Με τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ρυθμίζονται θέματα που αφορούν τους οργανισμούς Διαχείρισης Κτημάτων Βακούφ Κω και Ρόδου.
Η τροπολογία υπήρξε ύστερα από «παρατράγουδα» στο Βακούφ Κω, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Βήμα της Κυριακής».
Σύμφωνα με το δημοσίευμα του Άγγελου Αθανασόπουλου, από τη διοίκηση του Βακούφ Κω, διορίστηκαν το 2016 από τον τότε υπουργό Παιδείας κ. Κ. Γαβρόγλου, δύο μουσουλμάνοι της Κω, στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ που είχαν πάρε-δώσε με το τουρκικό προξενείο.
Η δραστηριότητά τους μάλιστα, σύμφωνα με το δημοσίευμα, προκάλεσε αντιδράσεις και από τον τέως βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Ηλία Καματερό.
Προσδιορίζεται επίσης στο δημοσίευμα, ότι υπήρξε σύγκρουση Καματερού με το Βακούφ για ακίνητο που επρόκειτο να παραχωρηθεί για την ανέγερση του νέου νοσοκομείου Κω. Στην υπόθεση, μάλιστα, φαίνεται να ενεπλάκησαν και μουσουλμάνοι βουλευτές.
Η τροπολογία
Πρόσφατα, το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ) κατέθεσε στη Βουλή τροπολογία στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τον εκσυγχρονισμό του Κτηματολογίου. Σε αυτήν περιλαμβάνονται δύο κρίσιμες ρυθμίσεις (για τις οποίες πρέπει να σημειωθεί ότι έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον προσωπικά ο Πρωθυπουργός).
Η πρώτη από αυτές αφορά τους Οργανισμούς Διαχείρισης Κτημάτων Βακούφ Κω και Ρόδου. Οι οργανισμοί αυτοί αποτελούν μη κρατικά νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, κοινωφελή και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που εποπτεύονται από τον ΥΠΑΙΘ.
Στην τροπολογία προβλέπεται ότι οι οργανισμοί θα διοικούνται από πενταμελή Διοικητικά Συμβούλια, «τα οποία απαρτίζονται αποκλειστικά από μουσουλμάνους Έλληνες πολίτες, μόνιμους κατοίκους της Κω και της Ρόδου... και ορίζονται από τον ΥΠΑΙΘ». Σημειώνεται επίσης ότι «ο τρόπος, η διαδικασία, και οι προϋποθέσεις για την προκήρυξη και την πλήρωση θέσης Ιμάμη, Αναπληρωτή Ιμάμη, Μουεζίνη και κάθε είδους μονίμου προσωπικού που εργάζεται στα Τεμένη και τις λοιπές δομές των οργανισμών καθορίζονται με απόφαση του ΥΠΑΙΘ, κατόπιν εισήγησης των Οργανισμών».
Σημειώνεται επίσης η πρόβλεψη για ορισμό ενός μέλους τους Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ) με σκοπό την υποβοήθηση του έργου του Διοικητικού Συμβουλίου. Με την ίδια τροπολογία ρυθμίζεται και το ζήτημα των ιδιωτικών βακουφίων στα δύο νησιά, με τον έφορο (που πρέπει να είναι έλληνας πολίτης) να ορίζεται είτε απότ ον ΥΠΑΙΘ είτε από το αρμόδιο Εφετείο. Πρόσπω αμε γνώση των «κρυφών» λεπτομερειών σημείωναν συναφώς στο «Βήμα» ότι τα ιδιωτικά βακούφια ανήκουν σε τούρκους πολίτες και ίσως δεν είναι τυχαίο ότι το υπουργείο Εξωτερικών έδειξε έντονο ενδιαφέρον ειδικά γι’ αυτή τη ρύθμιση.
Είναι σαφές ότι το καθεστώς των ακινήτων που ανήκουν στα βακούφια των δύο νησιών αποτελεί ιδιαίτερο δίκαιο, που αναγνωρίζει τη νομική κατάστασή τους όπως αυτή είχε διαμορφωθεί πριν από την ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων στην Ελλάδα με τη Συνθήκη των Παρισίων το 1947. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι και η Ιταλία είχε αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις περί σεβασμού των συνεστημένων βακουφίων των μουσουλμανικών κοινοτήτων στα Δωδεκάνησα με τη Συνθήκη της Λωζάννης.
Οι Ιταλοί είχαν επίσης αναθέσει σε ειδικό πολυμελή οργανισμό, με πλήρη δικαιώματα και υποχρεώσεις, τη διαχέριση των βακουφικών ακινήτων κατόπιν διατάγματος του ιταλού κυβερνήτη Αυτό το διάταγμα διατηρήθηκε σε ισχύ και μετά την κατάληψη των νησιών από την Ελλάδα στις 31 Μαρτίου 1947.
Ο στόχος της Αθήνας
Η κίνηση του ΥΠΑΙΘ κρίνεται ως μία εκδήλωση της νέας πολιτικής της Αθήνας για την εγγύηση και προστασία της θρησκευτικής ελευθερίας των μουσουλμάνων σύμφωνα με το Σύνταγμα (και την Ευρωπαϊκή Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου), ώστε να μην υπάρχουν περιθώρια παρέμβασης τρίτων δυνάμεων.
Γι’ αυτό καταργήθηκε η θέση του «κυβερνητικού επιτρόπου» και πλέον οι μουσουλμάνοι που διοικούν τους Οργανισμούς Διαχείρισης έχουν την πλήρη ευθύνη των πράξεών τους (εφεξής θα υποβάλλουν πόθεν έσχες). Δεν πρέπει επίσης να ιδωθεί ανεξάρτητα από την επίμονη προσπάθεια της Άγκυρας να πείσει την Αθήνα για να εκλέγονται τα μέλη των διαχιεριστικών βακουφικών επιτροπών στη Θράκη. Αυτό που προσπάθησε να πετύχει η Άγκυρα στη Ρόδο και την Κω μέσω «συμβουλών» των «επιτήδειων ουδέτερων» το 2017 μοιάζει να απαντήθηκε με τρόπο οριστικό από τη Νίκη Κεραμέως το 2021.
Στο ΥΠΑΙΘ, όπως και στο υπουργείο Εξωτερικών, γνωρίζουν πολού καλά τι προβλέπει ο νόμος του 2008 περί «Διοίκησης και Διαχείρισης των Βακουφίων της Μουσουλμανικής Μειονότητας στη Δυτική Θράκη και των περιουσιών της», που όμως ποτέ δεν εφαρμόστηκε. Ωστόσο, ένας Οργανισμός Διαχείρισης αποτελεί, όπως αναφέρει ο νέος νόμος του ΥΠΑΙΘ για τα βακούφια Ρόδου και Κω, μία ένωση περιουσιών προς κάποιον σκοπό που έχει ορίσει ο αφιερωτής και όχι κάποια έκφραση κοινότητας ή ένα σωματείο/ σύλλογο.
Επομένως, δεν απαιτούνται εκλογές για τη διαχείριση των περιουσιών. Τούτο είναι κάτι που επίσης συμβαίνει στις αραβικές χώρες, ως η ουσία του μουσουλμανικού θεσμού των βακουφίων.
Πηγή: Το Βήμα της Κυριακής