Σημαντικές καθυστερήσεις έχουν προκύψει στην καταβολή από το κράτος του μεταφορικού ισοδύναμου, πρόγραμμα που εφαρμόζεται στην Ελλάδα για τα νησιά, με στόχο να μειώσει τις ανισότητες που προκύπτουν λόγω των υψηλών μεταφορικών εξόδων για τους νησιώτες.
Τα κόμματα στη Βουλή έχουν αντιδράσει έντονα για τις καθυστερήσεις στις πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου από το 2022 και μετά. Ειδικότερα, ο βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠαΣοΚ, Γιώργος Νικητιάδης έφερε το θέμα στη Βουλή με δυο ερωτήσεις του χαρακτηρίζοντας τις απαντήσεις που έλαβε αντιφατικές και αόριστες από τα αρμόδια υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής . Ο κ. Νικητιάδης αναφέρει στο ΒΗΜΑ ότι «δυστυχώς η Κυβέρνηση με πρόσχημα τον έλεγχο που ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί κοροϊδεύει τους νησιώτες και υπάρχει σοβαρός κίνδυνος μικρές νησιωτικές επιχειρήσεις που έχουν ποντάρει στο Μεταφορικό Ισοδύναμο να βρεθούν μπροστά σε μεγάλα οικονομικά αδιέξοδα».
Από την πλευρά του ο ΣΥΡΙΖΑ, μέσω του βουλευτή Αλέξανδρου Αυλωνίτη, έχει καταθέσει επίκαιρη ερώτηση, τονίζοντας ότι η νησιωτικότητα αποτελεί συνταγματικά προστατευόμενο δικαίωμα και οι καθυστερήσεις αυτές πλήττουν σοβαρά τα εισοδήματα των νησιωτών.
Μάλιστα, δεν είναι μόνο η αντιπολίτευση που αντιδρά. Για τις σημαντικές καθυστερήσεις στην καταβολή των χρηματικών ποσών για το μεταφορικό ισοδύναμο στους επαγγελματίες του νομού Κυκλάδων, ο βουλευτής Κυκλάδων της ΝΔ Μάρκος Εμμ. Καφούρος κατέθεσε ερώτηση προς τους υπουργούς Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών. Ο κ. Καφούρος αναφέρει ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν υποβληθεί, τη δεδομένη χρονική στιγμή δεν έχουν πληρωθεί για το Μεταφορικό ισοδύναμο οι επιχειρήσεις, για τις δαπάνες που ανάγονται στο 2ο εξάμηνο του 2022. Επίσης δεν έχει ανακοινωθεί αρμοδίως κανένας επίσημος προγραμματισμός για την καταβολή του.
Καθυστερήσεις λόγω ελέγχου
Ο πρώην υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Παππάς εξηγεί στο ΒΗΜΑ πως «Μέχρι και τον Μάιο του 2023, έχει καταβληθεί το Μεταφορικό Ισοδύναμο για τους επιβάτες. Στις επιχειρήσεις δυστυχώς υπάρχει μία εκκρεμότητα καθώς εντοπίστηκαν κάποιες “μεγάλες υπερβολές” για το 2ο εξάμηνο του 2022 και ζητήσαμε επανέλεγχο από τον ΕΦΕΠΑΕ σε όλες τις επιχειρήσεις ανεξαρτήτως ποσού. Και γι’ αυτό μέχρι να ολοκληρωθεί ο έλεγχος για το 2022, δεν έχουν ανοίξει οι αιτήσεις για το 2023».
Το υπουργείο Ναυτιλίας στις απαντήσεις των δυο ερωτήσεων του κ. Νικητιάδη αναφέρει ότι εντοπίστηκαν «δεδομένα πρωτοφανή (υπερβολική αύξηση των αιτήσεων χρηματοδότησης σε συγκεκριμένες κατηγορίες αιτήσεων), τα οποία δεν συνάδουν με τα μέχρι τώρα στοιχεία της δράσης του Μεταφορικού Ισοδύναμου και ότι υπάρχουν ενδείξεις καταστρατήγησης του μέτρου». Ειδικότερα, τονίζει πως «κρίθηκε αναγκαία η διενέργεια ενός έκτακτου διευρυμένου διοικητικού ελέγχους στις επιχειρήσεις με αιτούμενο ποσό χρηματοδότησης 2.000 ευρώ και άνω, ήτοι σε 10.611 επιχειρήσεις σε όλα τα νησιά της Ελληνικής Επικράτειας όπου εφαρμόζεται το μέτρο», με τον βουλευτή Δωδεκανήσου του ΠαΣοΚ να σχολιάζει τον εν λόγω έλεγχο ως ένα «μόνιμο άλλοθι για την Κυβερνητική ανικανότητα ή την έλλειψη βούλησης για να εξοφληθούν οι νησιώτες μας για τα ποσά που τους οφείλονται».
«Νιώσαμε για πρώτη φορά ότι η πολιτεία στηρίζει τους νησιώτες»
Αξίζει να αναφερθεί ότι για την υπεράσπιση και τη διατήρηση αυτού του ευεργετικού – για τους κατοίκους των νησιών – μέτρου έχει δημιουργηθεί ομάδα στο Facebook με τίτλο «Νησιώτες υπέρ του Μεταφορικού Ισοδύναμου» και αριθμεί πάνω από 15.900 μέλη. Μιλώντας στο ΒΗΜΑ, ο διαχειριστής της ομάδας και κάτοικος Σύρου Χάρης Βεκρής, εξηγεί τη σημασία αυτού του ευεργετήματος αλλά και τον στόχο που έχει αυτή η ομάδα που έχει δημιουργήσει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την διατήρησή του: «Το μέτρο ξεκίνησε το 2018. Εγώ κάθε δεύτερο Σαββατοκύριακο κατέβαινα στην Αθήνα όταν ξεκίνησε, και έπαιρνα ένα μεγάλο ποσό πίσω. Τότε το εισιτήριο είχε 25 ευρώ από τη Σύρο και έπαιρνα τα 19 ευρώ πίσω. Και αυτά τα χρήματα τα παίρναμε άμεσα, δηλαδή μέσα στο πρώτο δεκαήμερο. Δυστυχώς, οι καθυστερήσεις ξεκίνησαν από το 2019. Στην αρχή η καθυστέρηση της καταβολής έφτανε τους δύο μήνες, μετά στους τέσσερις και μετά στους έξι. Αυτή την στιγμή έχουμε φτάσει στους 15 μήνες καθυστέρηση. Δηλαδή για εισιτήρια που έχουμε βγάλει τον Ιούνιο του 2023, δεν έχουμε λάβει αυτό το αντιστάθμισμα. Εγώ, από τις πρώτες καθυστερήσεις. το 2020 ξεκίνησα την ομάδα και πολύ σύντομα μάζεψε κόσμο».
«Είναι ένα τίμιο μέτρο, καθώς εξομοιώνει το κόστος μετακίνησης μεταξύ της ηπειρωτικής και της νησιωτικής Ελλάδας. Με αυτό πράγματι νιώσαμε για πρώτη φορά ότι η πολιτεία έσκυψε πάνω από τους νησιώτες και κατάλαβε ότι οι άνθρωποι αυτοί θέλουν μια στήριξη. Για τους νησιώτες που θέλουν να πάνε σε ένα γιατρό στην Αθήνα, να δουν το παιδί τους που είναι φοιτητής, είναι μια σημαντική βοήθεια», καταλήγει ο κ. Βεκρής λέγοντας ότι πρέπει να εξομαλυνθεί η κατάσταση με την καταβολή του μεταφορικού ισοδύναμου, μια καθυστέρηση που δεν επηρεάζει μόνο τους πολίτες αλλά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις των νησιών.
tovima.gr