Η ελληνική επιχειρηματικότητα βρίσκεται σε ένα σημείο καμπής. Οι παραδοσιακές αντιλήψεις και πρακτικές που επικρατούσαν για δεκαετίες αμφισβητούνται από μια νέα γενιά επιχειρηματιών, τους millennials (γεννημένοι 1981-1996), οι οποίοι φέρνουν διαφορετικές αξίες, προσεγγίσεις και προτεραιότητες. Σε αντίθεση με τη Generation X (γεννημένοι 1965-1980), που μεγάλωσε σε διαφορετικές κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, οι millennials έχουν διαμορφώσει μια εντελώς διαφορετική επιχειρηματική νοοτροπία, επηρεασμένη από την τεχνολογία, την παγκοσμιοποίηση και τις κοινωνικές αλλαγές.
Η Generation X, που κυριάρχησε στον επιχειρηματικό χώρο τις τελευταίες δεκαετίες, έχει διαμορφώσει τη βάση της ελληνικής μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας ,με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Η γενιά αυτή μεγάλωσε σε περιόδους σχετικής οικονομικής σταθερότητας και ανόδου, προτού η οικονομική κρίση αλλάξει τα δεδομένα. Οι επιχειρηματίες της Generation X επικεντρώθηκαν στη σταδιακή ανάπτυξη και στην καθιέρωση σταθερών πελατειακών σχέσεων. Η αποφυγή του ρίσκου και η προτίμηση για ασφαλείς επενδύσεις είναι χαρακτηριστικά αυτής της γενιάς. Οι περισσότεροι επιχειρηματίες της Generation X προτιμούν να επενδύουν σε δοκιμασμένα μοντέλα και να αποφεύγουν τις ριζοσπαστικές αλλαγές. Η δομή στις επιχειρήσεις που διοικούνται από τη Generation X είναι συνήθως ιεραρχική, με τον επιχειρηματία να κατέχει τον απόλυτο έλεγχο. Οι αποφάσεις λαμβάνονται κεντρικά, με λιγότερη έμφαση στη συνεργασία ή την ομαδική λήψη αποφάσεων. Παρότι η Generation X υιοθέτησε τεχνολογίες όπως τα ERP συστήματα και το ηλεκτρονικό εμπόριο, η τεχνολογία χρησιμοποιείται κυρίως για λειτουργική υποστήριξη και όχι για στρατηγική καινοτομία. Η πλειονότητα των επιχειρήσεων της Generation X έχει τοπική ή περιφερειακή στόχευση, με περιορισμένη εξωστρέφεια προς διεθνείς αγορές.
Οι millennials φέρνουν μια νέα δυναμική στον επιχειρηματικό κόσμο, επηρεασμένοι από τεχνολογικές εξελίξεις, οικονομικές κρίσεις και παγκόσμιες τάσεις. Οι millennials επιχειρηματίες έχουν μάθει να λειτουργούν σε περιβάλλοντα αβεβαιότητας, ειδικά μετά την ελληνική οικονομική κρίση. Επενδύουν σε ευέλικτα επιχειρηματικά μοντέλα που μπορούν να προσαρμοστούν γρήγορα σε αλλαγές. Η τεχνολογία είναι στον πυρήνα των επιχειρηματικών τους πρακτικών. Χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία για , Online marketing μέσω social media , αυτοματοποιημένα συστήματα διαχείρισης και λογιστικής , Cloud-based λύσεις για επιχειρηματική ανάλυση. Σε αντίθεση με την ιεραρχική προσέγγιση της Generation X, οι millennials υιοθετούν πιο συνεργατικά μοντέλα. Προάγουν τη συμμετοχή της ομάδας και ενισχύουν την αυτονομία των εργαζομένων. Οι επιχειρήσεις των millennials δεν περιορίζονται στην τοπική αγορά. Στοχεύουν σε διεθνή κοινά, αξιοποιώντας την τεχνολογία για να επεκταθούν πέρα από τα ελληνικά σύνορα. Η βιωσιμότητα και η κοινωνική ευθύνη είναι βασικές προτεραιότητες για τους millennials. Δημιουργούν επιχειρήσεις που προάγουν την πράσινη ανάπτυξη και ανταποκρίνονται στις κοινωνικές προκλήσεις.
Σύγκριση Generation X και Millennials
Χαρακτηριστικό | Generation X | Millennials |
Προσανατολισμός | Σταθερότητα και διατήρηση | Καινοτομία και ανάπτυξη |
Χρήση Τεχνολογίας | Υποστηρικτικός ρόλος | Στρατηγικός ρόλος |
Δομή Διαχείρισης | Ιεραρχική | Συνεργατική |
Ρίσκο | Χαμηλό | Υπολογισμένο |
Εξωστρέφεια | Τοπική | Διεθνής |
Κοινωνική Ευθύνη | Δευτερεύουσα προτεραιότητα | Βασική στρατηγική |
Αντίληψη για την Εργασία | Αφοσίωση στη δουλειά | Ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής |
Η μετάβαση από την επιχειρηματική κουλτούρα της Generation X σε αυτή των millennials δημιουργεί προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες.
Οι επιχειρήσεις της Generation X συχνά διστάζουν να υιοθετήσουν τις καινοτομίες των millennials. Η συνεργασία μεταξύ των δύο γενεών μπορεί να είναι δύσκολη λόγω διαφορετικών αξιών και προσεγγίσεων. Οι επιχειρήσεις που δεν ενσωματώνουν την τεχνολογία μένουν πίσω στον ανταγωνισμό.
Όμως
Η Generation X μπορεί να προσφέρει σταθερότητα και εμπειρία, ενώ οι millennials φέρνουν καινοτομία και τεχνολογία.Ο συνδυασμός των δύο γενεών μπορεί να οδηγήσει σε μοντέλα επιχειρηματικότητας που αξιοποιούν τα καλύτερα στοιχεία και των δύο.Οι millennials μπορούν να βοηθήσουν τις παραδοσιακές επιχειρήσεις της Generation X να επεκταθούν σε διεθνείς αγορές.
Η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα αλλάζει, καθώς οι millennials εισάγουν νέες αξίες και πρακτικές που επηρεάζουν τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων. Οι νεότεροι καταναλωτές (ηλικίας κάτω των 40 ετών) χρησιμοποίησαν μετρητά για λιγότερο από το 50% των συναλλαγών POS τους το 2024. Η χρήση μετρητών αυξήθηκε ανάλογα με την ηλικία και το υψηλότερο ποσοστό πληρωμών σε μετρητά (57%) καταγράφηκε για άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω , ενώ μόλις το 42% χρησιμοποίησε μετρητά. Οι millennials, με την έμφαση που δίνουν στην καινοτομία, την τεχνολογία και την κοινωνική ευθύνη, αντιπροσωπεύουν το μέλλον της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Όμως, η εμπειρία και η σταθερότητα της Generation X παραμένουν αναγκαίες για την επίτευξη ισορροπίας σε αυτή τη μεταβατική περίοδο. Αν οι δύο γενιές συνεργαστούν, μπορούν να πετύχουν μια ομαλή μετάβαση στην διοίκηση μιας οικογενειακής επιχείρησης. Η συνεργασία τους μπορεί να εστιάσει στην ομαλή μετάβαση της επιχείρησης μέσω της υιοθέτησης νέων τεχνολογιών και ταυτόχρονα στη διατήρηση των βασικών αξιών της εταιρείας. Η Gen X μπορεί να λειτουργήσει ως μέντορας, μεταφέροντας τις θεμελιώδεις αρχές της επιχείρησης και τις γνώσεις διαχείρισης πελατών, ενώ ο Millennial μπορεί να αναλάβει πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη ψηφιακών στρατηγικών, τη βελτίωση του marketing μέσω social media και την είσοδο σε νέες αγορές.
Επιπλέον, η ανοιχτή επικοινωνία και η ευελιξία θα είναι κρίσιμες. Ο σεβασμός στις διαφορετικές προσεγγίσεις και η από κοινού λήψη αποφάσεων θα ενισχύσουν τη συνεργασία, δημιουργώντας μια ισορροπημένη κουλτούρα που θα διασφαλίζει τόσο την επιχειρηματική συνέχεια όσο και την προσαρμοστικότητα στις προκλήσεις του σύγχρονου περιβάλλοντος.
Καλή χρονιά με Υγεία σε όλους!
*Για την σύνταξη και διόρθωση του παρόντος, έγινε χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης.
*Ο Βασίλης Βογιατζής MSc , είναι Λογιστής – Φοροτεχνικός Α’ Τάξης , ιδρυτής της Λογιστικής εταιρείας VoyiatzisGroup , με έδρα την Κω.