Ερώτηση κατέθεσε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ, σε συνεργασία με τον Τομεάρχη Ψηφιακής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ, Μάριο Κάτση και με τη συνυπογραφή 14 βουλευτών, που στις περιφέρειές τους εντάσσονται νησιωτικές περιοχές, σχετικά με τις έντονες ανησυχίες, που συνοδεύουν το σχέδιο της Κυβέρνησης για κλείσιμο καταστημάτων ΕΛΤΑ στις περιφέρειες και στα νησιά.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην Ερώτηση τα ταχυδρομικά καταστήματα που λειτουργούν στις ακριτικές και νησιωτικές περιοχές της χώρας είναι επιφορτισμένα, εκτός από τις συνήθεις ταχυδρομικές υπηρεσίες, και με ένα εξαιρετικά μεγάλο όγκο εργασιών, όπως χρηματοοικονομικές πράξεις, πληρωμές συντάξεων, πληρωμές υποχρεώσεων προς το Δημόσιο και τους λογαριασμούς κοινωνικής ωφέλειας, ενώ κάποια καταστήματα εξυπηρετούν την διαλογή και προώθηση αποστολών σε γειτονικά νησιά π.χ το κατάστημα της Λέρου, εξυπηρετεί και τα νησιά Αγαθονήσι, Λειψούς, Φαρμακονήσι, Αρκιούς. Το δύσκολο αυτό έργο των εργαζομένων των ΕΛΤΑ των νησιών υπερδιπλασιάζεται ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, όπου ο πληθυσμός αυξάνεται λόγω της τουριστικής κίνησης.
Το τελευταίο διάστημα, έντονη είναι η ανησυχία που έχει προκληθεί στις τοπικές κοινωνίες των νησιών (πχ. Λέρος, Νίσυρος, Ρόδος, κα.) και ειδικά στα μικρά και απομακρυσμένα νησιά της χώρας, μετά και την ψήφιση του νόμου 4758/2020 (ΦΕΚ Α 242/4.12.2020), ο οποίος αφορά στην επονομαζόμενη «εξυγίανση» του Οργανισμού, και προβλέπει για το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα σημαντική μείωση προσωπικού, απολύσεις εργαζομένων με σύμβαση, μέσω μη ανανέωσης και αποχώρηση προσωπικού με τιμωρητική εθελούσια έξοδο, ενώ παρά τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις περί μη κλεισίματος καταστημάτων, σχεδιάζεται η συρρίκνωση των ταχυδρομικών υπηρεσιών, έτσι ώστε από τα 700 καταστήματα, αναμένεται να κλείσουν τουλάχιστον 200.
Ειδικότερα στην περιοχή της Δωδεκανήσου, η οποία σημειωτέον έχει χαρακτηριστεί ως παραμεθόριος και βιώνει ειδικές συνθήκες, ήδη σε κάποια νησιά παρατηρείται μείωση του αριθμού των διανομέων, η οποία επιφέρει τροποποίηση των χρονοδιαγραμμάτων παράδοσης αλληλογραφίας, με πολύ μεγάλες καθυστερήσεις, γεγονός που έχει προκαλέσει αντιδράσεις και παρεμβάσεις από θεσμικούς φορείς.
Τα ΕΛΤΑ, σημειώνει ο Νεκτάριος Σαντορινιός, επιτελούν ένα πολυεπίπεδο έργο που έχει ανάγκη ένα επαρκές δίκτυο λειτουργίας και διανομής, ώστε να μπορούν να φέρουν εις πέρας το ρόλο τους και η όποια μείωση προσωπικού ή διακοπή λειτουργίας ταχυδρομικών καταστημάτων θα επιφέρει μεγάλο πλήγμα, ειδικά στις μικρές νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές της χώρας και θα συμβάλλει αρνητικά και καθοριστικά στον περαιτέρω κοινωνικό αποκλεισμό των νησιωτών.
Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έκανε σημαντικές προσπάθειες για τη διάσωση και ενίσχυση του Οργανισμού και παρότι η χώρα τότε βρισκόταν υπό στενό δημοσιονομικό πλαίσιο, τα ΕΛΤΑ ενισχύθηκαν οικονομικά με 135εκ €, μέσω της αποζημίωσης καθολικής υπηρεσίας,ενώ έλαβαν επιπλέον οφειλόμενα ποσά από την εποχή διακυβέρνησης ΠΑΣΟΚ – ΝΔ. Ο ΣΥΡΙΖΑ διαμόρφωσε ένα σχέδιο βιωσιμότητας και ανάπτυξης των ΕΛΤΑ, με στόχο την παραμονή του Οργανισμού υπό δημόσιο έλεγχο, την προστασία του κοινωνικού τους χαρακτήρα, την διάσωση και ενίσχυσή τους.
Σήμερα η ΝΔ πρέπει να απαντήσει πως θα διασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία των ΕΛΤΑ των νησιών και τη συνέχιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και τον τρόπο με τον οποίο θα εγγυηθεί τη συνέχιση του κοινωνικού έργου και της προσφοράς των ΕΛΤΑ στις νησιωτικές περιοχές της χώρας. Τέλος οφείλει να είναι ξεκάθαρη, ενώπιον των τοπικών κοινωνιών και των εργαζομένων, για το τι προτίθεται να πράξει σε σχέση με το σχεδιαζόμενο κλείσιμο καταστημάτων και τις απολύσεις προσωπικού.