ΛΟΓΙΣΤΗΣ - ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ
- ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΊΑ
«Έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε»
Η περίφημη φράση του Λουίτζι Πιραντέλο, από το ομώνυμο θεατρικό του έργο, δεν είναι απλώς ένα φιλοσοφικό παιχνίδι σχετικότητας. Είναι ένα διαχρονικό σχόλιο πάνω στη φύση της ανθρώπινης πεποίθησης , πώς αυτό που νομίζουμε «σωστό», καταλήγει να γίνεται η αλήθεια μας , ακόμα και όταν όλα γύρω μας δείχνουν το αντίθετο.Στον χώρο της επιχειρηματικότητας, αυτή η ρήση αποκτά σκληρή πρακτική σημασία , γιατί πολύ συχνά, οι επιχειρήσεις δεν αποτυγχάνουν από κακές αποφάσεις, αλλά από την αδυναμία να αναθεωρήσουν τις παλιές τους. Αυτό το φαινόμενο έχει όνομα στην ψυχολογία και λέγεται η πλάνη της υποστήριξης των επιλογών μας (choice-supportivebias).Πρόκειται για μια γνωστική προκατάληψη που μας οδηγεί στο ναεξιδανικεύουμε τις αποφάσεις που πήραμε στο παρελθόν , να αγνοούμε ή υποτιμάμε πληροφορίες που τις αμφισβητούν και να συνεχίζουμε να τις υπερασπιζόμαστε , ακόμα κι αν τα δεδομένα έχουν αλλάξει.Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι όταν ένας επιχειρηματίας πάρει μια απόφαση, το μυαλό του “επιστρατεύει” λογική, ανάμνηση και συναίσθημα για να τον πείσει ότι έπραξε ορθά ,ακόμη και αν η αγορά, η τεχνολογία και οι ανάγκες του πελάτη τον διαψεύδουν.Η Κως διαθέτει ένα παραδοσιακά οικογενειακό επιχειρηματικό ιστόμε έντονη τουριστική εξάρτηση. Οι επιχειρήσεις της , μικρές και μεγαλύτερες , έχουν κερδίσει τη θέση τους με κόπο, ευρηματικότητα και πείσμα. Όμως αυτές οι ίδιες αρετές μετατρέπονται σε βαρίδια, όταν ο επιχειρηματίας δεν αμφισβητεί πια τις επιλογές του.Πόσες επιχειρήσεις στην Κω λειτουργούν με την ίδια μορφή επί δεκαετίες, ενώ τα παιδιά των ιδιοκτητών απέχουν ή εργάζονται απλώς εκτελεστικά; Η παλιότερη γενιάδεν εμπιστεύεται εύκολα τη νέα, απορρίπτει την τεχνολογία που φέρνει, εμμένει στη δική της «συνταγή», που «πάντα δούλευε».Η συνέπεια; (πολλές φορές , όχι πάντα)Στασιμότητα. Εμμονή. Αδιαφορία για το αύριο. Η επιχείρηση γίνεται ένα προσωπικό καταφύγιο αναμνήσεωνκαι όχι ένας ζωντανός οργανισμός που εξελίσσεται.Από το myDATAκαι την ψηφιακή κάρτα εργασίας, μέχρι τα νέα πρότυπα ESGκαι την υποχρεωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών, η σύγχρονη επιχείρηση οφείλει να προσαρμόζεται διαρκώς.Όμως πολλοί επιχειρηματίες , όχι απαραίτητα από αμέλεια, αλλά από άμυνα στις αλλαγές , υιοθετούν στάσεις του τύπου:«Μας έχουν τρελάνει με τους νόμους τους. Εγώ έτσι το κάνω τόσα χρόνια και δεν είχα πρόβλημα».Αυτή η συμπεριφορά δεν είναι αντίσταση. Είναι πλάνη. Είναι η ψευδαίσθηση ότι επειδή δεν τιμωρήθηκες χθες, δεν κινδυνεύεις αύριο. Είναι η πεποίθηση ότι η μη συμμόρφωση είναι στρατηγική επιλογή και όχι κίνδυνος.Παραμένει εξαιρετικά συχνό το φαινόμενο επιχειρήσεων στην Κω να διατηρούν την απογραφή της «αποθήκης» σε χαρτιά, να μην αξιοποιούν λογισμικά κρατήσεων ή τιμολόγησης, να φοβούνται το cloudή την ψηφιακή υπογραφή, να αδιαφορούν για το ψηφιακό αποτύπωμα της επιχείρησης τους.Πρόκειται και πάλι για πλάνη υποστήριξης επιλογών. Δεν απορρίπτουν την τεχνολογία μόνο γιατί δεν τη γνωρίζουν , αλλά την απορρίπτουν , γιατί δεν θέλουν να παραδεχτούν ότι καθυστέρησαν.Για να κατανοήσουμε τη σοβαρότητα της πλάνης και για να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν κάνει διακρίσεις μεταξύ μικρών επιχειρήσεων και πολυεθνικών , ας δούμε μια από τις πιο γνωστές περιπτώσεις στην ιστορία των επιχειρήσεων: την αποτυχία του MiniDiscτης Sony.Τη δεκαετία του ’90, η Sonyεπένδυσε τεράστια ποσά για να λανσάρει το MiniDisc, μια καινοτόμα μορφή αποθήκευσης ήχου. Ήταν τεχνικά προηγμένο, αλλά ακριβό, δύσχρηστο και με περιορισμένοοικοσύστημα. Το κοινό στράφηκε στα MP3 καιλίγο αργότερα, στο iPod. Η Sony, αντί να επαναξιολογήσει, διπλασίασε την υποστήριξη του MiniDisc. Υπερασπίστηκε την αρχική της επιλογή με πείσμα και αγνόησε την αλλαγή του κόσμου. Το προϊόν απέτυχε και μαζί του η Sonyέχασε την ηγεμονία της στην αγορά του ήχου.Το ίδιο παθαίνουν και πολλές μικρές επιχειρήσεις. Όχι επειδή δεν ξέρουν τι αλλάζει , αλλά επειδή έχουν συναισθηματικά επενδύσει στις αποφάσεις τους και δεν αντέχουν την ιδέα ότι πρέπει να τις αλλάξουν.«Έτσι είναι» ή «έτσι θέλουμε να είναι» τελικά; Όταν ο Πιραντέλο έγραφε το έργο του, ήθελε να δείξει (θεωρώ) ότι η αντίληψή μας για την πραγματικότητα είναι πάντα μερική, πάντα υποκειμενική. Το ίδιο ισχύει και στην επιχείρηση , συχνά δεν βλέπουμε την αγορά όπως είναι, αλλά όπως θα θέλαμε να είναι.Αυτή η εσωτερική απόσταση ανάμεσα σε «πραγματικότητα» και «εκτίμηση της πραγματικότητας» είναι το πιο επικίνδυνο πεδίο για έναν επιχειρηματία. Εκεί γεννιούνται οι πλάνες, οι καθυστερήσεις, οι αποτυχίες που δεν φαίνονται μέχρι να είναι πολύ αργά.Πώς να προστατευτεί λοιπόν ένας επιχειρηματίας από αυτή την πλάνη; Δεν υπάρχει απόλυτη ασφάλεια. Αλλά υπάρχουν μηχανισμοί επίγνωσης και πρόληψης , όπως διαχωρισμός ρόλου και απόφασης. Δεν είσαι η απόφασή σου. Είσαι ο άνθρωπος που την πήρε. Μπορείς και να την αλλάξεις. Ακόμη ο επιχειρηματίας πρέπει να επανελέγχει ετήσια την στρατηγική του , τι δουλεύει, τι όχι, τι πρέπει να εγκαταλειφθεί. Συνεχίζοντας πρέπει να διατηρεί ανοιχτή επικοινωνία με την επόμενη γενιά. Οι απόψεις των νεότερων είναι όχι μόνο σημαντικές, αλλά και απαραίτητες. Θεωρώ δεδομένο ότι επιχειρηματίας χωρίςεξωτερικούς συμβούλους δεν μπορεί να υφίσταται. Αφενός κανείς δεν τα ξέρει όλα , αφετέρου η εξωτερική ματιά βλέπει συχνά καθαρότερα. Τέλος υιοθέτηση τεχνολογίας και καινοτομίας τουλάχιστον πιλοτικά για τους διστακτικούς, όπωςcloudτιμολόγηση ή απλή CRMεφαρμογή.Στην Κω ,αλλά και γενικά όπως σε κάθε μέρος με ισχυρή παράδοση και οικογενειακή επιχειρηματικότητα , όπως είναι η ελληνική επικράτεια , το πιο δύσκολο πράγμα είναι να αποδεχτεί κανείς ότι η επιτυχία του παρελθόντος δεν εγγυάται το μέλλον. Η πλάνη της υποστήριξης των επιλογών μας είναι ύπουλη. Δεν φαίνεται. Δεν προκαλεί θόρυβο. Απλώς καθυστερεί την πρόοδο, δικαιολογεί τη στασιμότητα και σβήνει σιγά σιγά τη φλόγα της εξέλιξης. Οι αυτοδημιούργητοι Κώοι επιχειρηματίες τα έχουν καταφέρει μόνοι τους , χωρίς καθοδήγηση και τους αξίζει ο σεβασμός όλων. Ξεκίνησαν από το μηδέν σε μια Κω που αναπτυσσόταν , έκαναν περιουσία , σπούδασαν και προίκισαν τα παιδιά τους.Είναι όμως συχνά ισχυρογνώμονες και εξαιρετικά ανθεκτικοί την αλλαγή. Αλίμονο , δεν μηδενίζω την προσπάθεια κανενός , δεν είμαι σε θέση να το κάνω άλλωστε. Θέτω όμως ένα ερώτημα:«Έτσι είναι τελικά»; «Ή απλώς έτσι νομίζουμε»; Η γνώμη δεν ισούται με την αλήθεια. Αν νομίζεις ότι η πραγματικότητα προσαρμόζεται στις επιλογές σου, κάποτε θα εκπλαγείς. Γιατί ο κόσμος συνεχίζει , είτε εσύ το νομίζεις είτε όχι. Ο Πιραντέλο βέβαια είχε δίκιο: η αλήθεια είναι σχετική. Αλλά το αποτέλεσμα στην αγορά δεν είναι. Κι αν επιμένουμε να βλέπουμε τον κόσμο όπως θέλουμε, και όχι όπως είναι, τότε κάποια στιγμή ο κόσμος , θα πάψει να βλέπει και εμάς.*Για την σύνταξη και διόρθωση του παρόντος, έγινε χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης.*Ο Βασίλης Βογιατζής MSc , είναι Λογιστής – Φοροτεχνικός Α’ Τάξης , ιδρυτής της Λογιστικής εταιρείας VoyiatzisGroup , με έδρα την Κω.
- 11 Ιουλίου 2025
- 0 Σχόλια
- ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΊΑ
Μπορεί ένας εργαζόμενος να εργαστεί σε δεύτερο εργοδότη;
Από την ψήφιση του Ν. 5053/2023 , ο εργαζόμενος μπορεί να απασχολείται ταυτόχρονα σε δύο ή περισσότερους εργοδότες ,εφόσον δεν υπάρχει ρητή απαγόρευση στην ατομική σύμβαση που έχει υπογράψει υπό αυστηρές βέβαια προϋποθέσεις που εξασφαλίζουν την προστασία της υγείας και της άδειάς του.Ο Ν. 5053/2023 έρχεται να υιοθετήσει τις αρχές της ευρωπαϊκής Οδηγίας 2003/88/ΕΚ για τον χρόνο εργασίας, εφαρμόζοντας τις εξής βασικές διατάξεις: ημερήσια ανάπαυση τουλάχιστον 11 ώρες, χορήγησης διαλείμματος εντός της ημέρας, εβδομαδιαία ανάπαυση τουλάχιστον 24 συνεχείς ώρες εντός κάθε εβδομάδας, μέγιστος εβδομαδιαίος χρόνος εργασίας 48 ώρες κατά μέσο όρο σε διάστημα τεσσάρων μηνώνκαι κανονική άδεια του εργαζόμενου που πρέπει να διασφαλίζει ξεκούραση.Δηλαδή ένας εργαζόμενος που απασχολείται με πλήρες ωράριο (δηλαδή 40 ώρες την εβδομάδα) έχει τη δυνατότητα να εργάζεται έως 13 ώρες μέσα σε ένα 24ωρο για όλους τους εργοδότες συνολικά, καθώς είναι υποχρεωτικό να του παρέχεται τουλάχιστον 11 ώρες συνεχούς ανάπαυσης ημερησίως. Ωστόσο, η καθημερινή εργασία διάρκειας 13 ωρών δεν μπορεί να είναι συνεχής, αφού ο μέσος όρος εβδομαδιαίας εργασίας δεν επιτρέπεται να ξεπερνά τις 48 ώρες σε περίοδο τεσσάρων μηνών. Επιπλέον, την ημέρα που ισχύει η εβδομαδιαία ανάπαυση στον κύριο εργοδότη, ο εργαζόμενος δεν επιτρέπεται να απασχοληθεί ούτε σε αυτόν ούτε σε άλλον εργοδότη. Παράλληλα, είναι υποχρεωτικό να λαμβάνει ανάπαυση τουλάχιστον 24 ωρών σε εβδομαδιαία βάση, στην οποία προστίθενται και οι 11 συνεχόμενες ώρες ανάπαυσης της προηγούμενης ή επόμενης ημέρας.Ο εργαζόμενος δεν μπορεί να απασχοληθεί σε άλλον εργοδότη κατά τη διάρκεια της κανονικής του άδειας στον πρώτο εργοδότη. Σκοπός του δικαιώματος ετήσιας άδειας μετ’ αποδοχών είναι να δοθεί στον εργαζόμενο η δυνατότητα να αναπαυθεί και να έχει στη διάθεσή του ένα χρονικό διάστημα χαλάρωσης και αναψυχής. Η απουσία αυτών των προϋποθέσεων καθιστά την παράλληλη απασχόληση μη σύννομη.Εξαίρεση από την ελευθερία της απασχόλησης σε δεύτερο εργοδότη ισχύει όταν υπάρχει ρητή απαγόρευση στη σύμβαση εργασίας, και αυτή δικαιολογείται από αντικειμενικούς λόγους όπως η υγεία και ασφάλεια, η προστασία του επιχειρηματικού απορρήτου, η ύπαρξη ανταγωνισμού ή η σύγκρουση συμφερόντων.Οι επιπλέον ώρες εργασίας υπόκεινται σε ασφαλιστικές εισφορές, οι οποίες προσαυξάνουν τις συντάξιμες αποδοχές του εργαζομένου, αλλά δεν προσθέτουν επιπλέον ασφαλιστικά ένσημα. Πρόκειται για ένα σύστημα που ευνοεί την αύξηση των αποδοχών κατά τη συνταξιοδότηση χωρίς να επηρεάζεται ο χρόνος θεμελίωσης.Από τα παραπάνω βγαίνει το συμπέρασμα πως νόμιμη απασχόληση σε δεύτερο εργοδότη μπορεί μόνο να προκύψει στη περίπτωση που το νόμιμο ωράριο απασχόλησης του μισθωτού δεν καλύπτεται στην πρώτη εργασία και συντρέχουν ΟΛΕΣ οι παραπάνω αναφερθείσες προϋποθέσεις. Επιπλέον σύμφωνα με το άρθρο 28 του ν.3996/2011:«Κάθε εργοδότης, που παραβαίνει τις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας τις σχετικές με τους όρους και τις συνθήκες εργασίας και συγκεκριμένα τα χρονικά όρια εργασίας, υπό την επιφύλαξη των παραγράφων 5 και 6 του άρθρου 31 του ν. 3904/2010 (Α΄218), την καταβολή δεδουλευμένων, την αμοιβή, την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων ή την καταβολή της νόμιμης αποζημίωσης απόλυσης, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον έξι μηνών ή με χρηματική ποινή τουλάχιστον εννιακοσίων (900) ευρώ ή και με τις δύο αυτές ποινές. Με τις ίδιες ποινές τιμωρείται και ο εργοδότης που παραβιάζει την πράξη ή την απόφαση περί προσωρινής ή οριστικής διακοπής λειτουργίας της συγκεκριμένης παραγωγικής διαδικασίας ή τμήματος ή τμημάτων ή του συνόλου της επιχείρησης ή εκμετάλλευσης ή στοιχείου του εξοπλισμού της, που του έχει επιβληθεί ως διοικητική κύρωση για παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας».Επίσης με τα άρθρα 174 και 180 του Αστικού Κώδικα ορίζεται πως δικαιοπραξία που αντιβαίνει σε απαγορευτική διάταξη του νόμου, αν δεν συνεπάγεται κάτι άλλο, είναι άκυρη, καθώς και το ότι η άκυρη δικαιοπραξία θεωρείται σα να μην έγινε.Να σημειωθεί όμως πως είναι άκυρη μόνο ως προς τον χρόνο που υπερβαίνει το νόμιμο ωράριο σύμφωνα με την Εφ. Αθηνών 7244/84 απόφαση (Δ.Ε.Ν. τεύχος 993, 1985) στην οποία ορίζεται:«Επί παραλλήλου απασχολήσεως του μισθωτού σε δύο εργοδότες, η δεύτερη σύμβαση εργασίας είναι άκυρη μόνον ως προς τον χρόνο που υπερβαίνει το νόμιμο ωράριό του.»Το πλαίσιο πολλαπλής απασχόλησης δημιουργεί ευκαιρίεςαλλά και ευθύνες. Η επιλογή της νόμιμης παράλληλης απασχόλησης μπορεί να θεωρηθεί ασφαλής τόσο για τον εργαζόμενο όσο και για τον εργοδότη, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται αυστηρά τα προβλεπόμενα όρια του ωραρίου και της ανάπαυσης, όπως ορίζονται από τη νομοθεσία. Για τον εργαζόμενο, η πρακτική αυτή μπορεί να προσφέρει αυξημένο εισόδημα και βελτιωμένες ασφαλιστικές προοπτικές, εφόσον δεν προκαλεί υπερκόπωση ή βλάβη στην υγεία του. Από την πλευρά του εργοδότη, η συνεργασία με έναν εργαζόμενο που έχει ήδη κύρια απασχόληση δεν είναι προβληματική, αρκεί να εξασφαλίζεται ότι δεν υφίσταται σύγκρουση συμφερόντων και ότι ο εργαζόμενος παραμένει αποδοτικός και ξεκούραστος. Δυστυχώς ή ευτυχώς μέχρι την στιγμή που γράφεται το κείμενο δεν έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία το Εργάνη ΙΙ οπού ο κάθε εργοδότης θα μπορούσε να πληροφορηθεί για την απασχόληση κάποιου εργαζόμενου σε άλλον εργοδότη.Σε κάθε περίπτωση, η επιτυχής εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου της παράλληλης απασχόλησης προϋποθέτει διαφάνεια, ειλικρίνεια και σωστό σχεδιασμό των εργασιακών συνθηκών, ώστε να αποφεύγονται νομικά και λειτουργικά προβλήματα. Η επιτυχία του Ν. 5053/2023 εξαρτάται από τη συνεπή εφαρμογή, την ψηφιακή εποπτεία και τη διαφάνεια. Οι εργοδότες καλούνται να συνυπολογίσουν τα νέα δεδομένα στις στρατηγικές ανθρώπινου δυναμικού, ενώ οι εργαζόμενοι να ασκήσουν με υπευθυνότητα το δικαίωμα της παράλληλης απασχόλησης, χωρίς να θίγονται οι υφιστάμενες εργασιακές ισορροπίες.Υ.Γ. Το άρθρο αυτό εκφράζει προσωπικές απόψεις και ερμηνείες του συντάκτη, με βάση τη διαθέσιμη νομοθεσία και τις γενικές αρχές του εργατικού δικαίου. Δεν αποτελεί επίσημη νομική ή ασφαλιστική καθοδήγηση και δεν υποκαθιστά τη συμβουλή εξειδικευμένων επαγγελματιών ή των αρμόδιων φορέων. Ο συντάκτης του κειμένου δεν φέρει καμία ευθύνη για οποιαδήποτε χρήση του περιεχομένου αυτού ή για οποιαδήποτε απόφαση βασιστεί σε αυτό.Συνιστάται σε κάθε περίπτωση η επιβεβαίωση των πληροφοριών πριν από τη λήψη οποιασδήποτε απόφασης.*Για την σύνταξη και διόρθωση του παρόντος, έγινε χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης.*Ο Βασίλης Βογιατζής MSc , είναι Λογιστής – Φοροτεχνικός Α’ Τάξης , ιδρυτής της Λογιστικής εταιρείας VoyiatzisGroup , με έδρα την Κω.
- 26 Ιουνίου 2025
- 0 Σχόλια
- ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΊΑ
Στη σύγχρονη επιχειρηματική πραγματικότητα, οι μικρομεσαίες επιχειρήσειςαναζητούν συνεχώς τρόπους εξοικονόμησης χρόνου και κόστους. Σε αυτό το πλαίσιο, η τεχνητή νοημοσύνη (AI) αναδεικνύεται σε έναν ισχυρό ψηφιακό σύμμαχο. Δύο από τα κορυφαία εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, το ChatGPT της OpenAI και το Gemini της Google, (ακόμα και στις δωρεάν εκδόσεις τους) ανοίγουν νέους ορίζοντες για τους επιχειρηματίες.Η εμφάνιση μοντέλων όπως το Gemini και το ChatGPT έχει αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων. Αυτά τα εργαλεία, βασισμένα σε μεγάλα γλωσσικά μοντέλα (LLMs), μπορούν να παράγουν κείμενο, να μεταφράζουν, να απαντούν σε ερωτήσεις, να συνοψίζουν πληροφορίες, ακόμα και να δημιουργούν κώδικα ή περιεχόμενο. Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι οι δωρεάν εκδόσεις τους προσφέρουν ένα αξιοσημείωτο εύρος λειτουργιών, καθιστώντας τα έναν "ψηφιακό βοηθό" διαθέσιμο 24/7 για τους επιχειρηματίες με περιορισμένους πόρους.Το ChatGPT είναι εξαιρετικό στην υποστήριξη του Excel. Μπορεί να γράψει τύπους, να εξηγήσει συναρτήσεις, να διορθώσει λογικά λάθη και να προτείνει αυτοματισμούς. Το Gemini ενσωματώνεται φυσικά στο Google Sheets, δημιουργώντας τύπους υπολογισμού, πίνακες pivot και συνοψίζοντας οικονομικές εκθέσεις. Βέβαια για σύνθετες λογιστικές ανάγκες, το ChatGPT είναι πιο εξελιγμένο.Το ChatGPT απαντά πολύ καλά σε θεωρητικά ερωτήματα με παραδείγματα, λειτουργώντας ως "ψηφιακός καθηγητής". Το Gemini έχει το πλεονέκτημα της πρόσβασης στο διαδίκτυο για επικαιροποιημένα στοιχεία, καθιστώντας το έναν "βοηθό έρευνας".Για τους επαγγελματίες, το ChatGPT υπερέχει καθαρά, ειδικά σε θέματα φορολογίας και λογιστικής. Το Gemini έχει χαμηλότερη ακρίβεια σε αυτά τα εξειδικευμένα ελληνικά θέματα. Για καθαρά λογιστικά-φοροτεχνικά ζητήματα ελληνικών επιχειρήσεων, μόνο το ChatGPT έχει πρακτική αξία.Το ChatGPT είναι κορυφαίο στη σύνταξη εκτενών εγγράφων, όπως επιχειρηματικές προτάσεις, δελτία τύπου και marketing κείμενα. Το Gemini είναι χρήσιμο για σύνοψη ή μετάφραση περιεχομένου και ενσωματώνεται άμεσα με εργαλεία της Google (Gmail, Docs, Sheets) για αυτόματες περιλήψεις ή αναλύσεις.Και τα δύο εργαλεία μπορούν να δημιουργήσουν ελκυστικές περιγραφές για προϊόντα/υπηρεσίες, να συντάξουν επαγγελματικά email, να παρέχουν προσαρμοσμένες απαντήσεις σε πελάτες και να σχεδιάσουν αναρτήσεις για social media.Το ChatGPT είναι γνωστό για τη φυσική, ανθρώπινη συνομιλία και τη δυνατότητα δημιουργικής σύνθεσης κειμένου. Υπερέχει σε ξεκάθαρες, περιγραφικές απαντήσεις και στη συγγραφή marketing κειμένων. Το Gemini υπερέχει σε ερωτήσεις που απαιτούν ανάλυση ή έρευνα μεγάλου όγκου δεδομένων, καθώς έχει άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες του διαδικτύου σε πραγματικό χρόνο και μεγάλα data sets. Το ChatGPT αποδίδει καλύτερα σε στυλ και σαφήνεια, ενώ το Gemini σε συγκέντρωση και επεξεργασία δεδομένων.Για επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν λύσεις Microsoft (π.χ. Office 365), το ChatGPT ενσωματώνεται μέσω του Copilot. Αντίθετα, επιχειρήσεις με Google Workspace (Drive, Gmail, Sheets) επωφελούνται φυσικά από το Gemini.Το ChatGPT είναι διαθέσιμο μέσω του ιστότοπου chat.openai.com ή εφαρμογών κινητών, προσφέροντας ένα περιβάλλον chat. Το Gemini λειτουργεί μέσω της εφαρμογής Google Gemini/Bard ή ενσωματωμένα σε εφαρμογές Google, υποστηρίζοντας απευθείας εργαλεία του Google Workspace (π.χ. ανάλυση Gmail ή Calendar).Στη δωρεάν έκδοση, το ChatGPT τρέχει πλέον στο μοντέλο GPT-4o με ορισμένα όρια χρήσης, αλλά δίνει πρόσβαση σε εργαλεία ανάλυσης δεδομένων και αναζήτησης web. Ο Gemini App προσφέρει σε όλους τους δωρεάν χρήστες "γενική πρόσβαση" στο μοντέλο Gemini 2.5 Flash και επιτρέπει την αναζήτηση και σύνοψη εγγράφων/slides. Ωστόσο, για ανάλυση υπολογιστικών φύλλων και πρόσβαση σε πιο προηγμένα μοντέλα απαιτείται συνδρομή.Και τα δύο εργαλεία είναι εξαιρετικά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν συμπληρωματικά. Το Gemini είναι ο "γρήγορος ερευνητής" με άμεση πρόσβαση στο διαδίκτυο, ενώ το ChatGPT είναι ο "εξπέρ στη συγγραφή" και ο "δομημένος αναλυτής" κειμένου.Παρά τα οφέλη βέβαια η χρήση των δωρεάν εκδόσεων της AI παρουσιάζει σημαντικές προκλήσεις:Τα μοντέλα AI μπορεί να παράγουν πληροφορίες που ακούγονται πειστικές αλλά είναι λανθασμένες ή επινοημένες. Έρευνα έδειξε ότι το ChatGPT απάντησε σωστά σε λογιστικές ερωτήσεις σε ποσοστό μόλις 47,4%. Ειδικά σε σύνθετους μαθηματικούς υπολογισμούς και φορολογικά θέματα, η ακρίβεια δεν είναι εγγυημένη. Είναι κρίσιμο οι επιχειρηματίες να επαληθεύουν πάντα τις πληροφορίες, ειδικά αυτές που αφορούν νομικά, οικονομικά ή κρίσιμα επιχειρηματικά ζητήματα. Κάθε αποτέλεσμα πρέπει να ελέγχεται σχολαστικά από άνθρωπο.Οι χρήστες πρέπει να είναι προσεκτικοί με ευαίσθητα εταιρικά ή προσωπικά δεδομένα που εισάγουν στα AI, καθώς οι πληροφορίες αυτές ενδέχεται να χρησιμοποιηθούν για την εκπαίδευση των μοντέλων. Υπάρχει ρίσκο παραβίασης της ιδιωτικότητας. Ποτέ δεν πρέπει να εισάγονται ευαίσθητα, απόρρητα στοιχεία χωρίς επιπλέον μέτρα ασφαλείας.Τα μοντέλα AI δεν διαθέτουν ανθρώπινη κατανόηση ή ενσυναίσθηση. Η επικοινωνία που δημιουργούν μπορεί να είναι τυπική και να στερείται της προσωπικής πινελιάς. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να υποκατασταθεί πλήρως σε καμια περίπτωση.Οι δωρεάν εκδόσεις μπορεί να μην παρέχουν εξαιρετικά εξειδικευμένες λύσεις για πολύπλοκα προβλήματα, απαιτώντας περαιτέρω ανθρώπινη παρέμβαση , ενώ η λειτουργικότητα και των δύο εργαλείων εξαρτάται από τη συνεχή σύνδεση στο διαδίκτυο.Ενώ οι δωρεάν εκδόσεις είναι χρήσιμες, έχουν όρια. Για πλήρη αυτοματοποίηση ή χρήση των πιο προηγμένων μοντέλων, απαιτείται συνδρομή.Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα μοντέλα AI είναι εργαλεία υποβοήθησης και δεν υποκαθιστούν τον επαγγελματία λογιστή ή φοροτεχνικό. Δεν αντικαθιστούν την κριτική σκέψη. Από το Σήμερα στο Αύριο:Για τις επιχειρήσεις, η AI μπορεί να λειτουργήσει ως ένας "πολλαπλασιαστής" των δυνατοτήτων τους στο BI. Ακόμη και χωρίς ακριβά λογισμικά, ένας επιχειρηματίας μπορεί να ζητήσει από το Gemini ή το ChatGPT να τον βοηθήσει να ερμηνεύσει βασικά στοιχεία από τις πωλήσεις του ή τα σχόλια πελατών, μετατρέποντας τα "ακατέργαστα" δεδομένα σε χρήσιμες πληροφορίες για τη λήψη αποφάσεων. Η τεχνητή νοημοσύνη, μέσω εργαλείων όπως το Gemini και το ChatGPT, φέρνει επανάσταση σε εργασίες όπως η ανάλυση δεδομένων, η αναγνώριση προτύπων και η προγνωστική μοντελοποίηση, προσφέροντας πρωτοφανείς γνώσεις και αποτελεσματικότητα στην οικονομική διαχείριση. Ωστόσο, η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης εγείρει επίσης ερωτήματα σχετικά με το μέλλον πολλών επαγγελμάτων.Αγκαλιάζοντας την τεχνολογική αλλαγή, προωθώντας τη διά βίου μάθηση και τηρώντας τα δεοντολογικά πρότυπα, οι λογιστές μπορούν να ανταποκριθούν στις πολυπλοκότητες της ψηφιακής εποχής και να συνεχίσουν να υπηρετούν ως αξιόπιστοι σύμβουλοι και διαχειριστές της οικονομικής ακεραιότητας σε έναν συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο. Οι επιχειρηματίες επιβάλλεται να αγκαλιάσουν αυτή την τεχνολογία, να πειραματιστούν με τις δυνατότητές της και να την ενσωματώσουν στην καθημερινή τους πρακτική. Με προσοχή στις προκλήσειςκαι με ανάγκη για ανθρώπινη επίβλεψη, η AI μπορεί να γίνει ο απαραίτητος συνεργάτης που θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να ανθίσουν σε ένα ολοένα και πιο ψηφιακό και ανταγωνιστικό περιβάλλον. Το μέλλον είναι ήδη εδώκαι είναι διαθέσιμο σε όλους.*Για την σύνταξη και διόρθωση του παρόντος, έγινε χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης.*Ο Βασίλης Βογιατζής MSc , είναι Λογιστής – Φοροτεχνικός Α’ Τάξης , ιδρυτής της Λογιστικής εταιρείαςVoyiatzisGroup , με έδρα την Κω.
- 20 Ιουνίου 2025
- 0 Σχόλια
- ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΊΑ
Στην πιο εμβληματική σκηνή του Λύκου της WallStreet, ο JordanBelfort ζητά από κάποιον να του «πουλήσει έναν στυλό». Δεν ψάχνει έναν πωλητή, αλλά κάποιον που να κατανοεί σε βάθος τι σημαίνει marketing: την τέχνη της ανάγνωσης μιας ανάγκης, της δημιουργίας επιθυμίας και της σύνδεσης με τον άνθρωπο που έχεις απέναντί σου.Μια επιχείρηση δεν μπορεί πλέον να στηρίζεται απλώς στην τοπική της παρουσία ή σε μια πιστή πελατεία. Η διαφοροποίηση δεν είναι πολυτέλεια, είναι προϋπόθεση βιωσιμότητας. Ποιος θα μπορέσει να το πουλήσει ξανά και ξανά; Ποιος θα μετατρέψει το απλό σε αναγκαίο; Και ποιος θα χτίσει μακροχρόνια σχέση με τον πελάτη, πέρα από μια στιγμιαία εντύπωση;Το marketing έρχεται να καλύψει αυτό το κενό: να βοηθήσει την επιχείρηση να ξεχωρίσει, να πει την ιστορία της, να χτίσει ένα brand που δεν πουλάει απλώς προϊόντα αλλά κερδίζει προσοχή, εμπιστοσύνη και προτίμηση.Το μεγαλύτερο λάθος των μικρών επιχειρήσεων είναι να βλέπουν το marketing ως «έξοδο». Η πραγματικότητα είναι ότι πρόκειται για επένδυση με απόδοση (ROI) που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνά το 5:1. Δηλαδή, για κάθε ευρώ που επενδύεται, μπορεί να επιστραφούν πέντε, υπό την προϋπόθεση ότι γίνεται με στρατηγική. Το marketing βοηθά στην αύξηση αναγνωρισιμότητας, στην επικοινωνία της διαφοροποίησης, στην ενίσχυση της αξίας αντιλαμβανόμενου προϊόντος, στην οικοδόμηση σχέσης με τον πελάτη και στη διαχείριση φήμης , ειδικά σε ένα περιβάλλον όπου το onlinereview έχει μεγαλύτερη ισχύ από κάθε διαφήμιση.Ο πελάτης βέβαια δεν αγοράζει με την πρώτη επαφή. Έρευνες δείχνουν ότι απαιτούνται τουλάχιστον 7 «εκθέσεις» ενός καταναλωτή σε ένα μήνυμα για να μετατραπεί σε αγοραστή. Το στυλό, λοιπόν, δεν πουλιέται με την πρώτη πρόταση. Χρειάζεται αλληλουχία μηνυμάτων, σταθερότητα στο ύφος, συνέπεια στο περιεχόμενο. Το marketing δεν είναι πανάκεια. Είναι διαδικασία εξοικείωσης και σταδιακής εμπιστοσύνης.Οι επιχειρήσεις που εφαρμόζουν contentmarketing, email campaigns, brandstorytelling και retargeting δημιουργούν ένα σταθερό μονοπάτι επικοινωνίας που οδηγεί σε μακροχρόνιους πελάτες και όχι σε απλές πωλήσεις.Οι επιχειρήσεις που επενδύουν στο marketing βλέπουν αποτελέσματα , το φανερώνουν και οι αριθμοί. Παγκοσμίως, το 47% των μικρών επιχειρήσεων το θεωρεί ως κύριο μοχλό ανάπτυξηςκαι δεν είναι τυχαίο. Το marketing βοηθά τις ελληνικές ΜμΕ να ενισχύσουν την αναγνωρισιμότητα τους και να χτίσουν ένα brand που αντέχει.Σκεφτείτε ξανά το στυλό. Δεν πουλάς απλώς ένα αντικείμενο , πουλάς τον σκοπό που εξυπηρετεί, το ποιος το χρειάζεται, πώς διευκολύνει τη ζωή του. Έτσι και με κάθε προϊόν ή υπηρεσία, το marketing βοηθά να ξεκαθαρίσεις γιατί εσύ είσαι η λύση.Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις πρέπει να κατανοήσουν ότι το marketing θέλει χρόνο, ρυθμό, συνείδηση. Μια φορά δεν φτάνει , άλλωστε κανείς δεν αγόρασε στυλό από την πρώτη κουβέντα. Αυτό που χτίζεται είναι η εμπιστοσύνη.Η τεχνολογία, για μια επιχείρηση, είναι σαν το μελάνι στο στυλό. Χωρίς αυτό, το εργαλείο υπάρχει αλλά δεν αποδίδει.Στην Ελλάδα, μόνο το 39% των ΜμΕ έχει βασικό επίπεδο ψηφιοποίησης, έναντι 55% στην ΕΕ. Όμως, το ποσοστό των «ψηφιακά ώριμων» επιχειρήσεων αυξήθηκε από 12% το 2020 σε 32% το 2024. Επιπλέον, πάνω από 55% των επιχειρήσεων με e-shop δηλώνουν ότι το 10% του τζίρου τους πλέον είναι ψηφιακός.Η φράση του SimonSinek, «Peopledon’tbuywhatyoudo, theybuywhyyoudoit», συνοψίζει τη βαθύτερη αλήθεια του σύγχρονου marketing: οι καταναλωτές δεν αγοράζουν προϊόντα, αγοράζουν σκοπό. Δεν συνδέονται με το "τι" , δηλαδή με τη λειτουργία ενός προϊόντος , αλλά με το "γιατί", τον λόγο ύπαρξης πίσω από αυτό. Σε μια εποχή υπερπροσφοράς, η διαφοροποίηση δεν επιτυγχάνεται με το χαρακτηριστικό, αλλά με την αξία. Αυτή η λογική αποκτά ακόμα μεγαλύτερη βαρύτητα όταν μιλάμε για τη Generation Z , τη γενιά που δεν συγκινείται από διαφημιστικά τρικ, αλλά από αυθεντικότητα, κοινωνική συνείδηση και ταύτιση με τον σκοπό του brand. Αν μια επιχείρηση θέλει να προσεγγίσει αυτό το κοινό, δεν αρκεί να επικοινωνήσει τι πουλά. Οφείλει να εκφράσει ποιον κόσμο οραματίζεται, γιατί κάνει αυτό που κάνει, και πώς ο καταναλωτής μπορεί να γίνει συμμέτοχος σε αυτή την ιστορία. Για τη Generation Z, το marketing δεν είναι μετάδοση μηνύματος , είναι ανοιχτή πρόσκληση σε κάτι που αξίζει να πιστέψεις. Και αυτό ξεκινά από ένα ξεκάθαρο, αυθεντικό και σταθερά επικοινωνούμενο «γιατί». Στην Generation Z , δεν αρκεί να τους δείξεις το στυλό. Πρέπει να τους αφήσεις να γράψουν με αυτό.Η Generation Z , η πρώτη πλήρως ψηφιακή γενιά , δεν ακολουθεί τους κανόνες των προηγούμενων. Δεν αγοράζει από ανάγκη, αλλά από ταύτιση. Δεν εμπιστεύεται τη διαφήμιση, αλλά την εμπειρία. Θέλει διαφάνεια, κοινωνική υπευθυνότητα, ευκολία και συνέπεια.Για μια επιχείρηση, αυτό σημαίνει: μην τους πουλήσεις το στυλό. Δείξε τους πώς θα γράψουν τη δική τους ιστορία με αυτό. Δηλαδή, προσέφερε εμπειρία, αλήθεια, εξατομίκευση. Δώσε επιλογές. Γίνε μέρος του κόσμου τους, όχι απλώς προμηθευτής προϊόντων.Η φράση «πούλα μου αυτόν το στυλό» δεν είναι απλά μια αστεία δοκιμασία. Είναι ένα crashtest για τη στρατηγική σου. Αν δεν ξέρεις ποιος είσαι, ποιον έχεις απέναντί σου και τι του λείπει, τότε δεν έχεις πλάνοmarketing. Βασίζεσαι στην τύχη.Το marketing για τις ελληνικές επιχειρήσεις είναι ο μοχλός που τις σηκώνει από την τοπική αγορά στο ευρύτερο κοινό. Δεν απαιτεί τεράστιο budget. Απαιτεί συνέπεια, στόχευση, τεχνολογική εξοικείωση και ανθρώπινη ματιά.Ο πελάτης του σήμερα δεν θέλει απλώς να αγοράσει. Θέλει να ταυτιστεί. Θέλει να νιώσει ότι επιλέγει, όχι ότι του πουλάνε. Γι’ αυτό και η ουσία δεν είναι να του δείξεις το στυλό. Είναι να του δώσεις λόγο να γράψει κάτι σημαντικό με αυτό.*Για την σύνταξη και διόρθωση του παρόντος, έγινε χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης.*Ο Βασίλης Βογιατζής MSc , είναι Λογιστής – Φοροτεχνικός Α’ Τάξης , ιδρυτής της Λογιστικής εταιρείαςVoyiatzisGroup , με έδρα την Κω.
- 14 Ιουνίου 2025
- 0 Σχόλια
- ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΊΑ
Πεταλούδες, μπλε ιστορίες και μαύροι κύκνοι...
Σίγουρα το έχετε ακούσει , μια πεταλούδα χτυπά τα φτερά της στην Κίνα κι ένας κυκλώνας σχηματίζεται στην Καραϊβική. Κάπου στο Αιγαίο, μια τουριστική επιχείρηση δεν αντιλαμβάνεται μια μικρή αλλαγή στο κόστος ενέργειας. Έναν μήνα μετά, βρίσκεται με μηδενικά κέρδη. Το «φαινόμενο της πεταλούδας» δεν είναι σενάριο μόνο για ταινίες, είναι η καθημερινότητα του επιχειρηματία.Στον κόσμο της επιχειρηματικότητας και ειδικά στον τουρισμό , δεν χρειάζεται ένα μεγάλο λάθος για να οδηγήσει σε μια αποτυχία. Αρκεί μια μικρή, ανεπαίσθητη μεταβολή: 3% πτώση στην πληρότητα, 10% αύξηση στο κόστος ενέργειας, αλλαγή καιρού σε κρίσιμο Σαββατοκύριακο, ακύρωση πτήσεων, πτώχευση ενός πρακτορείου τουρισμό. Αυτές οι αλλαγές, που αρχικά μοιάζουν διαχειρίσιμες, μπορεί να πυροδοτήσουν μια αλυσιδωτή αντίδραση με δυσανάλογες επιπτώσεις. Αυτό περιγράφει η θεωρία του χάους, που είναι εκλαϊκευμένα γνωστή «το φαινόμενο της πεταλούδας».Δεν είναι όμως μόνο οι μικρές αλλαγές που απειλούν την επιχειρηματική σταθερότητα. Υπάρχουν και τα απρόβλεπτα, ακραία γεγονότα: φυσικές καταστροφές, πανδημίες, πολεμικές κρίσεις, κυβερνοεπιθέσεις. Αυτά που ο NassimNicholasTaleb ονόμασε Μαύρους Κύκνους , δηλαδή σπάνια συμβάντα με τεράστιο αντίκτυπο, τα οποία μόνο εκ των υστέρων μοιάζουν «προφανή».Ο συνδυασμός αυτών των δύο , μικρές αλλαγές και σπάνια σοκ , είναι που καθιστά το επιχειρείν στον 21ο αιώνα μια πράξη υψηλού ρίσκου. Είμαστε λοιπόν έρμαια της τυχαιότητας; Όχι βέβαια , υπάρχουν εργαλεία που μπορούν να μας βοηθήσουν να διαχειριστούμε μια δύσκολη συνθήκη πριν μας καταπιεί: η ανάλυση ευαισθησίας, ενισχυμένη από τη δύναμη των δεδομένων (dataanalytics).Η ανάλυση ευαισθησίας είναι, απλά, ένας τρόπος να απαντάμε στην ερώτηση: «Και αν αλλάξει αυτό, τι θα γίνει;» Μια τουριστική επιχείρηση οφείλει να έχει ένα επιχειρηματικό σχέδιο με το οποίο θα πορεύεται. Αλλά αυτό στηρίζεται σε παραδοχές: πληρότητα 80%, μέση τιμή 100€, σταθερό κόστος ενέργειας, μηδενικά προβλήματα προσωπικού. Τι γίνεται αν μία μόνο από αυτές τις παραδοχές δεν επιβεβαιωθεί;Αν η πληρότητα πέσει στο 75%, μειώνονται τα έσοδα κατά 6%, αλλά μπορεί τα καθαρά κέρδη να μειωθούν κατά 40%. Αν το ρεύμα αυξηθεί κατά 15%, και καλύπτει το 10% των συνολικών εξόδων, αυτό μεταφράζεται σε απώλεια ολόκληρου του περιθωρίου κέρδους. Αν ένας μεγάλος πελάτης ακυρώσει (π.χ. ένας touroperator), μπορεί να χαθεί το 30% του τζίρου.Η ανάλυση ευαισθησίας βοηθά τον επιχειρηματία να χαρτογραφήσει τέτοια “whatif” σενάρια. Και το σημαντικότερο: δείχνει σε ποιες μεταβλητές πρέπει να εστιάσει, γιατί αυτές έχουν τη μεγαλύτερη επίπτωση στα αποτελέσματα.Σύμφωνα με τον Taleb, τα απρόβλεπτα γεγονότα μεγάλης κλίμακας δεν είναι τόσο σπάνια όσο νομίζουμε , είναι αναπόφευκτα , απλώς δεν ξέρουμε πότε και πώς θα έρθουν. Μια φωτιά (όπως αυτή της Ρόδου το 2023), μια υγειονομική κρίση (COVID-19), ένας σεισμός, μια νομική απαγόρευση σε μια πλατφόρμα κρατήσεων (όπως στην Airbnb). Όλα αυτά είναι Μαύροι Κύκνοι: χαμηλής πιθανότητας, αλλά υψηλότατης επίπτωσης γεγονότα.Η παγίδα για τον επιχειρηματία είναι ότι τα αγνοεί. Και όταν εμφανίζονται, μένει απροστάτευτος. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να ζει με φοβίες , τουναντίον σημαίνει ότι πρέπει να γίνει πιο ανθεκτικός.Η ανάλυση ευαισθησίας είναι το πρώτο βήμα. Μετά έρχονται προληπτικά σενάρια (όπως τι θα κάνουμε αν το νησί μείνει χωρίς ρεύμα για 3 μέρες), εναλλακτικά σχέδια (π.χ. διαφοροποίηση αγορών), ψηφιακή ετοιμότητα (ανεξάρτητες πηγές κρατήσεων, όχι εξάρτηση από ένα κανάλι)και κυρίως γρήγορη αναπροσαρμογή, βασισμένη σε πραγματικά δεδομένα.Η θεωρία παιγνίων διδάσκει ότι κάθε απόφαση που παίρνεις εξαρτάται και από τις πιθανές αντιδράσεις των άλλων. Αν εσύ ρίξεις τις τιμές λόγω χαμηλής ζήτησης, ο ανταγωνιστής μπορεί να κάνει το ίδιο και ξαφνικά το «σωτήριο» πλάνο σου μετατρέπεται σε πόλεμο φθοράς.Αντιθέτως, αν έχεις κάνει ανάλυση ευαισθησίας και γνωρίζεις ότι αν «πέσεις» κάτω από μια τιμή δεν καλύπτεις τα κόστη (όπως αναφέραμε σε παλιότερο άρθρο μας για την ανάλυση νεκρού σημείου), δεν συμμετέχεις σε παιχνίδι καταστροφής. Ή επιλέγεις να διαφοροποιηθείς: προσφέρεις π.χ. προστιθέμενες υπηρεσίες αντί για έκπτωση, ή απευθύνεσαι σε διαφορετική αγορά (στρατηγική των γαλάζιων ωκεανών , πράγμα για το οποίο θα μιλήσουμε στο μέλλον).Η στρατηγική δεν είναι τι κάνεις εσύ. Είναι τι κάνεις συναρτήσει του τι κάνουν κι οι άλλοι. Η ανάλυση ευαισθησίας, σε συνδυασμό με σενάρια ανταγωνισμού (ή ακόμα και προσομοιώσεις παιγνίων), δείχνει ποιο είναι το πραγματικό ρίσκο κάθε επιλογής.Και πάμε τώρα στα νούμερα. Η διαφορά μεταξύ μιας καλής και μιας εξαιρετικής επιχείρησης σήμερα , είναι πρόσβαση σε δεδομένα και ικανότητα αξιοποίησής τους. Δεν αρκεί να ξέρεις ότι μειώθηκαν οι κρατήσεις. Πρέπει να ξέρεις από ποια αγορά, για ποια περίοδο, σε σχέση με πέρυσι και με ποια τιμή.Τα εργαλεία ανάλυσης ευαισθησίας συνδυάζονται πλέον με τεχνολογίες όπως: BusinessIntelligencedashboards (π.χ. Power BI), Predictiveanalytics για προβλέψεις πληρότητας, Heatmaps ρίσκου (ορατή αποτύπωση των πιο κρίσιμων παραμέτρων), Real-timedatafrombookingengines (π.χ. τάσεις ακυρώσεων, πτώση αναζητήσεων).Μια μικρή ξενοδοχειακή μονάδα που βλέπει 20% πτώση αναζητήσεων από Γερμανία για τον Αύγουστο μπορεί να αντιδράσει αμέσως: με στοχευμένοmarketing ή αλλαγή τιμής, πριν αυτή η «πεταλούδα» γίνει «Μαύρος Κύκνος». Χωρίς δεδομένα, μένεις στην τύχη. Με δεδομένα, μπορεί να ελέγξεις καλύτερα το παιχνίδι.Τι σημαίνουν όλα τα παραπάνω για έναν μικρό επιχειρηματία στη Κω;Ότι δεν χρειάζεται να είναι κάποιος αναλυτής ή επιστήμονας ,αρκεί να μάθει να ρωτά «τι θα γίνει αν…» πριν πάρει αποφάσεις. Να κάνει προγραμματισμό ‘οχι μόνο για το «ρεαλιστικό» , αλλά για το «αισιόδοξο» και για το «απαισιόδοξο» σενάριο. Να αξιοποιεί εργαλεία, ακόμη και απλά Excel. Να ρωτά τον λογιστή ή τον σύμβουλό του να τον βοηθήσει να δει αριθμούς που καταδεικνύουν τις τάσεις.Κυρίαρχα όμως να χτίζει μια κουλτούρα στρατηγικής ετοιμότητας, κοινώς «μην περιμένεις να χιονίσει για να δεις μια άσπρη μέρα».Η ανάλυση ευαισθησίας, σε συνδυασμό με την συνειδητοποίηση ότι ανεπιθύμητα γεγονότα ΔΕΔΟΜΕΝΑ θα συμβούν, μας μαθαίνει κάτι κρίσιμο:Δεν μπορούμε να προβλέψουμε το μέλλον , αλλά μπορούμε να σχεδιάσουμε για να το αντέξουμε.Στον κόσμο των επιχειρήσεων, αυτός που επιβιώνει δεν είναι ο πιο τολμηρός ούτε ο πιο έξυπνος. Είναι αυτός που έχει τρέξει τα σενάρια στο μυαλό του πριν αυτά συμβούν στην πράξη. Ο Έλληνας επιχειρηματίας μοιάζει συχνά με τον ήρωα μιας «μπλε ιστορίας» , εγκλωβισμένος σε ένα σκηνικό όπου γνωρίζει μόνο ένα μικρό, αποσπασματικό κομμάτι του σεναρίου, αλλά καλείται να πάρει κρίσιμες αποφάσεις μέσα στο σκοτάδι. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, όπου η πληροφορία είναι διάσπαρτη και οι κανόνες αλλάζουν αθόρυβα, η επιβίωση απαιτεί προσαρμοστικότητα. Όπως και στις μπλε ιστορίες, η λύση δεν βρίσκεται μόνο στα γεγονότα, αλλά στις σωστές ερωτήσεις. Αυτό σημαίνει ανάλυση ευαισθησίας, παρακολούθηση δεδομένων και ετοιμότητα για το απρόβλεπτο. Σε έναν κόσμο από πεταλούδες και κύκνους, αυτό κάνει τη διαφορά ανάμεσα στη βραχυπρόθεσμη επιτυχία και στη μακροχρόνια βιωσιμότητα.*Για την σύνταξη και διόρθωση του παρόντος, έγινε χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης.*Ο Βασίλης Βογιατζής MSc , είναι Λογιστής – Φοροτεχνικός Α’ Τάξης , ιδρυτής της Λογιστικής εταιρείας VoyiatzisGroup , με έδρα την Κω.
- 05 Ιουνίου 2025
- 0 Σχόλια