Νέα επιστολή του κ. Γ. Πάππου στον Υπ. Ναυτιλίας: Οι αυξήσεις στα ναύλα μεταφοράς έχουν φέρει τις νησιωτικές επιχειρήσεις στα όριά τους
Την ανάγκη για άμεση παρέμβαση της Πολιτείας ώστε να περιοριστούν οι συνέπειες από τις συνεχείς αυξήσεις στα ναύλα μεταφοράς φορτηγών και εμπορευμάτων, τονίζει με νέα επιστολή του προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Βασίλη Κικίλια, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, κ. Γιάννης Γ. Πάππου.Την επιστολή, η οποία κοινοποιείται και στον Γενικό Γραμματέα Νησιωτικής Πολιτικής κ. Μανώλη Κουτουλάκη, συνυπογράφουν οι πρόεδροι των Τμημάτων Μεταποίησης και Εμπορίου του Επιμελητηρίου, κ.κ. Κωνσταντίνος Καρεκλάς και κ. Θωμάγγελος Μιχάλακης, αντίστοιχα. Όπως επισημαίνεται, οι τελευταίες αυξήσεις στα ναύλα που φτάνουν έως και το 12,5% προστίθενται σε μια σειρά επιβαρύνσεων που έχουν ήδη φέρει τις νησιωτικές επιχειρήσεις στα όριά τους. Το κόστος μεταφοράς επηρεάζει άμεσα τις τελικές τιμές των προϊόντων, εκτοξεύει το κόστος ζωής και υπονομεύει τη βιωσιμότητα της τοπικής αγοράς.Οι νησιωτικές επιχειρήσεις επιβαρύνονται συνεχώς, χωρίς ουσιαστικά αντισταθμιστικά μέτρα. Είχε προηγηθεί επιστολή του προέδρου του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου προς το Υπουργείο για τις σοβαρές καθυστερήσεις στην εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, που υποτίθεται πως θα λειτουργούσε ως μέτρο ανακούφισης μετά την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Αντί για στήριξη όμως, οι καθυστερήσεις στην καταβολή του επιτείνουν την ασφυκτική πίεση που ήδη δέχονται οι νησιωτικές επιχειρήσεις.«Οι επιχειρήσεις μας έχουν εξαντλήσει κάθε απόθεμα αντοχής απορροφώντας επί χρόνια αυξήσεις σε ενέργεια, πρώτες ύλες, μεταφορικά και λειτουργικά κόστη. Δεν υπάρχει ούτε το παραμικρό περιθώριο για περαιτέρω απορρόφηση και η μετακύλιση στον τελικό καταναλωτή είναι πλέον μονόδρομος», τονίζει ο κ. Γιάννης Πάππου, κάνοντας λόγο για «οξύ πρόβλημα» που πλήττει την τοπική οικονομία.Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου ζητά συνάντηση εργασίας με την ηγεσία του Υπουργείου, προκειμένου να παρουσιαστεί αναλυτικά η εικόνα της αγοράς και να συζητηθούν συγκεκριμένα μέτρα.«Η απουσία αντίδρασης από πλευράς Πολιτείας ενισχύει το αίσθημα εγκατάλειψης των νησιών», υπογραμμίζουν οι υπογράφοντες την επιστολή.Η ΕΠΙΣΤΟΛΗΡόδος, 30 Ιουνίου 2025Αρ.Πρωτ.: 1211ΠΡΟΣ:- Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Κικίλια- Γενικό Γραμματέα Νησιωτικής Πολιτικής, κ. ΚουτουλάκηΚΟΙΝ:-Βουλευτές ΔωδεκανήσουΘΕΜΑ: Συνέπειες στην αγορά από τις αυξήσεις των ναύλων μεταφοράς φορτηγών & εμπορευμάτων Σχετ.: ·η από υπ’αριθμ.πρωτ. 978/12-05-2025 επιστολή μας με θέμα: «Αύξηση ναύλων μεταφοράς φορτηγών στις ακτοπλοϊκές γραμμές προς τα Δωδεκάνησα – Αντίθεση με τις πρόσφατες εξαγγελίες του Υπουργείου»Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, Αξιότιμε κύριε Γενικέ,Με την παρούσα επιστολή επανερχόμαστε για ακόμη μία φορά στο οξύτατο πρόβληματων ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και, ειδικότερα, στις αυξήσεις στα ναύλα μεταφοράς φορτηγών που εξυπηρετούν τα νησιά μας. Οι τελευταίες ανατιμήσεις οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε αλυσιδωτές αυξήσειςστις τελικές τιμές προϊόντων, διαλύοντας την ανταγωνιστικότητα των νησιωτικών επιχειρήσεωνκαιεκτοξεύοντας το κόστος ζωής για τους κατοίκους.Οι αυξήσεις αυτές έρχονται σωρευτικάνα προστεθούν σε μια σειρά επιβαρύνσεων – με πιο πρόσφατη την ανατίμηση στην ηλεκτρική ενέργεια – δημιουργώντας πλέον ασφυκτικές συνθήκες λειτουργίας για την αγορά συνολικά, και ειδικά για τις νησιωτικές επιχειρήσειςπου πλήττονται δυσανάλογα.Οι επιχειρήσεις μας έχουν εξαντλήσει κάθε απόθεμα αντοχήςαπορροφώντας επί χρόνια αυξήσεις σε ενέργεια, πρώτες ύλες, μεταφορικά και λειτουργικά κόστη. Δεν υπάρχει ούτε το παραμικρό περιθώριογια περαιτέρω απορρόφηση, και η μετακύλιση στον τελικό καταναλωτή είναι πλέον μονόδρομος,με όλες τις γνωστές συνέπειες: απώλεια ανταγωνιστικότητας, μείωση της κατανάλωσης, συρρίκνωση του τοπικού ΑΕΠ και κοινωνική δυσαρέσκεια.Σε αυτό το ήδη επιβαρυμένο περιβάλλον, η απουσία αντίδρασηςαπό την πλευρά της Πολιτείας εντείνει την αίσθηση εγκατάλειψης των νησιών, ειδικά σε ένα χρονικό σημείο όπου η διεθνής αστάθεια δημιουργεί πρόσθετη πίεση και αβεβαιότητα για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, μόνο οι τελευταίες αυξήσεις στα ναύλα μεταφοράς φορτηγών κυμαίνονται στο 11,5% – 12,5%. Το ποσοστό αυτό έχειπολλαπλασιαστικό αντίκτυπο στις τελικές τιμές, επιβαρύνοντας πολύ περισσότερο τα προϊόντα βασικής κατανάλωσης, όπου τα περιθώρια κέρδους είναι ήδη ελάχιστα.Κύριε Υπουργέ,Κύριε Γενικέ,Θεωρούμε κρίσιμης σημασίας την άμεση ενεργοποίηση πολιτικών που θα ενισχύσουν τις επιχειρήσεις μας, την τοπική οικονομία και τον ανταγωνισμό και θα εξασφαλίσουν την επαρκή μεταφορική ικανότητα στις γραμμές που εξυπηρετούν τα νησιά μας.Ζητούμε άμεσα συνάντηση εργασίας,προκειμένου να σας εκθέσουμε τεκμηριωμένα την έκταση του προβλήματος και να συζητήσουμε συγκεκριμένες παρεμβάσεις που πρέπει να δρομολογηθούν χωρίς άλλη καθυστέρηση.Με εκτίμησηΓιάννης Πάππου Πρόεδρος Επιμελητηρίου ΔωδεκανήσουΚωνσταντίνος ΚαρεκλάςΘωμάγγελος ΜιχάλακηςΠρόεδρος Τμήματος Μεταποίησης Επιμελητηρίου Πρόεδρος Εμπορικού Τμήματος Επιμελητηρίου