

Σύμβουλος Ανάπτυξης & Μάρκετινγκ
- ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΊΑ
Αγαπητέ μου παππού Θεόφιλε, το Marketing δεν είναι απλά διαφήμιση
Μια από τις πιο παρεξηγημένες επιστήμες της εποχής μας, το Marketing, συνδέεται λανθασμένα αποκλειστικά με τη διαφήμιση — ή, στη γλώσσα των marketeers, με την προώθηση. Αυτή η προσέγγιση είναι περιοριστική. Η προώθηση αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες του Marketing, αλλά είναι απλώς η κορυφή του παγόβουνου. Αν έπρεπε να το εξηγήσω σε ένα παιδί 10 χρονών — ή στον παππού μου, τον Θεόφιλο, για να καταλάβετε, θα έλεγα: η διαφήμιση είναι το ηχείο· το Marketing είναι το μήνυμα. Είναι όλη η προεργασία, η στρατηγική, η σκέψη και η έρευνα που οδηγεί στοτιθα πεις όταν ανοίξεις το μικρόφωνο.Σκεφτείτε και το εξής:Αν μπεις σε ένα φαρμακείο και αρχίσεις να φωνάζεις ότι είσαι άρρωστος, χωρίς να ξέρεις τι έχεις και χωρίς διάγνωση, οι πιθανότητες να πάρεις το σωστό φάρμακο είναι μάλλον περιορισμένες. Αντίθετα, όταν απευθυνθείς πρώτα σε έναν γιατρό, ο οποίος θα εντοπίσει τι ακριβώς σου συμβαίνει και θα σου δώσει τη σωστή κατεύθυνση, τότε αυξάνεις κατακόρυφα τις πιθανότητες να γίνεις καλά.Το ίδιο ισχύει και με το μάρκετινγκ: αν ξεκινήσεις χωρίς στρατηγική, φωνάζεις χωρίς να ξέρεις τι λες, και σε ποιον το λες.Η σύγχρονη επιχείρηση καλείται, πολύ πριν ξεκινήσει να λειτουργεί, να απαντήσει σε θεμελιώδη ερωτήματα: Ποιο πρόβλημα λύνει; Πώς το λύνει καλύτερα από τον ανταγωνισμό; Ποιο είναι το κοινό-στόχος; Ποια τιμολογιακή πολιτική θα ακολουθήσει; Από ποια κανάλια θα διανείμει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της; Μόνο αφού απαντήσει σε αυτά, μπορεί να επικοινωνήσει τη μοναδική της πρόταση αξίας.Οι 4 βασικοί πυλώνες του Marketing, 7 στις υπηρεσίες:Τα περίφημα 4 P’s του Marketing είναι:• Product – Προϊόν • Price – Τιμή • Placement – Τοποθέτηση/Διανομή • Promotion – ΠροώθησηΣτον τομέα των υπηρεσιών, προστίθενται ακόμη τρία: • People – Άνθρωποι • Process – Διαδικασίες • PhysicalEvidence – Φυσική παρουσία/απόδειξηΤο σημαντικότερο όλων είναι το προϊόν. Δεν μπορεί καμία επιχείρηση να αποφασίσει τιμή, κοινό ή τρόπο διάθεσης, χωρίς πρώτα να ξέρει τι ακριβώς προσφέρει. Η τοποθέτηση (Placement) έχει να κάνει με το πού και πώς βρίσκει ο πελάτης το προϊόν. Αν φτιάχνεις χειροποίητα σαπούνια με φυσικά υλικά και τα τοποθετήσεις σε παντοπωλεία της γειτονιάς, που εστιάζουν σε φτηνά, καθημερινά, μαζικά προϊόντα, τότε έχεις χάσει το κοινό σου πριν καν ξεκινήσεις. Η προώθηση (Promotion) είναι το επιστέγασμα· το πώς επικοινωνείς όλα τα παραπάνω. Επιλογή καναλιών, ύφους, εικόνας.Τα υπόλοιπα 3 P’s έχουν συμπληρωθεί τα τελευταία χρόνια στην βιβλιογραφία, και αποτελούν κατά την άποψη πολλών, υποκατηγορίες, των τεσσάρων βασικών αρχών τουMarketing. Οι άνθρωποι, αποτελούν εξαιρετικά σημαντικό κομμάτι των επιχειρήσεων. Το πνευματικό κεφάλαιο, η εκπαίδευση η οποία έχουν λάβει εντός επιχείρησης, και φυσικά ο χαρακτήρας τους, είναι στοιχεία που δίνουν τεράστια υπεραξία στις επιχειρήσεις, και ιδιαίτερα όταν η συζήτηση γίνεται για προσωποκεντρικά μοντέλα διοίκησης και λειτουργίας των καταστημάτων. Οι διαδικασίες αναφέρονται στην συνολική εμπειρία του καταναλωτή, από την πρώτη επαφή/ερώτηση, έως και την aftersales εξυπηρέτηση που λαμβάνει. Το φυσικό αποτύπωμα αναφέρεται στα χειροπιαστά στοιχεία που αντικρίζει ο καταναλωτής, την ατμόσφαιρα λιανικού καταστήματος, την συσκευασία, την ενδυμασία, κτλ.Γιατί έχει συνδεθεί τόσο έντονα το Marketing με τη διαφήμιση;Είναι αποκαρδιωτικό για έναν επαγγελματία του χώρου να το ακούει αυτό. Είναι σαν να θεωρείς ότι η δουλειά ενός σεφ είναι να σερβίρει. Η διαφήμιση είναι απλώς το πιο ηχηρό στοιχείο: φαίνεται, ακούγεται, έχει clicks και views. Είναι αυτό που βλέπει ο κόσμος, γι’ αυτό και ταυτίζεται με ολόκληρη την επιστήμη του Marketing.Η παρεξήγηση ενισχύεται από την υπεραπλούστευση που προωθείται από διάφορους “ειδικούς” του διαδικτύου, αλλά και από την έλλειψη εκπαίδευσης, κυρίως σε μικρές επιχειρήσεις. Το μάρκετινγκ ήρθε στην Ελλάδα τη δεκαετία του ’60, αλλά άργησε να εδραιωθεί. Ακόμα και σήμερα, για πολλούς, Marketing σημαίνει... να ποστάρουν στο Instagram.Τα social media είναι απλά ένα κανάλι επικοινωνίας, όπως η εφημερίδαΤο digitalmarketing, μια υπηρεσία που πλέον εξυπηρετείται από μια ευρεία γκάμα επαγγελματιών όπως φωτογράφοι, websitedevelopers,copywriters, γραφίστες, είναι ένα από τα πιοhottopics, στον κλάδο των επιχειρήσεων. Κάτι που παλιά φάνταζε αστείο, ανούσιο και αχρείαστο, πλέον αποτελεί αναγκαίο κακό, και υποχρέωση για κάθε επιχείρηση που επιθυμεί να είναι εξωστρεφής. Είναι όμως απίστευτα μεγάλο και επικίνδυνο λάθος να γίνεται χωρίς στρατηγική, ή ακόμη και να ταυτίζεται με την αποκλειστική χρήση τωνμέσων κοινωνικής δικτύωσης. Δυστυχώς, το φαινόμενο της αξιοποίησης των socialmedia, χωρίς την ύπαρξη σκοπιμότητας και πλάνου, με έλλειψη σύνδεσηςμηνύματος και finishline, είναι πιο συχνό από όσο θα έπρεπε. Οι ιστοσελίδες, τα βίντεο (πλέον reels κατά κύριο λόγο), οι φωτογραφίες, και οι χορηγούμενες διαφημίσεις, πρέπει να έχουν ουσία και όχι απλά να υπάρχουν. Γιατί κάνουμε αυτό που κάνουμε ; Αξίζει ; Τι κερδίζουμε ; Ποιες είναι οι συνέπειες ; Που καταλήγουν όλα αυτά ; Ακολουθώ συγκεκριμένα βήματα ή απλά χτυπάω μια πινιάτα στα τυφλά, χωρίς να ξέρω τι θα βγει από μέσα της ; Και φυσικά δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε πως το κάθε κανάλι έχει πομπό, δέκτη, και συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας. Η δύναμη των socialmedia και των ψηφιακών μέσων προβολής, είναι τεράστια.Καθώς για πρώτη φορά στην ιστορία, μπορείς οργανικά, με δικό σου υλικό, να προβληθείς σε τόσο μεγάλη μερίδα ανθρώπων, χωρίς να χρειαστεί να πληρώσεις καμία πλατφόρμα ! Το Μάρκετινγκ όμως, ούτε ξεκινάει, ούτε τελειώνει εκεί. Η ανάγκη για διαφοροποίηση, και για βαθύτερη κατανόηση του πελάτη, είναι πιο έντονη από ποτέ. Οι ανάγκες γίνονται όλο και πιο σύνθετες, η καθημερινότητα πιο απαιτητική. Σε αυτό το περιβάλλον, το μάρκετινγκ δεν είναι πολυτέλεια, αλλά προϋπόθεση επιβίωσης. Είναι η τέχνη, του να χτίζεις σχέσεις, να προσφέρεις αξία και να ξεχωρίζεις, χωρίς να χρειάζεται να φωνάζεις. *Για την επιμέλεια του κειμένου, έχει χρησιμοποιηθεί τεχνητή νοημοσύνη.*Ο Αντώνης Χατζηκωνσταντής είναι ελεύθερος επαγγελματίας στον χώρο του Μάρκετινγκ με εξειδίκευση στην εμπειρία πελάτη και τη στρατηγική επικοινωνία. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (BSc) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (M.B.A., AUEB). Διατηρεί επαγγελματική δραστηριότητα με έδρα την Κω, υποστηρίζοντας επιχειρήσεις του τουρισμού, της εστίασης και του ευρύτερου τομέα υπηρεσιών να αναπτυχθούν με επίκεντρο τον άνθρωπο.(Αφιερωμένο στον παππού μου, Θεόφιλο Βογιατζή, που με αγάπη και περηφάνια, όπου σταθεί κι όπου βρεθεί, λέει πως "ο εγγονός μου κάνει διαφήμιση", κι ας μην είναι ακριβώς αυτό. Αυτό το άρθρο είναι η δική μου προσπάθεια να του εξηγήσω τι ακριβώς κάνω)
- 22 Ιουλίου 2025
- 0 Σχόλια
- ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΊΑ
«Έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε»
Η περίφημη φράση του Λουίτζι Πιραντέλο, από το ομώνυμο θεατρικό του έργο, δεν είναι απλώς ένα φιλοσοφικό παιχνίδι σχετικότητας. Είναι ένα διαχρονικό σχόλιο πάνω στη φύση της ανθρώπινης πεποίθησης , πώς αυτό που νομίζουμε «σωστό», καταλήγει να γίνεται η αλήθεια μας , ακόμα και όταν όλα γύρω μας δείχνουν το αντίθετο.Στον χώρο της επιχειρηματικότητας, αυτή η ρήση αποκτά σκληρή πρακτική σημασία , γιατί πολύ συχνά, οι επιχειρήσεις δεν αποτυγχάνουν από κακές αποφάσεις, αλλά από την αδυναμία να αναθεωρήσουν τις παλιές τους. Αυτό το φαινόμενο έχει όνομα στην ψυχολογία και λέγεται η πλάνη της υποστήριξης των επιλογών μας (choice-supportivebias).Πρόκειται για μια γνωστική προκατάληψη που μας οδηγεί στο ναεξιδανικεύουμε τις αποφάσεις που πήραμε στο παρελθόν , να αγνοούμε ή υποτιμάμε πληροφορίες που τις αμφισβητούν και να συνεχίζουμε να τις υπερασπιζόμαστε , ακόμα κι αν τα δεδομένα έχουν αλλάξει.Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι όταν ένας επιχειρηματίας πάρει μια απόφαση, το μυαλό του “επιστρατεύει” λογική, ανάμνηση και συναίσθημα για να τον πείσει ότι έπραξε ορθά ,ακόμη και αν η αγορά, η τεχνολογία και οι ανάγκες του πελάτη τον διαψεύδουν.Η Κως διαθέτει ένα παραδοσιακά οικογενειακό επιχειρηματικό ιστόμε έντονη τουριστική εξάρτηση. Οι επιχειρήσεις της , μικρές και μεγαλύτερες , έχουν κερδίσει τη θέση τους με κόπο, ευρηματικότητα και πείσμα. Όμως αυτές οι ίδιες αρετές μετατρέπονται σε βαρίδια, όταν ο επιχειρηματίας δεν αμφισβητεί πια τις επιλογές του.Πόσες επιχειρήσεις στην Κω λειτουργούν με την ίδια μορφή επί δεκαετίες, ενώ τα παιδιά των ιδιοκτητών απέχουν ή εργάζονται απλώς εκτελεστικά; Η παλιότερη γενιάδεν εμπιστεύεται εύκολα τη νέα, απορρίπτει την τεχνολογία που φέρνει, εμμένει στη δική της «συνταγή», που «πάντα δούλευε».Η συνέπεια; (πολλές φορές , όχι πάντα)Στασιμότητα. Εμμονή. Αδιαφορία για το αύριο. Η επιχείρηση γίνεται ένα προσωπικό καταφύγιο αναμνήσεωνκαι όχι ένας ζωντανός οργανισμός που εξελίσσεται.Από το myDATAκαι την ψηφιακή κάρτα εργασίας, μέχρι τα νέα πρότυπα ESGκαι την υποχρεωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών, η σύγχρονη επιχείρηση οφείλει να προσαρμόζεται διαρκώς.Όμως πολλοί επιχειρηματίες , όχι απαραίτητα από αμέλεια, αλλά από άμυνα στις αλλαγές , υιοθετούν στάσεις του τύπου:«Μας έχουν τρελάνει με τους νόμους τους. Εγώ έτσι το κάνω τόσα χρόνια και δεν είχα πρόβλημα».Αυτή η συμπεριφορά δεν είναι αντίσταση. Είναι πλάνη. Είναι η ψευδαίσθηση ότι επειδή δεν τιμωρήθηκες χθες, δεν κινδυνεύεις αύριο. Είναι η πεποίθηση ότι η μη συμμόρφωση είναι στρατηγική επιλογή και όχι κίνδυνος.Παραμένει εξαιρετικά συχνό το φαινόμενο επιχειρήσεων στην Κω να διατηρούν την απογραφή της «αποθήκης» σε χαρτιά, να μην αξιοποιούν λογισμικά κρατήσεων ή τιμολόγησης, να φοβούνται το cloudή την ψηφιακή υπογραφή, να αδιαφορούν για το ψηφιακό αποτύπωμα της επιχείρησης τους.Πρόκειται και πάλι για πλάνη υποστήριξης επιλογών. Δεν απορρίπτουν την τεχνολογία μόνο γιατί δεν τη γνωρίζουν , αλλά την απορρίπτουν , γιατί δεν θέλουν να παραδεχτούν ότι καθυστέρησαν.Για να κατανοήσουμε τη σοβαρότητα της πλάνης και για να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν κάνει διακρίσεις μεταξύ μικρών επιχειρήσεων και πολυεθνικών , ας δούμε μια από τις πιο γνωστές περιπτώσεις στην ιστορία των επιχειρήσεων: την αποτυχία του MiniDiscτης Sony.Τη δεκαετία του ’90, η Sonyεπένδυσε τεράστια ποσά για να λανσάρει το MiniDisc, μια καινοτόμα μορφή αποθήκευσης ήχου. Ήταν τεχνικά προηγμένο, αλλά ακριβό, δύσχρηστο και με περιορισμένοοικοσύστημα. Το κοινό στράφηκε στα MP3 καιλίγο αργότερα, στο iPod. Η Sony, αντί να επαναξιολογήσει, διπλασίασε την υποστήριξη του MiniDisc. Υπερασπίστηκε την αρχική της επιλογή με πείσμα και αγνόησε την αλλαγή του κόσμου. Το προϊόν απέτυχε και μαζί του η Sonyέχασε την ηγεμονία της στην αγορά του ήχου.Το ίδιο παθαίνουν και πολλές μικρές επιχειρήσεις. Όχι επειδή δεν ξέρουν τι αλλάζει , αλλά επειδή έχουν συναισθηματικά επενδύσει στις αποφάσεις τους και δεν αντέχουν την ιδέα ότι πρέπει να τις αλλάξουν.«Έτσι είναι» ή «έτσι θέλουμε να είναι» τελικά; Όταν ο Πιραντέλο έγραφε το έργο του, ήθελε να δείξει (θεωρώ) ότι η αντίληψή μας για την πραγματικότητα είναι πάντα μερική, πάντα υποκειμενική. Το ίδιο ισχύει και στην επιχείρηση , συχνά δεν βλέπουμε την αγορά όπως είναι, αλλά όπως θα θέλαμε να είναι.Αυτή η εσωτερική απόσταση ανάμεσα σε «πραγματικότητα» και «εκτίμηση της πραγματικότητας» είναι το πιο επικίνδυνο πεδίο για έναν επιχειρηματία. Εκεί γεννιούνται οι πλάνες, οι καθυστερήσεις, οι αποτυχίες που δεν φαίνονται μέχρι να είναι πολύ αργά.Πώς να προστατευτεί λοιπόν ένας επιχειρηματίας από αυτή την πλάνη; Δεν υπάρχει απόλυτη ασφάλεια. Αλλά υπάρχουν μηχανισμοί επίγνωσης και πρόληψης , όπως διαχωρισμός ρόλου και απόφασης. Δεν είσαι η απόφασή σου. Είσαι ο άνθρωπος που την πήρε. Μπορείς και να την αλλάξεις. Ακόμη ο επιχειρηματίας πρέπει να επανελέγχει ετήσια την στρατηγική του , τι δουλεύει, τι όχι, τι πρέπει να εγκαταλειφθεί. Συνεχίζοντας πρέπει να διατηρεί ανοιχτή επικοινωνία με την επόμενη γενιά. Οι απόψεις των νεότερων είναι όχι μόνο σημαντικές, αλλά και απαραίτητες. Θεωρώ δεδομένο ότι επιχειρηματίας χωρίςεξωτερικούς συμβούλους δεν μπορεί να υφίσταται. Αφενός κανείς δεν τα ξέρει όλα , αφετέρου η εξωτερική ματιά βλέπει συχνά καθαρότερα. Τέλος υιοθέτηση τεχνολογίας και καινοτομίας τουλάχιστον πιλοτικά για τους διστακτικούς, όπωςcloudτιμολόγηση ή απλή CRMεφαρμογή.Στην Κω ,αλλά και γενικά όπως σε κάθε μέρος με ισχυρή παράδοση και οικογενειακή επιχειρηματικότητα , όπως είναι η ελληνική επικράτεια , το πιο δύσκολο πράγμα είναι να αποδεχτεί κανείς ότι η επιτυχία του παρελθόντος δεν εγγυάται το μέλλον. Η πλάνη της υποστήριξης των επιλογών μας είναι ύπουλη. Δεν φαίνεται. Δεν προκαλεί θόρυβο. Απλώς καθυστερεί την πρόοδο, δικαιολογεί τη στασιμότητα και σβήνει σιγά σιγά τη φλόγα της εξέλιξης. Οι αυτοδημιούργητοι Κώοι επιχειρηματίες τα έχουν καταφέρει μόνοι τους , χωρίς καθοδήγηση και τους αξίζει ο σεβασμός όλων. Ξεκίνησαν από το μηδέν σε μια Κω που αναπτυσσόταν , έκαναν περιουσία , σπούδασαν και προίκισαν τα παιδιά τους.Είναι όμως συχνά ισχυρογνώμονες και εξαιρετικά ανθεκτικοί την αλλαγή. Αλίμονο , δεν μηδενίζω την προσπάθεια κανενός , δεν είμαι σε θέση να το κάνω άλλωστε. Θέτω όμως ένα ερώτημα:«Έτσι είναι τελικά»; «Ή απλώς έτσι νομίζουμε»; Η γνώμη δεν ισούται με την αλήθεια. Αν νομίζεις ότι η πραγματικότητα προσαρμόζεται στις επιλογές σου, κάποτε θα εκπλαγείς. Γιατί ο κόσμος συνεχίζει , είτε εσύ το νομίζεις είτε όχι. Ο Πιραντέλο βέβαια είχε δίκιο: η αλήθεια είναι σχετική. Αλλά το αποτέλεσμα στην αγορά δεν είναι. Κι αν επιμένουμε να βλέπουμε τον κόσμο όπως θέλουμε, και όχι όπως είναι, τότε κάποια στιγμή ο κόσμος , θα πάψει να βλέπει και εμάς.*Για την σύνταξη και διόρθωση του παρόντος, έγινε χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης.*Ο Βασίλης Βογιατζής MSc , είναι Λογιστής – Φοροτεχνικός Α’ Τάξης , ιδρυτής της Λογιστικής εταιρείας VoyiatzisGroup , με έδρα την Κω.
- 11 Ιουλίου 2025
- 0 Σχόλια
- ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΊΑ
Ότι πληρώνεις, παίρνεις… ή μήπως όχι;
Η ψυχολογία της τιμολόγησης: Πώς οι τιμές διαμορφώνουν την αντίληψη και επηρεάζουν τις αγοραστικές αποφάσειςΤο κόλπο του 0,99: Γιατί όχι στρογγυλές τιμές;Μία από τις πιο γνωστές πρακτικές στο λιανικό εμπόριο είναι η ψυχολογική τιμολόγηση με κατάληξη 9 (π.χ. 9,99€ αντί 10€). Η προσέγγιση αυτή, γνωστή και ως "τιμολόγηση γοητείας", αξιοποιεί το πώς αντιλαμβανόμαστε τους αριθμούς. Οι καταναλωτές βλέπουν τιμές όπως 1,99€ ως σημαντικά χαμηλότερες απ’ ό,τι είναι στην πραγματικότητα, συχνά στρογγυλοποιώντας νοερά προς τα κάτω. Έτσι, ένα προϊόν στα 9,99€ φαίνεται πιο φτηνό από ό,τι στα 10€, έστω κι αν η διαφορά είναι μόλις ένα λεπτό.Αυτό συμβαίνει διότι εστιάζουμε δυσανάλογα στο πρώτο ψηφίο της τιμής (το 9 αντί για το 10). Τιμές που καταλήγουν σε 9 προκαλούν μεγαλύτερη ψυχολογική "ανάσα" στον αγοραστή, αυξάνοντας τη ζήτησή του. Δεν είναι τυχαίο που περίπου 60% των τιμών σε διαφημίσεις λήγουν σε 9, ενώ μόλις 7% λήγουν σε 0. Στην ελληνική αγορά, σπάνια συναντά κανείς προϊόντα σε ακριβώς 5€ ή 10€ – πιο συχνά θα δει 4,99€, 9,99€, 19,95€ κ.ο.κ.Ωστόσο, η στρατηγική αυτή δεν λειτουργεί παντού το ίδιο. Είναι πιο αποτελεσματική κοντά σε ψυχολογικά όρια (όπως 10€, 100€, 1000€). Αντίθετα, στα είδη πολυτελείας, η χρήση .99 μπορεί να υπονομεύσει την αίσθηση ποιότητας. Έτσι, οι μάρκες πολυτελείας προτιμούν στρογγυλές τιμές (π.χ. 200€ αντί 199,99€), υποδηλώνοντας κύρος και σταθερότητα.Η αντίληψη της τιμής από τον καταναλωτήΗ τιμή ενός προϊόντος λειτουργεί ως σήμα ποιότητας. Υψηλή τιμή συχνά συνδέεται με αντιλαμβανόμενη ποιότητα, ενώ πολύ χαμηλή τιμή μπορεί να γεννήσει υποψίες. Οι καταναλωτές αξιολογούν τις τιμές συγκριτικά και όχι μεμονωμένα. Η ύπαρξη υψηλότερων ή χαμηλότερων τιμών στο περιβάλλον επηρεάζει την αντίληψη.Ένα παράδειγμα είναι η παρουσία πολύ ακριβών προϊόντων στα ράφια ενός καταστήματος, ώστε τα υπόλοιπα να φαίνονται πιο προσιτά. Η σύγκριση αυτή δημιουργεί την αίσθηση «λογικής τιμής» για προϊόντα μεσαίας κατηγορίας. Παράλληλα, η τιμή επηρεάζει και το συναίσθημα: μια υψηλή τιμή μπορεί να προκαλέσει "πόνο πληρωμής", ενώ προσφορές και εκπτώσεις μειώνουν αυτό το αίσθημα και ενισχύουν την αγοραστική πρόθεση.Τιμολόγηση προϊόντων και υπηρεσιώνΗ τιμολόγηση προϊόντων διαφέρει σημαντικά από την τιμολόγηση υπηρεσιών. Τα προϊόντα είναι απτά, με σαφές κόστος παραγωγής ή προμήθειας. Η τιμή τους είναι σταθερή και εμφανής. Ο ανταγωνισμός είναι έντονος και ο πελάτης έχει εύκολη δυνατότητα σύγκρισης.Αντίθετα, οι υπηρεσίες είναι άυλες και συχνά προσωποποιημένες. Δεν υπάρχει απόθεμα – ο χρόνος του παρόχου είναι πεπερασμένος. Η τιμή τους διαμορφώνεται όχι μόνο βάσει κόστους αλλά και με βάση την αντιλαμβανόμενη αξία από τον πελάτη. Δύο παρόμοιες υπηρεσίες μπορεί να έχουν διαφορετικές τιμές, ανάλογα με τη φήμη ή την εξειδίκευση του παρόχου.Η διαφάνεια στις τιμές είναι επίσης μικρότερη: ενώ στα προϊόντα η τιμή είναι ορατή (στο ράφι, στο e-shop), στις υπηρεσίες συχνά παρέχεται μετά από επικοινωνία ή προσφορά. Αυτό επιτρέπει ευελιξία αλλά και απαιτεί επεξήγηση της αξίας για να πειστεί ο πελάτης.B2C και B2B: Διαφορετικά περιβάλλοντα τιμολόγησηςΣτις B2C συναλλαγές (BusinesstoConsumer), οι τιμές είναι δημόσιες, σταθερές και ίδιες για όλους. Το marketing βασίζεται στο συναίσθημα και η λήψη απόφασης είναι πιο γρήγορη και συχνά παρορμητική. Η ψυχολογική τιμολόγηση λειτουργεί αποτελεσματικά εδώ.Αντίθετα, στο B2B (BusinesstoBusiness), οι τιμές είναι προσαρμοσμένες ανά πελάτη, διαμορφώνονται μέσα από διαπραγμάτευση και δεν είναι πάντα δημόσιες. Οι αγοραστές είναι επαγγελματίες, και η απόφαση βασίζεται σε κόστος, απόδοση, αξιοπιστία και διάρκεια συνεργασίας. Συχνά χρησιμοποιείται τιμολόγηση βάσει αξίας (value-basedpricing), όπου η τιμή καθορίζεται από το όφελος που προσφέρει στον πελάτη και όχι απλώς από το κόστος.Συχνά λάθη στην τιμολόγηση μικρών επιχειρήσεωνΠολλές μικρές επιχειρήσεις καθορίζουν τις τιμές τους χωρίς στρατηγική. Συχνά αντιγράφουν τον ανταγωνισμό ή βασίζονται μόνο στο κόστος, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη την αντιλαμβανόμενη αξία.Ένα από τα πιο συχνά και επικίνδυνα λάθη είναι η επιλογή υπερβολικά χαμηλών τιμών. Πίσω από αυτή την επιλογή, κρύβεται συνήθως ο φόβος: φόβος απώλειας πελατών, φόβος απόρριψης, φόβος του να "φανούν ακριβοί". Πολλοί επαγγελματίες, ειδικά όταν ξεκινούν, νιώθουν την ανάγκη να προσφέρουν τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα τους σε τιμές σχεδόν κόστους, θεωρώντας ότι έτσι θα κερδίσουν το κοινό και θα δημιουργήσουν πελατολόγιο. Αυτό όμως, αντί να χτίζει, συχνά υπονομεύει την επιχείρηση από την αρχή.Οι υπερβολικά χαμηλές τιμές ενδέχεται να δώσουν το λάθος μήνυμα: ότι το προϊόν ή η υπηρεσία είναι χαμηλής ποιότητας ή ότι ο επαγγελματίας δεν έχει εμπιστοσύνη στην αξία του. Οι πελάτες, αντί να εντυπωσιαστούν, συχνά γίνονται καχύποπτοι. Επιπλέον, μια επιχείρηση που ξεκινά με τιμές πολύ κάτω από την αγορά, δυσκολεύεται αργότερα να τις αναπροσαρμόσει χωρίς αντιδράσεις.Η χαμηλή τιμή μπορεί να φέρει όγκο, αλλά όχι απαραίτητα κερδοφορία. Αν τα έσοδα δεν καλύπτουν το πραγματικό κόστος (εργασία, χρόνος, λειτουργικά έξοδα, φορολογία), η επιχείρηση γρήγορα οδηγείται σε εξάντληση ή στασιμότητα. Αντίθετα, όταν η τιμή αντικατοπτρίζει δίκαια την αξία του προσφερόμενου, χτίζεται σχέση εμπιστοσύνης και βιώσιμης συνεργασίας με τον πελάτη.Είναι σημαντικό οι επαγγελματίες να αναγνωρίσουν την αξία του χρόνου, της γνώσης και της δουλειάς τους και να τιμολογούν με αυτοπεποίθηση. Δεν είναι αλαζονεία να ζητάς αυτό που αξίζεις – είναι σεβασμός στον εαυτό σου και στο επάγγελμά σου.Άλλο σύνηθες λάθος είναι η αγνόηση της αγοράς και του ανταγωνισμού. Η μη παρακολούθηση των αλλαγών στο περιβάλλον (κόστος προμηθειών, τάσεις κατανάλωσης, ανταγωνιστικές τιμές) οδηγεί σε τιμοκαταλόγους που γρήγορα καθίστανται μη ρεαλιστικοί. Επίσης, η αδυναμία προσαρμογής των τιμών σε αλλαγές συνθηκών (π.χ. αυξήσεις κόστους ή πτώση ζήτησης) μπορεί να επιφέρει απώλειες.Η τιμολόγηση δεν είναι μια στατική απόφαση. Είναι ένα δυναμικό εργαλείο στρατηγικής που πρέπει να επανεξετάζεται τακτικά, με βάση τα κόστη, την αξία που προσφέρεται, τις συνθήκες της αγοράς και τη συμπεριφορά των πελατών.ΕπίλογοςΗ τιμολόγηση είναι πολλά περισσότερα από μια μαθηματική πράξη. Είναι ένας καθρέφτης της επιχείρησης, της φιλοσοφίας της και της σχέσης που επιδιώκει να χτίσει με το κοινό της. Όταν γίνεται με επίγνωση, στρατηγική και σεβασμό προς τον πελάτη αλλά και τον ίδιο τον επαγγελματία, τότε λειτουργεί όχι μόνο ως μέσο ανταλλαγής, αλλά και ως φορέας εμπιστοσύνης και ποιότητας. Σε έναν κόσμο γεμάτο προσφορές, συγκρίσεις και ψηφιακές επιλογές, εκείνος που γνωρίζει την αξία του και την επικοινωνεί σωστά μέσα από την τιμή του, έχει ήδη κάνει το πρώτο βήμα προς την επιτυχία. *Για την σύνταξη και επιμέλεια του κειμένου, έχει χρησιμοποιηθεί τεχνητή νοημοσύνη. *Ο Αντώνης Χατζηκωνσταντής είναι ελεύθερος επαγγελματίας στον χώρο του Μάρκετινγκ με εξειδίκευση στην εμπειρία πελάτη,και τη στρατηγική επικοινωνία. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (BSc) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (M.B.A., AUEB). Διατηρεί τη δική του επαγγελματική δραστηριότητα με έδρα την Κω, υποστηρίζοντας επιχειρήσεις στον τουρισμό, την εστίαση και τον ευρύτερο τομέα των υπηρεσιών να αναπτυχθούν με επίκεντρο τον άνθρωπο. Αντώνης Χατζηκωνσταντής, BSc Marketing and Communication, M.B.A. AUEB
- 30 Ιουνίου 2025
- 0 Σχόλια
- ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΊΑ
ΤΑ ΧΑΛΟΥΒΑΖΙΑ, Ο ΠΑΛΙΟΣ ΜΑΧΑΛΑΣ ΤΗΣ ΚΩ
Τα Χαλουβαζιά ήταν ένας μαχαλάς της παλιάς πόλης της Κω που κρατήθηκε και δεν έπεσε στον σεισμό του 1933. Εκεί μέσα ακμάσανε τα επαγγέλματα που εξυπηρετούσανε τους Κώους λεσπέρηδες, αλετράδικα, σαμαρτζίδικα, σιδηρουργεία, τσαγκαράδικα, ραφεία, ξυλουργεία, ψιλικατζίδικα, εμπορικά μαγαζιά, φούρνοι και άλλα διάφορα μαγαζιά.Το όνομα χαλουβαζιά το πήρανε από κάποιο ζαχαροπλαστείο που είχε εκεί κάποιος Τούρκος ζαχαροπλάστης ο Χασάν Τσαούσης, που είχε μύλο και τον γύριζε γάδαρος και άλεθε το σουσάμι και έκανε τον χαλουβά της χώρας έτσι τον λένε για να τον ξεχωρίζουν από τον χαλβά του σπιτιού. Σήμερα ο δρόμος που διανύει τα χαλουβαζιά λέγεται οδός Ηφαίστου, ίσως από τα πολλά σιδηρουργεία και ντεμετζίδικα που λειτουργούσαν εκεί, μες στα χαλουβαζιά, που τα πιο πολλά ήταν Τούρκικα.Θα αρχίσουμε από τη θέση σαράγια, όπως τα λέμε σήμερα, είσοδος της παλιάς πόλης, πίσω από τον Ορφέα και θα ανέβουμε μέχρι την οδό Ελ. Βενιζέλου πάνω. Όλα τα μαγαζιά εκεί ήταν το κάθε ένα με το επάγγελμα του. Αρχίζω από την δεξιά πλευρά και ανεβαίνουμε το πρώτο δεξιά ήταν το καφενείο του Μουσταφά Κουστίν, αργότερα το είχε γαλατάδικο ο Κεμάλ Πασαλής. Το επόμενο ήταν το παπουτσίδικο του Χασάν Σαρρή και το επόμενο ήταν το παπουτσίδικο του Νικολιού του Πασσά. Δίπλα ήταν το εμπορικό μαγαζί του Σταμάτη του Μουζάκη που πουλούσε δέρματα Κώτικα που τα επεξεργαζόταν ο αδελφός του ο Παναγιώτης στο βυρσοδεψίο εκεί στους δύο μύλους, που ήταν απέναντι από εκεί που ναι σήμερα η Μαρίνα. Δίπλα από του Μουζάκη ήταν το κουρείο του Στρατή του Μουζουράκη. Μια εποχή εκείνο το μαγαζί το είχε ανοίξει ραφείο ο Αντώνης ο Σταματιάδης, ο αρχηγός.Μετά ήταν το στρογγυλό μαγαζί του Χασάν Τσαούση, εκεί μέσα έκανε το χαλβά. Πιο γρήγορα το είχε εκεί ένας πρακτικός γιατρός Τούρκος ο Σίκουσους, ο οποίος ήτανε και πρακτικός γιατρός, όποιος είχε πίεση του βαζε βδέλλες πίσω από το λαιμό, του απορροφούσαν το αίμα και έπεφτε η πίεσή του. Τους παχύσαρκους τους έκανε κοφτές βεντούζες, τους έπαιρνε το αίμα για να μην πάθουν κάποιο εγκεφαλικό. Το ίδιο μαγαζί το είχε εμπορικό κάποιος Χαστανιός Φερρής και πουλούσε μπακίρια και κουδούνια των μαντριών.Μετά το αγόρασε ο Διονύσης ο Κοκορογιάννης και το έκανε τουριστικό μαγαζί όταν όλα τα Χαβουλαζιά γίναν τουριστικά. Δίπλα και πιο δυτικά ήταν το μηχανουργείο του Ανδρέα του Γεράνη που δουλεύαν εκεί μέσα οι 3 γιοι του. Ο Αριστοτέλης, ο Στέλιος και ο Αντώνης. Ο Αντώνης σκοτώθηκε όταν εξερράγη η φιάλη μες στα Χαλουβαζιά, ένα περιστατικό που το θυμάμαι και γω. Ο Γεράνης που ήταν Σαμιώτης, ήρθε στην Κω και ήταν και ο πρώτος που έφερε την ηλεκτροκόλληση στην Κω. Απέναντι από τον Γεράνη ήταν το ξυλουργείο του Φισέκα.Ανεβαίνοντας την Ηφαίστου πάντα κρατώντας την δεξιιά πλευρά, δίπλα ήτανε ένας παλιός Μουσουλμανικός τάφος, ήταν ένας τεράστιος πρίνος και την γειτονιά εκείνη την λέγαν ο Πρίνος. Ήταν το φαναρτζίδικο του Αλή του Φαναρτζή και δίπλα του σιδηρουργείου του Αχμέτ του Σαπρί. Μτά ήταν το μαγαζί του Μουσταφά Καβαντζή, πατέρα του Μουκατέρ και πουλούσε γιαλικά. Πιο πάνω ήταν το τσαγγαράδικο του Ομέρ Τερζόγλου, εκεί μέσα δουλεύαμε ο Αχμέτ Μερακλής και ο Αχιλλέας Κεντούρης. Μετά είχε ένα μικρό τζαμί χωρίς μιναρέ και δίπλα ήταν τα μαραγκούδικο του Αχμέτ Μαραγκού. Μετά πήγε σε κείνο το μαγαζί ο Χαμπίς Παϊζάνογλου, πεθερός του Κιαμίλ Χατζημουεζίν. Πιο πάνω ήταν το παπουτσίδικο του Θεοδόση του Γιαλούση του Τεβέ και από πάνω έμενε ο ίδιος με τη γυναίκα του την Λουίζα που πάντα ήταν τσακωμένοι και ξεσηκώναν την γειτονιά στο πόδι.Δίπλα ήταν το σπίτι του Ασλάνη του Τσάμπαλα του καφετζή. Μετά ήταν το σπίτι του Στάθη του παραγγελιοδόχου, και μετά ήταν ένα τσαγγαράδικο του Μαστροχαραλάμπη και το τελευταίο γωνιακό ήταν το αρχοντικό σπίτι του Γιάννη του Σταματιάδη του Γρη, η γυναίκα του ήταν η Ευαγγελία η Σαμαρά. Τα παιδιά του ήταν ο Γιώργης, ο Σωτήρης, ο Αντώνης, η Διονυσία, η Πολυξένη και η Μαριγώ.Πάμε τώρα από κάτω από τον Ορφέα για να πιάσουμε την αριστερή πλευρά του δρόμου. Στην γωνιά αριστερά ήταν το ντουλαποπήγαδο του Παντελή του Σαμαρά με δυο μεγάλες μεξασιές από πάνω και δίπλα ήταν το ποδηλατάδικο του Γιάννη του Μαλαματένη και πιο πάνω το ψιλικατζίδικο του Σερίφ Κοτζαογλάν. Και δίπλα το καφενείο του Ασλάνη του Τσάμπλλα με τους βασιλιάδες και τις βασίλισσες στολισμένες στους τοίχους της Ελλάδας και της Ιταλίας και καπνισμένο από την πολύ τσιγαρίλα και καπνίλα. Δίπλα ήταν το χρυσοχωείο του Γιώργη Χατζηνικήτα του Κουμουζή, παλιός επίτροπος του Αγ. Νικολάου, εκείνος οργάνωνε τα πανηγύρια στα ξωκλήσια. Όταν πέθανε το μαγαζί εκείνο το άνοιξε ραφείο ο Βασίλης ο Βογιατζής, που είναι ο μόνος που ζει ακόμα απ’ όσους αναφέραμε, έραβε και τις παραδοσιακές Κώτικες τραγιάσκες. Και πιο πάνω ήτανε το σαμαρτζίδικο του Ρεσάτ Πασαλή. Και μετά ήταν ο φούρνος του Ιωαννίδη που τον δούλευε ο Γιάγκος ο Πετιμεζάς και μετά το σεισμό το δούλευε ο Θοδωρής ο Περεζούς και αργότερα ο Γιώργης ο Καννάς. Μετα ήτανε το παπουτσίδικο και ραφείο μαζί του Χιλμί Κοτζαογλάν, πατέρας της σημερινής προέδρου του Βακούφ. Εκεί μέσα δούλευε και ένας ράφτης ο Στράτος. Μετά ήταν ένα παλιό μαγαζί του Μαστοράκη που το αγοράσαν οι αδελφοί Τρουμούση Γιάννης και Τάσος, τώρα το έχουν οι γαμπροί του Τάσου Πέτρος και Αντώνης τουριστικό μαγαζί. Δίπλα ήταν το μαγαζί του Αλή Κοβατζής και δίπλα της Πολυξένης του Καβουρμά και δίπλα ήταν το σπίτι της Κοντής Πέτσαλη και το σπίτι του Χασάν Μιμέτογλου, γιος της δασκάλας και τελευταίο ήταν το γωνιακό μαγαζί του Μουζάκη, πατέρα του Παναγιώτη κορδελιάστρη και της Τουλής.Εκεί μέσα ήτανε συσσωρευμένα όλα τα επαγγέλματα σιδηρουργοί, που φτιάχναν όλα τα γεωργικά εργαλεία των γεωργών της Κω. Με τα εργαλεία εκείνα άνθιζε η παραγωγή της Κω και ζούσαν όλοι και κανένας δεν πεινούσε. Όλοι οι αλετράδες οι ντεμετζήδης,, οι σιδεράδες, ήταν όλοι Τούρκοι. Μέχρι και σήμερα εάν καλλιεργεί κάποιος είναι Τούρκος.Κάποια εποχή είχα καιρό να περάσω από τα χαλουβαζιά και όταν πέρασα μια μέρα, είπα καλύτερα να μην περνούσα. Έριξα την ματιά μου από κάτω μέχρι πάνω και όλα ήταν στολισμένα με τουριστικά μαγαζιά σαν πολλά νυφοστόλια και αποτελούσαν ένα ατελείωτο νυφοστόλι που άρχιζε κάτω από τον Ορφέα μέχρι την οδό Βενιζέλου. Χορτάσαν τα μάτια μου να βλέπουν νυφοστόλια. Ήταν κακό σημάδι και τρόμαξα αυτό που είδα, ήταν το τέλος της παραγωγής της Κω.Εγώ τους τα λέω κατάμουτρα όσοι αμφιβάλλουνε και τους λέω ότι βρέστε μου εσείς ένα Ρωμιό να κάνει τη δουλειά που κάνει το «Μάννα» του Τζαμάλ Σακκήογλου στο Κερμεττέ και όχι μόνο, και να μου βρείτε ακόμα ένα να ανοίξει ένα εστιατόριο να δουλεύει όπως δουλεύει το εστιατόριο του Αλή Χατζησουλεϊμάν στην οδό Αρτεμησίας. Πριν το σεισμό είχε και ελαιοτριβείο στα Χαλουβαζιά αλλά εγώ δεν το πρόλαβα.Οι Τούρκοι στην πιάτσα, στο αλισβερίσι και στις καλλιέργειες δεν πιάνονται.
- 26 Ιουνίου 2025
- 0 Σχόλια
- ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΊΑ
Μπορεί ένας εργαζόμενος να εργαστεί σε δεύτερο εργοδότη;
Από την ψήφιση του Ν. 5053/2023 , ο εργαζόμενος μπορεί να απασχολείται ταυτόχρονα σε δύο ή περισσότερους εργοδότες ,εφόσον δεν υπάρχει ρητή απαγόρευση στην ατομική σύμβαση που έχει υπογράψει υπό αυστηρές βέβαια προϋποθέσεις που εξασφαλίζουν την προστασία της υγείας και της άδειάς του.Ο Ν. 5053/2023 έρχεται να υιοθετήσει τις αρχές της ευρωπαϊκής Οδηγίας 2003/88/ΕΚ για τον χρόνο εργασίας, εφαρμόζοντας τις εξής βασικές διατάξεις: ημερήσια ανάπαυση τουλάχιστον 11 ώρες, χορήγησης διαλείμματος εντός της ημέρας, εβδομαδιαία ανάπαυση τουλάχιστον 24 συνεχείς ώρες εντός κάθε εβδομάδας, μέγιστος εβδομαδιαίος χρόνος εργασίας 48 ώρες κατά μέσο όρο σε διάστημα τεσσάρων μηνώνκαι κανονική άδεια του εργαζόμενου που πρέπει να διασφαλίζει ξεκούραση.Δηλαδή ένας εργαζόμενος που απασχολείται με πλήρες ωράριο (δηλαδή 40 ώρες την εβδομάδα) έχει τη δυνατότητα να εργάζεται έως 13 ώρες μέσα σε ένα 24ωρο για όλους τους εργοδότες συνολικά, καθώς είναι υποχρεωτικό να του παρέχεται τουλάχιστον 11 ώρες συνεχούς ανάπαυσης ημερησίως. Ωστόσο, η καθημερινή εργασία διάρκειας 13 ωρών δεν μπορεί να είναι συνεχής, αφού ο μέσος όρος εβδομαδιαίας εργασίας δεν επιτρέπεται να ξεπερνά τις 48 ώρες σε περίοδο τεσσάρων μηνών. Επιπλέον, την ημέρα που ισχύει η εβδομαδιαία ανάπαυση στον κύριο εργοδότη, ο εργαζόμενος δεν επιτρέπεται να απασχοληθεί ούτε σε αυτόν ούτε σε άλλον εργοδότη. Παράλληλα, είναι υποχρεωτικό να λαμβάνει ανάπαυση τουλάχιστον 24 ωρών σε εβδομαδιαία βάση, στην οποία προστίθενται και οι 11 συνεχόμενες ώρες ανάπαυσης της προηγούμενης ή επόμενης ημέρας.Ο εργαζόμενος δεν μπορεί να απασχοληθεί σε άλλον εργοδότη κατά τη διάρκεια της κανονικής του άδειας στον πρώτο εργοδότη. Σκοπός του δικαιώματος ετήσιας άδειας μετ’ αποδοχών είναι να δοθεί στον εργαζόμενο η δυνατότητα να αναπαυθεί και να έχει στη διάθεσή του ένα χρονικό διάστημα χαλάρωσης και αναψυχής. Η απουσία αυτών των προϋποθέσεων καθιστά την παράλληλη απασχόληση μη σύννομη.Εξαίρεση από την ελευθερία της απασχόλησης σε δεύτερο εργοδότη ισχύει όταν υπάρχει ρητή απαγόρευση στη σύμβαση εργασίας, και αυτή δικαιολογείται από αντικειμενικούς λόγους όπως η υγεία και ασφάλεια, η προστασία του επιχειρηματικού απορρήτου, η ύπαρξη ανταγωνισμού ή η σύγκρουση συμφερόντων.Οι επιπλέον ώρες εργασίας υπόκεινται σε ασφαλιστικές εισφορές, οι οποίες προσαυξάνουν τις συντάξιμες αποδοχές του εργαζομένου, αλλά δεν προσθέτουν επιπλέον ασφαλιστικά ένσημα. Πρόκειται για ένα σύστημα που ευνοεί την αύξηση των αποδοχών κατά τη συνταξιοδότηση χωρίς να επηρεάζεται ο χρόνος θεμελίωσης.Από τα παραπάνω βγαίνει το συμπέρασμα πως νόμιμη απασχόληση σε δεύτερο εργοδότη μπορεί μόνο να προκύψει στη περίπτωση που το νόμιμο ωράριο απασχόλησης του μισθωτού δεν καλύπτεται στην πρώτη εργασία και συντρέχουν ΟΛΕΣ οι παραπάνω αναφερθείσες προϋποθέσεις. Επιπλέον σύμφωνα με το άρθρο 28 του ν.3996/2011:«Κάθε εργοδότης, που παραβαίνει τις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας τις σχετικές με τους όρους και τις συνθήκες εργασίας και συγκεκριμένα τα χρονικά όρια εργασίας, υπό την επιφύλαξη των παραγράφων 5 και 6 του άρθρου 31 του ν. 3904/2010 (Α΄218), την καταβολή δεδουλευμένων, την αμοιβή, την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων ή την καταβολή της νόμιμης αποζημίωσης απόλυσης, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον έξι μηνών ή με χρηματική ποινή τουλάχιστον εννιακοσίων (900) ευρώ ή και με τις δύο αυτές ποινές. Με τις ίδιες ποινές τιμωρείται και ο εργοδότης που παραβιάζει την πράξη ή την απόφαση περί προσωρινής ή οριστικής διακοπής λειτουργίας της συγκεκριμένης παραγωγικής διαδικασίας ή τμήματος ή τμημάτων ή του συνόλου της επιχείρησης ή εκμετάλλευσης ή στοιχείου του εξοπλισμού της, που του έχει επιβληθεί ως διοικητική κύρωση για παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας».Επίσης με τα άρθρα 174 και 180 του Αστικού Κώδικα ορίζεται πως δικαιοπραξία που αντιβαίνει σε απαγορευτική διάταξη του νόμου, αν δεν συνεπάγεται κάτι άλλο, είναι άκυρη, καθώς και το ότι η άκυρη δικαιοπραξία θεωρείται σα να μην έγινε.Να σημειωθεί όμως πως είναι άκυρη μόνο ως προς τον χρόνο που υπερβαίνει το νόμιμο ωράριο σύμφωνα με την Εφ. Αθηνών 7244/84 απόφαση (Δ.Ε.Ν. τεύχος 993, 1985) στην οποία ορίζεται:«Επί παραλλήλου απασχολήσεως του μισθωτού σε δύο εργοδότες, η δεύτερη σύμβαση εργασίας είναι άκυρη μόνον ως προς τον χρόνο που υπερβαίνει το νόμιμο ωράριό του.»Το πλαίσιο πολλαπλής απασχόλησης δημιουργεί ευκαιρίεςαλλά και ευθύνες. Η επιλογή της νόμιμης παράλληλης απασχόλησης μπορεί να θεωρηθεί ασφαλής τόσο για τον εργαζόμενο όσο και για τον εργοδότη, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται αυστηρά τα προβλεπόμενα όρια του ωραρίου και της ανάπαυσης, όπως ορίζονται από τη νομοθεσία. Για τον εργαζόμενο, η πρακτική αυτή μπορεί να προσφέρει αυξημένο εισόδημα και βελτιωμένες ασφαλιστικές προοπτικές, εφόσον δεν προκαλεί υπερκόπωση ή βλάβη στην υγεία του. Από την πλευρά του εργοδότη, η συνεργασία με έναν εργαζόμενο που έχει ήδη κύρια απασχόληση δεν είναι προβληματική, αρκεί να εξασφαλίζεται ότι δεν υφίσταται σύγκρουση συμφερόντων και ότι ο εργαζόμενος παραμένει αποδοτικός και ξεκούραστος. Δυστυχώς ή ευτυχώς μέχρι την στιγμή που γράφεται το κείμενο δεν έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία το Εργάνη ΙΙ οπού ο κάθε εργοδότης θα μπορούσε να πληροφορηθεί για την απασχόληση κάποιου εργαζόμενου σε άλλον εργοδότη.Σε κάθε περίπτωση, η επιτυχής εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου της παράλληλης απασχόλησης προϋποθέτει διαφάνεια, ειλικρίνεια και σωστό σχεδιασμό των εργασιακών συνθηκών, ώστε να αποφεύγονται νομικά και λειτουργικά προβλήματα. Η επιτυχία του Ν. 5053/2023 εξαρτάται από τη συνεπή εφαρμογή, την ψηφιακή εποπτεία και τη διαφάνεια. Οι εργοδότες καλούνται να συνυπολογίσουν τα νέα δεδομένα στις στρατηγικές ανθρώπινου δυναμικού, ενώ οι εργαζόμενοι να ασκήσουν με υπευθυνότητα το δικαίωμα της παράλληλης απασχόλησης, χωρίς να θίγονται οι υφιστάμενες εργασιακές ισορροπίες.Υ.Γ. Το άρθρο αυτό εκφράζει προσωπικές απόψεις και ερμηνείες του συντάκτη, με βάση τη διαθέσιμη νομοθεσία και τις γενικές αρχές του εργατικού δικαίου. Δεν αποτελεί επίσημη νομική ή ασφαλιστική καθοδήγηση και δεν υποκαθιστά τη συμβουλή εξειδικευμένων επαγγελματιών ή των αρμόδιων φορέων. Ο συντάκτης του κειμένου δεν φέρει καμία ευθύνη για οποιαδήποτε χρήση του περιεχομένου αυτού ή για οποιαδήποτε απόφαση βασιστεί σε αυτό.Συνιστάται σε κάθε περίπτωση η επιβεβαίωση των πληροφοριών πριν από τη λήψη οποιασδήποτε απόφασης.*Για την σύνταξη και διόρθωση του παρόντος, έγινε χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης.*Ο Βασίλης Βογιατζής MSc , είναι Λογιστής – Φοροτεχνικός Α’ Τάξης , ιδρυτής της Λογιστικής εταιρείας VoyiatzisGroup , με έδρα την Κω.
- 26 Ιουνίου 2025
- 0 Σχόλια