Διαφημίσεις - Top Left

Διαφημίσεις - Top Right

Σάββατο, 7 Δεκεμβρίου 2019

Τελευταία νέα

    • Τοπικά
    • Αρχική δημοσίευση
      2/12/2019 10:05:41 πμ
    • Τελευταία ενημέρωση
      2/12/2019 10:21:26 πμ
    • Διαβάστηκε 178 φορές
    Η καθιερωμένη εκδήλωση με τα βάρβαρα και τους λουκουμάδες για ακόμη μία χρονιά από το Λύκειο Ελληνίδων παράρτημα Κω , πραγματοποιήθηκαν στην αίθουσα του ξενοδοχείου «Κως». Παραδοσιακά κάθε χρόνο αυτές τις ημέρες τιμώντας τους δύο Αγίους, Ανδρέα και Βαρβάρα γίνετε αυτή η εκδήλωση, η οποία συγκεντρώνει πάντα το ενδιαφέρον του κόσμου που απολαμβάνει και τα γλυκά εδέσματα της ημέρας. Οι πεντανόστιμοι λουκουμάδες, τα παραδοσιακά και θρεπτικά βάρβαρα έχουν την τιμητική τους και γίνονται ανάρπαστα.

    Στην φετινή εκδήλωση βασικός ομιλητής ο καθηγητής Αχιλλέας Κουτσουράδης γιος της αείμνηστης Περσεφόνης Κουτσουράδη.

    Η Περσεφόνη Κουτσουράδη υπήρξε για πολλά χρόνια πρόεδρος του Λυκείου Ελληνίδων με μεγάλη προσφορά, διατήρησε και κατέγραψε τα ήθη και τα έθιμα του νησιού μας.

    Τον καθηγητή προλόγισε η πρόεδρος του παραρτήματος της Κω, Αργυρώ Κατσίλλη η οποία ανέφερε: «Το Λ.Ε. υπηρετώντας τον πολιτισμό και τον άνθρωπο αναβιώνει πάντα τα έθιμα και τις παραδόσεις μας. Έχουμε την χαρά μαζί μας σήμερα να βρίσκεται ο καταξιωμένος επιστήμονας και άνθρωπος Αχιλλέας Κουτσουράδης. Πιστός στην παράδοση θα μας μιλήσει για την διατήρηση των εθιμικών μας παραδόσεων. Έχοντας ζωντανό παράδειγμα την μητέρα του αγάπησε πολύ το Λ.Ε. και βρίσκεται πάντα κοντά μας».

    Με το πέρας της ομιλίας παιδιά από το παιδικό τμήμα χόρεψαν παραδοσιακούς χορούς και στην συνέχεια οι παρευρισκόμενοι γεύτηκαν λουκουμάδες και βάρβαρα.

     

     

    ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ κ.ΑΧΙΛΛΕΑ ΚΟΥΤΣΟΥΡΑΔΗ

    ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΩΝ ΕΛΛΗΓΝΙΔΩΝ ΤΗΣ ΚΩ ΓΙΑ ΤΑ ΒΑΡΒΑΡΑ ΣΤΙΣ 30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2019 ΣΤΗ ΚΩ

    Πανοσιολογιότατε,

    Κυρία Αντιδήμαρχε,

    Κυρία Πρόεδρε του Παραρτήματος της Κω του Λυκείου των Ελληνίδων ,σας ευχαριστώ ιδιαίτερα θερμά εσάς και τα αγαπητά μέλη του Δ.Σ, εκ μέρους όλης της οικογένειας μας, για την τιμητική πρόσκληση να μιλήσω στην ετήσια ,παραδοσιακή θα έλεγα, εκδήλωση για τα Βάρβαρα, που αποτελεί τοπικό λαογραφικό θησαυρό. Μας δώσατε απόψε την ευκαιρία, να στηρίξουμε με τον τρόπο αυτό τις επιτύχεις δράσεις σας σε τοπικό επίπεδο όπως, πριν μερικούς μήνες σε άλλη περίπτωση ανέφερα, να μπορέσουμε παράλληλα να τιμήσουμε την μνήμη της προκατόχου σας.

    Κυρίες και Κύριοι,

    Δεν θα σας αναλύσω, ως μη Ειδικός άλλωστε, το συγκεκριμένο τοπικό έθιμο , που επαναλαμβάνεται απόψε, με επιτυχία, όπως κάθε χρόνο στη ιδιαίτερη πατρίδα μας, αλλά και όπου βρίσκεται κωακή παροικία. Σημειώνω μόνο τούτο, παρενθετικά. Πρόκειται, αναφορικά με τα Βάρβαρα, για μια παραδοσιακή εορταστική, συνοδευτική τροφή, που συνδέεται άμεσα με το σύστημα παραγωγής και διάθεσης αγαθών, της αγροτικής κατά βάση ζωής του νήσου μας, την κοινωνική και οικονομική κατάσταση των κατοίκων του, την παραδοσιακή θρησκευτική τους συμπεριφορά και τις συνοδευτικές εθιμικές εκδηλώσεις του ορθόδοξου εορτολογίου. Μπορεί η Κως ,να ήταν από την αρχαιότητα τόπος εύφορος, όμως οι Κωοι δεν ήσαν γνωστοί ως καλοφαγάδες ,άλλωστε το νησί γνώρισε πολλά δίσεκτο χρόνια στη ιστορική πορεία του. Το λιτοδίαιτο του Έλληνα, από τα αρχαία ήδη χρόνια (οι Συβαρίτες αποτελούσαν την εξαίρεση, που επιβεβαίωνε τον κανόνα), βρίσκει λοιπόν την επιβεβαίωση του στα υλικά και στη συνταγή αυτού του εύγευστου εορταστικού εδέσματος. Τα Βάρβαρα, με αδιαμφισβήτητη την αρχαιοελληνική προέλευση τους( λατρεία της θεάς Εκάτης κόρης της Δήμητρας- Εκαταία, γλυκίσματα με βάση γεωργικά προϊόντα)), αρμονικά συνταιριασμένη με την ορθόδοξη χριστιανική μας πίστη, πέραν της σύνδεσης, που μας προσφέρουν   με το παρελθόν ανακαλούν και άλλα προέχοντος γευστικά ερεθίσματα και ιδίως αυτό που αποκαλείται γευστική μνήμη. Το έθιμο με τα Βάρβαρα, ανήκει σε αυτό, που θα έλεγαν οι λαογράφοι ,ποιητική διάσταση της καθημερινής ,παραδοσιακής ζωής, αφού μέσω αυτού του εύγευστου παρασκευάσματος, λαμβάνει χώρα μεταφορά νοημάτων και παραστάσεων από το πραγματικό στο συμβολικό επίπεδο της ζωής και της δράσης μιας ανθρώπινης κοινότητας. Οι τροφές αποτελούν με άλλη διατύπωση, μια νοητή γέφυρα ανάμεσα στο Καθημερινό και το Εορταστικό ,το Συμβολικό, και το Πεζό , το Πεζό και το Ποιητικό εν τέλει.

    Κυρίες και κύριοι,

    Στο ΦΕΚ Τεύχος Α αριθμ. φύλλου 51 της 2 Μαρτίου του 1911 δημοσιεύεται το Βασιλικό διάταγμα αρ.7 που τιτλοφορείται: «Περί εγκρίσεως του καταστατικού του Λυκείου των ελληνίδων». Ακολουθεί in extenso η παράθεση των 12 άρθρων του καταστατικού ,συνοδευόμενη από την απειλή: επιφυλασσόμενοι να ανακαλέσωμεν την έγκρισιν ημών,εάν μη τηρηθεί αρθρον τι του εγκρινομενου καταστατικού». Εννοείται ότι στα χρόνια που πέρασαν ,δεν υπήρξε ποτέ περίπτωση επιβολής της παραπάνω βασιλικής ποινής. Απεναντίας μόνο γενική επικρότηση της δράσης του νεοπαγούς τότε σωματείου διαπιστώνεται ,που σήμερα μαζί με τα παραρτήματα του, στα οποία συγκαταλέγεται εδώ και μισό περίπου αιώνα και το παράρτημα της Κω, μόνο επαίνους και ευρεία κοινωνική αποδοχή έχει να δρέψει.

    Στο αρχικό καταστατικό του Λυκείου των ελληνίδων, ως κύριος σκοπός του αναφέρονταν επί λέξει: “ο μεταξύ γυναικών των γραμμάτων, των επιστημών, των τεχνών, σύνδεσμος προς εξυπηρέτησιν και προστασίαν αυτών και προς αναγέννησιν και διατήρησιν των ελληνικών εθίμων και παραδόσεων …”. Είχε προηγηθεί της ξεκάθαρα πολιτικής απόφασης έκδοσης του εγκριτικού Β.Δ, η μαχητική αρθρογραφία της Kαλλιρρόης Σιγανού-Παρρέν στην “Eφημερίδα των Kυριών”, που χάραξε νέους δρόμους για το γυναικείο κίνημα υποστηρίζοντας πρώτη, σε μια αυστηρά ανδροκρατούμενη και ιδιαίτερα συντηρητική Κοινωνία, την άποψη για τα ισότιμα δικαιώματά των γυναικών στην εργασία, στη μόρφωση, στην συμμετοχή στα κοινά και εν τέλει για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια ,που δεν γνωρίζει ποιοτικές η ποσοτικές οριοθετήσεις, ούτε φυσικά εκπτώσεις και συμβιβασμούς.

    Το Λύκειο των Ελληνίδων, στη αρχική του σύλληψη στόχευε στην χειραφέτηση των γυναικών μέσω φυσικά της μόρφωσης  παράλληλα με την αναγέννηση της παράδοσης και των εθίμων. Η επίτευξη της ισότητας των φύλλων ,θα επιτυγχάνονταν ,με άλλη διατύπωση, μαζί με τις παραδόσεις και τα έθιμα ή και μέσω αυτών.

    Ο συνεχόμενος σύντομος λόγος μου, με σεβασμό στο χρόνο σας, προκειμένου να απολαύσετε το εορταστικό έδεσμα, θα έχει ως βάση την καταστατική οριοθέτηση ης δράσης του ΛτΕ: Διατήρηση και αναγέννηση των εθιμικών παραδόσεων.

    Αγαπητές και αγαπητού συμπατριώτες και φίλοι του νησιού μας,

    Ζούμε, όπως προσφυώς έχει λεχθεί σε μια εποχή Έκρηξη μνήμης! H συλλογική ταυτότητα αναφέρεται στο σύνολο των πολιτισμικών στοιχείων πάνω στα οποία στηρίζεται το αίσθημα του “ανήκειν” σε μια ομάδα ή κοινότητα, ανεξάρτητα αν αυτή η συλλογική ταυτότητα είναι πραγματική ή κατασκευασμένη/συμβολική, και εμπεριέχει ένα σύστημα αξιών, το οποίο διασφαλίζει την ενότητα της ομάδας. Η πολιτισμική ανάμνηση τώρα ως στοιχείο της συλλογικής ταυτότητας προσαρτάται συνήθως σε κάτι ιερό και η ανάκλησή της στο παρόν προσλαμβάνει εορταστικό χαρακτήρα .Η μνήμη είναι πανταχού παρούσα, ως κοινωνική-συλλογική, με διάφορες μορφές και εκφάνσεις συμμετέχοντάς επιτυχώς στη διαδικασία συγκρότησης της πολιτισμικής ταυτότητας. Η συλλογική μνήμη, ως παράγων που οδηγεί στη συγκρότηση πολιτισμικών ταυτοτήτων, μέσα από τους λεγόμενους τόπους μνήμης, μπορεί να αφορά τόσο τις πιο απλές υλικές εκφάνσεις της Καθημερινότητας, όσο και τις άυλες, ιδεατές που προέρχονται από την λαϊκή παράδοση και μεταδίδονται μέσω της αφήγησης, της επανάληψης και της μαρτυρίας. Όντως η ζωντανή μνήμα ,αυτή που μεταβιβάζονταν παραδοσιακά ,μέσω της οικογένειας (από τους προγόνους στους απογόνους) και τις τοπικές, εθνικές, θρησκευτικές, επαγγελματικές, πολιτικές Οντότητες -Ομάδες έχει εξασθενήσει σε σημαντικό βαθμό, με αποτέλεσμα την δημιουργού μιας κατάστασης πολιτισμικής ασυνέχειας, που καταλήγει σε κενό στην προσωπική και εθνική ταυτότητα. Οι συλλογικές αναπαραστάσεις του εθιμικού παρελθόντος, όπως αυτό που βιώνουμε εδώ απόψε, συνιστά μια υγιή αντίδραση στη αποσιώπηση , την λησμονιά και τελικά την πολιτισμική αλλοτρίωση .Είναι μια προσπάθεια ενεργοποίησης της μνήμης, αυτού του πολυδιάστατου φαινομένου, που συνδέει το παρελθόν με το Παρόν, ίσως και το Μέλλον.

    Όμως αυτό ,δηλαδή η ενίσχυση της ανάμνησης (η ενεργοποίηση απόψε της γευστικής μνήμης, για την οποία μίλησα), δεν αρκεί, για την διατήρηση ενός εθίμου. Δεν αρκεί η ενίσχυση της συλλογικής μνήμης ,μέσω της εκ μέρους Τρίτων (στη περίπτωση μας, εκ μέρους του παρατήματος Κω του Λυκείου των Ελληνίδων), οιονεί τελετουργικής επανάληψης σε ετήσια συνήθως βάση, μιας τοπικής εθιμικής παράδοσης. Όπως δεν αρκεί η καταγραφή και μόνο εθίμων και παραδόσεων .Σαφώς χάρη στη άοκνη προσπάθεια των κώων καταγραφέων, που με μεράκι ,χωρίς ειδικές γνώσεις ,με πολύ κόπο και έξοδα ,όπως μπορώ, για ευνόητους λόγους να διαβεβαιώσω προσωπικά μετά λόγου γνώσεως ,διαφύλαξαν σε έντυπη μορφή τις εθιμικές μας παραδόσεις και δοξασίες . Ο λόγος και περιορίζομαι σε αυτούς που δεν είναι πια ανάμεσα μας, ως οιονεί μνημόσυνο, είναι για την Αθηνά Ταρσούλη ,τον μακαριστό Εμμανουήλ Καρπαθίου,και από τους ντόπιους, για τον Τάσο και Ηρακλή Καραναστάση, τον Νικόλαο Ζαρακα, τον Θαναση Γιωργαλή. Επιτρέψτε μου να αναφέρω και την Περσεφόνη Κουτσουράδη. Σε αυτούς θα προσέθετα, ως αναφορά τιμής, την Αννα Σαρη-Καραμπεσινη για το τραγούδι, την Μαρία Χαρτοφύλη και τη Ιωάννα Πατμίου για την ποίηση ,μια που η μουσική και ο έντεχνος λόγος, αποτελούν αναπόσπαστα κομμάτια του λαϊκού μας πολιτισμού. Ζητώ συγγνώμη για όσους τυχόν παράλειψα. Αυτοί προσέφεραν την πρώτη ύλη στους ειδικούς ερευνητές (αν περιοριστεί κανείς μόνο στην επιστημονική μελέτη των κωακών εθιμικών παραδόσεων) και εξακολουθούν να διδάσκουν με τα κείμενα τους εμάς και τις επερχόμενες γενεές για κάτι που συνέβαινε τα παλαιοτέρα χρόνια στη Κω, ενώ παράλληλα μας αφαιρούν την δικαιολογία, ότι δεν γνωρίζουμε πια τα έθιμα μας. Η παρακαταθήκη τους είναι παρούσα και βαριά!

    Και έρχομαι έτσι στον δεύτερο στόχο, δηλαδή την αναγέννηση των εθίμων μας, στο τόπο όπου διαμορφώθηκαν και εκδηλώνονται περιοδικά. Παράδοση(tradition) είναι η προβολή του παρελθόντος στο παρόν. Με την έννοια αυτή, δεν είναι οπισθοδρόμηση η αναγέννηση των εθιμικών παραδόσεων, αλλά διασφάλιση μιας πορείας προς το μέλλον Και ,αν η διατήρηση ενός εθίμου στη συλλογική μνήμη, επιτυγχάνεται συνήθως με την δημόσια ,σε ετήσια βάση , επαναλαμβανόμενη αναπαράσταση του, με τους υπόλοιπους παρισταμένου ως θεατές-παθητικούς αποδέκτες ενός μηνύματος μνήμης ,η αναγέννηση του εθίμου, σημαίνει κατά την γνώμη μου, κάτι παραπάνω: Όχι την απλή ανάκληση στη μνήμη μέσα από μια δημόσια εορταστική εκδήλωση, αλλά την ενεργό επανένταξη του στη ιδιωτική-οικογενειακή δράση-καθημερινότητα και συμπεριφορά. Μέσα από την ενσυνείδητη-πραγματική συνέχιση των παραδόσεων, επαναλαμβάνεται αυθόρμητα ο πολιτισμός που κληρονομήθηκε, με αδιαμφισβήτητη την επίκληση για το μέτρο αυθεντικότητας ,που αποδίδεται στις προγενέστερες γενιές. «Γιατί έτσι το έκαναν οι προγονοί μας,» «Γιατί έτσι το βρήκαμε από τον πατέρα, την μητέρα και τους συγγενές μας» θα απαντήσει αυθόρμητα ο άνθρωπος που σέβεται την παράδοση και θέτει τον εαυτό του ως συνδετικό κρίκο ανάμεσα στις γενιές που πέρασαν και σε αυτές που θα έλθουν. Άλλωστε είναι ασφαλέστερο να επαναλαμβάνεις παρά να νεωτερίζεις ή να καταργείς.

    Εκτός Πρακτικών, θα ήθελα να εξάρω ιδιαίτερα την προσπάθεια της προέδρου κ. Αργυρώς Κατσίλη, που δεν περιορίζεται στην αρχή του θρησκευτικού έτους, δηλαδή στη 1η Σεπτεμβρίου κάθε έτους, να αναπαριστά, μαζί με τις συνεργάτιδες της στην παραλία της Κω το τοπικό έθιμο με τα ρόδια, σταφύλια και άλλους καρπούς της γης, που εμβαπτίζονται τελετουργικά στα κύματα και στην συνέχεια αναρτώνται στα σπίτια για ένα ολόκληρο χρόνο, αλλά περιέρχεται τις δημόσιες υπηρεσίες, φορείς και ιδιώτες και τους προσφέρει από ένα «μπουκέτο» για το νέο καλό έτος! Την ευχαριστώ θερμά γιατί με κατατάσσει από χρόνια στους αποδέκτες και κοινωνούς αυτού του κωακού εθίμου.

    Όταν τα έθιμα, τα τραγούδια, τα ποιήματα, οι λοιπές παραδόσεις, συνοδεύοντας συχνά το θρησκευτικό αίσθημα, ξαναγυρίζουν λοιπόν στα νοικοκυριά ,στις γειτονιές, στο χώρο εργασίας, αναψυχής και λατρείας ,τότε μπορούμε να είμαστε ήσυχοι ότι διαφυλάξαμε ένα σημαντικό κομμάτι της πολιτισμικής μας ταυτότητας ,ένα εθνικό θησαυρό ,αποδεικνύοντας παράλληλα, ότι συνεχίζεται αταλάντευτα η ιδία ιδιοσυγκρασία ,ο ίδιος χαρακτήρας, οι ίδιες ψυχικές, πνευματικές ,καλλιτεχνικές αντιδράσεις, που συνοδεύουν τον λαό, που κατοικεί στα μέρη αυτά εδώ και 3.00 χρόνια, μιλώντας την ίδια πάντα γλώσσα και σχεδόν για το ίδιο χρονικό διάστημα ακολουθώντας την ίδια θρησκεία! Με εκδηλώσεις όπως αυτή του παραρτήματος του Λυκείου των Ελληνίδων της Κω, δεν θα επιτραπεί να ξεθωριάσει η πολιτισμική μνήμη μας. Το οφείλουμε σε αυτούς που κράτησαν και παρέδωσαν σε μας με πίστη και επιμονή τα έθιμα τους. Σε αυτούς που τα κατέγραψαν με ευσυνειδησία και μεράκι ως στοιχεία της εθιμικής λαογραφίας (τις τροφές-γλυκίσματα, την αρχιτεκτονική, τις ενδυμασίες, τα έπιπλα-σκεύη, τα εικαστικά δημιουργήματα, το εθιμικό δίκαιο ,τις δοξασίες και λατρεία, την μουσική, το τραγούδι και τον ανόθευτο λαϊκό ποιητικό λόγο) και σε αυτούς τέλος που θα μας ακολουθήσουν και θα αποτελέσουν την συνέχειά μας στο μέλλον

    Για να μιλήσω με την γλώσσα της επιστήμης μου, εμείς όλοι είμαστε απλά επικαρπωτές της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και έχουμε υποχρέωση διατήρησης και επιμελούς διαχείρισης της, υπέρ του ψιλού κυρίου, που δεν είναι άλλος από τις επερχόμενες γενεές, τους αγέννητους ακόμη Κώους!

    Κυρία Πρόεδρε, Δεν είναι καθόλου τυχαίο και με αυτή την παρατήρηση κλείνω την παρέμβαση μου, ότι ο συντάκτης του Β.Δ του 1911,βλέποντας προς το Μέλλον, όχι μόνο θεώρησε την διατήρηση και αναγέννηση των εθιμικών παραδόσεων, ως ένα δραστικό μέσο για την εξύψωση της γυναίκας στη θέση που της αρμόζει, αλλά το κυριότερο , θεώρησε την ίδια την Ελληνίδα και το Λύκειο Ελληνίδων κατάλληλους και άξιους εμπιστοσύνης, για να φέρουν σε πέρας αυτή την αποστολή.

    Ευχαριστώ για την προσοχή σας!

    Θερμά συγχαρητήρια για την διοργάνωση-Και του Χρόνου!

     

     Καλλιόπη Δανελλάκη
    0 σχόλια
    Το όνομα και το σχόλιό σας θα δημοσιευθούν εφόσον ελεγχθούν από την συντακιτκή ομάδα.
    Τα σχόλια θα πρέπει να τηρούν τους όρους και τις προύποθέσεις της ιστοσείδας

    Άρθρα και σχόλια του Γιάννη Ιωαννίδη

    Δημοσκόπηση

    Συμφωνείτε με την απόφαση της Κυβέρνησης να μετατρέψει το hot spot Πυλίου, σε κλειστή Δομή;

    Εξώφυλλο Εφημερίδας

    693

    PAPARAZZI

    • Στην υγειά σας ρε κορίτσια!

      Στην υγειά σας ρε κορίτσια!

    Quiz

    Γρήγορη αναζήτηση

    Διαφημίσεις - Right

    Widget Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων

    Πρόγραμμα Τηλεόρασης

    Διαφημίσεις - Right 2

    ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ

      Υπηρεσίες

      zwdia