Ραδιόφωνο Live Επικοινωνία Χρήσιμα τηλέφωνα Φαρμακεία
Follow us
Σχολίασε την φωτογραφία 0 σχόλια
×

Τουρισμός: Οι προσδοκίες για αφίξεις και έσοδα το 2022 – Οι αβεβαιότητες και οι προκλήσεις

17/04/2022
258 Εμφανίσεις
0 Σχόλια

Αισιόδοξες είναι οι προσδοκίες των φορέων και των επιχειρήσεων του τουρισμού για την φετινή πορεία της τουριστικής αγοράς, εναποθέτοντας τις ελπίδες τους στο καλό brand name της χώρας, το οποίο την τοποθετεί υψηλά στις προτιμήσεις των τουριστών, αλλά στην ενισχυμένη συνδεσιμότητα της με αγορές της Ευρώπης και της Αμερικής. Οι προκλήσεις βέβαια για την επόμενη ημέρα του κλάδου παραμένουν, την ώρα που αβεβαιότητες, όπως η πανδημία και ο πόλεμος δεν επιτρέπουν υπεραισιόδοξες προβλέψεις.

Οι προβλέψεις για αφίξεις και έσοδα
Ενδεικτικές της αισιοδοξίας που επικρατεί ήταν οι προβλέψεις της Eurobank που έγιναν μέσα στην εβδομάδα στο πλαίσιο σχετικής συνέντευξης Τύπου για την παρουσίαση του προγράμματος προνομίων «Business Banking Τουρισμός» της Τράπεζας, το οποίο τρέχει για 12η συνεχή χρονιά. Βάσει αυτών η Ελλάδα θα μπορούσε να καταγράψει φέτος 20,7 εκατ. ταξιδιωτικές αφίξεις, αριθμός σημαντικά υψηλότερος από τα 14,7 εκατομμύρια του 2021, αλλά αρκετά μικρότερος από τα 31,3 εκατ. αφίξεις που κατέγραψε η χώρα την προ πανδημική χρονιά του 2019.

Από άποψη άμεσων εσόδων, η τράπεζα προβλέπει ότι θα μπορούσαν να κυμανθούν στα 15 δισ. ευρώ φέτος, αριθμός και πάλι υψηλότερος από τα έσοδα του 2021(10,65 δισ.) αλλά χαμηλότερος σε σχέση με το 2019 (18 δισ. ευρώ).

Με βάση τις συγκεκριμένες προβλέψεις βέβαια, παρότι οι αφίξεις θα ανακάμψουν κατά 60% περίπου σε σχέση με το 2019 (πέρυσι ανέκαμψαν κατά 46,9% σε σχέση με το 2019) τα έσοδα αναμένεται να ανακάμψουν κατά 85% περίπου, σε σχέση με την χρυσή προ πανδημική χρονιά, κυρίως χάρη στην αύξηση της μέσης δαπάνης, η οποία παρατηρήθηκε ήδη από πέρυσι κι αναμένεται να συνεχιστεί και φέτος. Σημειωτέον ότι σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία του ταξιδιωτικού ισοζυγίου της Τράπεζας της Ελλάδος η Μέση Δαπάνη ανά ταξίδι από τους επισκέπτες της χώρας μας κατέγραψε διψήφια αύξηση της τάξης του 18,1%, φθάνοντας το 2021 τα 688,9 ευρώ από τα 583,2 ευρώ του 2020.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εκτιμήσεις του τραπεζικού ομίλου για τις τουριστικές εισπράξεις της φετινής χρονιάς συμβαδίζουν με αυτές του κυβερνητικού οικονομικού επιτελείου, το οποίο στον προϋπολογισμό έκανε λόγο για έσοδα 15 δισ. ευρώ από τον τουρισμό.

Από την άλλη, φειδωλοί όσον αφορά τις προβλέψεις τους παραμένουν οι θεσμικοί φορείς του κλάδου και το υπουργείο Τουρισμού, οι οποίοι τονίζουν ότι η φετινή τουριστική χρονιά αναμένεται να κινηθεί καλύτερα από πέρυσι αποφεύγοντας ωστόσο να ποσοτικοποιήσουν αυτό το «καλύτερα», εξαιτίας της ευρύτερης αστάθειας που προκύπτει από την πανδημία και τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Αύξηση 45% στις προγραμματισμένες θέσεις τον Απρίλιο
Σε κάθε περίπτωση βέβαια τα συστατικά για ένα βελτιωμένο, από άποψη μεγεθών, 2022 σε σχέση με τις δυο προηγούμενες χρονιές, είναι εδώ. Πέρα από την προαναφερθείσα αύξηση της μέσης δαπάνης των τουριστών, η χώρα φέτος καταγράφει πολύ καλύτερες συνδέσεις με Ευρώπη και Αμερική – στην περίπτωση της Αμερικής μάλιστα καλύτερες κι από το 2019, την ώρα που η τουριστική σεζόν ξεκινά έγκαιρα και με καλούς οιωνούς.

Την έγκαιρη έναρξη της σεζόν αποδεικνύουν και τα στοιχεία του Μαρτίου από το «Πάνελ για τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας», του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ). Σύμφωνα με αυτά, το ποσοστό ανοιχτών ξενοδοχείων τον τρίτο μήνα του έτους έφτασε το 85,0%, την ώρα που πέρυσι η χώρα ζούσε σε ρυθμούς lockdown, ενώ η μέση πληρότητά στο σύνολο των ξενοδοχείων έφτασε το 31,2% (38,4% για τα ανοιχτά ξενοδοχεία) και η μέση τιμή διάθεσης δίκλινου δωματίου ανήλθε στα 53€. Μια ακόμα ένδειξη των ισχυρών προοπτικών της φετινής σεζόν αποτελούν και τα στοιχεία της Eurostat για τον Μάρτιο του 2022 σύμφωνα με τα οποία η χώρα κατέγραψε την 3η καλύτερη επίδοση σε όλη την Ευρώπη, όσον αφορά τον αριθμό των εμπορικών αεροπορικών πτήσεων. Για την ακρίβεια, ο αριθμός των εμπορικών πτήσεων τον Μάρτιο 2022 ήταν μικρότερος μόλις κατά 12% σε σχέση με τον Μάρτιο του 2019, δηλαδή της προ-πανδημίας περιόδου, με το συγκεκριμένο ποσοστό να είναι το 3ο καλύτερο σε όλη την ήπειρο.

Μάλιστα οι προγραμματισμένες θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις βαίνουν αυξανόμενες και τον Απρίλιο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Recovery Tracker του ΙΝΣΕΤΕ ενώ και οι κρατήσεις για το Πάσχα κινούνται σε πολύ καλά επίπεδα για κάποιους προορισμούς και σε ικανοποιητικά για άλλους, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι την πρώτη εβδομάδα του μήνα οι προγραμματισμένες θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις για την χώρα μας έφτασαν τις 270.604 ενώ μια εβδομάδα αργότερα ο αριθμός τους αυξήθηκε κατά 13,5% φτάνοντας τις 307.061. Αντίστοιχη αύξηση της τάξης του 13%, θα έχουν οι προγραμματισμένες θέσεις από εβδομάδα σε εβδομάδα και τον υπόλοιπο μήνα, φτάνοντας την εβδομάδα 18-24 Απριλίου τις 346.916 και την εβδομάδα 25 Απριλίου με 1 Μαΐου τις 393.480. Οι προγραμματισμένες θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις δηλαδή αναμένεται να αυξηθούν κατά 45% μέσα σε έναν μόλις μήνα.

«Η τουριστική σεζόν έχει ξεκινήσει νωρίτερα από ποτέ και εμείς στο υπουργείο τουρισμού εργαζόμαστε καθημερινά για την ποιοτική και την ποσοτική μεγέθυνσή του» ανέφερε ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, σε πρόσφατη συνέντευξή του στο περιοδικό Fortune. «Έχουμε ήδη 9 απευθείας πτήσεις από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα, μέχρι τον Οκτώβριο, με πάνω από 460.000 επισκέπτες κάθε εβδομάδα, έχουν διαθέσιμες περισσότερες από 3.000.000 αεροπορικές θέσεις από τη Γαλλία ενώ ήδη από τις 28 Μαρτίου – νωρίτερα από ποτέ δηλαδή – ξεκίνησαν και οι απευθείας πτήσεις από τον Καναδά οι οποίες θα διπλασιαστούν εν μέσω καλοκαιριού» διευκρίνιζε ο υπουργός.

Η αύξηση των επισκεπτών από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, σύμφωνα με τον ίδιο, θα πολλαπλασιάσει τους high spenders τουρίστες της χώρας – η μέση δαπάνη των Αμερικανών ταξιδιωτών ανέρχεται κοντά στα 1.500 δολάρια κατ’ άτομο και είναι η υψηλότερη μεταξύ των βασικών χωρών που τροφοδοτούν την χώρα μας με τουρίστες – με ότι αυτό συνεπάγεται για τα τουριστικά έσοδα.

Η αύξηση της μέσης δαπάνης αποτελεί το «καλό σενάριο» και για την επόμενη ημέρα του κλάδου, το οποίο τροφοδοτείται κι από την ποιοτική αξιολόγηση των ξενοδοχείων το 2021, η οποία ήταν ιδιαιτέρως υψηλή (δείκτης ικανοποίησης των ξενοδοχείων GRI 87,6% / Net Promoter Score 55) υψηλότερα από το 2019 (87,1%/50) αντίστοιχα). Σύμφωνα με τον ΙΝΣΕΤΕ, το στοιχείο αυτό αποτελεί σημαντική παρακαταθήκη για τα ελληνικά ξενοδοχεία, τα οποία μπορούν να το κεφαλαιοποιήσουν τα επόμενα έτη εδραιώνοντας περαιτέρω την Ελλάδα στον διεθνή τουρισμό. Παρά τους ευσεβείς πόθους για αύξηση της μέσης δαπάνης και τα επόμενα χρόνια βέβαια, το κλίμα θα μπορούσε να ανατραπεί από τις επικρατούσες συνθήκες. Ας μην ξεχνάμε ότι η εν λόγω αύξηση που καταγράφηκε πέρυσι εδράζεται στην μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής σε έναν προορισμό ( οι τουρίστες λόγω προορισμού παρατηρήθηκε ότι απέφευγαν τις πολλαπλές μετακινήσεις) αλλά και στην αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος που έφερε η πανδημία λόγω του εγκλεισμού στο σπίτι όλο το προηγούμενο διάστημα. Πλέον το διαθέσιμο εισόδημα δείχνει να συρρικνώνεται εξαιτίας των αυξήσεων σε ενέργεια και άλλα βασικά αγαθά που έφερε η εμπόλεμη σύρραξη στην Ουκρανία. Γεγονός που σύμφωνα με παράγοντες της τουριστικής αγοράς αναμένεται να γίνει αισθητό του χρόνου.

Οι βασικές προκλήσεις για τον κλάδο
Ωστόσο οι προκλήσεις του κλάδου επεκτείνονται πολύ πέρα από την αύξηση ή συρρίκνωση της μέσης δαπάνης. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε μέσα στην εβδομάδα ο Ανδρέας Αθανασόπουλος, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank, Group Chief Transformation Officer, Digital & Retail, υπάρχουν πέντε βασικές προκλήσεις για τον κλάδο οι οποίες εδράζονται τόσο στην ίδια την φύση της δραστηριότητας – ο τουρισμός εντάσσεται στην κατηγορία των υπηρεσιών, είναι δηλαδή προϊόν που παράγεται και καταναλώνεται την ίδια στιγμή, οπότε αν χαθεί μια σεζόν δεν μπορεί να υπάρξει αναπλήρωση – όσο και στο ευρύτερο περιβάλλον.

Σύμφωνα με τον ίδιο η πρώτη διάσταση των δυνητικών προκλήσεων αφορά την μεταπανδημική πραγματικότητα και τις διαφοροποιήσεις που παρατηρούνται ήδη στο τουριστικό προϊόν. Η πανδημία έφερε στο προσκήνιο εναλλακτικές του all inclusive τουρισμού, μείωση του επαγγελματικού τουρισμού, έδωσε προτεραιότητα στην ασφάλεια κατά το ταξίδι ενώ ενέτεινε και τον ανταγωνισμό από τις βραχυχρόνιες ενοικιάσεις. «Εάν καταφέρει η Ελλάδα να αλλάξει έστω και λίγο το μείγμα προϊόντος με επιτυχία, θα υπάρξουν πολύ θετικές επιπτώσεις στην κερδοφορία του κλάδου. Το θετικό είναι ότι ο πλούτος της χώρας μας είναι μεγαλύτερος από το brand ήλιος και θάλασσα, υπάρχουν τεράστιες ευκαιρίες χρονικής επέκτασης του τουρισμού και αξιοποίησης ευκαιριών σε τομείς όπως η γαστρονομία, ο πολιτισμός, ο αθλητισμός, οι θαλάσσιες διακοπές, ο αστικός τουρισμός, η οικολογία, ο τουρισμός ευεξίας και ειδικά για την Τρίτη ηλικία» επεσήμανε χαρακτηριστικά το στέλεχος της Eurobank.

Πηγή insider.gr


Η ανωνυμία είναι το καλύτερο κρησφύγετο δειλίας και χυδαιότητας!
Σχόλια 0

Πρόσθεσε ένα σχόλιο

× ExpImage

ΕΞΟΔΟΣ