Τη δυναμική του χειμερινού τουρισμού αλλά και την επιτυχημένη επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου καταγράφουν τα στοιχεία των τουριστικών αφίξεων των κύριων ανταγωνιστών της Ελλάδας στον τουρισμό. Ισπανία και Τουρκία κατάφεραν να υποδεχθούν αρκετά εκατομμύρια τουρίστες το μήνα Νοέμβριο, ενώ και η Κύπρος έφτασε κοντά στα επίπεδα του 2019.
Ο απολογισμός για το σύνολο της τουριστικής σεζόν του 2021 για τις χώρες αυτές (χωρίς τα στοιχεία του Δεκεμβρίου) χαρακτηρίζεται ικανοποιητικός, ιδιαίτερα αν υπολογιστούν οι παράγοντες που επέβαλε η πανδημία. Η σεζόν ξεκίνησε μετά τα μέσα Ιουνίου και ειδικά στην Ισπανία επιτρέπονταν η είσοδος αποκλειστικά σε εμβολιασμένους ταξιδιώτες. Ένας δυνατός Νοέμβριος και για τις τρεις αυτές χώρες, έφερε μεγάλο αριθμό τουριστών και ενίσχυσε ιδιαίτερα τα έσοδα. Η ζήτηση και για τους υπόλοιπους χειμερινούς μήνες ήταν ιδιαίτερα ισχυρή, που φαίνεται όμως να περιορίζεται σε ένα βαθμό εξαιτίας της ραγδαίας εξάπλωσης της μετάλλαξης Όμικρον.
Ισπανία
Αναλυτικά και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία των χωρών, η Ισπανία των 84 εκατομμυρίων τουριστών του 2019, κατάφερε φέτος να φιλοξενήσει τελικά 30,2 εκατομμύρια επισκέπτες έως τον Νοέμβριο, σημειώνοντας αύξηση 52,7% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2020. Τον Νοέμβριο, δέχθηκε σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια ταξιδιώτες, φτάνοντας στο 70% του όγκου του 2019, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Turespana. Την ικανοποίηση του εξέφρασε ο υπουργός Βιομηχανίας, Εμπορίου και Τουρισμού κ. Reyes Maroto, τονίζοντας ότι «τα στοιχεία δείχνουν ότι οι ξένοι τουρίστες επιλέγουν την Ισπανία για να ταξιδέψουν κυρίως λόγω της εμπιστοσύνης που δημιουργεί το υψηλό ποσοστό του εμβολιασμένου πληθυσμού - περισσότερα από 37,7 εκατομμύρια είναι ήδη πλήρως εμβολιασμένοι – το 89,7 % του πληθυσμού». Από το σύνολο των τουριστών που ταξίδεψαν στην Ισπανία τον Νοέμβριο, η πλειονότητα (53%) ταξίδεψε με αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους, ενώ το υπόλοιπο 47% επέλεξε τις παραδοσιακές αεροπορικές εταιρείες. Τον Νοέμβριο, καταγράφηκε αύξηση των ξένων τουριστών από όλες τις κύριες χώρες προέλευσης, με κορυφαία αγορά το Ηνωμένο Βασίλειο (17,9%), ενώ οι αφίξεις επιβατών από γερμανικά αεροδρόμια (15,2%) παραμένουν στη δεύτερη θέση και η Ιταλία παρέμεινε τρίτη χώρα προέλευσης αντιπροσωπεύοντας το 10,1% του συνόλου.
Τουρκία
Σε αγώνα δρόμου, με τις ταχύτητες να ανεβαίνουν τους φθινοπωρινούς και τους χειμερινούς μήνες, επιδόθηκε η Τουρκία φέτος, με στόχο να αυξήσει τον τουρισμό της, μετά από την πολύ κακή τουριστική σεζόν του 2020. Τον Νοέμβριο που μας πέρασε κατάφερε να προσελκύσει 1,7 εκατομμύρια ξένους τουρίστες, με σχεδόν το ένα εκατ. να επισκέπτεται την Κωνσταντινούπολη και 250.000 την Αττάλεια.
Την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2021, ο αριθμός των τουριστών που επισκέφθηκαν τη χώρα ανήλθε σε 22,8 εκατομμύρια, σχεδόν το μισό από τα 45 εκατομμύρια που έκαναν διακοπές στην Τουρκία το 2019. Οι κορυφαίες 5 περιοχές που επέλεξαν οι ξένοι ταξιδιώτες ήταν την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2021 είναι η Αττάλεια 37,56% (8,5 εκατ.), Κωνσταντινούπολη 34.97% (7,9 εκατ.), Αδριανούπολη 9,98% (2,2 εκατ.) και Μούγλα 4.50% (1 εκατ.). Στη λίστα των χωρών που έστειλαν τους περισσότερους επισκέπτες στην Τουρκία από την αρχή του χρόνου μέχρι και τον Νοέμβριο του 2021 είναι η Ρωσία με 4,5 εκατομμύρια, η Γερμανία στη δεύτερη θέση, με 2,8 εκατ. και η Ουκρανία στην τρίτη θέση με 2 εκατ. ενώ ακολουθούν η Βουλγαρία και το Ιράν.
Κύπρος
Πολύ κοντά στα επίπεδα του 2019 ανήλθε ο Νοέμβριος του 2021 στην Κύπρο, την οποία επισκέφτηκαν 148.973 ξένοι, έναντι 169.392 αφίξεων που καταγράφηκαν τον Νοέμβριο 2019. Η χώρα κατάφερε να προσελκύσει περίπου τους μισούς τουρίστες φέτος σε σχέση με την χρονιά ρεκόρ του 2019. Συνολικά για την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2021, οι αφίξεις τουριστών ανήλθαν σε 1.840.003 σε σύγκριση με 621.927 την αντίστοιχη περίοδο του 2020, σημειώνοντας αύξηση 195,9% και μείωση 52,4% σε σχέση με την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2019 (3.866.447 αφίξεις).
Ο υφυπουργός Τουρισμού κ. Σάββας Περδίος σε δηλώσεις του εμφανίστηκε αισιόδοξος για τη σεζόν του 2022, λέγοντας ότι και η φετινή χρονιά κινήθηκε ικανοποιητικά με τις αφίξεις στο 50% και τα έσοδά από τις αφίξεις ίσως αγγίξουν και το 60% του 2019. Για τα επόμενα τέσσερα χρόνια η Κύπρος πρόκειται να ξοδέψει σε δράσεις για τον τουρισμό 80 εκατ. ευρώ, με τα 25 εκατ. να προορίζονται για την προβολή του τουριστικού προϊόντος και από τα οποία τα πέντε εκατ. ευρώ θα διατεθούν για ψηφιακή προβολή.