Όπως αναφέρεται το κόστος καυσίμων που χονδρικά έχει διπλασιαστεί σε σχέση με πέρυσι με τον τόνο πετρελαίου να υπερβαίνει τα 1000 ευρώ έχει οδηγήσει σε εκτίναξη του λειτουργικού κόστος. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται από παράγοντες του κλάδου ένα π.χ. ταξίδι στο δρομολόγιο Πειραιάς - Ηράκλειο μετα βίας καλύπτει μέσω των εισιτηρίων το κόστος καυσίμων. Ούτε λόγος βέβαια για τα υπόλοιπα κόστη. Υπενθυμίζεται, δε, ότι με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό Φεβρουαρίου κατά 12,2% υπήρξε αύξηση τον περασμένο μήνα στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα- μοτοσικλέτες, ελαστικά, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, όχι όμως των ακτοπλοϊκών.
Τι έρχεται;
Στο φόντο αυτό οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, περικοπές δρομολογίων (που ήδη έχουν γίνει) φαντάζουν ως μόνη λύση σε περίοδο που όπως αναφέρθηκε, κρίσιμη για την εθνική οικονομία και την νησιωτική Ελλάδα.
Το όλο πάντως ζήτημα ετέθη χθες στη συνάντηση εκπροσώπων του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας με τον Υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, όπου εξετάστηκε το τι μέλλει γενέσθαι ενόψει της θερινής σεζόν,.
Να σημειωθεί ότι δρομολόγια που καλύπτονται και από άλλα πλοία ή δεν έχουν κίνηση έχουν κοπεί όπως π.χ. από και προς τα Χανιά το Σάββατο και κάποια πρωινά δρομολόγια στις γραμμές της Ραφήνας με τον ορίζοντα όμως να είναι “γρίζος” εάνν δεν υπάρξει παρέμβαση.
Πάντως, ο νέος πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Σπύρο Πασχάλης έθεσε στον κ. Πλακιωτάκη το σύνολο των θεμάτων που αποτελούν και κομβικά για την οικονομία.
Όπως ανέφερε το προεδρείο του ΣΕΕΝ το επιπλέον λειτουργικό κόστος, λόγω καυσίμων για τον ακτοπλοϊκό κλάδο ξεπερνά τα 280 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση και για να καλυφθεί εν μέρει, εάν δεν υπάρξει κάποια στήριξη του κλάδου θα υπάρξει άνοδος στις τιμές των εισιτηρίων.
Εκτιμάται, δε, ότι οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων μπορεί να φτάσουν και το 25% το επόμενο διάστημα ενώ μια αύξηση της τάξης του 20% είχε γίνει ήδη από τον προηγούμενο χρόνο.
Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Μαρτίου για πρώτη φορά στην ιστορία του ναυτιλιακό καύσιμο για τα ταχύπλοα (το MGO) έσπασε στον Πειραιά το φράγμα των 1.000 δολ. τον τόνο (935 ευρώ ο τόνος περίπου) ενώ οι τιμές των καυσίμων για τα συμβατικά ακτοπλοϊκά πλοία κυμαίνονται από 610 δολ. (υψηλού θείου) ο τόνος μέχρι και 944 δολ. (χαμηλού θείου). Οι αντίστοιχες τιμές στις 11 Μαρτίου ήταν στα 1.159 δολ ο τόνος στα καύσιμα MGO, στα 1.105 δολ στα καύσιμα χαμηλού θείου ενώ στα καύσιμα υψηλού θείου ήταν στα 663 δολ. ο τόνος.
Μέτρα
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ΣΕΕΝ έθεσε επτά συνολικά μέτρα για την ανάσχεση της δύσκολης κατάστασης. Αυτά αφορούν στη επιβολή ενός είδους πλαφόν στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων στη βάση της μέσης τιμής του προηγούμενου Δεκεμβρίου, την προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στα επίπεδα του 6% και την επιστροφή του στο 13% εάν οι τιμές των καυσίμων πέσουν στα επίπεδα του Δεκεμβρίου, την επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών όπως είχε γίνει κατά την διάρκεια της πανδημίας, την προκήρυξη επιπλέον γραμμών δημόσιας υπηρεσίας όπως έγινε κατά την περίοδο της πανδημίας, την αύξηση των μισθωμάτων για τις υφιστάμενες άγονες γραμμές μονοετούς διάρκειας κατά 30% τουλάχιστον, την προσωρινή αναστολή των υποχρεωτικών εκπτώσεων που υλοποιούν σε διάφορες κατηγορίες επιβατών οι ακτοπλοϊκές εταιρείες , την ενίσχυση της ρευστότητας με τη άμεση καταβολή του μεγαλύτερου μέρους των 42 εκατ. ευρώ που οφείλει το Υπουργείο στις ακτοπλοϊκές εταιρείες για δρομολόγια αγόνων γραμμών που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί.
Όπως τονίζει ο ΣΕΕΝ στο υπόμνημα του οι ασυνήθιστες εποχές απαιτούν ισχυρά μέτρα για τη προστασίας της ομαλής λειτουργίας της αγοράς και αυτό είναι υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης.
Να σημειωθεί ότι ο κ. Πλακιωτάκης επέδειξε κατανόηση και παρέπεμψε και στους συναρμόδιους Υπουργούς Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη για την εξέταση των θεμάτων που έθεσαν οι ακτοπλόοι.
Γιώργος Αλεξάκης
Πηγή: Reporter.gr