Το καλοκαίρι έχει πια “απλωθεί” για τα καλά πάνω στο Νησί μας και δεν είναι μόνο η θερμοκρασία που το μαρτυρά. Τα τουριστικά καταλύματα είναι γεμάτα, τα αεροπλάνα έρχονται το ένα πίσω από τ’ άλλο, και τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν έτοιμα να τρυπήσουν, ένα ακόμα “ταβάνι”.
Παρά την μικρή μείωση στην “κίνηση” του Ιουνίου (-1,2% σε σχέση με πέρυσι), τα συνολικά στοιχεία της FRAPORT (+2,3% στις αφίξεις από το εξωτερικό σε σχέση με πέρυσι), έχουν αρχίσει να “χαράζουν” μονοπάτι για νέο ρεκόρ όλων των εποχών, όμως πέρα από το κατώφλι του αερολιμένα «Ιπποκράτης», οι “αριθμοί” παίρνουν μίαν άλλη όψη…
Οι εντυπωσιακές στατιστικές, περνούν για μία ακόμα χρονιά “ξυστά” από τα ταμεία των (περισσότερων) επιχειρήσεων και η τόση “χρυσόσκονη”, μοιάζει να μην έχει θέση στην πραγματικότητα. Ανησυχία και αβεβαιότητα, κυριαρχούν στην αγορά και οι επαγγελματίες “σβήνουν” με κόμπο στο λαιμό, τις μέρες για τον Χειμώνα…
«Το νησί είναι γεμάτο, αλλά ο κόσμος δεν ξοδεύει όπως παλιά. Υπάρχει κίνηση, αλλά περιορίζεται σε βόλτες και καφέδες. Ακόμα και εκείνοι που βγαίνουν έξω, έχουν μειώσει αισθητά τα έξοδά τους», αναφέρουν καταστηματάρχες εστίασης και εμπορίου, εκφράζοντας την απογοήτευσή τους για την ποιότητα των τουριστών, οι οποίοι όπως μας λένε, κάνουν παζάρια ακόμα και για μία φέτα καρπούζι που κοστίζει 1 ευρώ.
Στο ίδιο ύφος και οι εκπρόσωποι φορέων του νησιού, που κάνουν λόγο για τη χειρότερη, ίσως σεζόν, όσον αφορά τις εισπράξεις, εκφράζοντας και αυτοί την ανησυχία τους για το μέλλον αλλά και τον βαρύ χειμώνα που έρχεται.
Ο Πρόεδρος του ΣΕΠΕΚΩ (Εστίαση) κ. Γιώργος Σεγραίδος, έκανε λόγο για μία καταστροφική, μέχρι τώρα σεζόν, τονίζοντας ότι από το Φθινόπωρο θα παρθούν σημαντικές αποφάσεις για το μέλλον των επιχειρήσεων του κλάδου, κάποιες εκ των οποίων, ενδέχεται να διακόψουν τη λειτουργία τους. Όπως τόνισε, η χαμηλή ποιότητα τουριστών, το αυξημένο κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων, το συγκοινωνιακό και η ψηφιακή κάρτα εργασίας είναιτα βασικά προβλήματα που επιβαρύνουν τον κλάδο.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κω κ. Δημήτρης Κώστογλου, ο οποίος επισήμανε ότι οι επιχειρηματίες περίμεναν μία καλή σεζόν, ωστόσο αυτή δεν αποτυπώνεται στα ταμεία τους, παρά το ότι το νησί βουλιάζει από κόσμο…
Οι ξενοδόχοι, εμφανίζονται περισσότερο αισιόδοξοι, με την Πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Κω κ. Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου να τονίζει ότι οι πληρότητες στα ξενοδοχεία του Νησιού, κυμαίνονται στα περσινά ικανοποιητικά επίπεδα, ωστόσο ανέφερε και τους προβληματισμούς της για την εικόνα του νησιού και τα προβλήματα που της μεταφέρουν οι επισκέπτες, με κυριότερο αυτό της συγκοινωνίας.
ΤΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΒΑΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ
Αύξηση 2,3% παρουσιάζει η συνολική άφιξη επιβατών από το εξωτερικό για το διάστημα (Μάρτιος – Ιούνιος) σε σχέση με πέρυσι. Πιο συγκεκριμένα, από το εξωτερικό διακινήθηκαν (αφίξεις & αναχωρήσεις) μέχρι τώρα 850.988 επιβάτες, ενώ πέρυσι, το αντίστοιχο διάστημα ήταν 831.591.
Ο Απρίλιος που ουσιαστικά ξεκίνησαν και οι περισσότερες πτήσεις από το εξωτερικό σημείωσε αύξηση 13,3%, ενώ και ο Μάιος συνέχισε ανοδικά (+6,6%), ωστόσο ο Ιούνιος σημείωσε μείωση 1,2%.
Η συνολική αεροπορική κίνηση (αφίξεις και αναχωρήσεις εσωτερικού – εξωτερικού) συνολικά μέχρι τώρα έχει καταγράψει αύξηση 2,8% (999.832 έναντι 972.982 το 2024).
ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΠΡΩΤΟΙ ΟΙ ΑΓΓΛΟΙ
Οι Άγγλοι που να υπενθυμίσουμε ότι πέρυσι προσπέρασαν για πρώτη φορά τους Γερμανούς, συνεχίζουν δυναμικά και το 2025, διατηρώντας μέχρι τώρα τα “ηνία” στις αφίξεις.
Πιο συγκεκριμένα, οι Άγγλοι βρίσκονται στην πρώτη θέση με 127.996 επιβάτες και ακολουθούν οι Γερμανοί (113.810), οι Πολωνοί (38.221) και οι Ολλανδοί (31.229).
Γ. ΣΕΓΡΑΙΔΟΣ: ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΗ ΣΕΖΟΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΣΤΙΑΣΗ
Ο Πρόεδρος του ΣΕΠΕΚΩ (Εστίαση) κ. Γιώργος Σεγραίδος έκανε λόγο για μία καταστροφική μέχρι τώρασεζόν, που θα έχει όπως λέει επιπτώσεις στη λειτουργία των επιχειρήσεωνκαι για την επόμενη.
«Μιλάμε – είπε- για μία καταστροφική σεζόν για την εστίαση μέχρι τώρα και δυστυχώς, απ’ ότι δείχνουν και τα στοιχεία δεν μένουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για τη συνέχεια.
Το αυξημένο λειτουργικό κόστος, σε συνδυασμό με τη νέα νομοθεσία και την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, έχουν επιβαρύνει σημαντικά τις επιχειρήσεις. Οι εργοδοτικές υποχρεώσεις αυξήθηκαν, ενώ αρκετοί επαγγελματίες αναγκάζονται να κλείνουν μία ημέρα την εβδομάδα, χάνοντας έτσι, σχεδόν έναν ολόκληρο μήνα από την τουριστική περίοδο.
Παρά τις καθημερινές προσπάθειες, οι επιχειρηματίες βλέπουν τους κόπους τους να μην αποδίδουν, καθώς τα έσοδα δεν καλύπτουν το συνεχώς αυξανόμενο κόστος λειτουργίας. Ο επερχόμενος χειμώνας προκαλεί ήδη ανησυχία και αρκετοί είναι επειχηρηματίες που σκέφτονται σοβαρά να μην επαναλειτουργήσουν την επόμενη σεζόν.
Υπάρχουν βέβαια και επιχειρήσεις που πηγαίνουν καλά, αυτές δηλαδή που έχουν τα καλά πόστα, όμως είναι ελάχιστες μπροστά στην πλειοψηφία, που αντιμετωπίζει τεράστια οικονομικά προβλήματα. Ο επισκέπτης έχει συγκεκριμένο μπάτζετ να δαπανήσει για τις διακοπές του και εάν πληρώσει,ακριβότερα το πακέτο μεταφορά– διαμονή (όπως έγινε φέτος), τότε θα του μείνουν λιγότερα χρήματα για να δαπανήσει στην τοπική αγορά. Θα περιορίσει για παράδειγμα τις εξόδους του για φαγητό. Εκεί που ήταν να βγει 3 φορές, θα βγει μία. Αν βάλετε και το ότι δεν υπάρχει συγκοινωνία με λεωφορείο και θα πρέπει να πληρώσει και ταξί για την μεταφορά του τότε ίσως δεν πάει και καμία φορά σε κάποιο εστιατόριο. Το ίδιο ισχύει και για τους ντόπιους, οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά πολύ στα εστιατόρια και έτσι και οι ντόπιοι έχουν περιορίσει τις εξόδους τους. Είναι λογικό. Δεν γινόταν να μην ανέβουν οι τιμές, όταν όλα έχουν πάει στα ύψη. Η κατάσταση όπως μας περιγράφουν τα μέλη μας είναι τρομακτική και γι’ αυτό θα κάνουμε ως ΣΕΠΕΚΩ, μία έρευνα ανάμεσα στα μέλη μας για να αποτυπώσουμε ακριβώς αυτή την κατάσταση. Τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα, ο χειμώνας αναμένεται να είναι ο δυσκολότερος και φοβάμαι για το τι θα έρθει…».
Μ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΥ: ΣΤΑ ΠΕΡΣΙΝΑ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΟΙ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
Ικανοποιημένη από την μέχρι τώρα πορεία των κρατήσεων στα ξενοδοχεία, εμφανίστηκε η Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω κ. Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου.
«Η πληρότητα και οι κρατήσεις –είπε- κινούνται στα περσινά ικανοποιητικά επίπεδα και απ’ ότι δείχνουν τα μέχρι τώρα στοιχεία, η φετινή σεζόν θα είναι παρόμοια με την περσινή. Εμείς έχουμε πληρότητα περίπου 85%, ο Ιούλιος παρουσιάζει πάντα μία κάμψη όμως μετά υπάρχει άνοδος και απ’ ότι φαίνεται θα είναι και ο Οκτώβριος εξίσου καλός όσο ο περσινός. Υπάρχει μία πτώση στους Πολωνούς και στο Ισραήλ λόγω των γεγονότων. Οι Πολωνοί τα προηγούμενα χρόνια παρουσίαζαν αύξηση, όμως τώρα παρατηρούμε μία στασιμότητα. Δεν κάναμε βέβαια και τίποτα για να διαφημιστούμε και να ενισχύσουμε την εικόνα μας στη Πολωνία. Αν μία αγορά πηγαίνει καλά, την αφήνουμε στην τύχη της και δυστυχώς μετά μοιραία έρχεται το κακό. Δεν έχουν ανοιχθεί νέες αγορές, οι ανταγωνιστές μας κινούνται πιο γρήγορα από εμάς και αυτό θα το πληρώσουμε πολύ σύντομα. Ήδη βλέπουμε μία φυγή των Γερμανών από Κρήτη και Ρόδο, ενώ και εμείς πέρυσι είχαμε μείωση στους Γερμανούς οι οποίοι μάλιστα,έπεσαν από την πρώτη θέση (ως η κορυφαία αγορά για την Κω) που βρίσκονταν όλα αυτά τα χρόνια».
Σε ερώτησή μας για την “γκρίνια” που υπάρχει στην αγορά για τη φετινή σεζόν, η κ. Τριανταφυλλοπούλου, ανέφερε ότι υπάρχει διάχυτη απογοήτευση στους περισσότερους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό, οι οποίοι κάνουν λόγο για μία κακή σεζόν. «Κόσμος – υπογράμμισε- υπάρχει, αυτό φαίνεται και από τα στοιχεία των αφίξεων, που δείχνουν άνοδο σε σχέση με πέρυσι. Όμως βλέπω να υπάρχουν πολλά παράπονα από επιχειρηματίες, ότι οι τουρίστες δεν ξοδεύουν. Έχουν δίκιο οι επιχειρηματίες που διαμαρτύρονται, όμως το πρόβλημα δεν είναι τόσο απλό. Δεν είναι ότι δεν ξοδεύουν χρήματα οι τουρίστες. Συνήθως έχουν ένα συγκεκριμένο μπάτζετ για τις διακοπές τους. Εάν όλα έχουν αυξηθεί, τότε είναι λογικό ότι κάποιοι θα χάσουν από αυτή την πίττα. Για παράδειγμα ένα ζευγάρι είχε πέρυσι στην διάθεσή του να ξοδέψει 4.000 για τις διακοπές του. Φέτος για να κάνει τα ίδια πράγματα θα χρειαστεί περισσότερα χρήματα, γιατί όπως είπαμε όλα αυξήθηκαν, άρα θα πρέπει να κόψει από κάπου. Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε και τις δικές μας ευθύνες, εδώ τοπικά. Φωνάζουμε ότι ο κόσμος μένει στα ξενοδοχεία. Και πού να πάει, πώς να μετακινηθεί; Βγαίνουν από τα ξενοδοχεία, δεν υπάρχει λεωφορείο να τους μεταφέρει ενώ και ταξί δεν βρίσκεις εύκολα. Πώς λοιπόν να μετακινηθούν αυτοί οι άνθρωποι; Bγαίνουν έξω από τα ξενοδοχεία και υπάρχει σκοτάδι, δεν υπάρχουν πεζοδρόμια να κυκλοφορήσουν… Άρα λοιπόν δεν φταίνε μόνο οι τουρίστες και η περιορισμένη αγοραστική τους δυνατότητα. Ντρέπομαι όταν μου μεταφέρουν οι τουρίστες αυτά τα παράπονά τους, γιατί είναι ίδια εδώ και χρόνια και αντί να βελτιωνόμαστε, γινόμαστε χειρότεροι. Να φτιάξουμε λοιπόν τις υποδομές μας, να ομορφύνουμε το νησί μας, έτσι ώστε να μπορεί ο επισκέπτης εύκολα, με ασφάλεια και οικονομικά να βγει έξω και να πάει και στα εστιατόρια και στις καφετέριες και να ψωνίσει από τα μαγαζιά».
Για το αν η Κως είναι κορεσμένη όσον αφορά τις ξενοδοχειακές κλίνες, η κ. Τριανταφυλλοπούλου, ανέφερε ότι οι υποδομές της Κω είναι κορεσμένες και όχι το νησί, τονίζοντας ότι πρέπει πρώτα να αναβαθμιστούν οι υποδομές και αργότερα να δημιουργηθούν νέες κλίνες.
Κλείνοντας, αναφέρθηκε και στο θέμα της βραχυχρόνιας μίσθωσης, όπου πρέπει και εκεί να μπουν κάποια όρια, όπως είπε, γιατί η κατάσταση είναι ανεξέλεγκτη και την πληρώνουμε όλοι αυτή τη στιγμή, καθώς υπάρχουν γιατροί, νοσηλευτές, δημόσιοι υπάλληλοι, αλλά και ντόπιοι που ψάχνουν να βρουν σπίτια να ενοικιάσουν, αλλά τα περισσότερα δεν είναι διαθέσιμα, γιατί ενοικιάζονται μέσω της βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Δ. ΚΩΣΤΟΓΛΟΥ: Η ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ ΣΕΖΟΝ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΕΤΩΝ
Δικαιολογημένα χαρακτήρισε τα παράπονα των επιχειρηματιών, ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κω κ. Δημήτρης Κώστογλου, κάνοντας λόγο για τη χειρότερη σεζόν των τελευταίων ετών.
«Οι προσδοκίες των επιχειρηματιών – ανέφερε- ήταν πολύ μεγάλες για τη φετινή σεζόν, όμως δυστυχώς μέχρι τώρα η κατάσταση μας διαψεύδει. Μιλάμε για την χειρότερη σεζόν των τελευταίων ετών. Περιμέναμε να είναι όπως πέρυσι που ήταν καλή, όμως δυστυχώς πέσαμε έξω κατά πολύ. Το νησί είναι γεμάτο από κόσμο, βλέπουμε ότι έχουμε αύξηση στις αφίξεις, όμως αυτή δεν αποτυπώνεται και στα ταμεία μας. Μας κάνουν παράπονα οι επιχειρηματίες, ότι από το απόγευμα και μετά ελάχιστοι είναι αυτοί που κυκλοφορούν και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό,στην έλλειψη δημοτικής συγκοινωνίας, αφού οι πελάτες δεν έχουν οικονομικό τρόπο για να μετακινηθούν και προτιμούν να μείνουν στα ξενοδοχεία τους. Η αγοραστική δύναμη των επισκεπτών έχει μειωθεί κατά πολύ. Βλέπουμε ότι δεν ψωνίζουν και ότι κάνουν παζάρια για το παραμικρό. Αντιμετωπίζουν και εκείνοι οικονομικά προβλήματα. Δυστυχώς, εάν δεν αλλάξει κάτι, που είναι και το πιθανότερο, ο χειμώνας που έρχεται,θα είναι πολύ δύσκολος για τις επιχειρήσεις».
Μ. ΤΡΙΚΟΙΛΗΣ: Η ΣΕΖΟΝ ΣΩΖΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΑΝ ΠΑΕΙ ΚΑΛΑ ΤΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ
Για μια τουριστική σεζόν γεμάτη αντιφάσεις κάνει λόγο ο κ. Μιχάλης Τρικοίλης, γενικός γραμματέας του Σωματείου Ενοικιαζόμενων Δωματίων Κω. Όπως μας εξηγεί, τα βασικά χαρακτηριστικά του φετινού καλοκαιριού είναι οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, οι μεγάλες προσφορές για να γεμίσουν τα δωμάτια, αλλά και οι επισκέπτες που αδυνατούν να ξοδέψουν χρήματα εκτός ξενοδοχείων.
«Η τουριστική σεζόν φέτος χαρακτηρίζεται κυριολεκτικά από τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Το είχαμε επισημάνει εγκαίρως. Ναι μεν υπήρχαν ενθαρρυντικά μηνύματα, αλλά πολλές από τις προκρατήσεις τελικά δεν έγιναν κρατήσεις. Το γεγονός αυτό δημιούργησε ανασφάλεια και πανικό στους ιδιοκτήτες, οι οποίοι προχώρησαν σε σημαντικές μειώσεις τιμών. Έτσι, προσελκύσαμε τουρίστες που δεν μπορούν να στηρίξουν οικονομικά το τουριστικό προϊόν του νησιού. Το φαινόμενο του allinclusive επηρεάζει ακόμη περισσότερο την έξω-ξενοδοχειακή αγορά. Πολλοί τουρίστες αγοράζουν το πακέτο που περιλαμβάνει ακόμα και το αεροπορικό εισιτήριο και δεν βγαίνουν σχεδόν καθόλου από το ξενοδοχείο. Αυτό σημαίνει πως παρότι καταγράφονται υψηλές πληρότητες, η κατανάλωση και η κίνηση στην τοπική αγορά είναι χαμηλή. Τα ενοικιαζόμενα δωμάτια περνούν δύσκολες στιγμές λόγω αυτής της κατάστασης.
Παρόλα αυτά, τις τελευταίες δέκα ημέρες φαίνεται να καταγράφεται μια ήπια μεταστροφή της εικόνας, κυρίως λόγω της άφιξης Ιταλών τουριστών με low-cost πτήσεις. Οι επισκέπτες αυτοί επιλέγουν σε μεγάλο ποσοστό ενοικιαζόμενα δωμάτια, δίνοντας μία πιο ζωντανή νότα στην αγορά, αν και όχι την αναμενόμενη. Αυτό το σκηνικό θα πρέπει να απασχολήσει σοβαρά όσους κρατούν το τιμόνι του τουρισμού του νησιού. Χρειάζεται αναπροσαρμογή και αλλαγές. Πλέον, στρέφουμε τις προσδοκίες μας στο Φθινόπωρο, που παραδοσιακά υποδεχόμαστε επαναλαμβανόμενους τουρίστες, κυρίως μεγαλύτερης ηλικίας, οι οποίοι τείνουν να στηρίζουν οικονομικά την τοπική αγορά. Ελπίζουμε ότι αυτοί οι μήνες θα βοηθήσουν να κλείσει η χρονιά με όσο το δυνατόν πιο θετικό πρόσημο για να σωθεί η σεζόν».
Δ. ΕΨΙΜΟΣ: ΟΠΩΣ ΣΤΡΩΣΑΜΕ ΘΑ ΚΟΙΜΗΘΟΥΜΕ…
Ο κ. Δήμος Έψιμος, ιδιοκτήτης καταστήματος τουριστικών ειδών, στο κέντρο της πόλης, ανέφερε ότι αυτή θα είναι η κατάσταση από εδώ και πέρα, αφού εμείς οι ίδιοι δημιουργήσαμε αυτές τις προϋποθέσεις για τον τουρισμό μας.
«Τώρα – λέει- όσο και να παραπονιόμαστε, αυτή είναι και θα είναι η κατάσταση για τα επόμενα χρόνια. Δεν πρόκειται να αλλάξει δυστυχώς. Αφήσαμε τον μαζικό τουρισμό να μας κυριεύσει και τώρα πληρώνουμε τα λάθη μας. Η τοπική και η κεντρική εξουσία, δεν έδωσαν την σημασία που έπρεπε στο νησί και τώρα όλα αυτά τα λουζόμαστε. Να σας φέρω για παράδειγμα τι έγινε πέρυσι τον Ιούλιο. Ήρθε ένα κρουαζιερόπλοιο που δεν κατάφερε να δέσει στην Μύκονο και πρόσδεσε στο λιμάνι μας. Βγήκαν περίπου 2.500 επιβάτες. Το μαγαζί μου και τα γύρω μαγαζιά αδειάσανε και οι πελάτες μας έλεγαν τι ωραίο νησί που έχουμε και γιατί δεν μας φέρνουν εδώ, παρά μας πηγαίνουν στη Μύκονο και την Σαντορίνη. Εμείς λοιπόν εδώ επιλέξαμε άλλο δρόμο για τον τουρισμό μας και αυτά πληρώνουμε. Δεν έχουμε ποιοτικό τουρισμό, μας κάνουν παζάρια για όλα και η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη. Πρέπει όλοι μαζί, να καθίσουμε κάτω και να δούμε επιτέλους που θέλουμε να πάει το νησί μας. Να το αποφασίσουμε, αλλά και να κάνουμε ανάλογες δράσεις για να πετύχουμε τον στόχο αυτό».
Μ. ΧΑΤΖΗΧΑΛΗΛ: ΠΑΖΑΡΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΕΝΑ ΕΥΡΩ…
Η κ. ΜελέκΧατζηχαλήλ, ιδιοκτήτρια της καλύβας με αγροτικά προϊόντα «Ευκάλυπτοι», μας ανέφερε ότι φέτος ή κατάσταση είναι πολύ δύσκολη, τονίζοντας ότι οι τουρίστες δεν ξοδεύουν χρήματα, ενώ κάνουν παζάρι ακόμα και για το ένα ευρώ.
«Το νησί – είπε- είναι γεμάτο από κόσμο, όμως βλέπουμε ότι ο τουρίστας δεν καταναλώνει. Περισσότερο πλέον στηριζόμαστε στους ντόπιους που μας τιμούν, παρά στους τουρίστες.
Η ποιότητα των τουριστών πέφτει χρόνο με το χρόνο. Πέρυσι η κατάσταση ήταν καλύτερη, φέτος όμως οι τουρίστες δεν ξοδεύουν χρήματα. Μας έκαναν παζάρι ακόμα και για μία φέτα καρπούζι που κοστίζει ένα ευρώ. Πολλές μεγάλες επιχειρήσεις και ξενοδοχεία που τα προηγούμενα χρόνια έπαιρναν προϊόντα από εμάς, τώρα έχουν μειώσει δραματικά τις παραγγελίες τους και απ’ ότι φαίνεται, φέρνουν προϊόντα από έξω.
Είμαστε ιδιαίτερα ανήσυχοι για το πώς θα κλείσει η σεζόν και το τι θα αντιμετωπίσουμε τον χειμώνα, αν δεν μαζέψουμε τα χρήματα που πρέπει για να βγουν οι υποχρεώσεις απέναντι στο κράτος, αλλά και για την λειτουργία της επιχείρησης, αφού θα πρέπει να πληρώσουμε φυτά και ότι άλλο χρειάζεται η παραγωγή. Δυστυχώς ο χειμώνας προβλέπεται δύσκολος».
Α. ΜΑΡΙΝΟΥ: ΔΥΣΚΟΛΗ ΣΕΖΟΝ
Η κ. Ανθούλα Μαρίνου από το εστιατόριο «Αμβροσία» στο Μαρμάρι, έκανε λόγο για μία δύσκολη σεζόν, που ίσως είναι από τις χειρότερες των τελευταίων ετών.
«Η κίνηση – είπε- είναι περιορισμένη. Εμείς λόγω των νέων μέτρων για την ψηφιακή κάρτα εργασίας, κλείνουμε μία φορά την εβδομάδα, ενώ ανοίγουμε πλέον από το μεσημέρι και μετά, ενώ πέρυσι ανοίγαμε από το πρωί. Αυτομάτως λοιπόν, μειώθηκε ο κύκλος εργασίας μας, αλλά και τις ώρες που δουλεύουμε, δεν έχει τόσο κίνηση όσο πέρυσι. Μέχρι τώρα είναι από τις χειρότερες σεζόν που έχω αντιμετωπίσει. Οι πελάτες προέρχονται κυρίως από τα airbnb αν και στο Μαρμάρι, αυτά είναι λίγα σε σχέση με άλλες περιοχές. Από ξενοδοχεία, έχουμε λίγους πελάτες, αφού τα περισσότερα είναι allinclusive. Οι πελάτες, μας είπαν ότι φέτος πληρώσανε πιο ακριβά την διαμονή τους στα ξενοδοχεία, οπότε έχουν λιγότερα χρήματα διαθέσιμα για να ξοδέψουν. Η κατάσταση είναι δύσκολη, ελπίζουμε να βελτιωθεί στη συνέχεια».
Μ. ΚΑΔΡΙ: ΠΕΣΜΕΝΗ Η ΚΙΝΗΣΗ
Ο κ. ΜεμήςΚαδρί, από το εστιατόριο «Αράπ» στο Πλατάνι, έκανε λόγο για μία κακή σεζόν, τονίζοντας ότι πρέπει να αλλάξουν πολλά για να μην έρθουν χειρότερες ημέρες.
«Η κίνηση στο Πλατάνι – είπε- είναι πεσμένη, αλλά ακόμα και αυτοί οι πελάτες που έρχονται ξοδεύουν πολύ λιγότερα χρήματα. Αποτελούν παρελθόν τα μεγάλα και καλά τραπέζια. Τώρα τρώνε μόνο τα απαραίτητα. Και η κίνηση από τους Τούρκους, είναι μειωμένη. Μπορεί οι Τούρκοι να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα, αλλά όπως προ είπα φέτος έχουν έρθει πιο λίγοι. Οι ευρωπαίοι τουρίστες, αντιμετωπίζουν και αυτοί οικονομικά προβλήματα και γι’ αυτό είναι πιο «σφιχτοί». Εδώ στο Πλατάνι, έχουμε πρόβλημα με τη Συγκοινωνία, αφού τα δρομολόγια των λεωφορείων είναι ελάχιστα, αλλά και με την καθαριότητα. Πρέπει να καθίσουμε στο τραπέζι, επιχειρηματίες και δήμος, να δούμε τι φταίει, τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να βελτιωθεί η κατάσταση, γιατί φοβάμαι ότι έρχονται ακόμα δυσκολότερα χρόνια».
Ι. ΚΑΤΣΑΡΟΥ: ΜΕΙΩΜΕΝΗ Η ΚΙΝΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΥΡΚΙΑ
Η κ. Ιωάννα Κατσαρού – Καϊσερλη, από το ταξιδιωτικό πρακτορείο «Αρίων» που δραστηριοποιείται στη γραμμή Κω – Αλικαρνασσός, κάνει λόγο για μειωμένη κίνηση τη φετινή σεζόν.
«Η επιβατική κίνηση – είπε- στη γραμμή Κω – Τουρκία, φέτος είναι πεσμένη. Δεν γνωρίζουμε για ποιο λόγο, αλλά είναι σίγουρο ότι έχουν έρθει λιγότεροι επισκέπτες σε σχέση με πέρυσι. Οι Τούρκοι είναι καλοί πελάτες και έρχονται εδώ για να φάνε και να ψωνίσουν από Σούπερ Μάρκετ και άλλα καταστήματα. Φάνηκε η μείωση τους και στους τζίρους των επιχειρήσεων αυτών. Φέτος έχουμε περισσότερους αστυνομικούς στη Σένγκεν, ωστόσο οι υποδομές παραμένουν προβληματικές. Δεν επαρκεί μία τέντα και 3-4 παγκάκια που έβαλαν. Χρειάζεται γενναία παρέμβαση αν θέλουμε να έχουμε επισκέπτες από την Τουρκία».
Γ. ΣΑΡΟΥΚΟΣ: ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΠΕΡΥΣΙ
Ο κ. Γιάννης Σαρούκος, από το ημερόπλοιο «Οδύσσεια» που πραγματοποιεί ταξίδια στα γύρω νησιά, έκανε λόγο για μειωμένη κίνηση σε σχέση με πέρυσι.
«Γενικά – είπε- η κίνηση είναι μειωμένη σε σχέση με πέρυσι. Όχι μόνο σε εμάς στα ημερόπλοια, αλλά σε όλη την αγορά. Όλες οι επιχειρήσεις έχουν μειωμένη κίνηση και τζίρους και αυτό είναι πρόβλημα. Σε εμάς κάθε χρόνο, όλο και μειώνονται οι ελεύθεροι πελάτες αφού προτιμούν να έρχονται μέσω γκρουπ, που σημαίνει ότι έχουμε μικρότερο κέρδος. Οι τιμές μας έχουν παραμείνει ίδιες, αλλά οι τουρίστες είναι πιο σφιχτοί καθώς αντιμετωπίζουν και εκείνοι οικονομικά προβλήματα. Ελπίζω η συνέχεια της σεζόν να είναι καλύτερη, αλλά για να σας πως την αλήθεια, δεν είμαι τόσο αισιόδοξος».
Ε. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ: ΚΟΣΜΟ ΕΧΟΥΜΕ ΑΛΛΑ ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ
Η κ. Ευτυχία Σταθοπούλου, από την εταιρεία τουριστικών ειδών “Φαρμάκης” (FKNG IKE), μας ανέφερε, ότι αν και υπάρχει κόσμος στο νησί, δυστυχώς δεν ψωνίζουν, αφού έχει μειωθεί η αγοραστική τους δύναμη.
«Η φετινή τουριστική σεζόν στην Κω ξεκίνησε με θετικές ενδείξεις, όμως δεν μπορούμε να αγνοήσουμε ορισμένες πραγματικές προκλήσεις. Τόσο ο Μάιος, όσο και ο Ιούνιος παρουσίασαν μείωση στην αγοραστική δύναμη των επισκεπτών, γεγονός που επηρέασε και τη γενικότερη κατανάλωση. Ο κόσμος έρχεται, αλλά προσέχει πολύ πού και πόσα θα ξοδέψει.
Παρά τις συνθήκες αυτές και ενώ τα έξοδα λειτουργίας για κάθε επιχείρηση συνεχώς αυξάνονται (ενέργεια, ενοίκια, μεταφορικά, μισθοδοσίες), επιλέξαμε να κρατήσουμε τις τιμές σταθερές. Η FKNG διαθέτει οκτώ τουριστικά καταστήματα τόσο στο κέντρο της πόλης όσο και σε χωριά της Κω, και ένα νέο Super Market επίσης στο κέντρο της πόλης. Μέσα στη χρονιά προχωρήσαμε σε σημαντικές ανακαινίσεις, με στόχο να προσφέρουμε ακόμα καλύτερη εμπειρία στον πελάτη, χωρίς να μετακυλήσουμε κανένα επιπλέον κόστος.
Στηρίζουμε έμπρακτα τον τουρισμό του νησιού και επενδύουμε με υπευθυνότητα και σεβασμό τόσο στον επισκέπτη όσο και στην τοπική οικονομία. Προωθούμε και στηρίζουμε επίσης τα τοπικά μας προϊόντα και τους ντόπιους προμηθευτές σε όλα ανεξαιρέτως τα καταστήματα μας.
Η Κως παραμένει ένας εξαιρετικά δυνατός προορισμός, όμως είναι σημαντικό να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες και να συνεχίσουμε να προσφέρουμε ποιότητα και συνέπεια, ώστε να κρατήσουμε ζωντανή την εμπιστοσύνη του κόσμου».
Π. ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ: ΚΑΝΟΥΝ ΒΟΛΤΑ ΚΑΙ ΑΠΛΑ ΚΟΙΤΟΥΝ – ΔΕΝ ΑΓΟΡΑΖΟΥΝ
Ο κ. Παύλος Σιδηρόπουλος, ιδιοκτήτης τουριστικού καταστήματος στην Καρδάμαινα, έκανε λόγο για μία πολύ άσχημη σεζόν, που βρίσκει τους επαγγελματίες του νησιού απογοητευμένους από την μέχρι τώρα πορεία.
«Η σεζόν – είπε- είναι απογοητευτική. Είμαστε πολύ κάτω από τα περσινά επίπεδα. Αυτή είναι η πικρή αλήθεια. Κόσμος υπάρχει, τους βλέπουμε στους δρόμους να κυκλοφορούν, αλλά δεν έχουν την δυνατότητα να ψωνίσουν. Απλά κοιτούν και φεύγουν, δεν αγοράζουν τίποτα. Δεν ξέρω αν μπορεί αν αναστραφεί η κατάσταση στο υπόλοιπο της σεζόν. Οι αριθμοί ευημερούν, αλλά τα ταμεία μας στενάζουν. Οι τουρίστες τρώνε μέσα στα ξενοδοχεία και κυκλοφορούν κυρίως το βράδυ, αλλά μόνο για βόλτα και όχι για να ξοδέψουν. Μιλάω και με άλλους επιχειρηματίες και στην εστίαση και η κατάσταση είναι ίδια και εκεί. Πρόκειται για μία πολύ άσχημη σεζόν. Υπάρχει μία γενική οικονομική κρίση σε όλη την Ευρώπη και έχει επηρεάσει τους περισσότερους τουρίστες. Δυστυχώς πορευόμαστε με αυτόν τον κόσμο που έχουμε και κάνουμε τον σταυρό μας για το τι θα γίνει στο κλείσιμο της σεζόν.
Ε. ΠΙΖΑΝΙΑ: ΑΝ ΔΕΝ ΚΙΝΗΘΕΙ Ο ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΟΠΩΣ ΘΕΛΟΥΜΕ, ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Η κ. Ειρήνη Πιζάνια, που διατηρεί τουριστικό κατάστημα επί δεκαετίες μαζί με την οικογένειά της στην Καρδάμαινα, μας αναφέρει ότι η φετινή σεζόν κινείται στα περσινά επίπεδα, με την αγοραστική δύναμη των επισκεπτών να έχει πέσει, επισημαίνοντας ότι αν ο Αύγουστος δεν κινηθεί σε καλά επίπεδα, θα έχουν πρόβλημα.
«Μέχρι στιγμής η κίνηση στις τουριστικές επιχειρήσεις στην Καρδάμαινα είναι στα περσινά δεδομένα. Σε ό,τι αφορά την αγοραστική δύναμη, εξαρτάται ουσιαστικά από την ποιότητα του κόσμου. Η περιοχή μας προσελκύει τουρίστες διαφορετικών οικονομικών δυνατοτήτων. Υπάρχουν εκείνοι που κάνουν έρευνα αγοράς για ένα μαγνητάκι του 1€, και άλλοι που ξοδεύουν χρήματα για τα δώρα τους χωρίς να το σκεφτούν.
Η πλειοψηφία των επισκεπτών εμφανίζεται ιδιαίτερα συγκρατημένη στις αγορές της, καθώς επιδιώκει χαμηλές τιμές και ελέγχει λεπτομερώς το κόστος των προϊόντων. Όπως τόνισε, τα τελευταία χρόνια έχει χαθεί η ποιότητα των τουριστών στην περιοχή, γεγονός που έχει επηρεάσει σημαντικά την τοπική οικονομία. Είμαστε μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση και προσπαθούμε να επιβιώσουμε με αξιοπρέπεια. Δυστυχώς, οι καλές χρονιές έχουν περάσει και αυτό που απομένει, είναι να προσαρμοστούμε σε ό,τι έρθει. Αν δεν κινηθεί ο Αύγουστος όπως περιμένουμε, θα έχουμε τεράστια προβλήματα.»
Λ. ΑΝΘΟΥΛΗΣ: ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ
Περιορισμένη χαρακτηρίζεται η τουριστική κίνηση στην Κέφαλο, με τους επαγγελματίες της περιοχής να εκφράζουν την ανησυχία τους για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών. Σύμφωνα με τον κ. Λέφα Ανθούλη, ιδιοκτήτη της πιτσαρίας Deliziare, η εικόνα μέχρι στιγμής δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες που υπήρχαν.
«Η σεζόν, δυστυχώς, δεν εξελίσσεται καλά. Θα έλεγα πως η κατάσταση είναι για κλάματα. Είναι πλέον γεγονός πως οι εργαζόμενοι στα μεγάλα ξενοδοχεία που διαμένουν σε ενοικιαζόμενα δωμάτια της Κεφάλου είναι περισσότεροι από τους τουρίστες.
Οι επισκέπτες που φτάνουν στην περιοχή μας είναι περιορισμένης αγοραστικής δύναμης και σκέφτονται ακόμα και για τα πιο απλά έξοδα. Αν δεν υπάρξει κάποια βελτίωση, είναι ορατός ο κίνδυνος για πολλές επιχειρήσεις να μη μπορέσουν να συνεχίσουν τη λειτουργία τους και να κλείσουν. Ευελπιστώ πως θα υπάρξει αλλαγή εικόνας τον Αύγουστο, ωστόσο εκτιμώ ότι θα υπάρξει ανάγκη στήριξης της τοπικής επιχειρηματικότητας, ώστε να παραμείνει ζωντανή η εμπορική δραστηριότητα της περιοχής».
Π. ΚΕΦΑΛΙΑΝΟΣ: ΞΕΚΙΝΗΣΑΜΕ ΔΥΝΑΜΙΚΑ ΩΣΤΟΣΟ Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΑΝΑΛΟΓΗ
Η φετινή τουριστική σεζόν ξεκίνησε με θετικά μηνύματα και υψηλές προσδοκίες από όλες τις αγορές, ωστόσο στη συνέχεια προέκυψαν επιμέρους δυσκολίες που επηρέασαν τη ροή των κρατήσεων, σύμφωνα με τον κ. Πέτρο Κεφαλιανό, σύμβουλο τουριστικών επιχειρήσεων και υπεύθυνο της Innovision Plus.
«Από τον Μάρτιο ήδη είχαμε θετικά μηνύματα από όλες τις αγορές και περιμέναμε ότι η χρονιά θα εξελιχθεί πολύ καλά. Όμως τον Μάιο φάνηκε ότι η ζήτηση δεν είχε την αναμενόμενη δυναμική και δεν τραβούσε, ενώ ο Ιούνιος κινήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα. Από τον Ιούλιο, ωστόσο, διαπιστώσαμε μια μεταστροφή στο κλίμα, με μεγαλύτερη πίεση στο να κλειστούν τα δωμάτια ιδιαίτερα στα καταλύματα υψηλότερης κατηγορίας. H αυξημένη τιμή ανά δωμάτιο κατά τον Ιούλιο, δεν συνοδεύτηκε από την ανάλογη ζήτηση, γεγονός που οδήγησε αρκετά ποιοτικά ξενοδοχεία στην εφαρμογή μικρών εκπτώσεων, προκειμένου να καλύψουν τη διαθεσιμότητά τους. Αυτή η ανάγκη προσαρμογής των τιμών, είχε ως αποτέλεσμα να προσελκυσθεί πελατολόγιο με περιορισμένη αγοραστική δύναμη.
Με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα, ο Σεπτέμβριος διαφαίνεται αρκετά θετικός, ενώ ο Οκτώβριος ενδέχεται να καταγράψει ιστορικά υψηλές επιδόσεις, εφόσον συνεχιστεί η τρέχουσα τάση».
Ο κ. Κεφαλιανός τονίζει πως οι εκπτώσεις, αν και λειτουργικές από άποψη πληρότητας, επηρεάζουν το συνολικό τζίρο και την κατανάλωση. Παράλληλα, υπενθυμίζει ότι οι οικονομικές συνθήκες στην Ευρώπη παραμένουν πιεστικές, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται το διαθέσιμο εισόδημα των επισκεπτών.
«Η τουριστική δομή έχει αλλάξει και πρέπει να αναθεωρήσουμε τη στρατηγική μας. Είναι πλέον φανερό ότι η Κως παρουσιάζει υψηλή ζήτηση τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο, εξαιτίας του ευνοϊκού κλίματος και των ελκυστικών τιμών. Αυτό σημαίνει ότι ως επαγγελματίες πρέπει να προσαρμοστούμε αναλόγως, αξιοποιώντας τα νέα δεδομένα προς όφελος της τουριστικής πορείας του νησιού».
Α. ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ: ΚΟΒΟΥΝ ΜΙΑ ΠΑΣΤΑ ΣΤΑ ΤΡΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΤΗΝ ΜΟΙΡΑΣΤΟΥΝ
Σε έναν από τους πιο απαιτητικούς και ρευστούς καλοκαιρινούς κύκλους των τελευταίων ετών φαίνεται να εξελίσσεται η φετινή τουριστική περίοδος για την τοπική εστίαση, σύμφωνα με τον κ. Ανδρέα Αρβανιτάκη, επιχειρηματία στον χώρο της εστίασης στην Κω.
«Η σεζόν φέτος ξεκίνησε πάρα πολύ ήπια. Στη συνέχεια είδαμε μια μικρή άνοδο, κυρίως τον Μάιο, όμως ο Ιούνιος ήταν αρκετά πεσμένος, όπως και οι πρώτες ημέρες του Ιουλίου. Μόλις τις τελευταίες ημέρες του Ιουλίου, συγκεκριμένα από τις 13 Ιουλίου, παρατηρείται μια μικρή αύξηση στην κίνηση, χωρίς ωστόσο αυτό να αρκεί για να καλύψει τις απώλειες του προηγούμενου διαστήματος. Έχουμε χάσει πολύτιμο χρόνο και κάθε μέρα που περνά, δεν γυρίζει πίσω. Ελπίζουμε τουλάχιστον μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου να κινηθούμε καλά,ώστε να παραμείνουν βιώσιμες οι επιχειρήσεις μας. Ο Σεπτέμβριος είναι πλέον θερμός μήνας και έχει γίνει επιλογή πολλών επισκεπτών. Υπάρχει προοπτική, αρκεί να διατηρηθεί αυτή η δυναμική».
Σε ό,τι αφορά τη συμπεριφορά των πελατών, ο κ. Αρβανιτάκης επισημαίνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές, δίνουν πλέον ιδιαίτερη έμφαση στις προσφορές, κυρίως μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων και εφαρμογών και ψάχνουν την οικονομικότερη επιλογή.
Αναφερόμενος τέλος στην ποιότητα του τουρισμού, δεν κρύβει την ανησυχία του: «Ποσότητα υπάρχει, ποιότητα όχι. Έχουμε δει τουρίστες να ζητούν να τους κόψουμε μια πάστα στα τρία για να τη μοιραστούν. Αυτό δείχνει ότι πρόκειται για επισκέπτες με περιορισμένα οικονομικά μέσα. Όταν το επίπεδο δαπάνης είναι τόσο χαμηλό, δεν μπορούν να επιβιώσουν οι επιχειρήσεις».
Μ. ΧΑΤΖΗΣΤΕΡΓΟΣ: ΥΨΗΛΕΣ ΠΛΗΡΟΤΗΤΕΣ ΣΤΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΑΛΛΑ ΑΝΕΥΡΗ ΖΗΤΗΣΗ
Μπορεί οι πληρότητες στα ξενοδοχεία της Κω να κινούνται σε υψηλά επίπεδα, ωστόσο η γενική εικόνα της τουριστικής κίνησης αποτυπώνεται φέτος ως πιο «άνευρη» και συγκρατημένη. Αυτό επισημαίνει ο κ. Μιχάλης Χατζηστέργος, γενικός διευθυντής της ΚΩΣ Α.Ε., ο οποίος διαχειρίζεται έναν μεγάλο όμιλο τουριστικών και εμπορικών επιχειρήσεων στο νησί, που περιλαμβάνει ξενοδοχεία, εστιατόρια, beachbar, καφέ, ζαχαροπλαστεία και σούπερ μάρκετ.
«Παρατηρούμε φέτος ότι η Κως έχει μια άνευρη ζήτηση. Παρ’ όλα αυτά, τα ξενοδοχεία διατηρούν υψηλές πληρότητες, που εκτιμούμε ότι συνολικά για το νησί είναι γύρω στο 85%.
Η αυξημένη τουριστική κίνηση, ωστόσο, δεν μεταφράζεται απαραίτητα και σε αντίστοιχη κατανάλωση. Οι επισκέπτες είναι επιφυλακτικοί στις δαπάνες τους, σε αντίθεση με την περίοδο μετά την πανδημία, όταν υπήρχε αποταμίευση και διάθεση για έξοδα. Τώρα βλέπουμε περισσότερη εγκράτεια, κυρίως λόγω της γενικευμένης ακρίβειας σε όλη την Ευρώπη και τον κόσμο. Πρόκειται για μια καλή, αλλά όχι εντυπωσιακή σεζόν. Δεν μπορούμε να πούμε ότι πηγαίνουμε στα κόκκινα, με ταχύτητες ρεκόρ, αλλά ούτε ότι είναι απογοητευτικά τα αποτελέσματα.
Υπάρχει πάντως αισιοδοξία από τις προκρατήσεις για τους φθινοπωρινούς μήνες. Ο Σεπτέμβριος δείχνει να είναι δυνατός, όπως και ο Οκτώβριος. Αυτό οφείλεται εν μέρει στο γεγονός, ότι όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες προτιμούν τις πιο οικονομικές περιόδους, όπως ο Ιούνιος και ο Σεπτέμβριος, αποφεύγοντας τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, όπου οι τιμές ανεβαίνουν αισθητά».
Γ. ΠΑΝΤΕΛΙΔΗΣ: ΣΤΑ ΠΕΡΣΙΝΑ ΕΠΙΠΕΔΑ Η ΚΙΝΗΣΗ
Παρά τη μεγάλη προσέλευση επισκεπτών στην χρυσαφένια παραλία στο Τιγκάκι, η “κίνηση” είναι στα περσινά επίπεδα, σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Παντελίδη, ο οποίος δραστηριοποιείται στην εκμετάλλευση οργανωμένης παραλίας στην περιοχή.
«Η κίνηση στις ομπρέλες κινείται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Με βάση όσα ακούγαμε και περιμέναμε, θεωρούσαμε ότι η φετινή σεζόν θα ήταν καλύτερη, όμως δυστυχώς δεν έχουμε δει διαφορά. Αν και το Τιγκάκι είναι γεμάτο από τουρίστες, ο κόσμος φαίνεται πολύ συγκρατημένος ως προς τις δαπάνες του. Θα τον χαρακτήριζα φτωχό τον επισκέπτη. Εμείς εδώ είμαστε από τους πιο οικονομικούς στην Κω. Προσφέρουμε το σετ με ομπρέλα και ξαπλώστρες στα 12 ευρώ και παρόλα αυτά δεχόμαστε παζάρια, ενώ αλλού οι τιμές στο νησί φτάνουν τα 20 και 25 ευρώ. Περιμένουμε άνοδο από τα μέσα Ιουλίου έως και τον Αύγουστο, ώστε τουλάχιστον να καλύψουμε τα έξοδά μας».
Κ. ΨΑΡΡΑ: ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΔΟΚΙΩΝ Η ΣΕΖΟΝ ΓΙΑ ΤΗ ΒΡΑΧΥΧΡΟΝΙΑ ΜΙΣΘΩΣΗ
Η φετινή σεζόν δεν έχει ξεκινήσει με τον δυναμισμό που ανέμεναν οι διαχειριστές βραχυχρόνιων μισθώσεων στην Κω. Όπως επισημαίνει η κ. ΚάλλιαΨάρρα, διαχειρίστρια των καταλυμάτων Lecabe, οι πληρότητες κινούνται σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με την περσινή χρονιά.
«Η κίνηση μέχρι στιγμής δεν είναι στις προσδοκίες που είχαμε. Δεν έχουμε τις περσινές πληρότητες ποσοτικά, παρότι από τον Ιούλιο άρχισε να καταγράφεται άνοδος. Το ζητούμενο είναι να υπάρξει διάρκεια μέχρι και τον Οκτώβριο. Ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος είναι κατεξοχήν καλοί μήνες για τα καταλύματα Airbnb, όμως φέτος η εικόνα είναι ακόμα ασαφής. Η μεγάλη προσθήκη νέων κλινών στο νησί ενδέχεται να επηρεάσει τη βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων. Φέτος έχουν προστεθεί νέες επιχειρήσεις και πολλές νέες κλίνες. Εφόσον οι αφίξεις δεν αυξάνονται αριθμητικά, είναι δύσκολο η αγορά να απορροφήσει το σύνολο της προσφοράς. Το πρόβλημα είναι καθαρά ποσοτικό».
Α. ΒΡΑΧΝΑΣ: ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΕΝΑ ΓΥΡΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΜΟΙΡΑΖΟΥΝ ΣΤΗ ΜΕΣΗ…
Με συγκρατημένη αισιοδοξία αλλά και προβληματισμό για τη φετινή τουριστική κίνηση, μιλά ο κ. Άρης Βραχνάς, ιδιοκτήτης του ψητοπωλείου Θυμάρι και Λεμόνι, που βρίσκεται στην Αβέρωφ.
«Περιμέναμε μια καλύτερη σεζόν, τουλάχιστον καλύτερη από πέρυσι. Αν και η τουριστική σεζόν έχει ξεκινήσει, η εικόνα μέχρι στιγμής δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες.
Η έλλειψη συγκοινωνίας, ιδιαίτερα τα Σαββατοκύριακα, αποτελεί σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα για την επισκεψιμότητα της παραλιακής ζώνης. Η οικονομική δυσκολία των επισκεπτών είναι εμφανής. Ο κόσμος είναι φτωχός. Πολλοί έρχονται, κάθονται, αλλά παίρνουν έναν γύρο στη μέση για να μοιραστούν. Κι εμείς κάνουμε ό,τι μπορούμε για να κρατήσουμε τις τιμές σε λογικά επίπεδα, αλλά είναι δύσκολα για όλους.
Ευχόμαστε να ανέβει η σεζόν, να δουλέψουμε όλοι λίγο καλύτερα. Υπάρχει δυναμική, αλλά χρειάζονται και υποδομές για να λειτουργήσει σωστά ο τουρισμός ».
Γ. ΤΟΥΦΕΞΗΣ: ΚΡΑΤΙΟΜΑΣΤΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΟΥΣ ΠΕΛΑΤΕΣ
Μετά από ένα ξεκίνημα που χαρακτηρίζεται υποτονικό, ο Ιούνιος τελικά έδωσε θετικά δείγματα για την τουριστική σεζόν, σύμφωνα με τον κ. Γεράσιμο Τουφεξή, ιδιοκτήτη της επιχείρησης Kos Executive Car Rentals, που προσφέρει ενοικιάσεις αυτοκινήτων, βέσπες και εκδρομές υψηλής ποιότητας. Όπως σημειώνει, ο Μάιος ξεκίνησε χαμηλάκαι υπήρξε ανησυχία, όμως από τα τέλη του μήνα και μετά, πήγαμε αρκετά καλά και είδαμε κίνηση.
Αναφερόμενος στους επισκέπτες από την Τουρκία, ο κ. Τουφεξής είναι συγκρατημένα θετικός: «Η Κως σίγουρα κερδίζει από τη γειτονική χώρα, όμως φαίνεται πως οι Τούρκοι επισκέπτες έχουν οικονομικές δυσκολίες. Είναι επιφυλακτικοί στις αγορές, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις εκδρομές ή τις επιπλέον υπηρεσίες. Παρατηρώ ότι είναι δύσκολοι στα παζάρια, θέλουν πολλά αλλά με όσο το δυνατόν λιγότερο κόστος. Είμαστε στα περσινά επίπεδα, και αυτό το θεωρούμε θετικό, συμφώνα με τα στατιστικά στοιχεία που έχουμε. Το 70% του πελατολογίου μας, είναι τουρίστες που επιστρέφουν κάθε χρόνο. Αυτό είναι παράσημο για μας. Με ευγένεια, τιμιότητα και συνέπεια κερδίζεις τον πελάτη και τον κρατάς. Δεν υπάρχει πιο δυνατό διαβατήριο από την εμπιστοσύνη. Στον δικό μας κλάδο υπάρχει αισιοδοξία και ικανοποίηση. Ευχόμαστε σε όλους καλό καλοκαίρι με καλές υπηρεσίες και προϊόντα για τους επισκέπτες".
Σ. ΜΑΛΙΛΗΣ: ΜΕΤΡΙΑ ΣΕΖΟΝ
Ο κ. Σταμάτης Μαλιλής, ιδιοκτήτης τουριστικού καταστήματος στη Ζιά, κάνει λόγο για μία μέτρια σεζόν, εναποθέτοντας τις ελπίδες του στη συνέχεια και κυρίως στον Οκτώβριο.
«Τη σεζόν την κάνει καλή – είπε- ο Μάιος και ο Οκτώβριος. Ο Ιούλιος και ο Αύγουστος πάντα πάει καλά γιατί το νησί είναι γεμάτο. Ο Μάιος φέτος δεν ήταν καθόλου καλός, ο Ιούνιος μέτριος και έτσι λοιπόν εναποθέτουμε τις ελπίδες μας σε έναν καλό Οκτώβριο.
Φαίνεται ξεκάθαρα ότι χρόνο με το χρόνο αποδυναμώνεται η αγοραστική δυνατότητα των επισκεπτών. Φέτος μας κάνουν σχεδόν όλοι παζάρια. Δεν ξέρω εάν είναι δασκαλεμένοι από κάποιους για να το κάνουν, ωστόσο, δεν μιλάμε για ένα με δύο ευρώ, ζητάνε μεγάλες εκπτώσεις. Για παράδειγμα για ένα προϊόν που κοστίζει 20 ευρώ, μας ζητάνε έκπτωση 10 ευρώ. Δεν μπορεί να γίνει αυτό. Οι υποχρεώσεις μας έχουν αυξηθεί και στο τέλος, το κέρδος που μένει, εάν μένει, είναι ελάχιστο και όλοι αγωνιούμε τι θα γίνει τον Χειμώνα».
Π. ΜΑΚΡΗΣ: 30% ΚΑΤΩ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΠΕΡΥΣΙ
Ο κ. Περικλής Μακρής από το ουζερί «Περικλής» στο Μαστιχάρι, κάνει λόγο για μία κακή σεζόν, χειρότερη από την περσινή, ελπίζοντας ότι από τα μέσα Ιουλίου θα αλλάξει η κατάσταση.
«Η κατάσταση – είπε- είναι απογοητευτική. Μιλάμε για μεγάλη μείωση σε σχέση με πέρυσι που αγγίζει και το 30% και σε ορισμένες επιχειρήσεις είναι ακόμα μεγαλύτερη. Επίσης μην ξεχνάμε, ότι φέτος, οι περισσότερες επιχειρήσεις, είναι κλειστές και μία φορά την εβδομάδα. Αυτό δημιουργεί πρόβλημα, καθώς ο πελάτης που περνάει και βλέπει ότι είναι κλειστή η επιχείρηση, δεν γνωρίζει τον λόγο και νομίζει ότι θα είναι πάντα κλειστή και έτσι δεν ξανάρχεται. Κόσμο απ’ ότι δείχνουν και τα στοιχεία, έχουμε, αλλά μένουν στα ξενοδοχεία. Αυξήθηκε ο αριθμός των επισκεπτών που επιλέγουν το allinclusive γιατί τους έρχεται πιο οικονομικά. Έχουν χαθεί οι πελάτες που ξόδευαν χρήματα και πλέον περιορίζονται στα απαραίτητα. Ελπίζουμε ότι από τα μέσα Ιουλίου θα αυξηθεί η κίνηση και θα κρατήσει έτσι μέχρι το τέλος, ώστε να σώσουμε ότι μπορούμε, γιατί οι υποχρεώσεις είναι μεγάλες».
Δ. ΚΑΚΙΒΕΛΗΣ: ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΚΑΛΗ Η ΦΕΤΙΝΗ ΣΕΖΟΝ
Εξαιρετικά καλή είναι η φετινή τουριστική σεζόν, όπως επισημαίνει ο κ. Δημήτρης Κακίβελης, που δραστηριοποιείται στο χώρο ενοικιάσεων ποδηλάτων - δικύκλων στη Λάμπη.
«Εμείς προσφέρουμε ποδήλατα, μηχανάκια και γουρούνες και αυτή την εποχή όλα έχουν ζήτηση. Τον Μάιο και τον Σεπτέμβριο υπάρχει αυξημένη ζήτηση για τα ποδήλατα, αλλά τώρα που βρισκόμαστε στην καρδιά της τουριστικής περιόδου, οι επισκέπτες ενοικιάζουν τα πάντα. Η φετινή κίνηση εμφανίζεται ακόμα πιο ενισχυμένη σε σχέση με πέρυσι. Δεν έχουμε παράπονο. Οι πελάτες είναι καλοί και διαπιστώνουμε μια μικρή αύξηση, συγκριτικά με πέρυσι. Ευχόμαστε να συνεχιστεί έτσι η σεζόν, με σταθερούς ρυθμούς και χωρίς απρόοπτα».
Ν. ΠΛΑΤΕΛΛΑΣ: ΣΤΑ ΙΔΙΑ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΜΕ ΠΕΡΥΣΙ
Ο κ. Νεκτάριος Πλατέλλας, παραλιούχος στο Ψαλίδι, δήλωσε ικανοποιημένος από την πορεία της σεζόν, που κυμαίνεται στα περσινά επίπεδα.
«Η αλήθεια είναι ότι τον Ιούνιο είχαμε περισσότερο κόσμο σε σχέση με τώρα, όμως ελπίζω ότι από εδώ και πέρα θα ανέβει η κίνηση. Εμείς, εδώ στην παραλία, είμαστε ικανοποιημένοι. Η κίνηση είναι στα ίδια ικανοποιητικά επίπεδα με πέρυσι. Η αλήθεια είναι ότι για την εστίαση και τα τουριστικά βλέπω και εγώ ότι υπάρχει μία απογοήτευση και πτώση. Έχουν έρθει πολλοί νεαροί σε ηλικία τουρίστες και αυτοί δεν ξοδεύουν σε ρούχα και φαγητό. Εγώ εδώ έχω αναβαθμίσει φέτος την επιχείρησή μου και βλέπω ότι ο κόσμος ανταποκρίνεται, δεν κάνει παζάρια. Βλέπει ένα ωραίο περιβάλλον και έρχεται. Εύχομαι να συνεχιστεί αυτή η καλή πορεία και μακάρι να αυξηθεί η κίνηση σε όλες τις επιχειρήσεις, καθώς όλοι μας δίνουμε καθημερινό αγώνα για να καταφέρουμε να επιβιώσουμε».