Για όσους δεν το γνωρίζουν από τις 3 Νοεμβρίου, η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας επεκτείνεται σε τέσσερις ακόμη κλάδους , όπως παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου, ατμού και κλιματισμού, χονδρικό και λιανικό εμπόριο και επισκευή οχημάτων, χρηματοπιστωτικές και ασφαλιστικές δραστηριότητες, διοικητικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες τουρισμού.
Η επέκταση συνοδεύεται από νέες διευκρινίσεις του Υπουργείου Εργασίας σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας της κάρτας και τις υποχρεώσεις εργοδοτών και εργαζομένων.
Ως γνωστό η ψηφιακή κάρτα καταγράφει την πρώτη είσοδο και την τελευταία έξοδο κάθε εργαζομένου στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης. Τα δεδομένα αυτά διασταυρώνονται αυτόματα με το δηλωμένο ωράριο στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ και χρησιμοποιούνται για τη μέτρηση του πραγματικού χρόνου απασχόλησης.
Η υποχρέωση χρήσης αφορά όλους τους εργαζομένους με φυσική παρουσία, ενώ εξαιρούνται όσοι εργάζονται αποκλειστικά με τηλεργασία. Η υποχρέωση ισχύει και για όσους εργάζονται εκτός της έδρας, αλλά σε σταθερό χώρο που έχει οριστεί ή μισθωθεί από τον εργοδότη , όπως πωλητές σε “shop in shop”, τεχνικοί σε εγκαταστάσεις τρίτων ή ασφαλιστικοί συνεργάτες σε χώρους εταιρειών.
Βασικοί κανόνες
Κάθε ημέρα εργασίας πρέπει να έχει ζυγό αριθμό χτυπημάτων:
2 χτυπήματα για συνεχές ωράριο (είσοδος–έξοδος),
4 χτυπήματα για διακεκομμένο ωράριο (σπαστό),
0 χτυπήματα αν δεν υπάρχει φυσική παρουσία (τηλεργασία, άδεια, απουσία).
Οπότε ,αν εντοπιστεί εργαζόμενος στο χώρο πριν από την έναρξη ή μετά τη λήξη του δηλωμένου ωραρίου χωρίς σήμανση, θεωρείται παράβαση , ήτοι 10.500 ευρώ.
Η ευθύνη για την ορθή λειτουργία της διαδικασίας , ακόμη και όταν το λάθος οφείλεται σε παράλειψη του εργαζομένου , ανήκει στον εργοδότη.
Η τελευταία εγκύκλιος 26606/13-10-2025 του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης προβλέπει ότιο χρόνος προετοιμασίας πριν ή μετά το ωράριο δεν θεωρείται χρόνος εργασίας και δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 10 λεπτά (ή 30 λεπτά για τη βιομηχανία), ενώ η ευέλικτη προσέλευση παραμένει δυνατή έως 120 λεπτά ημερησίως, εφόσον υπάρχει συμφωνία μεταξύ εργοδότη και εργαζομένου. Ακόμη εξακολουθούν να εξαιρούνται από την υποχρέωση χρήσης της κάρτας τα διευθυντικά στελέχη και οι εργαζόμενοι με δανεισμό.
Η επιχείρηση έχει τη δυνατότητα να συμπληρώνει το πραγματικό ωράριο απασχόλησης έως και την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα αναφοράς μέσω του απολογιστικού συστήματος καταχώρισης αλλαγών ωραρίου, οργάνωσης χρόνου εργασίας και υπερωριών.Ωστόσο, η λειτουργία αυτή σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εκφυλίζει την αρχική σήμανση της κάρτας εργασίας ή να την αναιρεί ως τεκμήριο. Η Ψηφιακή Κάρτα παραμένει ο πρωταρχικός και αδιαμφισβήτητος τρόπος μέτρησης του πραγματικού χρόνου εργασίας (έναρξη-λήξη) του εργαζομένου, με σκοπό την προστασία των δικαιωμάτων του. Οποιαδήποτε μεταβολή δηλώνεται απολογιστικά (όπως η αλλαγή ωραρίου ή η υπερωρία) πρέπει να συμβαδίζει με τις καταγεγραμμένες σημάνσεις της κάρτας, οι οποίες καταγράφονται αυτόματα στο σύστημα.
Η απολογιστική δήλωση απλώς αποτρέπει την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση που το αρχικά δηλωθέν πρόγραμμα εργασίας στο ΕΡΓΑΝΗ (πριν την αλλαγή) δεν συμπίπτει με τις σημάνσεις, αλλά δεν μπορεί να παραβιάσει τον πραγματικό χρόνο που καταγράφηκε από την κάρτα. Ο συνδυασμός της σήμανσης της κάρτας και της απολογιστικής δήλωσης στο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ είναι αυτός που διασφαλίζει τη νομιμότητα και την πληρωμή της πραγματικής εργασίας, συμπεριλαμβανομένης της υπερωρίας.
Τέλος , αυξημένη προσοχή στους εργοδότες , καθώς τονίζεται ότι η παραμονή εργαζομένων σε κοινόχρηστους χώρους της επιχείρησης, όπως αποδυτήρια, κυλικεία, γυμναστήρια, αίθουσες ψυχαγωγίας, πριν την έναρξη ή μετά την λήξη της εργασίας τους, αφορά μεν την εσωτερική οργάνωση και λειτουργίας της εκάστοτε επιχείρησης και νομίμως γίνεται, αλλά σε περίπτωση ελέγχου από την Επιθεώρηση Εργασίας, το βάρος της απόδειξης, ότι οι εν λόγω εργαζόμενοι παραμένουν στην επιχείρηση, χωρίς να εργάζονται, βαρύνει τον εργοδότη.
Με ηλεκτρονικό μήνυμα προς τους εργοδότες υπόχρεους σε κάρτας εργασίας , ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας , ενημέρωσε ότι από την 1η Σεπτεμβρίου 2025, εφαρμόζεται νέο σύστημα επιχειρηματικής ευφυΐας (Business Intelligence) για την ανάλυση των δεδομένων απασχόλησης.Το σύστημα αξιοποιεί στοιχεία από το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ και την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, επιτρέποντας τον αλγοριθμικό εντοπισμό αποκλίσεων και πιθανών παραβάσεων χωρίς να απαιτείται επιτόπιος έλεγχος.
Οι βασικές παράμετροι που παρακολουθούνται περιλαμβάνουντην τήρηση του ανώτατου ορίου 48 ωρών εβδομαδιαίας εργασίας,την ορθότητα των χτυπημάτων της κάρτας,τη διαχείριση αδειών και ημερήσιας ανάπαυσης,την ύπαρξη παράνομων υπερωριώνκαι τον ορθό υπολογισμό της μισθοδοσίας σε σχέση με τον κατώτατο μισθό.Οι πληροφορίες αυτές επιτρέπουν στην Επιθεώρηση να στοχεύει τους ελέγχους σε επιχειρήσεις όπου εντοπίζονται πραγματικά ενδείξεις παραβατικότητας.Σε περιπτώσεις όπου διαπιστωθούν αποκλίσεις, οι επιχειρήσεις ενημερώνονται πρώτα για συμμόρφωση, πριν την επιβολή κυρώσεων (τουλάχιστον αυτό αναφέρει το μήνυμα του Διοικητή) Η Ψηφιακή Κάρτα και το νέο πληροφοριακό σύστημα της Επιθεώρησης Εργασίας λοιπόν λειτουργούν συμπληρωματικά: το πρώτο καταγράφει τα δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, το δεύτερο τα αναλύει.
Με τη σταδιακή ψηφιοποίηση όλων των στοιχείων απασχόλησης, η αγορά εργασίας εισέρχεται σε μια πιο διαφανή και τεκμηριωμένη εποχή.Για τις επιχειρήσεις, η προσαρμογή απαιτεί οργάνωση και συνέπεια.Η ενημέρωση του προσωπικού για τη σωστή χρήση της κάρτας, η έγκαιρη καταχώριση των ωραρίων και η συστηματική παρακολούθηση των αποκλίσεων είναι πλέον απαραίτητες ενέργειες.Από την πλευρά του κράτους, η χρήση αλγοριθμικών ελέγχων δημιουργεί πιο στοχευμένους μηχανισμούς εποπτείας, μειώνοντας τη γραφειοκρατία και τον παράγοντα τύχη στους ελέγχους.
Όπως έχουμε αναφέρει στο παρελθόν , η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας και το νέο πλαίσιο ελέγχου της απασχόλησης συνθέτουν μια σημαντική αλλαγή για την αγορά εργασίας στην Ελλάδα.Η συμμόρφωση δεν είναι μόνο ζήτημα αποφυγής προστίμων, αλλά και ένδειξη επαγγελματισμού και σεβασμού στους κανόνες. Ας ελπίσουμε όλοι βέβαια , ότι τους επόμενους μήνες, δεν θα έρθουν αναδρομικά πρόστιμα για την καλοκαιρινή περίοδο 2025.
*Πηγή: Taxheaven.gr , Sofokleousin.gr , Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρηση Εργασίας
* Το παραπάνω κείμενο εκφράζει προσωπικές απόψεις και εκτιμήσεις του συντάκτη.Για την σύνταξη και διόρθωση του παρόντος, έγινε χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης.
*Ο Βασίλης Βογιατζής MSc , είναι Λογιστής – Φοροτεχνικός Α’ Τάξης , ιδρυτής της Λογιστικής εταιρείας VoyiatzisGroup , με έδρα την Κω.