Σε απόγνωση έχουν φέρει τον εμπορικό κόσμο της περιοχής μας οι συνεχείς αυξήσεις που επιβάλλουν στις τιμές των μεταφορικών οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι οποίες αναγκαστικά και μοιραία έχουν ως αποτέλεσμα τη μετακύληση τους στον καταναλωτή και τα προϊόντα που προμηθεύεται.
Μέσα στο 2022 έγιναν δύο αυξήσεις τιμών, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, έπεται και μία τρίτη από την 1η Ιουλίου, ως απόρροια της αύξησης του κόστους των καυσίμων που εκτίναξαν το λειτουργικό κόστος ενός πλοίου, με αποτέλεσμα να αυξηθεί αυτό σε ποσοστό 70%.
Οι νησιώτες, κάτοικοι αλλά και έμποροι δηλώνουν ότι δεν αντέχουν άλλες αυξήσεις, καθώς ήδη έχουν επωμιστεί το βάρος των αυξήσεων σε διάφορα είδη διατροφής, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και του αποκλεισμού που επιβλήθηκε.
Μάλιστα, σε σχετικό άρθρο του χθες το ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρεται διεξοδικά στο θέμα και παραθέτει συγκεκριμένα στοιχεία για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στα νησιά, μετά τις τελευταίες αυξήσεις που έγιναν στις 15 Ιουνίου.
Όπως αναφέρει, στη γραμμή Πειραιάς –Ρόδος το ατομικό εισιτήριο από τα 82,50 ευρώ διαμορφώνεται στα 86,50, με αύξηση 4,85% (σ.σ. και από την 1η Ιουλίου θα πάει στα 91 ευρώ). Στη γραμμή Πειραιά –Πάτμος από τα 50 ευρώ το ατομικό εισιτήριο διαμορφώθηκε στα 52,50 ευρώ, αύξηση 4%. Στη γραμμή Πειραιάς-Ρόδος για τέσσερα άτομα με ένα ΙΧ το συνολικό κόστος εισιτηρίων από 466, 50 ευρώ διαμορφώνεται στα 489,50 ευρώ, αύξηση 4,93%. Σε ότι αφορά τα κοντέινερ, η τιμή έχει φτάσει τα 82,80 το μέτρο και από 1η Ιουλίου θα πάει στα 87,80 ευρώ.
Πρόκειται για αυξήσεις που όπως δηλώνει στη «Ροδιακή» και ο πρόεδρος του επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, Γιάννης Πάππου, δείχνουν ότι έχει επηρεαστεί όλη η αλυσίδα της οικονομικής μας ζωής.
Ειδικά σε ότι αφορά τη μεταφορά εμπορευμάτων, θέμα που… καίει τον εμπορικό κόσμο των νησιών μας, παρατηρούνται αυξήσεις που κυμαίνονται από 10% έως 20%, ανάλογα και με το πρακτορείο αλλά οι αυξήσεις είναι μεσοσταθμικά της τάξης του 15%..
Όπως είπε, τα καύσιμα ανέβηκαν σε ποσοστό σχεδόν 100% για την ακρίβεια 80%, ενώ το κοστολόγιο αποτυπώνεται ανάλογα με το μεταφορικό έργο και το πρακτορείο. Όταν υπάρχει πολύ μεγάλο μεταφορικό έργο, μειώνεται και το μεταφορικό κόστος, ενώ αυτό αυξάνεται, όταν συμβαίνει το αντίθετο.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο κόστος ενός κοντέινερ που έρχεται από το εξωτερικό, το οποίο είναι πλέον τεράστιο. Μάλιστα, έφερε ως παράδειγμα την Κίνα, από την οποία υπήρχε τεράστιος όγκος κοντέινερ που μεταφέρονταν. Μετά τις ανατιμήσεις από τα περίπου 2.000 δολάρια που κόστιζε το κόστος έχει ξεπεράσει πλέον τα 10.000 δολάρια, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις που το κόστος ξεπερνά τα 14.000 δολάρια.
«Είναι πενταπλάσιο το κόστος συν την επιβάρυνση της εσωτερικής μεταφοράς, με αποτέλεσμα το τελικό κόστος να έχει πάει 6 φορές πάνω. Μοιραία και υποχρεωτικά μετακυλίεται στην τιμή του τελικού προϊόντος, στον καταναλωτή» δήλωσε και φέρνοντας ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είπε:
«Μιλάμε, για παράδειγμα, για υλικά συσκευασίας που έρχονται από το εξωτερικό. Η συσκευασία των προϊόντων γίνεται στην Ελλάδα. Όταν έχουν λοιπόν, ανέβει τα μεταφορικά 5 και 6 φορές πάνω συν ότι είναι πιο ακριβή και η αγορά τους, τότε βλέπουμε αυτές τις αυξήσεις στα τελικά προϊόντα. Μπορεί να συσκευάζεις για παράδειγμα αλλαντικά, αλλά όταν τα υλικά συσκευασίας έχουν πάει 6 φορές πάνω, ανεβαίνει και η τιμή του προϊόντος».
Αναφέρθηκε όμως και στο χαρτί, καθώς έχει διπλασιαστεί η τιμή γιατί οι χώρες που έκαναν εξαγωγή της πρώτης ύλης είναι η Ρωσία και η Ουκρανία και βρίσκονται σε πόλεμο. Ο πόλεμος, όπως είπε, έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο. Ανέβηκαν οι τιμές σε σιτηρά, ξυλεία, μεταλλεύματα, ζωοτροφές καθώς και ότι ερχόταν από αυτές τις χώρες. Για παράδειγμ,α οι ζωοτροφές αυξήθηκαν σε μεγάλο ποσοστό και η χώρα μας εισάγει από εκεί την περισσότερη ποσότητα.
«Μιλάμε για έναν Αρμαγεδδώνα. Υπήρχαν αυξήσεις αναμενόμενες, λόγω επανεκκίνησης της οικονομίας και σημειώθηκε αύξηση στη ζήτηση εμπορευμάτων. Όταν ανεβαίνει η ζήτηση, μοιραία ανεβαίνουν και οι τιμές, αλλά μιλάμε για μικρές αυξήσεις της τάξης έως 5%. Προέκυψε, όμως, ο πόλεμος και μαζί με την ενεργειακή κρίση χειροτέρεψαν τα πράγματα. Όταν η τιμή στο ρεύμα έχει πάει 100% πάνω και στα καύσιμα 80%, δεν θα ανέβουν οι τιμές; Αυτό δυστυχώς δεν έχει να κάνει με την επανεκκίνηση της οικονομίας, είναι περισσότερο συνδεδεμένο με τον πόλεμο» κατέληξε ο κ. Πάππου.
Μάλιστα, έκανε γνωστό ότι ζητήθηκε η επέκταση του μεταφορικού ισοδύναμου και στα καύσιμα, για να πέσει η τιμή που επιβαρύνει τον επαγγελματία και την τροφοδοσία της αγοράς καθώς, όπως είπε, καμία κυβέρνηση δεν επιθυμεί να υπάρχουν υψηλές τιμές οπουδήποτε και κανένας επιχειρηματίας δεν επιθυμεί να πουλά ακριβά.
Rodiaki.gr