Το παρατεταμένο λουκέτο στα καταστήματα εστίασης συμπαρασύρει και τον κλάδο του κρασιού, καθώς σχεδόν το 80% των πωλήσεων γίνεται σε εστιατόρια και μπαρ. Το γεγονός μάλιστα ότι η εστίαση παρέμεινε κλειστή και την περίοδο των Χριστουγέννων, αποτέλεσε ένα επιπλέον πλήγμα για τα οινοποιεία και τις επιχειρήσεις του κλάδου καθώς υπό κανονικές συνθήκες, το 30% περίπου του τζίρου καταγράφεται την περίοδο των γιορτών.
Τα στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου, όπως επισημαίνει στο insider.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου, Γιώργος Σκούρας, δείχνουν μία μεσοσταθμική πτώση τζίρου κατά 25% σε ολόκληρο τον κλάδο, το 2020. Το ποσοστό αυτό μάλιστα θα ήταν μεγαλύτερο, όπως επισημαίνει ο κ. Σκούρας αν δεν υπολογιζόταν το πρώτο τρίμηνο, δηλαδή η περίοδος πριν από την πανδημία, κατά το οποίο οι πωλήσεις ήταν υψηλές. Για τις μικρότερες επιχειρήσεις, σύμφωνα με τον ίδιο, η πτώση ήταν ακόμη μεγαλύτερη, της τάξεως του 25-50% ενώ στα οινοποιεία της Σαντορίνης και των νησιών λόγω και της μείωσης του τουρισμού, καταγράφηκε μείωση έως και 60%.
«Με βάση τα στοιχεία αυτά ο κλάδος ετοιμάζεται να ζητήσει ενισχύσεις» τονίζει ο κ. Σκούρας προσθέτοντας ότι οι δυνάμεις των επιχειρήσεων θα μετρηθούν μέχρι τον προσεχή Μάιο. Εξάλλου η ημερομηνία επαναλειτουργίας της εστίασης παραμένει άγνωστή ενώ οι επιχειρηματίες γνωρίζουν ότι ακόμη κι όταν τα καταστήματα ανοίξουν, οι περιορισμοί θα είναι αυστηροί με συνέπειες και στην κατανάλωση που θα γίνεται.
Αυξημένες πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ και κάβες
Από την άλλη πλευρά, αξιοσημείωτη είναι η άνοδος των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, τις κάβες και τα e-shop, καθώς οι καταναλωτές εν μέσω πανδημίας αύξησαν τις αγορές σε κρασί σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, παραμένοντας για μεγάλο διάστημα στο σπίτι.
Αν και οι πωλήσεις αυτές τροφοδότησαν ένα μεγάλο κομμάτι μέσα στο 2020 και έδωσαν μια μικρή «ανάσα» στον κλάδο, αντιπροσωπεύουν ωστόσο μόλις το 20% των συνολικών πωλήσεων. Επιπλέον, όπως τονίζει ο κ. Σκούρας, οι περισσότερες μικρές επιχειρήσεις δεν έχουν «πρόσβαση» στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ενώ παράλληλα δεν πωλούνται όλες οι ετικέτες των μεγάλων οινοποιείων.
Όσον αφορά τέλος στις εξαγωγές, παρά το «πάγωμα» τους για αρκετούς μήνες σε μεγάλες αγορές όπως των ΗΠΑ και του Καναδά, σύμφωνα με τον κ. Σκούρα, μέσα στο 2020 υπήρξαν επιχειρήσεις οι οποίες έκαναν ρεκόρ εξαγωγών, βάζοντας τα προϊόντα τους σε ράφια ξένων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
insider.gr