Τα πανιά για το άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού όταν πέρυσι, λόγω περιορισμών από την πανδημία, άνοιγαν στις 13 Μαΐου, φέτος ουσιαστικά έχουν ήδη ανοίξει. Ωστόσο, οι ρωσο – ουκρανικές εμπλοκές που συνεχίζονται για πάνω από ένα μήνα και οι τεράστιες αυξήσεις σε ενέργεια έχουν βάλει φρένο στη ροή των κρατήσεων από τις αγορές του εξωτερικού, ακόμη και από τον εγχώριο τουρισμό.
Οι πρώτες πτήσεις σε δημοφιλή νησιά όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Ρόδος, η Κως, η Κέρκυρα κτλ. ξεκίνησαν από την περασμένη εβδομάδα με τους πρώτους τουρίστες κυρίως από Μεγάλη Βρετανία, Γερμανία, Ιταλία κτλ. να φτάνουν στον αγαπημένο τους προορισμό.
Ποιο είναι όμως το αποτύπωμα της εμπόλεμης κατάστασης στην Ουκρανία και πώς επηρεάζει τις τουριστικές επιχειρήσεις η αύξηση της ενέργειας αλλά και των υλών;
«Υπάρχει μεγάλη επικινδυνότητα στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων» δηλώνει στο GRTimes.gr η πρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) Κωνσταντίνα Σβύνου εξηγώντας πως κυρίως στους προορισμούς που δέχονται μαζικό τουρισμό το πρόβλημα θα είναι πολύ πιο έντονο.
Όπως η ίδια εξηγεί «οι τιμές με τους tour operators έχουν ήδη κλειδώσει και μάλιστα είναι οι αντίστοιχες τιμές με το 2019’ τα συμβόλαια δεν μπορούν να ‘σπάσουν’ αναφέρει προσθέτοντας πως οι προορισμοί με μαζικό τουρισμό, ως επί το πλείστον, δεν έχουν ελεύθερα δωμάτια, ώστε να μπορούν να αναπροσαρμόσουν τις τιμές τους. Αυτό που παρατηρεί η πρόεδρος του ΙΤΕΠ, μέχρι στιγμής, είναι να κυριαρχεί η επισφάλεια και η ανασφάλεια. Η μεν επισφάλεια λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, η δε ανασφάλεια εξαιτίας του σχεδόν διπλασιασμού στο κόστος λειτουργίας μιας επιχείρησης.
Πρόσφατη έρευνα που διενήργησε το ΙΤΕΠ για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, αποκλειστικά για τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας σε ορεινούς προορισμούς και σε πόλεις, για την αποτύπωση των βασικών παραμέτρων μέσης τιμής και πληρότητας, διαπιστώθηκε ότι κατά το χρονικό διάστημα 1 Δεκεμβρίου 2021 – 28 Φεβρουαρίου 2022 (σ.σ. αποτελεί την υψηλότερη περίοδο από πλευράς κίνησης για τον ορεινό όγκο) 1 στα 5 ξενοδοχεία δεν λειτούργησε, ενώ η μέση πληρότητα ήταν 28,2%.
Όπως πληροφορείται το GRTimes.gr το ΙΤΕΠ ετοιμάζεται να ‘τρέξει’ νέα έρευνα όπου θα αποτυπωθούν οι επιπτώσεις της κρίσης από την αύξηση του κόστους σε ενέργεια και ύλες αλλά και οι επιπτώσεις σε επίπεδο κρατήσεων.
«Κατά προσέγγιση, φαίνεται διπλασιασμός του κόστους λειτουργίας των ξενοδοχείων και 20%-30% αύξηση των υλών» δηλώνει η πρόεδρος του ΙΤΕΠ, εκτιμώντας ότι τα αποτελέσματα από την εν λόγω έρευνα θα έχουν συγκεντρωθεί έως τα μέσα Απριλίου.
Η ίδια επισημαίνει την επικινδυνότητα στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, «διότι, ας μην ξεχνάμε και τα κορωνοχρέη των δυο ετών της πανδημίας, όπου άρχισαν οι επιστροφές» συμπληρώνει.
Δειλά δειλά ανοίγουν τα ξενοδοχεία στην Κω
Οι πρώτες πτήσεις στο διεθνές αεροδρόμιο της Κω, έχουν ήδη προσγειωθεί, από τις 27 Μαρτίου, και τουρίστες κυρίως από Μεγάλη Βρετανία και Γερμανία βρίσκονται στο νησί του Ιπποκράτη.
Μέχρι στιγμής, είναι ανοιχτά το 15% – 20% της δυναμικής των ξενοδοχείων του νησιού, και πρόκειται για τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας.
«Δειλά δειλά ανοίγουν, τα περισσότερα θα ξεκινήσουν τέλη Απριλίου – αρχές Μαΐου» αναφέρει στο GRTimes.gr η κα. Σβύνου πρόεδρος του ΙΤΕΠ και της Ένωσης Ξενοδόχων Κω.
Σχετικά με την περίοδο του Πάσχα, επισημαίνεται ότι η Κως δεν αποτελεί από τους τοπ προορισμούς για εκείνη την περίοδο, ωστόσο «φαίνεται, ότι θα έχει ικανοποιητική κίνηση» δηλώνει η πρόεδρος των ξενοδόχων προσθέτοντας ότι γενικότερα η φετινή σεζόν δείχνει ότι σε νούμερα αφίξεων θα προσεγγίσει εκείνα του 2019, «όχι όμως και εισπράξεων, διότι η μέση τουριστική δαπάνη θα μειωθεί» τονίζει.
Υπενθυμίζεται ότι οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στο αεροδρόμιο της Κω για το 2019 ανήλθαν σε 1.178.287 επιβάτες, το 2020 σε 322.348 και το 2021 σε 680.384 επιβάτες.
«Κουμπωμένοι» στη Νάξο
Μούδιασμα παρατηρείται στον τουριστικό κόσμο της Νάξου, και οι αιτίες είναι αφενός ο πόλεμος που μαίνεται μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, το αυξημένο κόστος ενέργειας αλλά και τα ακριβότερα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
«Ζούμε σε μια ανασφάλεια, ευελπιστούμε να ομαλοποιηθεί η κατάσταση και να έχουμε μια καλή χρονιά» δηλώνει στο GRTimes.gr ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Νάξου Γιώργος Λατίνας.
Ο ίδιος εξηγεί πως ο πόλεμος έχει σπείρει τον φόβο ο οποίος μεταφράζεται σε πάγωμα κρατήσεων, και σε κάποιες περιπτώσεις και σε ακυρώσεις. Όπως πληροφορείται το GRTimes.gr γκρουπ Αμερικάνων που είχε προγραμματισμένη άφιξη στο νησί τον Απρίλιο, ακύρωσε λόγω του πολέμου.
Από την άλλη η αύξηση στην ενέργεια δημιουργεί ανασφάλεια στους επιχειρηματίες. «Ποια θα είναι τα πραγματικά μας κέρδη; Αν συνεχιστεί αυτή η ακρίβεια, δεν θα μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε» δηλώνει ο κ. Λατίνας προσθέτοντας πως η διαθεσιμότητα στα ξενοδοχεία τους ανοίγει έναν χρόνο πριν, που σημαίνει ότι οι τιμές δεν μπορούν να αυξηθούν.
«Το μεγαλύτερο πρόβλημα θα το έχουν τα μεγάλα ξενοδοχεία που έχουν κλείσει τα συμβόλαια με τους tour operators, και δεν θα μπορούν να αναπροσαρμόσουν τις τιμές τους» αναφέρει ο αντιπρόεδρος των ξενοδόχων Νάξου.
Σχετικά με τις αγορές που προτιμούν τη Νάξο, ο κ. Λατίνας δηλώνει ότι τόσο στο νησί τους όσο και στις υπόλοιπες Κυκλάδες δεν έχουν Ρώσους και Ουκρανούς. «Παραδοσιακά έχουμε Γάλλους, Γερμανούς, Αμερικάνους, όλες τις αγορές, δεν είμαστε μονοκαλλιέργεια’ βοηθάει το ότι είμαστε ανάμεσα σε Μύκονο και Σαντορίνη» προσθέτει ο ίδιος.
Σ’ ότι αφορά την περίοδο του Πάσχα, ο αντιπρόεδρος των ξενοδόχων επισημαίνει πως τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι «φωτιά» όπως χαρακτηριστικά λέει, ενώ δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί δρομολόγια με ταχύπλοα καταμαράν. «Πώς θα εξυπηρετηθεί ο κόσμος, μόνο με τα συμβατικά πλοία;» διερωτάται ο κ. Λατίνας.
Αναβαθμίζεται ο αερολιμένας της Νάξου
Ικανοποίηση επικρατεί τις τελευταίες ώρες στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων, τη Νάξο, δεδομένης της ανακοίνωσης από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων σχετικά με την ένταξη του κρατικού αερολιμένα στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020» με δικαιούχο την Δ/νση Υποδομών Αεροδρομίων (Δ.Υ.Α.).
«Είναι κάποιες στιγμές που σκέφτεσαι ότι οι προσπάθειες δικαιώνονται, που διαψεύδονται οι απαισιόδοξοι, που πλησιάζεις τον στόχο και τελικά λες ότι άξιζε τον κόπο» ανάρτησε στον προσωπικό του λογαριασμό στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης ο δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Δημήτρης Λιανός.
«Το περιμέναμε εδώ και χρόνια, ελπίζουμε να ολοκληρωθεί σύντομα, ώστε να μπορούν να προσγειώνονται μεγαλύτερα αεροσκάφη, να έρχονται και ιδιωτικά τζετ» δηλώνει στο GRTimes.gr ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Νάξου Γιώργος Λατίνας.
Σχετικά με την επέκταση του κρατικού αερολιμένα Νάξου που βρίσκεται 3 χλμ. από το κέντρο της Χώρας, με απόφαση του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Ιωάννη Τσακίρη υπογράφηκε από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Προγραμμάτων ΕΤΠΑ & ΤΑ στις 30-03-2022, η ένταξη της πράξης «Επέκταση και βελτίωση του πεδίου ελιγμών Κρατικού Αερολιμένα Νάξου» προϋπολογισμού 23,07 εκ € στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020» με δικαιούχο την Δ/νση Υποδομών Αεροδρομίων (Δ.Υ.Α.) .
Το έργο περιλαμβάνει την επέκταση του διαδρόμου και την βελτίωση του πεδίου ελιγμών του Κρατικού Αερολιμένα Νάξου με συνοδά έργα όπως η επέκταση του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών, η διαπλάτυνση του υφιστάμενου τροχόδρομου η κατασκευή δύο νέων τροχοδρόμων κ.ά. Επίσης θα χρηματοδοτηθούν διαμορφώσεις ασφαλείας, φωτοσημάνσεις αλλά και αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες, συνδέσεις ΟΚΩ και απαλλοτριώσεις.
Η ημερομηνία έναρξης της πράξης ορίζεται η 31η Μαΐου 2022 και λήξης η 31η Δεκεμβρίου του 2023 και τα έργα που περιλαμβάνονται είναι σε πέντε υποέργα, μεταξύ των οποίων επέκταση του διαδρόμου (Runway) προς νότο κατά 300 μ., έτσι ώστε ο διάδρομος να αποκτήσει καθαρό μήκος 1.199 μ. και 30 m πλάτος, διαμόρφωση πλευρικών ζωνών ασφαλείας στο επεκτεινόμενο τμήμα του διαδρόμου σε πλάτος 40 μ. εκατέρωθεν του άξονα του διαδρόμου, κατασκευή δύο νέων συνδετήριων τροχοδρόμων, εκ των οποίων ο ένας βόρεια του υφιστάμενου τροχόδρομου, ενώ ο δεύτερος νότια του υφιστάμενου πλάτους 18 μ. με εκατέρωθεν ερείσματα πλάτους 3,50 μ. (Taxiways 1 & 3), επέκταση του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών κατά 80 μ. βόρεια και κατά 40 μ. νότια, ήτοι κατά 6.000 τ.μ. (Apron) κ.ά.
Όπως επισημαίνεται με την παρούσα απόφαση δημιουργούνται οι συνθήκες ασφαλείας και βελτιώνεται το επίπεδο εξυπηρέτησης μεγαλύτερων αεροσκαφών και απευθείας πτήσεων από το εξωτερικό και βελτιώνεται η συνδεσιμότητα της Νάξου αυξάνοντας έτσι τις δυνατότητες του μόνιμου πληθυσμού του νησιού αλλά και την εξυπηρέτηση της τουριστικής κίνησης.
Σημειώνεται ότι στον αερολιμένα Νάξου μπορούν να σταθμεύσουν έως και δυο αεροσκάφη τύπου ATR42 ταυτόχρονα (σ.σ. η χωρητικότητα των επιβατών στα συγκεκριμένα αεροσκάφη ανέρχεται στους 46), οι δε κτιριακές τους εγκαταστάσεις καλύπτουν εμβαδόν 300 τ.μ.
Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου - grtimes.gr