέπει να υπάρχει ένα άτομο που να επιβλέπει τις ώρες που ο κάθε εργαζόμενος θα πρέπει να χτυπάει την κάρτα του, τόσο την ώρα προσέλευσης, όσο και κατά την ώρα αποχώρησης.
Θεωρώ ότι οι επιχειρήσεις, δεν θα ρισκάρουν να δηλώνουν ψευδή στοιχεία ή να αφήνουν εργαζόμενους να δουλεύουν χωρίς να χτυπήσουν κάρτα. Τα πρόστιμα είναι αρκετά μεγάλα και οι έλεγχοι από τις αρμόδιες αρχές έχουν αυξηθεί. Θα είναι χαζός αν κάποιος, εν γνώσει του, παραβεί τους κανόνες, καθώς θα παίζει κορώνα γράμματα την επιχείρησή του. Δυστυχώς, η Κυβέρνηση πήγε από το ένα άκρο στο άλλο. Είναι πολύ αυστηρό το πλαίσιο, και θεωρώ ότι θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα».
B. BΟΓΙΑΤΖΗΣ: ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΣΩΣΤΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΑΛΛΑ ΠΑΛΙ ΛΑΘΟΣ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ
Ο Λογιστής – φοροτεχνικός κ. Βασίλης Βογιατζής, μας ανέφερε ότι η χρήση της ψηφιακής κάρτας είναι προς την σωστή κατεύθυνση, όμως για ακόμα μία φορά, γίνονται λάθος χειρισμοί στον τρόπο και τον χρόνο υλοποίησής της.
« Η κάρτα εργασίας – είπε- που εφαρμόζεται εδώ και μερικούς μήνες σε ορισμένους κλάδους, είναι ένα μέτρο που κινείται προς την σωστή κατεύθυνση και έχει ως στόχο την βελτίωση της διαφάνειας και της τήρησης της εργατικής νομοθεσίας, ωστόσο για ακόμα μία φορά γίνονται λάθος χειρισμοί προς τον τρόπο και τον χρόνο υλοποίησής του, καθώς δεν έχει γίνει καθόλου ενημέρωση από το Κράτος προς τους επιχειρηματίες και αυτοί τη στιγμή, εμείς οι λογιστές πρέπει να τους πείσουμε ότι θα πρέπει σε λίγο να το εφαρμόσουν, καθώς από 1 Μαρτίου, γίνεται υποχρεωτική σε εστίαση – τουρισμό και είναι ελάχιστοι οι επιχειρηματίες της Κω, που από μόνοι τους δήλωσαν ενδιαφέρον.
Η κάρτα εργασίας λειτουργεί ως εργαλείο παρακολούθησης του πραγματικού ωραρίου εργασίας, περιορίζοντας τα φαινόμενα αδήλωτης ή υποδηλωμένης εργασίας. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πιο διαφανείς συνθήκες απασχόλησης και να αποκαταστήσει τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο. Η εφαρμογή της κάρτας διασφαλίζει ότι οι ώρες εργασίας που δηλώνονται στις αρμόδιες αρχές ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Αυτό μπορεί να προστατεύσει τις επιχειρήσεις από πιθανές εργατικές διαφορές ή πρόστιμα, εφόσον τηρούν τη νομοθεσία. Οι εργαζόμενοι , θεωρητικά πάντα, θα αισθάνονται πιο ασφαλείς, γνωρίζοντας ότι το πραγματικό τους ωράριο και οι υπερωρίες καταγράφονται με ακρίβεια, γεγονός που ενισχύει τη δέσμευση και την αποδοτικότητά τους. Παράλληλα, η τήρηση της κάρτας εργασίας μπορεί να μειώσει σημαντικά τα πρόστιμα που επιβάλλονται από τις αρμόδιες αρχές για παραβάσεις εργατικής νομοθεσίας, καθώς θα λειτουργεί προληπτικά.
Οι εργοδότες που ενδεχομένως απασχολούσαν εργαζομένους χωρίς πλήρη καταγραφή των ωρών τους θα δουν αύξηση στο μισθολογικό κόστος, καθώς θα πρέπει να δηλώνουν όλες τις ώρες εργασίας και τις υπερωρίες. Την ίδια στιγμή η υιοθέτηση της κάρτας εργασίας συνεπάγεται την ανάγκη προσαρμογής των διαδικασιών στις επιχειρήσεις. Οι επιχειρηματίες της εστίασης, ιδίως οι μικρότερες επιχειρήσεις, θα πρέπει να εξοικειωθούν με νέα ψηφιακά εργαλεία και συστήματα, γεγονός που μπορεί να απαιτήσει χρόνο και πόρους. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι ίδιοι οι εργαζόμενοι μπορεί να αντιδράσουν, ιδιαίτερα αν προτιμούν ευελιξία στην καταγραφή των ωρών τους για να λαμβάνουν μέρος του μισθού τους “μαύρα”. Στον κλάδο της εστίασης, όπου οι ώρες εργασίας μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με την εποχή, τη ζήτηση και τα γεγονότα (π.χ., τουριστική περίοδος, αργίες), η τήρηση της κάρτας εργασίας θα απαιτήσει ευελιξία και ακριβή προγραμματισμό. Ακόμη, εάν δεν επιτευχθεί αποτελεσματική και καθολική εφαρμογή του μέτρου, οι επιχειρήσεις που τηρούν τη νομοθεσία μπορεί να βρεθούν σε μειονεκτική θέση σε σχέση με εκείνες που συνεχίζουν να παραβιάζουν τους κανονισμούς.
Είναι κρίσιμο οι εργοδότες και οι εργαζόμενοι να εκπαιδευτούν σχετικά με τη χρήση της κάρτας εργασίας, καθώς και τα οφέλη της. Οι επιχειρήσεις πρέπει να οργανώνουν καλύτερα τα προγράμματα των εργαζομένων τους, ώστε να τηρούνται οι κανόνες περί ωραρίου και υπερωριών, χωρίς να επηρεάζεται η λειτουργικότητα της επιχείρησης. Οι λογιστές και οι σύμβουλοι εργασιακών θεμάτων μπορούν να προσφέρουν πολύτιμη βοήθεια, εξασφαλίζοντας ότι η επιχείρηση συμμορφώνεται πλήρως με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας.
Η κάρτα εργασίας αποτελεί ένα βήμα προς τη διασφάλιση δίκαιων εργασιακών συνθηκών και την προώθηση υγιούς ανταγωνισμού. Οι επιχειρήσεις που θα υιοθετήσουν εγκαίρως τα νέα δεδομένα και θα προσαρμοστούν στις απαιτήσεις του μέτρου έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν πιο αποτελεσματικά, να μειώσουν τα ρίσκα παραβάσεων και να ενισχύσουν τη φήμη τους ως εργοδότες , ειδικά σε μια περίοδο που η προσέλκυση εργαζομένων διαφαίνεται ιδιαίτερα επίπονη.
Εγώ συμβουλεύω τους εργοδότες να μην περιμένουν έως την 1η Μαρτίου για να εξοικειωθούν με την νέα υποχρέωση, αλλά να επικοινωνήσουν με τον λογιστή τους και να ξεκινήσουν άμεσα την εφαρμογή της κάρτα εργασίας, όσο δεν υπάρχουν κυρώσεις, ώστε να αποφύγουν ανεπιθύμητες συνέπειες στο μέλλον.
Βέβαια, πρέπει και το Κράτος να είναι έτοιμο, καθώς συχνά ακόμα και τώρα, που δεν έχει μπει στο σύστημα της ψηφιακής κάρτας ο τουρισμός και η εστίαση, το ΕΡΓΑΝΗ, παρουσιάζει προβλήματα και κολλάει. Οπότε πρέπει και το Κράτος να αναβαθμιστεί για να μην δημιουργηθούν πιο σοβαρά προβλήματα».
Μ. ΧΑΤΖΗΣΤΕΡΓΟΣ: ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΗ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΣΕ ΕΣΤΙΑΣΗ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟ
Ο όμιλος Divine Hotels που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιο του ξενοδοχεία και χώρους εστίασης, έχει ξεκινήσει την πιλοτική εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας, προκείμενου επί της πράξης να καταγραφούν κενά και αδυναμίες.
Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή κ. Μιχάλη Χατζηστέργο, δεν θα έπρεπε το μέτρο να εφαρμοστεί στον τουριστικό κλάδο και στην εστίαση, καθώς ειδικά τα ξενοδοχεία είναι ζωντανοί οργανισμοί, με 24ωρη λειτουργία, που ήδη αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγων των μεγάλων ελλείψεων σε ανθρώπινο δυναμικό. Παράλληλα στις μεσαίες και μεγαλύτερες επιχειρήσεις, είναι βέβαιο ότι θα δημιουργηθεί νέα θέση εργασίας υπεύθυνου προσωπικού, ενώ στις μικρότερες, θα πρέπει να τα εποπτεύει όλα ο ιδιοκτήτης.
«Πράγματι εδώ και ένα μήνα – είπε ο κ. Χατζηστέργος- δουλεύουμε το σύστημα της ψηφιακής κάρτας. Αναβαθμίσαμε το λογισμικό μισθοδοσίας και έχουμε προμηθευτεί τάμπλετ για αυτό το σκοπό.
Το μέτρο είναι καλό για την πάταξη της μαύρης και παράνομης εργασίας. Από την άλλη όμως, λόγω και της έλλειψης προσωπικού, για να τηρηθούν όλα, θα πρέπει να βρεθεί και άλλο προσωπικό. Υπάρχουν εποχικοί εργαζόμενοι που επιθυμούν να εργαστούν παραπάνω ώρες και ημέρες και τώρα δεν μπορούν. Το γεγονός ότι θα χρειαστούν όλοι παραπάνω προσωπικό σε συνάρτηση με την έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, δημιουργεί ένα τεράστιο πρόβλημα. Δεν υπάρχουν άτομα, είναι επιπλέον κόστος ανά επιχείρηση και πού θα βρεις εργαζόμενους; Επιπλέον, πού θα φιλοξενηθούν οι υπάλληλοι (εάν τελικά βρεθούν) όταν υπάρχει στεγαστικό πρόβλημα στην Κω και στις άλλες τουριστικές περιοχές;
Είναι βέβαιο, ότι θα πρέπει να προσλάβουμε άτομο που θα εποπτεύει καθημερινά όλες τις διαδικασίες για τις ψηφιακές κάρτες και την σωστή χρήση από όλους. Εμείς δουλεύουμε πιλοτικά το σύστημα ένα μήνα και πρέπει καθημερινά να υπενθυμίζουμε στο προσωπικό την διαδικασία. Επίσης δημιουργούνται κάποια προβλήματα στις βάρδιες. Για παράδειγμα, εάν σε χώρο εστίασης υπάρχουν πελάτες μετά τις 11 το βράδυ, ενώ το προσωπικό σχολάει στις 11, είναι μεγάλο πρόβλημα. Δημιουργείται θέμα και για να τηρούνται τα νόμιμα, αλλά και για την εύρυθμη λειτουργία του καταστήματος.
Στην πράξη είναι δύσκολο να εφαρμοστεί, γιατί τα ξενοδοχεία και η εστίαση είναι ζωντανοί οργανισμοί 24ωρης λειτουργίας. Στον τουρισμό, δεν θα έπρεπε να εφαρμοστεί η ψηφιακή κάρτα, ειδικά με τις τεράστιες ελλείψεις σε έμψυχο δυναμικό».